NoMoreMrRegistryMan skrev:Svante skrev:Kul idé! Såna här relationer är jätteintressanta. Det borde forskas mer på det. Jag kan bara göra några kommmentarer, några undrar jag själv över.
1. "ljudbilden blev djupare" /vs/ spridningsegenskaper ?
2. "det svänger mera nu" /vs/ ???
3. "Jag hör nya detaljer" /vs/ rakare tonkurva, mindre dist?
4. "Basen blev fastare och tydligare" /vs/ Tonkurveändring!(mer eller mindre bas, beroende på vem som tycker)
5. "En filt lyftes bort" /vs/ Diskanthöjning.
6. "Det är mera luft mellan instrumenten" /vs/ ???
Oftast:
1. "ljudbilden blev djupare" /vs/ den upplevda relationen ambiens-direktljud har förändrats. Kan det hända p g a små skillnader i frekvensgång, om ambiensen är starkt färgad?
2. "det svänger mera nu" /vs/ Fasfel i basen, så att transienterna blir annorlunda
3. "Jag hör nya detaljer" /vs/ "jag är piggare nu"
4. "Basen blev fastare och tydligare" /vs/ vissa fasfel i basen, eller komprimering?
5. "En filt lyftes bort" /vs/ " tonkurveförändringar av typ "shelving" " ?
6. kanske berör på oväntat högtryck?
Just detta har jagockså funderat på.. Speciellt då i relation till Linns "stampa takten" idé. Jag har räknat mig som en anhängare av Linns idé om "musikaliskt"-termen.. Efter vidare funderande så kom jag fram till att detta att "takten" ökar verkar ha nåt med förvrängningar i basområdet.
Som linnist vill folk hävda att musik är komplext och inte helt kan beskrivas i "tekniska" termer. Alltså att det skulle finnas en slags"musiken själ" som apparater är olika bra på att återge. Men jag undrar jag..
Kanske svårt att disskutera detta då väldigt många inte ens fattar och hör denna föränding i "takt" som Linnmänniskor pratar om.
Jag hör den helt klart och kan mer än väl peka ut apparater utifrån hur de levererar denna "taktkänsla". Dock är jag mycket tveksam numera om det är något att basera idéer om "korrekt" återgivning på. (nu verkar dock linn ha frångått denna ställning att de skulle vara "korrekt" utan mera att deras apparater spelar
musik )
Det roliga med "taktkänsla"-grejjen är att det är en fungerande "grej" att värdera apparater utifrån. Det går att relativt enkelt rangorda apparater efter hur de "spelar musik". Så att det, som en del hävdar, inte finns (hörs) håller jag inte med om. Dock har jag nu länge funderat vad det är som man hör egentligen.
Tex så är alla Linnmänniskor överens om att spikes ger mer "taktkänsla". Då spikes ger resonanser i övre basen så verkar ju detta onekligen ha med saken att göra. Linns högtalare har också ett lyft i basen som förmodligen framhäver detta med "takt" också. Så nån slags basfrövrängning är det nog tal om skulle jag tippa. Exakt vad är dock något jag inte riktigt känner mig säker på..