Volympot + buffer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Volympot + buffer

Inläggav Ragnwald » 2010-02-04 00:07

Behöver tips på ett enkelt bra bygge, för att impedansmatcha mellan volympot och ett aktivt delningsfilter.
Helst IC-baserat i detta fallet. Räcker bra med ett schema.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-04 08:48

Den här har varit populär.

http://user.faktiskt.io/naqref/preamp.jpg

Vill man inte använda den med en linjär potentiometer skippar man motståndet på 14k efter poten. Vill man bara ha buffert utan förstärkning kan man väl skippa 2k2 motstånden och bara göra en spänningsföljare? Tillkommer förstås en strömförsörjning.

Här bygger den flitige ollebolle en, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... eg&start=0

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-04 13:07

Tack Roger, hade alldeles glömt det bygget. :oops:

Kretsschemat finns inte längre upplagt, så jag får utgå från Naqrefs snabbskiss.
Någon kanske har lust att komplettera skissen, så vi kan se hur OP-ampens samtliga ben nyttjas?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-02-04 19:21

Ragnwald,

de flesta opampar har bara fem aktiva ben.

Signal in
Inv signal in
Ut
V+
V-

Jag skulle välja LM4562.

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-02-04 21:05

Rätt många har offsettrimning på pinne 1 och 5.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-02-04 22:21

Hajj Fidelitty hade ett skitenkelt buffertsteg publiserat nån gång 90-talet eller slutet av 80-talet. Jag har ritning kvar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-04 23:23

Morello skrev:Rätt många har offsettrimning på pinne 1 och 5.

Kan du i enkla ordalag förklara om det skulle vara intressant i detta fall, att göra möjligt att använda dessa?
Vad jag förstår lämnas de normalt oanslutna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-05 08:45

Det brukar framgå av databladen hur man ska göra och det finns ingen generell dimensionering. Här en för OPA134.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 20trim.GIF

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-02-05 09:54

Piotr skrev:Jag skulle välja LM4562

Jag har kollat upp den nu och försökt jämföra med opa134.

Jag höll på att vilseledas av databladet :o

Tittar man på thd som funktion av utspänning ser man att nationals krets presterar bäst vid 3-4V.
Där är thd ultralåg :)
I databladet för OPA134 däremot har man dragit ut axeln för THD så mycket så att det blir svårare att läsa grafen :o Varför ha med 1% dist på skalan när op:n distar mindre än en hundradel av 1%?

Så jag lurades till att se att OPA134 verkar bättre*, men nu tror jag att Nationals krets är lite bättre :)
Men jag är ingen mästare på att läsa datablad :o

*"Bättre" beror förstås på vad man ska ha den till :)

Dessutom finns värden ner till 10mV för Nationals krets men vid TI:s krets ser man bara till 100mV, så man vet ju inte vilken som är bäst under 100mV.

Hur viktig är prestandan vid 10-100mV? Min förstärkare styr ut fullt vid 0.7V, och det blir 60W.
En hundradel av 60W är 0.6W och insignalen borde vara 7mV.
Jag gissar att jag vardagslyssnar vid den nivån? 90dB är känsligheten hos högtalarna mina :)
Ingen av dessa op presterar på topp där vid 7mV :o
LM-kretsen uppvisar 0.01%thd vid 10mV. På opa134 är det utanför grafen.

Nu säger jag inte att jag hör 0.01%thd, men jag tror jag hör 0.1 även om det kanske beror på hur spektrumet ser ut.
Svante gjorde några kul testlåtar med inbyggd dist en gång :)

Hur mycket rätt har jag i ovanstående? :)

Ragnawald, kolla databladet för OPA134.
Det står att offset-spänningen är låg från början på grund av lasertrimmade motstånd. Men på singel-varianten opa134 finns möjlighet att med en pott trimma ner offsetten ytterligare.
Det finns figur på sid 8 i databladet.
Man kopplar alltså en pott mellan pinne 1 och 8. På "åkaren" eller vad det heter lägger man visst V+

Edit: Roger var först :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-05 10:45

Tack grabbar. Det gäller att välja den OP som funkar bäst med en volympot på ingången. Ska syna speccarna, om man kan dra några slutsatser. De nämnda, torde ju vara tillräckligt högohmiga iofs.
Kan man räkna med något lite gain också?

Väntar på bäverposten. :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-02-05 10:53

OPampar är väl överlag mycket högohmiga? i teorin oändligt högohmiga...
Så det borde gå bra!
Naqrefs försteg var väl gain 2 har jag för mig. Men det kan man ju ändra till önskat värde mha motstånden :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-05 11:03

Vet du hur mycket gain de klarar (de ovan nämnda), med vidbehållen låg dist och tillräckligt headroom?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-02-05 11:20

Headroom står det om i databladet :)
11.7VRMS max utspänning, men de skriver inte vilken matningsspänning det är :o
Men tar du 15V-stabbar borde du få ett försteg som svingar mer än de flesta :)

Jag tror att disten ökar ju mer gain man väljer. Bäst är alltså buffertkonfiguration utan gain.
Vet inte hur snabbt disten sticker iväg om man väljer gain dock.
Det skulle jag också vilja veta :)

Någon som förstår hur man utläser detta ur databladet?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-02-05 12:10

Ollebolle,

den höga disten du nämner förvånar mig. Är det inte THD+N du kikar på?

N ökar ju alltid relativt signalen vid låga nivåer men det har ju ingen betydelse.

Impedansen som tittar in i opampens ingång påverkar bruset men det har nog bara betydelse vid hög gain och inte för en linjeförstärkare/buffer.

Däremot kan impedansen innan kretsen även påverka DC offset på utgången och varierar man impedansen/volymen så ändras också DC. Det är väl i synnerhet kretsar med bipolära ingångar som har detta beteende(?) och kretsar med FET'ar kan vara att föredra då man inte har en fix impedans.

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-05 12:40

Om jag tolkar databladen rätt, så svingar OPA134 dubbla spänningen gentemot LM4562, innan disten går i taket.
Men LM4562, verkar något mer strömkapabel.

OPA134 har i alla fall FET:ar på ingången medan LM4562 inte uppger vad som sitter där.
Inte helt lätt att tolka all info, på rätt sätt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-05 12:45

Ragnwald skrev:Vet du hur mycket gain de klarar (de ovan nämnda), med vidbehållen låg dist och tillräckligt headroom?

Behöver du verkligen någon förstärkning överhuvudtaget som buffert till en volymkontroll? Den linjenivå som är aktuell idag (2 Volt) räcker för att styra ut normala slutsteg. För hög förstärkning gör att man hamnar långt ner på volympotentiometerns bana och ofta med kanalobalans till följd. I min anläggning går max 0.4 V vidare till slutsteget som ger max effekt vid 1 V in.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-05 12:54

Jo, det problem jag levt med de sista åren, är att volympoten fått jobba mellan klockan 3 och fullt pådrag.
Misstänker att det har med impedansmissmatch att göra, men för att vara på säkra sidan önskar jag i alla fall något lite gain.

Kör jag volympoten direkt på slutstegen, fungerar det helt normalt, klockan 12 till 2 är stark, för mig tillräcklig volym.

Skumt med dessa aktiva delningsfilter. :(

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-05 13:22

Har kört kanske 15 år med bara volymkontroll. Klockan 12 är ofta -6dB med utimpedansmaximum. En 10k kOhm pot får alltså kring 2.5 kOhm ut och då krävs rätt hög inimpedans i nästa steg. Med en CD-spelare direkt till slutgsteg har jag aldrig haft problem av det slag du nämner. Tycker det är rätt att max på volymen matchar max önskad ljudnivå. Det måste ju inte vara sa att volymkontrollen knappt ska röras.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-05 13:45

Där har du ordentligt fel.
Olika fonogram, anslutna apparater, etc, skapar stor variation på behovet att kompensera ljudnivån.

Önskar att jag aldrig skall behöva vrida volympoten i maxläge någonsin, för att spisa musik.

Och som jag påtalat för dig ett flertal gånger, är det de aktiva delningsfiltren som ställer till det och drar ner drivspänningen till slutstegen. Utan dessa anslutna, har jag inga som helst problem.

Jag har ju testat med traditionell förförstärkare före filtren och då blir nivån ok.
Men jag är ju minimalist och har föredragit ljudkvalitén den passiva lösningen gett mig hittills.
Nu får jag böja mig och hoppas att en liten OP-amp till i signalvägen, inte ska försämra ljudet påtagligt. :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-02-05 15:09

Det finns flera varianter på LM4562 och några har högre sving än standard.

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-05 15:44

Ragnwald skrev:Där har du ordentligt fel.
Olika fonogram, anslutna apparater, etc, skapar stor variation på behovet att kompensera ljudnivån.

Önskar att jag aldrig skall behöva vrida volympoten i maxläge någonsin, för att spisa musik.

Och som jag påtalat för dig ett flertal gånger, är det de aktiva delningsfiltren som ställer till det och drar ner drivspänningen till slutstegen. Utan dessa anslutna, har jag inga som helst problem.

Jag har ju testat med traditionell förförstärkare före filtren och då blir nivån ok.
Men jag är ju minimalist och har föredragit ljudkvalitén den passiva lösningen gett mig hittills.
Nu får jag böja mig och hoppas att en liten OP-amp till i signalvägen, inte ska försämra ljudet påtagligt. :wink:

Tror att du missförstod mig där... Det finns en utnivå man aldrig passerar och då är det bra om volymen ligger på högt "rattutslag". Den nivån är bara användbar på vissa fongram. Dagens "klämda" alster behöver minimalt med effekt/volym.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-05 19:43

Ok, då är jag med. :wink:

Stort bävertack Большое спасибо, till Magnus, för Michael Madsens artickel i High Fidelity. :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-03-15 16:23

Här var en spännande tråd jag hade tappat bort :)
Piotr skrev:Ollebolle,

den höga disten du nämner förvånar mig. Är det inte THD+N du kikar på?

N ökar ju alltid relativt signalen vid låga nivåer men det har ju ingen betydelse.

Peter, du har helt rätt! Det var THD+N jag tittat på.
Bild
Om signalens amplitud minskar (åt vänster på x-axeln) blir ju bruset större i proportion till signalen...
På svaga signaler är det nog bruset som dominerar då.
Tack för att jag fick veta! :)

Piotr skrev:Impedansen som tittar in i opampens ingång påverkar bruset men det har nog bara betydelse vid hög gain och inte för en linjeförstärkare/buffer.

Däremot kan impedansen innan kretsen även påverka DC offset på utgången och varierar man impedansen/volymen så ändras också DC. Det är väl i synnerhet kretsar med bipolära ingångar som har detta beteende(?) och kretsar med FET'ar kan vara att föredra då man inte har en fix impedans.

/Peter

Jag tror jag läst om det där någonstans.
Säg att man bygger ett försteg med volympotentiometer följt av buffert. Bufferten kan vara en OP, kanske OPA2134 som är trevlig.

Beroende på volymutslag så ser op:n olika källimpedanser, vilket kan ge lite varierande DC-offset på op:ns utgång.

Opa2134 har true fet input stage enligt databladet, och problemet kanske inte är så farligt.
Naqrefs diy-försteg N5MD fungerar ju bevisligen bra :)

Ett dc-servo borde kan nog lösa problemet, men om offset-spänningen redan är rimligt låg är det kanske inget problem att bekymra sig över :)

Kul tråd! Jag har snappat upp ett och annat!

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-03-16 11:52

Att bygga en IC buffert är enkelt.
Jag byggde en sån för ett antal år edan och THD var nere i ppm, dvs knappt mätbart.

Men varför IC? Varför inte ha lite roligt på vägen och bygga något med trissor eller rör? Det finns en massa spännande lösningar därute.
Kolla tex in Nelson Pass B1 buffert. ;)

Återgå till Teknikforum