hur funkar det med slavbasar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
johanh

hur funkar det med slavbasar?

Inläggav johanh » 2005-02-17 13:11

Hur räknar man med om i låda med vanliga element? är det någon som har tips om sidor där man kan läsa om det och hur man ska räkna och även kanske modda elementen så att dom får mer vikt?
tacksam för svar

///JOhan

Användarvisningsbild
johanh

Inläggav johanh » 2005-02-17 13:13

Jag har nämligen ett MDS element som har fastnat i bottenläget och går absolut inte att få loss...så då tänkte jag bygag om det till en slavbas istället för att kasta bort det. :P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-17 15:11

Slavbasar funkar nästan exakt (urk?) som basreflex. Konens massa får samma funktion som luftens massa inuti röret. Man kan tom räkna ut en ekvivalent rörlängd genom att dela konens massa med area och densitet:

L=Mms/(Sd*rho0)

Till detta kommer ändkorrektion. Det blir en liten skillnad mellan BR och PR, i det att PR har ett nollställe vid slavens resonans i fri luft.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-17 15:45

Olika element kan ha olika mekanisk dämpning, ett element med låg mekanisk dämpning är lämpligast till slaven. Magnetmotorn måste absolut tas bort så att man inte får någon elektrisk dämpning dessutom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-17 17:00

paa skrev:Olika element kan ha olika mekanisk dämpning, ett element med låg mekanisk dämpning är lämpligast till slaven. Magnetmotorn måste absolut tas bort så att man inte får någon elektrisk dämpning dessutom.

Eller så behåller man den och använder olika värden på effektmotstånd för att justera avstämningen. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-17 18:37

paa skrev:Olika element kan ha olika mekanisk dämpning, ett element med låg mekanisk dämpning är lämpligast till slaven. Magnetmotorn måste absolut tas bort så att man inte får någon elektrisk dämpning dessutom.

Så länge man inte kortsluter talspolen blir skillnaden minimal (om inte talspolen är lindad på metall (vilket den iofs ofta är))

Piotr skrev:Eller så behåller man den och använder olika värden på effektmotstånd för att justera avstämningen. :)

/Peter

Mja, det enda man kan justera är dämpningen, och den bör för det mesta bara vara så liten som möjligt. Skillnaden kommer att bli en nivåändring kring fh. Avstämningsfrekvensen blir densamma oberoende av motståndet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
johanh

Inläggav johanh » 2005-02-19 13:24

Okej, men om jag nu ska göra om den till slvabas är den bara att knacka bort magneten och så eller kan nån berätta exakt vad som ska vara kvar? jag tänker mest på att jag tycker att det måste finnas någon slags stabilitet i sidled så att membranet inte fladdrar åt alla håll helt okontrollerat? svar?

///JOhan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-19 13:31

johanh skrev:Okej, men om jag nu ska göra om den till slvabas är den bara att knacka bort magneten och så eller kan nån berätta exakt vad som ska vara kvar? jag tänker mest på att jag tycker att det måste finnas någon slags stabilitet i sidled så att membranet inte fladdrar åt alla håll helt okontrollerat? svar?

Räcker med att du tar bort magneten och polstyckena och låter spidern finnas kvar. Du kan låta talspolen finnas kvar oxå.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
johanh

Inläggav johanh » 2005-02-19 17:48

Tack för svaret, då ska jag göra så.

///JOhan

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-19 18:00

Man kanska ska tillägga att massan bör justeras så att du dels

1. Får rätt fh i lådan.
2. Slavens resonans i fri luft kommer ner minst någon oktav under fh.

De två kan vara oförenliga, beroende på bla lådstorlek.

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-02-19 19:27

Den här lösningen tyckte jag var smart när jag höll på och
micklade:
http://www.danmarx.org/audioinnovation/masskit.html
Elementet jag slaktade hade för hård upphängning dock,
sen rann experimenterandet ut i sanden... :roll:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-02-19 20:57

Jag har en gång testat att "bygga" egna slavbasar...
Jag skaffade 3st 12" basar:
http://www.fynda.se/show_prod.php3?prodid=151
som jag sedan avlägsnade magneten på och epoxylimmade en 500 gr stålklump (med ett M8 gängat hål i om mer massa skulle behövas) i talspolen...

En av dessa testade jag sedan i min slavbas-subb som ursprungligen bestod av Peerless XLS12" och XLS12" slav...

Jag bytte alltså ut Peerless-slaven mot en av mina hembyggda och kunde inte subjektivt hitta några större skillnader i det ljud baslådan sedan presterade jämfört med sitt orginalutförande...
-jag gjorde inga distortionsmätningar eller dyl.

Mvh

/Stefan

Återgå till Teknikforum