Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Vill man köra en dipol som topp till basmoduler finns det nog vettigare koncept än Orion.
/Peter
Strmbrg skrev:Själv skiter jag oftast i att spela högt.
Men det beror nog mycket på att jag spelar sådan musik som jag tycker fungerar bra även på lite lägre nivåer.
Dessutom har jag en lättare skada på ena örat, som gör att jag inte trivs med riktigt höga ljudtryck.
steveo1234 skrev:Strmbrg skrev:Själv skiter jag oftast i att spela högt.
Men det beror nog mycket på att jag spelar sådan musik som jag tycker fungerar bra även på lite lägre nivåer.
Dessutom har jag en lättare skada på ena örat, som gör att jag inte trivs med riktigt höga ljudtryck.
Det är skillnaden mellan film och musik. Film är mastrad för ett specifikt ljudtryck: ;Referens nivå. Därför bör film avnjutas på denna nivån, och då hamnar amplitudtopparna >80hz på 105db.
steveo1234 skrev:Piotr skrev:Vill man köra en dipol som topp till basmoduler finns det nog vettigare koncept än Orion.
/Peter
Vilka då? (Som är lika välljudande då, menar jag)
Piotr skrev:steveo1234 skrev:Piotr skrev:Vill man köra en dipol som topp till basmoduler finns det nog vettigare koncept än Orion.
/Peter
Vilka då? (Som är lika välljudande då, menar jag)
Plattare baffel med baselement som beter snyggt längre upp i frekvens än XLS 10".. delat vid 300-500Hz för att avlasta mellanregistret.
Typ Beethoven eller Jamos dipoler. Den senare är en kompromiss även den pga. låg delning till femtummaren - runt 200Hz - men själva layouten är vettig.
Som toppsystem blir det ju lite skruvat när man bara använder XLS 10" från 50-80Hz upp till 120Hz. Blir ju som en filler-driver med ca. en halv eller en oktavs bandbredd. Onödigt mycket fasvridning i det som får antas vara det känsligaste området samt onödigt stort arbete på W22.
/Peter
steveo1234 skrev:
Ah ok. Du menar så.
Jag förstår din invändning och kan inte låta bli att fundera på om det skulle gå att modifiera Orion för >80hz bruk. Att låta mellanregistret jobba ner till 80hz känns ju lite optimistiskt. Kanske dela vid 120hz istllet och ta bort XLS helt. Undrar om det skulle vara ett alternativt...
steveo1234 skrev:
Ah ok. Du menar så.
Jag förstår din invändning och kan inte låta bli att fundera på om det skulle gå att modifiera Orion för >80hz bruk. Att låta mellanregistret jobba ner till 80hz känns ju lite optimistiskt. Kanske dela vid 120hz istllet och ta bort XLS helt. Undrar om det skulle vara ett alternativt...
JanBanan skrev:Jag skiter också fullständigt i hur det låter. Bara man kan spela HÖGT!
IngOehman skrev:Tycker att Linkwitz synpunkter är en intressant blandning av objektiva
saker som jag håller med om, objektiva saker som jag har invändningar
mot, samt subjektiva saker som jag håller med om och subjektiva saker
där jag har en helt eller delvis annan uppfattning.
Men allt som allt tycker jag han hör till de vettigare i branschen.
Håller uppskattningsvis med honom om mer än 50% av det han skriver.
Men tyvärr var listan lång, så det känns hopplöst att kommentera något
av det. Var skall man börja?
Finns det ingenting som du (strmbrg) tycker är speciellt intressant av
allt det han skriver? Det vore kanske lättare att diskutera med avstamp
ifrån det isåfall.
Kan du inte lägga fram sakerna en i taget? Så man vet vilken det är som
är OT (=on topic!).
Vh, iö
IngOehman skrev:
ifrån det isåfall.
är OT (=on topic!).
Vh, iö
Strmbrg skrev:IngOehman skrev:
ifrån det isåfall.
är OT (=on topic!).
Vh, iö
Yes Sire!
Jag väljer detta som fördrink, medans vi kollar vidare i menün.
Since loudspeakers are listened to in closed spaces there are fundamentally only two ways in which they should illuminate the room sound-wise: Either omni-directionally or uniformly directional over the whole range from low to high frequencies. This allows the delayed, reflected sounds from the room boundaries to have the same spectral signature as the direct sound.
hevi skrev:nolimitsoya skrev:Är de så rasande klena egentligen? Nu vet jag ju inte var han har delat de där tiorna, men om man skulle använda dem som toppar tror jag inte de ligger så långt efter ditt nuvarande toppsystem.
Hur stor (om någon) boost har han gett dem vid 80hz?
Har en bekant med en Orion-liknande dipol och jag har själv en orion-inspirerad skapelse stående i garderoben och dipolavrullningen är rätt ordentlig även i mellanregistret. Jag *gissar* utifrån lite måttande och huvudräkning att han behöver starta 6dB/oktav dipolkompensation" vid säg 500 Hz, så det blir en hel del nedåt 100-150Hz (där XLSerna kliver in och börjar hjälpa upp).
H
paa skrev:Så här ser det ut:
IngOehman skrev:JanBanan skrev:Jag skiter också fullständigt i hur det låter. Bara man kan spela HÖGT!
Också?
Är det någon annan än du som skrivit att de inte bryr sig om
hur det låter? Det har jag missat.
Jag tror nog att det är bara du som struntar i hur det låter.
Vh, iö
Almen skrev:steveo1234 skrev:Strmbrg skrev:Själv skiter jag oftast i att spela högt.
Det är skillnaden mellan film och musik. Film är mastrad för ett specifikt ljudtryck: ;Referens nivå. Därför bör film avnjutas på denna nivån, och då hamnar amplitudtopparna >80hz på 105db.
Och <80 Hz på 115 dB.
IngOehman skrev:Almen skrev:steveo1234 skrev:Strmbrg skrev:Själv skiter jag oftast i att spela högt.
Och <80 Hz på 115 dB.
Svar till er båda:
Njae, det betyder faktiskt inte att amplitudtopparna hamnar på den
ljudtrycksnivån på lyssningsplats, bara att de INTE hamnar över det.
(Om man kör ett kalibrerat system, med volymen uppdragen till 0 dB.)
Mycket lägre kan de ligga dock.
Hur mycket lägre beror ju på vilken film tittar på.
Det är faktiskt rätt sällsynt att filmsoundtrack är fullt utstyrda, efter-
som det ju inte finns någon manöver på vägen mot filmens trillblivelse
som innebär att man ser till att det skall vara fullt utstyrt.
Det är ju till och med det som är grejjen - att man arbetar med absolut-
nivåer och lägger ljudtrycksnivån så att det blir "lagom starkt för just
den filmen".
Så det enda ställe där en filmljudläggare ens behöver fundera på att
det finns en "maxutstyrning" att ta hänsyn till är i de mest bombastiska
scenerna, och även då är det ju inte säkert att man väljer att styra ut
fullt. För det mesta gör man det inte.
Vh, iö
Strmbrg skrev:IngOehman skrev:
ifrån det isåfall.
är OT (=on topic!).
Vh, iö
Yes Sire!
Jag väljer detta som fördrink, medans vi kollar vidare i menün.
Since loudspeakers are listened to in closed spaces there are fundamentally only two ways in which they should illuminate the room sound-wise: Either omni-directionally or uniformly directional over the whole range from low to high frequencies. This allows the delayed, reflected sounds from the room boundaries to have the same spectral signature as the direct sound.
IngOehman skrev:Dog tråden nu?
Strmbrg!
Gör något.
Peka på nå't nytt!
Vh, iö
Vented bass speakers are resonant structures and store energy which is released over time. For accuracy, bass must be reproduced from sealed or open baffle speakers that are non-resonant.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster