Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:”The question is whether we can make a crossover at all without measurements - and the answer is NO. It cannot be done, and crossovers cannot be calculated.”
diesel skrev:5. Referensmätning i prototyplåda (alla drivers parallellkopplade samtidigt utan filter)
diesel skrev:11. SPL-mäter igen.
Kalejdokom skrev:diesel skrev:5. Referensmätning i prototyplåda (alla drivers parallellkopplade samtidigt utan filter)
Kan man verkligen göra så? Utveckla gärna!
Kalejdokom skrev:diesel skrev:11. SPL-mäter igen.
Vad menar du med SPL-mätning? Antar att det är dB-mätning över hela frekvensbandet, mao vanlig "frekvenskurva".
rikkitikkitavi skrev:Flint. varför måste man prioritera?
Står de i motsatsförhållande?
Flint skrev:diesel
Vad sätter du först? Vad är viktigast? En mätt idealkurva/frekvensgång "på papperet" eller örat/sinnets intryck? Annorlunda uttryckt: Ideologin eller upplevelsen?
diesel skrev:Flint skrev:diesel
Vad sätter du först? Vad är viktigast? En mätt idealkurva/frekvensgång "på papperet" eller örat/sinnets intryck? Annorlunda uttryckt: Ideologin eller upplevelsen?
För det färdiga filtret är det upplevelsen som är prioriterad.
Men....jag brukar sträva efter en rak kurva vid de första simuleringarna för att ha en utgångspunkt. Efter lyssning brukar det bli lite krokar o böjar härovar
Flint skrev:
Tagga ner. Lägg dig inte i här. Min fråga är direkt ställd till diesel eftersom jag tycker att hans snack är vettigt och låt honom svara som han vill. Jag tror att även du kan lära dig nåt här.
diesel skrev:Jag mäter på lite mer än dubbla baffelbredden med alla element och får en tonkurva som ser ut som skit eftersom allting är ofiltrerat. Poängen med detta är att jag vill se mitt simuleringsprogram komma fram till samma "skitkurva" så jag vet att jag kan lita på simuleringarna.
Flint skrev:Jag har ett ideologiskt krav utöver det som har sagts tidigare i tråden och det är att lådan/filtret ska ha så jämn belastningsimpedans som möjligt. Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt. Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.
diesel skrev:Flint skrev:Jag har ett ideologiskt krav utöver det som har sagts tidigare i tråden och det är att lådan/filtret ska ha så jämn belastningsimpedans som möjligt. Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt. Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.
Har man rörförstärkare är detta en sund approach....
Annars är det nog som du skriver ett högst ideologiskt krav. Ska dock erkänna att jag själv gärna vill ha bort de där summeringstopparna i impedansgången trots jag vet att de inte spelar nån större roll.
Placebovarning när man jämför två filter som skiljer sig åt i impedansgången
Det finns aspekter som att man kanske vill ha så låg dist som möjligt och då är inte en rak impedanskurva det bästa.Flint skrev:Jag har ett ideologiskt krav utöver det som har sagts tidigare i tråden och det är att lådan/filtret ska ha så jämn belastningsimpedans som möjligt. Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt. Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.
MagnusÖstberg skrev:Det finns aspekter som att man kanske vill ha så låg dist som möjligt och då är inte en rak impedanskurva det bästa.Flint skrev:Jag har ett ideologiskt krav utöver det som har sagts tidigare i tråden och det är att lådan/filtret ska ha så jämn belastningsimpedans som möjligt. Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt. Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.
Flint skrev:Brukar sträva efter att hålla den inom +/-0.5 ohm från säg 200-300Hz och uppåt.
Flint skrev:Att som Troels tillåta en dipp på runt 2-2.5ohm anser jag är helt fel.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 22 gäster