Inos basmoduler in - eget DIY ut!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-15 18:49

Svante skrev:
IngOehman skrev:...Kan lägga till en grej, nämligen att dipoler av större sort i regel beter sig tämligen annorlunda än man försöker förutsäga med hjälp av simuleringsprogram och förenklade modeller, som antar att dipolen är liten ut ett av två perspektiv (det ena - hur dess frekvensberoende på grund av bakvägen ser ut på oändligt avstånd blir oftast rätt dock).

Vad som brukar missas är att stora dipoler defaco ofta avlyssnas i högtalarens närfält, där nivån i djupbasen är väsentligt kraftigare relativt högre frekvenser, än mången program indikerar.

Ungefär på samma sätt som riktade mikrofoner (Njurar, åttor t ex) helt eller delvis inspelar hastighetskomponenten i den framåtskridande ljudvägen, och därför i starkt krökta (relativt våglängden) ljudvågor färgas av vågimpedansens reaktivitet och får en, relativt ljudtrycket (som örat hör), överdriven registrering av de lägre registerdelarna, sålunda beter sig även dipolhögtalare, fast tvärtom! Kind of. De genererar överdriven basnivå (ljudtrycksmässigt) på nära håll, och låter sedan basfattigare när man fjärmar sig högtalaren. Till slut (på oändligt avstånd) ger de lika lite bas som de förenklade modellerna förutsäger. :o

Så kan det gå.

Vh igen, Ing. Öhman

Ja, är det så? Utan att ha funderat djupare på detta, är det inte så att hastighetsfältet från en dipol har en bashöjning, i närfältet, men inte tryckfältet? Om nu örat verkligen vore helt tryckkänsligt så skulle inte det spela någon roll. Däremot händer det många lustigheter nära en stor strålare, som får tonkurvan att luta med 6 dB/oktav (om det är en ytstrålare).

Visst är det så att processerna är olika, jag syftade till resultatet och skrev ju dessutom "ungefär". :wink:

Jag påpekade dessutom att det handlade om en närfältseffekt (relaterar till kvoten mellan avståndet och källans storlek) och inte att det handlade om bieffekter från den av krökning reaktiva vågen i högtalarfallet. Jag kanske uttryckte mig för humaniskt i texten, i ett försök att bli lättfattlig för alla. Det brukar ju drabba teknokrater, eftersom de inte förstår halvsanningarna... Likheten som avsågs med mikrofonjämförelsen handlade bara om det bashöjda resultatet. Men nej, det är inte reaktivitet det handlar om, tvärtom handlar det primärt om geometrisk distorsion, alltså att man i vidvinkelperspektivet ser världen lite annorlunda än med telet på max. 8)

Var tror du fö om simuleringen i Edge av öppna bafflar? Där dubblerar jag helt enkelt kantkällornas styrka, med tanken att punktkällan på baksidan genererar en lika stark kantkälla som det blir från framsidan. Jag tycker resultaten verkar rimliga, men jag har aldrig haft tillfälle att kontrollera dem.

Jag tror den är prima! Den visar precis den bashöjning jag pratar om. :P

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-15 18:52

Texten är helt klart av humanistisk typ, då den saknar "krus", som professor K. M. Siegbahn brukar säga. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-17 03:17

Svante skrev:
IngOehman skrev:Svante: Vad är en nykterist enligt din defintion - en person som inte själv dricker alkoholhaltiga drycker, eller en som tycker att andra inte heller skall göra det?

Sanningen att säga så har jag just haft svårt att identifiera mig som nykterist av just den anledningen. Jag dricker inte själv, helt enkelt. Däremot kan det vara ganska roligt att studera andra som gör det. :D

:D
Låt mig sammanfatta - du dricker inte själv, men tycker att andra skall göra det, av underhållningsskäl! :)

Själv brukar jag kalla icke brukare för "icke-brukare", eller ibland "inte brukare".

Jag som är så lagd lagd att jag tycker alla gör som de vill (så länge det inte drabbar andra så direkt att det är rimligt att vilja säga inte göra!), ogillar ju de flesta -ister, eftersom -ismer det brkar gå ut på att samla ihop -ister som är överens om en plan över hur man tycker att andra skall tvingas göra, eller inte göra.

Fast det är klart... Anarkister är ju ett undantag förstås... :roll:

Vh, iö

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-02-17 13:57

Bild

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-17 14:24

IngOehman skrev:Jag som är så lagd lagd att jag tycker alla gör som de vill (så länge det inte drabbar andra så direkt att det är rimligt att vilja säga inte göra!), ogillar ju de flesta -ister, eftersom -ismer det brkar gå ut på att samla ihop -ister som är överens om en plan över hur man tycker att andra skall tvingas göra, eller inte göra.
Vh, iö

Vad tycker du då man skall ha en ideologi, eller för den delen, en chefsideolog till? :?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-02-17 15:05

Just därför att vem som helst skall kunna dra slutsatser om något verkligt som inte har blivit subjektiserat av någon skribent eller informationskälla. Dvs att den fakta som presenteras är av så verklig natur att man kan få dra sina egna subjektiva preferenser.

//Lars

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-17 15:05

IngOehman skrev:Låt mig sammanfatta - du dricker inte själv, men tycker att andra skall göra det, av underhållningsskäl! :)

Nja, att andra får göra det, snarare. Att alla får göra som de vill. I detta ingår även att jag får låta bli, något som en del inte fattar (tom restaurangservitörer... :D).

Om man ska dra det längre så tycker jag också att brukarna ska täcka de kostnader som bruket medför. Därför tycker jag att alkoholskatt är lika rimligt som vägskatt. Nu får jag säkert många emot mig och dessutom snubblar jag farligt nära politikgränsen, men så tycker jag och debatten kanske ska stanna där.

Men jag tycker inte att jag har mandat att hindra andra från att dricka, nej. Det kan som sagt tom vara rätt underhållande. :D Ibland kan jag undra om jag åker snålskjuts på andras fylla, man kan ha ganska kul när alla runt en är lagom glada och goa.

Håller fö med om det där med -ismer, de hindrar folk från att tänka själva. Däremot är -loger rätt OK, som teknologer och ljudloger. :wink: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-17 15:29

Svante skrev:Om man ska dra det längre så tycker jag också att brukarna ska täcka de kostnader som bruket medför.

Det slår ju bara så dumt att alla de som inte ådrar sig&andra några kostnader skall finansiera för de som inte brukar, utan missbrukar...

Nästan (men inte helt) lika dumt som att lägga extra skatt på hammare för att täcka kostnaden för misshandel & mordutredningar för mord begångna med hammare...

Snudd på politik... I know... sorry. :oops:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-17 15:33

Nattlorden skrev:Snudd på politik... I know... sorry. :oops:

Jepp... väligt nära... men lugn vi sitter redo att moderera :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-02-17 16:00

profbd,

som trådskapare känner jag att din bild blir lite väl off topic.

Jag antar att du känner IÖ väl som sätter upp en sådan bild på honom och att du har frågat så att han inte har någonting emot det. Varför sätter du inte upp en bild på dig själv i motsvarande situation förresten?

Jag har inget emot att du tar bort den. Det bara eskalerar annars. Vad är nästa steg?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-17 16:03

Margaux: Det är IÖ själv som har försett oss med den bilden :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-02-17 16:06

Bra, då känns det bättre :wink:

/Joachim

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-02-17 16:12

det har väl varit OT ett bra tag nu.
nej jag känner inte ingvar väl men jag har haft en del att göra med honom
men om ingvar inte gillar bilden ska jag ta bort den
hans vurm för GT är ju vida känd
förövrigt har vi en fantastisk förmöga att glida iväg OT på detta forum.
när du som trådskapare ber om skärpning kommer jag att respektera detta.
som inoägare ett par år tillbaka är det bara att gratulera till dina inköp
äger själv ett par syndigt blanksvarta i28or

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-02-17 16:18

Berätta gärna mer om dina i28:or. Bilder? Några basmoduler?

/Joachim

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-02-17 16:41

jag har ägt mina inosar i ett år nu. Dom anlände efter en allt för lång väntan. :?
som basar har jag två st nht1259(lts b1)
det skall snart bli två till.
som sourundhögtalare har jag 6st av ingvars mellanmodel
jag ska ladda kameran så kommer det bilder(jag tror marik har bilder på dom)
det som gorde att jag fastnade för ino var den fantastiska återgivningen av röster
den torra snärtiga basen som samtidigt är brådjup
den första modellen jag lyssnade på var pi60s
efter det var jag hemma hos johan lindros .
han spelade en av mina skivor med regn i bakgrunden(roger maqen back from rio)
snacka om att jag fick haksläpp det var en grym skillnad mot mina lts f1or
detta var ett dyrt besök :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-17 16:53

Vilken utstyrsel.. kungligt!

:D

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-17 17:33

paa skrev:
IngOehman skrev:Jag som är så lagd lagd att jag tycker alla gör som de vill (så länge det inte drabbar andra så direkt att det är rimligt att vilja säga inte göra!), ogillar ju de flesta -ister, eftersom -ismer det brkar gå ut på att samla ihop -ister som är överens om en plan över hur man tycker att andra skall tvingas göra, eller inte göra.
Vh, iö

Vad tycker du då man skall ha en ideologi, eller för den delen, en chefsideolog till? :?

Otroligt lätt att svara på:

Skall alla vara fria ingår att de skall vara fria att välja, och då måste man veta vad man väljer.

Vad menar jag med detta? Jo, säg att man är förespråkare för Demokrati (det är det ju politiskt korrekt att vara, och jag tänker inte avvika just nu. Äkta demokrati är nog för det mesta det minst dåliga konceptet), då är det viktigt att kunna välja, för utan val försvinner demokratin!
Problemet av idag i den politiska världen att folk blivit helt bländade av demokratibegreppet, således att det skall vara demokrati även INOM politiska partier.

Konsekvensen är att demokratin upphör.

Om man har en chefsideolog som berättar hur det politiska alternativet ser ut, så kan folk ta ställning till om de är för eller emot, men om det finns en "inre demokrati" kommer alternativet att ändra sig hela tiden, och plötsligt finns inget bestämt att välja (rösta på) längre.

Detta resonemang är förvisso politiskt, men inte partipolitiskt. Jag hoppas sådana är tillåtna... :wink:

Förvisso behöver resonemanget inte vara just politiskt orienterat, utan det gäller i samtliga fall där det finns en ide, som någon bör ha rättvis chans att ta ställning till. :)

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-17 17:43

IngOehman skrev:
paa skrev:Vad tycker du då man skall ha en ideologi, eller för den delen, en chefsideolog till? :?

Otroligt lätt att svara på:

Skall alla vara fria ingår att de skall vara fria att välja, och då måste man veta vad man väljer.

...
Om man har en chefsideolog som berättar hur det politiska alternativet ser ut, så kan folk ta ställning till om de är för eller emot, men om det finns en "inre demokrati" kommer alternativet att ändra sig hela tiden, och plötsligt finns inget bestämt att välja (rösta på) längre.

...

Vh, Ing. Öhman

Du menar som Yoda visar Luke hur han skall använda kraften?
Edit:
Eller kanske rätt och slätt som en konsumentupplysare? :)
Senast redigerad av paa 2005-02-17 22:07, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-17 18:19

Nattlorden skrev:Det slår ju bara så dumt att alla de som inte ådrar sig&andra några kostnader skall finansiera för de som inte brukar, utan missbrukar...

Naqref skrev:
Nattlorden skrev:Snudd på politik... I know... sorry. :oops:

Jepp... väligt nära... men lugn vi sitter redo att moderera :wink:

Mfndjrk fnjutt... OK, då jag låter bli att skriva nåt mer av respekt för reglerna, som fö är bra... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-18 03:11

Bröt jag mot några regler?

F'låt isåfall.

Om inte så fortsätter jag istället:
Ja, som t ex Yoda, men inte nödvändigtvis som just konsumentupplysare. Inget garanterar att alternativen är vettiga, men man vet att de är definierade om det finns en ideolog.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-18 03:18

Margaux skrev:profbd,

som trådskapare känner jag att din bild blir lite väl off topic.

Jag antar att du känner IÖ väl som sätter upp en sådan bild på honom och att du har frågat så att han inte har någonting emot det. Varför sätter du inte upp en bild på dig själv i motsvarande situation förresten?

Jag har inget emot att du tar bort den. Det bara eskalerar annars. Vad är nästa steg?

Tack för försvaret Margaux! Men bilden är helt ok.

Jag ser ju ut så där, hur nykter jag än är. Vilket beror på att jag aldrig är mera nykter än på bilden. Helt nykter alltså, tro det eller ej. :o

Den GT (som som synes är en PT) som är på G är om jag minns rätt till Peter Steindl, f.d Bremen. Han fyllde år. Till mat blev det ryskskjuten Björn.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-02-18 13:05

Jag har nu gjort lite mätning på Profundus Y-2. Inte på några jättehöga ljudnivåer men det var inte det som var syftet.

Jag har lagt på 8 digitala filter för att fixa till resonanserna. Efter detta ser det ut så här:

Bild

Det märkliga är att IB:n rent mätmässigt går lika djupt men är hopplöst efter när man lyssnar. Nedan visar IB:n

Bild

/Joachim

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-18 13:57

profbd skrev:Bild

:lol: :lol: :lol:

nåt för fab5? :wink: närå sjysst utstyrsel ingvar!

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-02-18 15:26

Tycker ni inte mina kurvor är snyggare 8O

/Joachim

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-18 15:58

Svante skrev: Däremot händer det många lustigheter nära en stor strålare, som får tonkurvan att luta med 6 dB/oktav (om det är en ytstrålare).

Hmm, läste i hastigheten fel att " däremot händer det många lustigheter nära en stor trålare"

Kanske stämmer det också, vet ej om detta blev OT.
Ursäkta i så fall.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-19 20:26

Margaux!

Det finns förstås massor av saker som skiljer systemen mätmässigt, inte minst när man mäter i "dynamikdomän", men...

Om du vill se en mycket signifikant skillnad på systemen grafiskt, så kör en vattenfallskurva. Du kommar att fatta... :wink:

Hörbart kan det översättas till artikulation och upplösning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-02-19 22:29

IngOehman skrev:kör en vattenfallskurva.

Hur gör man det lättast som lekman? Vad behövs för att mäta vattenfallskurva i programväg?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-19 23:28

Ingen aning, jag håller inte på med sådant trams! :o

:wink:

Vh, iö

PS. Jag behöver knappt mäta någoning, jag behöver bara blunda och företälla mig en ny konstruktion, så hör jag hur den låter! Och förstår också vad det beror på. Det är mycket praktiskt. :P
Kontrollmäter gör jag dock självklart. Annars skulle jag ju aldrig veta att jag haft rätt. 8)
Jag simulerar inte saker på datorn heller (nästan sant i varje fall...). Om jag behöver räkna på något så gör jag det helst med blyertspenna och rutpapper. Då vet jag att jag vet vad jag gör.
Tro räcker inte när det är så allvarliga saker som musikåtergivning det handlar om. :?
Senast redigerad av IngOehman 2005-02-19 23:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-19 23:31

nl1970 skrev:
IngOehman skrev:kör en vattenfallskurva.

Hur gör man det lättast som lekman? Vad behövs för att mäta vattenfallskurva i programväg?

Man exciterar systemet och gör sedan en FFT på avklingningsförloppet. 8)

Brukar finnas sådana funktioner i mjukvara för högtalarmätning. Tex Loudspeaker Lab.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-19 23:36

IngOehman skrev:Jag behöver knappt mäta någoning, jag behöver bara blunda och företälla mig en ny konstruktion, så hör jag hur den låter, och förstår också vad det beror på. Det är mycket praktiskt.

Halleluja IÖ!

Jag önskar att du var lika begåvad när det gällde marknadsföring exempelvis, så att du kunde sprida t.ex. piP till flera :)
Common sense is not that common.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi