Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Rätt många har offsettrimning på pinne 1 och 5.
Piotr skrev:Jag skulle välja LM4562
Ragnwald skrev:Vet du hur mycket gain de klarar (de ovan nämnda), med vidbehållen låg dist och tillräckligt headroom?
Ragnwald skrev:Där har du ordentligt fel.
Olika fonogram, anslutna apparater, etc, skapar stor variation på behovet att kompensera ljudnivån.
Önskar att jag aldrig skall behöva vrida volympoten i maxläge någonsin, för att spisa musik.
Och som jag påtalat för dig ett flertal gånger, är det de aktiva delningsfiltren som ställer till det och drar ner drivspänningen till slutstegen. Utan dessa anslutna, har jag inga som helst problem.
Jag har ju testat med traditionell förförstärkare före filtren och då blir nivån ok.
Men jag är ju minimalist och har föredragit ljudkvalitén den passiva lösningen gett mig hittills.
Nu får jag böja mig och hoppas att en liten OP-amp till i signalvägen, inte ska försämra ljudet påtagligt.
Piotr skrev:Ollebolle,
den höga disten du nämner förvånar mig. Är det inte THD+N du kikar på?
N ökar ju alltid relativt signalen vid låga nivåer men det har ju ingen betydelse.

Piotr skrev:Impedansen som tittar in i opampens ingång påverkar bruset men det har nog bara betydelse vid hög gain och inte för en linjeförstärkare/buffer.
Däremot kan impedansen innan kretsen även påverka DC offset på utgången och varierar man impedansen/volymen så ändras också DC. Det är väl i synnerhet kretsar med bipolära ingångar som har detta beteende(?) och kretsar med FET'ar kan vara att föredra då man inte har en fix impedans.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster