Vad bör kablarna få kosta? Del II

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur mycket får kablarna kosta i procent av anläggningens totalsumma (oräknat rummet)?

Omröstningen slutade 2003-10-24 18:54

A. Upp till 2%
23
43%
B. 2-5%
14
26%
C. Mer än 5%
16
30%

Antal röster : 53

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-29 15:49

:D Morello> Ähh ta ett inte så allvarligt!! :) Men det är mycket: kolla här!! Hö hö hö, vilka idioter hö hö.....
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-29 15:53

Besan> Nä sådan männsikor vill man ha i sitt företag (undantaget på brandstationen kanske..)

Men det spelar ju inte nån roll hur mycket Janne på golvet tycker om att smida vevaxlar, förtaget har ändå som mål att tjäna pengar. Det är bra att Janne gillar det han gör, det hjälper företaget att nå sina mål.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-29 16:07

Rydberg.....

Jag tänkte kanske inte på dom som är på golvet utan mer på dom som är bra bit högre upp och utvecklar osv (dock inte högre chefer som då säkert har som uppgift att bara tjäna pengar). Företag som får behålla sin personal och får dom att må bra brukar bli framgångsrika eller ??

Iofs så kan man säkert vrida och vända på sånna resonemang hur mycket som helst :D

Och ja detta kan du helt 100 bättre än jag.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-29 16:16

Företag som får behålla sin personal och får dom att må bra brukar bli framgångsrika eller ??
Det är helt klart en aspekt som är viktig. Det finns massor som är viktigt! Vi har kommit lite OT nu..... :lol:

Och ja detta kan du helt 100 bättre än jag.
Tja, jag har ju iallfall läst en 60 poäng företagseknomi, affärsstrategier coh organistion.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-29 16:20

Jag tar på mig OT helt klart....

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-29 16:35

Rydberg skrev:Morello&Co> Att ni inte skriver till TARA och klagar på hur lite de vet! Så era egon blir tillfredställda och så att ni får den bekräftelse ni så gärna verka vilja ha!! 8O :wink:

Intressant att se hur du tänker. Och lite skrämmande. Som man känner sig själv, dömer man andra...

Du borde söka andra drivkrafter än bekräftelse och att tillfredsställa ditt ego Rydberg.

Det finns andra värden här i världen. Sakfrågor och fakta är t ex mycket intressantare och kan ha värde för många att ta del av, till skillnad från de ovänligheter du formulerar med sådan frenesi. Varför? Vad ont har Morello gjort dig?

Skriv något som har med sakfrågorna att göra istället.

Vh, Ing. Öhman

PS:
Alla storföretag drivs med ett mål: Att tjäna pengar, om de sedan tycker det är kul samtidigt är bara en bonus.

Den trista övertygelsen när bara ekonomer, och ibland även marknadsförare, kort sagt folk utan visioner. Folk med visioner (kreatörer) tänker ofta längre än så, inklusive längre än sitt eget liv. Vilket avtryck på verkligheten vill man ha gjort med sin existens? Om 120 år finns (troligen) ingen av oss kvar.

(Företagsekonomi och strategi är mitt område, så de så)

Okej, det förklarar kanske en del... :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2003-10-29 16:59, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-10-29 16:40

Men det spelar ju inte nån roll hur mycket Janne på golvet tycker om att smida vevaxlar, förtaget har ändå som mål att tjäna pengar. Det är bra att Janne gillar det han gör, det hjälper företaget att nå sina mål.

Det är helt riktigt Rydberg. Men...

...olika företag har olika affärsidé. För vissa företag är affärsidén att tillverka och utveckla en kvalitativ produkt som skall produceras så billigt som möjligt och sedan säljas så dyrt som möjligt.

Andra företag har affärsidén att tillverka en produkt som skall produceras så billigt som möjligt och sedan säljas så dyrt
som möjligt.

Skillnaden mellan dessa affärsidéer är alltså orden "utveckla" och "kvalitativ".

Denna (något hårddragna) skillnad i affärsidé har bland annat strategiska orsaker.

Inom vissa branscher är det lätt för konsumenten att jämföra pris och prestanda och där slås producenter obönhörligen ut som inte arbetar med kvalitetsutveckling.

Inom andra branscher är det svårare för konsumenten att göra denna jämförelse. Här spelar därför marknadsföring större roll. (Därför finns det vissa drycker som objektiv sett inte är bättre än andra drycker - men som ändå kostar mer och har ofantliga volymer världen runt. Utan marknadsföring skulle dessa dryckesproducenter vara stendöda inom loppet av några månader!)

Det finns alltså de som framställer en produkt för att den skall vara så bra som möjligt ur någon eller flera aspekter (- ex. Volvo med världens säkraste bil) och de som framställer en produkt för att de skall ha något att sälja.

Per definition är inte den ena produkten bättre eller sämre än den andra, men sannolikt knyter ex Volvo till sig fler konstruktörer etc som anser att säkerhet är viktigt än andra biltillverkare. Det torde också sannolikt leda till att Volvobilar är säkrare än många andra. (Vilket också i viss mån bevisas av olika krock- och andra säkerhetstester världen över).

Vad vill jag då ha sagt med allt detta? :roll: Jo, jag skull akta mig noga för att köpa "ormolja" från någon som inte verkar veta vad de sysslar med.

Ett kuriosum i sammanhanget när vi (jag!) ändå är inne på det här med bilar. Jag vill ha en tyst, bekväm och pålitlig bil med solid känsla. Dessa är mina högsta värden. Därför har jag försökt att via bilars marknadsföring hitta min idéalbil. Det närmaste jag kom var Toyota Avensis, Peugeot 307 SW och Mercedes E-klass. Toyotan och Peugeoten visade sig vara allt för bullriga på ojämn asfalt (trots marknadsföringen på framförallt Toyotan - fy skäms Toyota!). Mercan anser jag vara bra, men överprissatt.

Efter mycket letande (i mitt prissegment) fann och köpte jag BMW 523 årsmodell -98. Jag är hur nöjd som helst och den var klart billigare än Mercedes och minst lika bra och betydligt bättre (på MINA parametrar än Toyota, Peugeot, Volvo o SAAB mfl).

MEN... Jag blir alldeles matt när jag läser marknadsföringen jag fått hem av BMW. Vem f-n tror de att jag är? Inte en rad (nästan) om tysta, bekväma, kvalitetsbilar - utan bara massa trams om livsstilar, om att vilja sända signaler, om att markera/pinka revir/och urrrrk.

BMWs marknadföring får mig att tro att de säljer samma dryck som andra för dubbla priset - eller samma (eller sämre) kablar som andra för 10, 100 eller 1000 gånger priset!

Hälsn. Michael

Logiken och sammanhanget i mitt inlägg är väl inte knivskarpt men...jag orkar inte få ihop det bättre än så här :oops:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-29 17:02

MG> Visst finns det många sett för ett förtag att konkurrerar. Om man går till litteraturen och till en så pass känd författare som Porter så dämner han 3 generiska strategier för att uppnå långsiktig lönsamhet i en bransch.

*Kostnadsledarskap (som du var inne på)
*Differentiering
*Fokusering

Det andra du skrev håller jag med om.

Btw BMW:n är trevlig, har provkört 528:an och den var fin.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-29 17:09

Intressant att se hur du tänker. Och lite skrämmande. Som man känner sig själv, dömer man andra...

Lite myclet slå sig på brösten för min smak

Du borde söka andra drivkrafter än bekräftelse och att tillfredsställa ditt ego Rydberg.
Du har antagligen rätt

Vad ont har Morello gjort dig?
Absolut ingenting, hans raljerande tycker jag inte om.

Skriv något som har med sakfrågorna att göra istället.
Ska försöka

Den trista övertygelsen när bara ekonomer, och ibland även marknadsförare, kort sagt folk utan visioner. Folk med visioner (kreatörer) tänker ofta längre än så, inklusive längre än sitt eget liv. Vilket avtryck på verkligheten vill man ha gjort med sin existens? Om 120 år finns (troligen) ingen av oss kvar.
Utan att de tjänar pengar kan de absolut inte var kvar, vilka visioner de än har......

(Företagsekonomi och strategi är mitt område, så de så)

Okej, det förklarar kanske en del...
Har läst civ.ing industriell ekonomi, systeminriktningen samt strategi/marknadsföring/organisation.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-29 17:28

Apropå:
Logiken och sammanhanget i mitt inlägg är väl inte knivskarpt men...jag orkar inte få ihop det bättre än så här :oops:

Ditt inlägg var hur bra som helst MichaelG! Solklart.

Vill lite extra trycka på en sak, nämligen att "säkerhetsaspekten + Volvo" kan användas som ett intressant sakinlägg i debatten:

Volvo är nämligen inte bäst i världen på de standardiserade krocktesterna. Det skulle de med största sannolikhet kunna vara med tanke på deras (säkerhetstunga) utvecklingspolicy, om marknadsavdelning och ekonomer styrde mera.

Men Volvo handlar "ickeoptimerat" sett ur en ekonomisk synvinkel: De optimerar nämligen bilarna med hjälp av mycket flera krocktester än de standardiserade testerna föreskriver.

Volvo tror nämligen att verkligheten är komplicerad, och att de är bättre för ägarna av deras bilar att de gör allt vad de kan för deras säkerhet, snarare än att de vinner (de enklare) testerna som görs runt världen.

Näväl, detta är väl inte så märkligt, det finns många seriösa företag som gör "så bra de kan" och inte stirrar sig blinda på direktiv från marknadsavdelningar och ekonomer. Utvecklingsavdelningar (på skapligt teknikstyrda företag) är ofta bra på att "lura" sina marknads/ekonomiavdelningar så att produkterna blir lite dyrare, men mycket bättre: De vet ju att de fått nej om de sagt som det är till marknadsavdelningen...

Men det som är lustigt med Volvo är att deras marknadsavdelning inte förstått, ens som positiv biverkning i efterhand, att använda denna "övertestning" i marknadsförningen. Volvos krocklab är troligen världens mest avancerade, men framgår detta i broschyrerna till Volvo-bilsköparna?

Jag tror inte det, men jag kan ha fel.

Har i själva verket inte tittat i en Volvokatalog/broschyr på flera år. Av Volvo-köpare har jag dock fått intrycket att digniteten av Volvos säkerhetsarbete är okänt för de flesta.

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2003-10-29 18:15, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-29 18:03

Tacka vet jag BMW, det är iallafall kvalité jämfört med Volvo.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-29 18:27

BMWs problem med vattenpumpar, ABS-sensorer, motorstyrning...

Man kan titta på livslängd om man undrar hur bra olika bilar är. Fast det är klart, det säger ju mest om kvaliteten för XX antal år sedan... :D

Man kan också titta på vilka bilar som taxiföretagen väljer.

En annan sak man kan kolla på är andrahandsvärdet.

Hur man än bär sig åt är det lite småsvårt att hitta BMW på toppen. Fast dom är sköna att köra, och ingenjörsmässigt är dom inte sällan fina. Raksexan går verkligen mycket bra.

Det jag tycker är största nackdelen med dem (bortsett ifrån försäkringen), särskilt om man väljer en av de mörkblåa varianterna (jo de gör många mörkblåa bilar...) är att så många har förutfattade meningar om vem man är när man sitter bakom ratten.

Man blir hatad så fort man syns, alla utgår ifrån att man är en drummel. Man kommer inte undan med minsta lilla trick. Alla spärrar ens framfart.

En riktigt bra bil ur denna aspekt är Peugeot 205 gti, eller wr. Röd eller vit, en bil som gör alla glada och positivt inställda vid blotta anblicken! Jättebra att smita före med. :D

Lika snabb som en 528, mycket bättre andrahandsvärde och bättre att parkera också. Den vinner tillåme på ljudnivå. Mer ljud per krona helt enkelt. :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-10-29 18:32

Hm,

är det någon som skulle vilja göra ett test med Linn K20 vs Supra Ply 3.4 (10 meter kabel)? Tänkt system bör kunna reproducera upp till 30-40 kHz hyfsat linjärt och man bör ha minimalt med dist och ha linjär frekvensgång (det är väl bara Studio Blue som klarar detta, eller har någon annan på forumet dylik uppsättning?). Det gör på långa vägar inte mitt. Spelare torde vara DVD-A eller SACD.

Man kan ju vinna 40,000! 8O

Thomas

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-10-29 18:33

Mkt trams att läsa tycker jag.
Det jag reagerar mest över är vissa personer som anser dom har HELT rätt och att andra som inte delar dessas åsikter/ideer har NOLL KOLL. Trevligt med dessa sektliknade uttalande: "Ni är med oss eller emot oss".

Sedan så beror det mkt på vad man lyssnar med. En gammal rostig Denon CD och dålig NAD förstärkare så kan man koppla ihop det med gummi istället, för det låter som det låter oavsett man använder.

Sedan undrar jag om dessa "vetenskapliga" killar är troende på något sätt. Vore intressant att veta.

Att det sedan i vetenskap finns olika åsikter om samma sak verkar ingen bry sig om, för deras ego låter bara SIN åsikt vara helt "rätt".

Trist, att folk skapar ett nytt forum för man tröttnar på "det andra forumets översittar stil" så är det precis det som händer här igen, fast då är det ju "rätt" sida som är översittarna. :evil:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-29 18:51

subjektivisten skrev:Mkt trams att läsa tycker jag.
Det jag reagerar mest över är vissa personer som anser dom har HELT rätt och att andra som inte delar dessas åsikter/ideer har NOLL KOLL. Trevligt med dessa sektliknade uttalande: "Ni är med oss eller emot oss".

- Vi vädrar olika åsikter som förhoppningsvis bygger på erfarenhet. Jag har inte sett någon skriva att "såhär är det och ni andra har fel". Det är en ständig debatt som ibland kan "hetta till" med det är också en ingrediens som behövs för att det ska liva upp. Det handlar inte om några personliga påhopp.

Sedan undrar jag om dessa "vetenskapliga" killar är troende på något sätt. Vore intressant att veta.

- För min egen del så har jag en rationell naturvetenskaplig syn.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-10-29 18:55

Subjetktivisten,

skillnaden från andra forum är att här kan man diskutera fritt. Om du blir sur kan du ju alltid fråga dig om du blir sur för att forumet är mer fritt för åsikter eller om du blir sur för att du inte håller med.

Vilket är det?

Angående vetenskap och troende så hör det inte ihop. Man kan ha hypoteser och tro sig veta saker intuitivt som forskare. Intuition bygger på det som man lärt sig men där kunskapen fallit i det undermedvetna. Men en hypotes eller en tanke är värdelös vetenskapligt sett om den inte på något sätt kan testas. Skapade Gud världen? Värdelös hypotes eftersom det inte går att återupprepa experimentet. Hur skapades den första självkopierande RNA-molekylen? Med de teorier som vi har idag, så kan vi inte återupprepa experimentet. Det finns inte tillräckligt med molekyler i universum för att en molekyl (RNA) skulle kunna slumpmässigt sätta sig samman på ett sådant sätt att den blir självkopierande. Dock är den tanken fortfarande den mest sannolika mot att något "gudomligt" skapade allt. Detta pga av intuition som forskarna har. Frågar man någon troende så blir svaret annorlunda.

Att man i enkla ordalag vill ta reda om hur mycket en kabel i HiFi anläggning spelar roll för slutresultatet kan man alltså på samma sätt resonera. Hypotes 0: Det går inte att höra skillnad mellan två kablar.
Alternativ hypotes: Det går att höra skillnad mellan två kablar.
Testa (blint, eftersom ögonen hör icke) och försök förkasta nollhypotesen och anta den alternativa hypotsen. Går inte det så kan man alltså inte anta den alternativa hypotesen, utan man är tillbaka på ruta 0. Man kan alltså inte veta om det går att höra skillnad. Inte heller att det inte går att höra skillnad.

Jag kan inte se vad som är troende i detta.

Tomas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-29 18:56

Angående Subjektivisten inlägg:

Vaddå? Här är det väl högt i tak?

Så vitt jag vet har ingen blivit avstängd, och alla respekterar varandra. Att folk säger sina åsikter är väl bara trevligt? Exempelvis:
Mkt trams att läsa tycker jag.
:wink:

En helt okej och tillåten åsikt! :lol:

Slappna av och känn dig välkommen!

Vh, iö

PS. Du skriver:
Att det sedan i vetenskap finns olika åsikter om samma sak verkar ingen bry sig om, för deras ego låter bara SIN åsikt vara helt "rätt".

Och därför tror jag du missuppfattat vad vetenskap är. Det du påstår är nämligen tvärtemot verkligheten.

Det är detta som är poängen med vetenskaplighet. Att allting bygger på metodik och att folk därför inte kan bli oöverens om annat än rena subjektiviteter och spekulationer. Ego har ingen plats. Jag tror helt enkelt att det du misstagit för vetenskaplighet är motsatsen - ovetenskaplighet! :o Det kan bli lite lustigt.

Att det smugit in sin en massa ovetenskapligt folk i vetenskapskretsar, som ändå kallar sig vetenskapsmän, är en fråga för sig, men det skall inte vetenskapen lastas för. Man bör ha som norm att vetenskap är endast det som följer de vetenskapliga´principerna. Vetenskaplighet är en garanti för att alla blir överens om det man "vet" (med reservation för att man normalt inte använder begreppet "veta").

Alla saker som är på hypotesnivå däremot kan man förstås spekulera i, men det är väl bara bra? Skall det inte få finnas spekulationer menar du??? :o
Senast redigerad av IngOehman 2003-10-29 19:00, redigerad totalt 3 gånger.

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-29 18:56

Trist, att folk skapar ett nytt forum för man tröttnar på "det andra forumets översittar stil" så är det precis det som händer här igen, fast då är det ju "rätt" sida som är översittarna.

Nä men Subjektivisten, ingen har blivit utkastad härifrån. Trådar låses inte. Var inte så negativ. Ingen har kallat någon vid fula ord (ännu iaf).
Tyck själv något i kabelfrågan istället.

Men, delvis håller jag med dig. Tidpunkten då det stod klart att ingen sida kommer att ändra sig det minsta, har passerat för länge sedan.
OAS varför ska man inte kunna diskutera kablarnas tekniska egenskaper i all vänskaplig oenighet?
Själv tycker jag ett avancerad teknisk forskning med GHz och andra extrema specar tarvar de mest extrema kablarna. Ändå går det inte att jämföra dessa prismässigt med vissa audiokablar. Tycker du inte att det är tankeväckande?

Edit: ser att IÖ och jag postade precis samtidigt
Dimitri

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-29 18:58

Trist, att folk skapar ett nytt forum för man tröttnar på "det andra forumets översittar stil" så är det precis det som händer här igen, fast då är det ju "rätt" sida som är översittarna.

Igentligen så svarar vi "redaktörer" på sånnadär prylar. Dock vill jag bara försäkra dig om att ingen har valt sida av oss "redaktörer" och nivån bestämmer medlemmarna själva. Du kan ju lätt läsa igenom vad som sagts av oss som driver det här eller så kan du ju fråga vem som helst här om vi verkligen valt någon sida ???

Jag tycker det är väldigt tråkigt att du drar oss över samma kant när vi "redaktörer" har helt olika åsikter om nästan det mesta och vi tycker att vi försökt att öppet visa det samtidigt som vi låter bli att ta sånna här diskussioner. Vi försöker att vara så öppna det går och har gjort det bästa vi kan.

Kolla på oss som driver det om du vill. Från kabletokar till Lts:are från Carlossontokar till DIY osv Från wattgalningar till rörtokar och detta bara ibland oss redaktörer.

//jonas

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-29 18:58

En mycket intressant notis är att de två trådar som nu har debatterats intensivt de senaste dagarna dragis stor uppmärksamhet till sig (över 3000 pers), vilket tyder på att ämnet är intressant för den stora mängden iallafall, och kanske till och med har varit lite småroligt ibland. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-29 19:02

Absolut Callisto!

Tillåme storroligt stundtals! :lol:

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-29 19:07

Sant, Callisto
Båda sidor har uppträtt civiliserat och bör äras (inte ärras) för det.
Känns som en seger i jämförelse med HF, tror dock att det är helt annaorlunda där nu, sundare.
Dimitri

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-29 19:26

Eftersom jag startade denna tråd tänkte jag fråga alla om det finns någon som inte känner att han eller hon (dream om...) fått uttrycka sina synpunkter? :?:

Om inte, så kör på! Det är kul att veta vad alla upplever verkligheten på för vis!

TACK!
Om alla känner att de sagt sitt så vill jag tacka alla för debatten! :D Den har varit både engagerad, informationsrik och underhållande.

Jag har sagt mitt, och har lärt mig mycket om hur (tossigt :wink: ) vissa tänker. Vi ses i andra trådar! :P

Vh, Ing. Öhman

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-29 19:32

Tack själv IngOehman, det har varit riktigt kul att debattera med dig och många andra. Det blir nog fler tillfällen :wink: .

Användarvisningsbild
piazzolla

Inläggav piazzolla » 2003-10-29 20:00

IngOehman skrev:Eftersom jag startade denna tråd tänkte jag fråga alla om det finns någon som inte känner att han eller hon (dream om...) fått uttrycka sina synpunkter? :?:

Nä jag känner att jag inte fått uttrycka mina synpunkter, o.a.s. har jag inga synpunkter, köp vad ni vill bara ni blir glada (obs detta gäller ej div dråger :)).

Användarvisningsbild
TLovskog

Inläggav TLovskog » 2003-10-29 20:21

Historisk tråd i svensk "hifi/hemmabio community".

Inte nog med att det var en het kabeltråd med personer på båda sidor som stod för sin sak, den innehöll också religion som extra krydda. Trots detta sansad och saklig, utan tradiga påhopp.

Som om inte detta var nog så tackar debattanterna varandra efteråt som om det var en SM match i kabel-teori. Och allt detta utan en massa onödig moderering för moderrerandets skull.

Tänk ... trots vad andra forum verkar tro och tycka, så kan medlemmarna klara sådana här diskusioner med respekt, det har vi visat här och nu. Låt det bli ledstjärnan för forumet. Märkligt dock när det ofta är samma personer på de olika forumen. Måste ha något med ledar-/ägarskapet att göra

Bådar gott för framtiden ...

... faktiskt.
Thomas Lövskog

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-10-29 21:19

IngOehman skrev:----
Hur man än bär sig åt är det lite småsvårt att hitta BMW på toppen.
----

Bäste IngOehman. Du må veta en del om hifi - men bilkunskapen är det tydligen mer skralt med. :lol:

Men det är klart... Väljer man en bil för dess lastkapacitet, dess förmåga att smälta in i mängden, dess dåliga förmåga att svälja ojämnheter i vägbanan, dess simmiga styrning, dess småtråkiga - och i förhållande till effekten alltför törstiga motor...då blir det knappast någon BMW man väljer.

En het kandidat som däremot uppfyller dessa krav är (var) däremot svensk och byggs bland annat på Hisingen i Göteborg. :wink:

Men åter till hifi.......

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-29 22:14

Japp, kul debatt även om jag inte ändrat min uppfattning och antgligen inte fått någon att ändra sin. Kul att veta hur folk tänker (om än något [] ibland :wink: :wink: ). Lyckdes med ett par felsteg men men......... det jämnar ut sig i längden (ellerhur Morello) :D

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-30 07:09

Japp, jag kan bara instämma med andra talare: Tråden har faktiskt varit underhållande, den (Ni) har lyckats med konststycket att inte förfalla till direkta personangrepp, utan hela tiden varit mer intresserade av dialogen. Dessutom har innehållet tagit några kliv bortom de sedvanliga och ofta upprepade argumenten (även om en del av argumenten känns igen, men så måste de vara, -de varken förlorar eller vinner relevans för att de upprepas) .

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-30 07:29

Tycker också att det har varit en underhållande tråd :D

Men det facto kvarstår att det faktiskt inte är någon som har kommit med ett enda konkret bevis för att tex. EKK är bättre eller sämre för den delen en tex. Transparent.

Vi får väll nöja oss med att det är skillnader på olika kablar och att en del av oss faktiskt är bereda på att betala för det.

Även om även jag tycker att 340000:- för en högtalar kabel är onormalt mycket pengar för en sladd.

Mvh Dole
Vill ha en vinylsvarv NU!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi