Hur gör man egentligen ett RIKTIGT delningsfilter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Hur gör man egentligen ett RIKTIGT delningsfilter?

Inläggav Kalejdokom » 2010-02-08 22:00

Det finns en viss risk att detta inlägg kan bli lite långt, för jag vill gärna prata till punkt, utan att bli avbruten. Den som är intresserad och har tid kan läsa igenom i lugn och ro. Finns det sedan personer som är generösa nog att dela med sig ett stycke erfarenhet så kanske vi kan komma en bit närmare sanningen…

Det har handlat en del om delningsfilter här på faktiskt på senare tid. Själv hör jag till dem som försökt ta åt mig olika delsanningar från olika håll, men inte lyckats komma fram till någon helhetssyn på hur man gör ett riktigt bra delningsfilter. Det finns olika skolor och synpunkter på hur man lämpligen går till väga.

Ibland har jag försökt att härleda ett filter bakvägen genom att identifiera olika komponenter och försökt räkna ut hur det beter sig, men alltid utan att komma fram till någon rimlig slutsats.

Puritanerna säger ofta att ”ju färre komponenter desto bättre”, medans perfektionisterna eftersträvar +/-1dB och finlirar med komponentvärden i absurdum. Frågan är hur mycket fasfel, impedansvariationer, ojämna frekvensgångar, baffelsteg mm som måste korrigeras för att få till ett perfekt filter?

Troels Gravesen startar sin hemsida med att påpeka att det inte går att konstruera filter utan att mäta, http://www.troelsgravesen.dk/crossovers.htm :

”The question is whether we can make a crossover at all without measurements - and the answer is NO. It cannot be done, and crossovers cannot be calculated.”

Dessvärre talar han inte om hur han går till väga. Det är väl expertisens hemlighet… Han visar bara med exempel hur illa ett standardfilter kan prestera i jämförelse med hans egenhändigt utvecklade dito.

Så till min fråga; hur gör man? Finns det egentligen något ”skolboksexempel”? Jag tänker mig t.ex. följande gång:
1) Mäta upp frekvensgång för varje element för sig (utan filter men i baffel)
2) Bestämma delningsfrekvens (-er)
3) Bestämma branthet för respektive delning (HP/LP)
4) Definiera dalar och toppar som skall jämnas ut
5) Räkna ut filterkomponenter med hänsyn till fasfel och ev andra t/s-värden
6) Mäta, korrigera, mäta, korrigera etc…

Finns det kanske någon programvara som kan simulera allt detta utan att man behöver veta så mycket om teorierna bakom?

Någon som vågar sig på att ”svara” eller kanske länka till litteratur, tipsa om böcker och programvaror som kan räta ut alla (?) frågetecken?

Hur gör man, helt enkelt!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-02-08 22:12

Bra initiativ!

Jag har alltid räknat ut filter efter impedans, känslighet, frekvensomfång enligt parametrar från element-tillverkaren.

Visste inte äns att mätutrustning fanns att tillgå för gemene man, innan jag kom till faktiskt :? .

Jag har till min stora frustration, tvingats erkänna för mig själv, att jag ännu inte har kunskaperna, för att själv tillverka Riktiga Filter :cry: .

Så förhoppningsvis kan man lära sig något, i den här tråden, att ta med sig på resan mot fulländning :lol:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-02-08 22:13

0) Vad vill jag uppnå? Gör en krav/målspecifikation.

Jag tror att det är nästan det allra viktigaste.

Man bestämmer sig för vad man vill uppnå med designen. Sedan har du listat ett antal verktyg och metoder som man kan använda för att komma hit.

När du har detta, då inser du att man skall inte lyssna på perfektionister eller puritaner oförbehållöst, utan du får SJÄLV klura ut hur du skall nå ditt mål.

När man läser Troels hemsida inser man att han egentligen tar ett par valfria element som ser intressanta ut och mäter upp dessa. Sedan klurar han ut vad han kan uppnå med dessa. Jag tolkar dessutom hans projekt som att han har en röd tråd genom dessa.

Programvara för att simulera: Basta är billigt och användarvänligt och du kan få massor av hjälp här.

Speakerworkshop är gratis, mera flexibelt och oändligt mera komplicerat. Sedan finns det lite excel filer man kan ladda ner.

när det gäller litteratur, Loudspeaker Cookbook och Measuring Loudspeakers är rätt bra. Framför allt den senare även om den inte riktigt hängt med i datorutvecklingen.

Och så faktiskt. Faktiskt. Faktiskt. Faktisk och mera Faktiskt. Faktum är att om man kan tillgodogöra sig all infon här, sovra och värdera den kan man nog bli en ganska så god högtalarkonstruktör i och med att det finns mycket erfarenhet här som gärna delar med sig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-08 22:23

Om delningsfilter, ifrån intervjun med iö:

http://www.sonicdesign.se/oeint17.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-02-08 22:30

Det här börjar ju bra! :D

Men det låter också lite som när jag gick till doktorn en gång med ett 10cm stort illrött, kliande märke på låret. Doktorn frågade mig: "...och vad vill du att jag ska göra åt detta?".

Ibland vill man liksom att någon pekar med hela armen och säger "nu gör vi så här! Visa mig vad du har i påsen, så gör vi ett delningsfilter".

Samtidigt förstår jag ju att det inte är så enkelt...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2010-02-08 22:32

I begynnelsen var jag av den åsikten att man klarade sig utmärkt utan att mäta. Idag har jag bra möjligheter att mäta men tycker ändå att man kommer långt utan att göra det. Förutsatt att man har kurvor för impedans och amplitud (i oändlig baffel) från tillverkaren, och att dessa stämmer. Baffelsteg och diffraktion går utmärkt att simulera i diverse program, och data som fattas räknas smidigt ut.

Så kallade Tabellfilter, typ de färdiga man kan köpa på Hifikit, går däremot fetbort. De kommer aldrig nånsin att göra det de ska oavsett vad för element du använder.

I dagsläget mäter jag alla mina element, men finner ofta att jag lika gärna kunde använt tillverkarens kurvor. Vissa tillverkare uppger helt tokiga specs som inte stämmer ett dugg, men då är det bara att undvika dom.

Angående enkla vs. komplicerade filter så beror det helt och hållet på vad man vill uppnå. En högtalare med frekvensgång +-1 dB behöver inte låta bra, och en med +-5 dB behöver inte låta dåligt. Man gör filtret precis så komplicerat som man behöver.

En bra tumregel kanske kan vara att filterkostnaden ej ska överstiga elementkostnaden.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hur gör man egentligen ett RIKTIGT delningsfilter?

Inläggav paa » 2010-02-08 22:41

Kalejdokom skrev:”The question is whether we can make a crossover at all without measurements - and the answer is NO. It cannot be done, and crossovers cannot be calculated.”

Visst har han i stort sett rätt. man kan inte räkna ut filter efter några formler ur en bok, det är för komplext. Men, om man har gjort dom riktiga och fullständiga mätningarna som han talar om, så finns det program som kan simulera filtren tillräckligt bra för att hamna inom en dB eller så mot om man bygger det och mäter element med filter. Och det är ju också en beräkning. Men det bygger ju på att man mätt upp elementen var för sig i lådan före simuleringen, annars kommer man aldrig tillräckligt nära.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-02-08 22:44

Nwalmaer skrev:En bra tumregel kanske kan vara att filterkostnaden ej ska överstiga elementkostnaden.

Tror det är bättre att koncentrera sig på vad filtret ska uträtta istället för vad det får kosta.

/ B

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-02-08 22:49

Att jag skulle "svara" är kanske att ta i men jag kan ju redovisa min arbetsgång, och de grejor jag brukar fundera på under resans gång.

1. Beslutar mig för om jag ska ha en en-, två- eller trevägskonstruktion. I grova drag spikar jag delningsfrekvenserna i detta läge.
2. Utifrån ovanstående väljer jag element utifrån egenskaperna i det tänkta arbetsområdet som linjäritet, resonansfrekvens, impedans och spridning.
3. Bestämmer mig för en lådvolym och en baffelutformning, ibland mha mjukvara som simulerar baffelsteg och diffraktioner, ibland med skallen och en portion fantasi.
4. SPL och impedansmätning i prototyplåda
5. Referensmätning i prototyplåda (alla drivers parallellkopplade samtidigt utan filter)
6. Första steget i simuleringsmjukvara (för min del LspCAD) är alltid att få programmet att simulera referensmätningen någotsånär.
7. Simulering av prototypfilter där jag beaktar, frekvensgång, impedans, fasgång, spridning samt komplexitet (antal komponenter). Brukar simulera fram två eller tre varianter med olika branthet och kanske lite olika delningsfrekvenser.
9. Test av prototypfilter (med riktiga komponenter), mäter (on- och off axis) o lyssnar och jämför de två eller tre filtren som varit aktuella, jmf eventuellt med annan högtalare. A-B-testar ibland mot känd referens (såja....nu får man på skallen 8) )
10. Om lådan är basreflex gör jag portmätningar och labbar med dämpning slitsar mm för att få ner de portresonanser som i princip alltid finns.
11. SPL-mäter igen.
12. Stereolyssnar och jämför eventuellt lite olika justeringar eller filteralternativ.
13. Spikar filtret efter diverse förändringar som uppstod vid stereolyssning.
14. Kontrollmäter impedansen
15. Avslutande SPL-mätning med uppmätta off-axisvinklar.

Punkt 6 till 13 kan ta ett tag........senast gjorde jag nog dessa tjugo gånger innan jag var nöjd :-)

Det som tar i särklass längst tid för mig är att lyssna, jag lägger nog 70% av totaltiden på lyssning. En stor lärdom jag fått av detta är att man inte ska avfärda en konstruktion för fort, det gäller att lyssna på många olika inspelningar och många olika typer av musik innan man "betygssätter" en konstruktion.

När det gäller mjukvara använder jag som sagt LspCAD och detta fixar alla steg involverade, enda jag saknar är distmätning!
Distmätning gör jag med "Sirp" som kommer från www.tolvan.com här finns förövrigt en hel del matnyttigt som är helt gratis (baffelsimulatorn "Edge samt en hel del annat kul)

Inga absoluta sanningar.....bara min lilla version av verkligheten!

/Anders

edit: som någon sa..........faktiskt faktiskt faktiskt.........har lagt tusentals timmar här de senaste åren, detta forum är outstanding!!
Senast redigerad av AndersD 2010-02-08 22:58, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-02-08 22:49

Läser man vidare på Troels hemsida finner man följande:

"I see a lot of people spending minor fortunes on expensive drivers and "high-end" components and never get the full potential of the drivers due to improper crossovers. The crossover is the heart of the speaker and can be made in numerous ways and to great extent determines the behaviour of the drivers. Only minor changes to the crossover can turn a great speaker into mediocrity and visa versa."

Det är ju just detta jag gjort! Och många av er har lovordat mina byggen för att de ser bra ut. Själv är jag också nöjd med såväl utseendet som ljudet - men jag anar att det kan bli bättre!

Jag tänker på mina 2,5-vägare med Scanspeak-element. Suveräna Revelator-element som prisas av alla, men hur mycket bättre kan det bli? Jag har "bara" mätt upp dom med grafisk dB-mätare. Har såväl mätmik, mixerbord, dator och allt som behövs för att börja mäta. Saknar dock all erfarenhet.

Troels har en modell som liknar min 2,5-vägare som han kallar Ellam:
http://www.troelsgravesen.dk/Ellam25.htm
Jag borde förstås försöka åstadkomma något liknande i filterväg. Det får bli utmaningen i den här tråden. Jag har dock begränsat med tid just nu så det får ta sin tid - ni får ha tålamod, så får vi se hur det går!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-02-08 22:51

Oj, här händer det grejer medans man sitter och skriver - jättekul. Jag ska läsa i lugn och ro och ta in vad ni skriver...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-02-08 22:57

diesel skrev:5. Referensmätning i prototyplåda (alla drivers parallellkopplade samtidigt utan filter)

Kan man verkligen göra så? Utveckla gärna!

diesel skrev:11. SPL-mäter igen.

Vad menar du med SPL-mätning? Antar att det är dB-mätning över hela frekvensbandet, mao vanlig "frekvenskurva".

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-02-08 23:08

Kalejdokom skrev:
diesel skrev:5. Referensmätning i prototyplåda (alla drivers parallellkopplade samtidigt utan filter)

Kan man verkligen göra så? Utveckla gärna!

Jadå, det funkar här åtminstone :)

Jag mäter på lite mer än dubbla baffelbredden med alla element och får en tonkurva som ser ut som skit eftersom allting är ofiltrerat. Poängen med detta är att jag vill se mitt simuleringsprogram komma fram till samma "skitkurva" så jag vet att jag kan lita på simuleringarna. Jag laborerar med djupledsförskjutning (Z-led) och delay för varje individuell driver i LspCAD tills den simulerade summakurvan ser likadan ut som min referensmätning. Övrig indata är driverplacering i X- och Y-led, driverdiameter samt mätavstånd. Dessa tre är fasta och kan inte ändras (eller kan....man ska inte göra det om det ska bli bra)

Kalejdokom skrev:
diesel skrev:11. SPL-mäter igen.

Vad menar du med SPL-mätning? Antar att det är dB-mätning över hela frekvensbandet, mao vanlig "frekvenskurva".

Ja, framförallt 1 kHz och uppåt, delningsfrekvensen är naturligtvis högintressant....framförallt off-axis som berättar på ett tydligt sätt om man valt rätt delningsfrekvens (med tanke på spridning). Just punkt 11 gör jag för att se om genomslaget av portresonansen försvann som tänkt (mitt senaste bygge hade en portresonans som slog igenom på tonkurvan uppe vid 1600Hz, kontrollmätning efter dämpning visade att den försvunnit)

edit: adderade till text till sista stycket.
Senast redigerad av AndersD 2010-02-08 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-02-08 23:31

Chriss beskriver väldigt väl, nästan en gör-så-här-manual och tråden har väl knappt undgått någon på faktiskt iom den är så lång.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=21273 hur han går tillväga när han mäter och simulerar och mäter och funderar...

Jag tror att den tråden är nog lämplig att börja läsa i. Där är mycket matnyttigt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-08 23:42

diesel
Vad sätter du först? Vad är viktigast? En mätt idealkurva/frekvensgång "på papperet" eller örat/sinnets intryck? Annorlunda uttryckt: Ideologin eller upplevelsen?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-02-08 23:44

Flint. varför måste man prioritera?

Står de i motsatsförhållande?

Verfieriar inte frekvenskurvans mätvärden de man hör ganska ofta?

Jag tycker det. Inom gränsen för mätmetodernas felmarginal. Utanför denna är det meningslöst att använda mätningarna för att påvisa något.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-08 23:50

rikkitikkitavi skrev:Flint. varför måste man prioritera?

Står de i motsatsförhållande?

Tagga ner. Lägg dig inte i här. Min fråga är direkt ställd till diesel eftersom jag tycker att hans snack är vettigt och låt honom svara som han vill. Jag tror att även du kan lära dig nåt här.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-02-08 23:51

Flint skrev:diesel
Vad sätter du först? Vad är viktigast? En mätt idealkurva/frekvensgång "på papperet" eller örat/sinnets intryck? Annorlunda uttryckt: Ideologin eller upplevelsen?

För det färdiga filtret är det upplevelsen som är prioriterad.

Men....jag brukar sträva efter en rak kurva vid de första simuleringarna för att ha en utgångspunkt. Efter lyssning brukar det bli lite krokar o böjar härovar :D

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-02-08 23:53

Jag tror problemet är att mäta bra, om man lyckas med detta så har man iallafall början till något. Jag kan sitta i timmar med filtersimulering på uppmätt data och bolla värden. Min procedur ligger stort sett i nya lilla dokumentet.

Ungefär detta är ordningen. Varje steg kan utvecklas i stora textmängder (tror jag)

1 Kravspec
2 Torrsimulering (baslåda - baffel layout)
3 En massa beslut som resulterar i inköp av element och byggande av låda.
4 Mätning i riktig låda - olika riktningar.
5 mäta för att stämma av lådan
6 basrör och dämpmaterial optimera
5-6 snurrar runt till ok
7 Simulering på riktiga värden (oftast med resultat inom 0,5dB) här innefattas allt från delning till nivåer och fas mm
8 Mono lyssna på riktigt
7-8 snurrar runt till ok
9 bygga låda nr X
10 Mäta det man tror är en färdig högtalare
11 Lyssna stereo
12 snurra 7, (9), 10 11 till ok

Alla torde ha utvecklat lite olika procedurer som man tycker fungerar beroende på vilka verktyg som man har tillgängliga och vant sig med.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-08 23:54

diesel skrev:
Flint skrev:diesel

För det färdiga filtret är det upplevelsen som är prioriterad.

Men....jag brukar sträva efter en rak kurva vid de första simuleringarna för att ha en utgångspunkt. Efter lyssning brukar det bli lite krokar o böjar härovar :D

Precis vad jag trodde att du skulle svara och jag gör likadant själv. Menar att de två alternativen matchar varandra perfekt och att båda behövs för att få fram ett vettigt filter.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-02-08 23:59

Flint skrev:

Tagga ner. Lägg dig inte i här. Min fråga är direkt ställd till diesel eftersom jag tycker att hans snack är vettigt och låt honom svara som han vill. Jag tror att även du kan lära dig nåt här.

lägger mig i så mycket jag vill, det är ett öppet forum... brukar du inte säga det?

Flint, jag tycker du kan förklara varför du anser det är viktigt? Och varför det står i motsatsförhållande. Om jag förstår dig rätt. Du brukar inte vara så specifik i vad DU anser om saker och ting så det är svårt att veta vad du menar.

Jag avser att inhämta kunskap som du förstår och kan du ge ett bra svar lyssnar jag.

edit: såg att du svarat delvis. Jag skall läsa det efter en natts sömn.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-09 00:07

rikkitikkitavi
Om du tar det lite lugnt och inte går händelserna i förväg så kanske det kommer men troligen inte om du ställer regler för vad som får sägas.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-02-09 00:10

Skulle vilja nämna en sak till som jag inte tog upp i mitt första inlägg.

Närfältsmätning.
Då jag anser att man inte kan mäta med någon större nogrannhet under säg ca 800Hz (med gatingteknik) kan baffelsteget vara en knepig historia att få till korrekt.

Jag brukar använda mig av fjärrfältsmätning, närfältsmätning samt den simulerade överföringsfunktionen för att bedöma frekvensgången i de områden där det kan vara svårt att mäta på ett vettigt sätt. Detta tillsammans med mycket lyssning och en bra baffelsimulator gör att man förhoppningsvis hittar tonal balans i de lägre registren.

Detta är den i särklass största utmaningen för en amatör som mig.

edit: stavfel
Senast redigerad av AndersD 2010-02-09 00:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-09 00:13

Jag har ett ideologiskt krav utöver det som har sagts tidigare i tråden och det är att lådan/filtret ska ha så jämn belastningsimpedans som möjligt. Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt. Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-09 00:30

diesel skrev:Jag mäter på lite mer än dubbla baffelbredden med alla element och får en tonkurva som ser ut som skit eftersom allting är ofiltrerat. Poängen med detta är att jag vill se mitt simuleringsprogram komma fram till samma "skitkurva" så jag vet att jag kan lita på simuleringarna.

Bra uppslag. Det ska jag testa. Har aldrig tänkt så men det gäller ju att hitta referenser som stämmer. Tack för "dagens idésnapp".

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-02-09 00:36

Flint skrev:Jag har ett ideologiskt krav utöver det som har sagts tidigare i tråden och det är att lådan/filtret ska ha så jämn belastningsimpedans som möjligt. Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt. Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.

Har man rörförstärkare är detta en sund approach....

Annars är det nog som du skriver ett högst ideologiskt krav. Ska dock erkänna att jag själv gärna vill ha bort de där summeringstopparna i impedansgången trots jag vet att de inte spelar nån större roll.

Placebovarning när man jämför två filter som skiljer sig åt i impedansgången 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-09 00:38

diesel skrev:
Flint skrev:Jag har ett ideologiskt krav utöver det som har sagts tidigare i tråden och det är att lådan/filtret ska ha så jämn belastningsimpedans som möjligt. Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt. Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.

Har man rörförstärkare är detta en sund approach....

Annars är det nog som du skriver ett högst ideologiskt krav. Ska dock erkänna att jag själv gärna vill ha bort de där summeringstopparna i impedansgången trots jag vet att de inte spelar nån större roll.

Placebovarning när man jämför två filter som skiljer sig åt i impedansgången 8)

Bakgrunden till min ideologi har uppkommit i test med transistorförstärkare.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-09 00:39

Det finns aspekter som att man kanske vill ha så låg dist som möjligt och då är inte en rak impedanskurva det bästa.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-09 00:41

MagnusÖstberg skrev:
Det finns aspekter som att man kanske vill ha så låg dist som möjligt och då är inte en rak impedanskurva det bästa.

Det tror jag inte på. Kan du enkelt visa ett exempel på det? Det är ju snarare tvärs om så att en belastning på två ohm gör att stärkaren distar mer än vid åtta ohm.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-02-09 00:55

Det är väl så att kommentaren avsåg detta:
Flint skrev:Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt.

... och inte det här:
Flint skrev:Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.

Att element ibland kan dista betydligt mindre om man driver dem högohmigt har lilltroll (?) visat förr, här på forumet.

Nästa

Återgå till Teknikforum