Problemet är att noise floor beskrivs som blått, vilket verkar ligga uppåt, men lägre nivå ligger neråt. Inte så väldefinierat tycker jag nog.
Finns det inte någon mer grundläggande beskrivning av programmet?
Moderator: Redaktörer
paa skrev:steveo1234 skrev:EDIT: Blir det tydligare av denna bilden?
Här visas ett perfekt beteende. Dvs, fullbandigt frekvenssvar, med grupplöptid satt till 0 och ett hastigt avklingningsbeteende:'
Problemet är att noise floor beskrivs som blått, vilket verkar ligga uppåt, men lägre nivå ligger neråt. Inte så väldefinierat tycker jag nog.
Finns det inte någon mer grundläggande beskrivning av programmet?
Nattlorden skrev:Om jag fattat och knappat rätt så det Ingvars målkurva ut så här:
Vilket är signifikant lägre än den testade basen...
Beklagar jag sträckte skalan i X-led till det dubbla, men jag ville visa hela 0.2/f-dippen...
steveo1234 skrev:Hur menar du att noise floor ligger "uppåt"?
paa skrev:steveo1234 skrev:Hur menar du att noise floor ligger "uppåt"?
Jag bygger det på följande citat ur din text:
"The point where the response drops back into the blue noise floor"
Men - blått är ju uppåt!
Och, jag inser att förklaringen i den texten är dålig, t.o.m troligen helt fel.
Nattlorden skrev:8O Oj så fel det kan bli... jag tyckte jag var solklar med att jag inte tyckte basen klarade hans krav. (Och jag har inte uppfattat från dig att du påstått så tidigare heller, för ytterligare förtydligande)
paa skrev:steveo1234 skrev:Hur menar du att noise floor ligger "uppåt"?
Jag bygger det på följande citat ur din text:
"The point where the response drops back into the blue noise floor"
Men - blått är ju uppåt!
Och, jag inser att förklaringen i den texten är dålig, t.o.m troligen helt fel.
steveo1234 skrev:EDIT: Jag menar fortfarande att grupplöpstiden inte tillhör de fem viktigaste parametrarna för bra basåtergivning och egentligen inte är särskilt viktig. Men diskussionen är intressant i alla fall
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:EDIT: Jag menar fortfarande att grupplöpstiden inte tillhör de fem viktigaste parametrarna för bra basåtergivning och egentligen inte är särskilt viktig. Men diskussionen är intressant i alla fall
Nu blev det intressantare. Vilka fem är viktigare?
Erik_AA skrev:Håller inte riktigt med om att man kan strunta i lite mindre viktiga egenskaper bara för att man inte riktigt nått ända fram till godtyckliga cut-offs för övriga egenskaper.
Nattlorden skrev:Hur menar du att "flat, clean & linear" kan satisfieras med en usel groupdelay?
steveo1234 skrev:
"Flat, deep, clean, linear, loud".
Piotr skrev:
Undrar om det är vettigt att sikta på -3dB @ 5Hz med 130dB SPL inom x-max.
/Peter
Piotr skrev:steveo1234 skrev:
"Flat, deep, clean, linear, loud".
Fast flat och deep är ju samma sak.. typ.
Likaså clean, linear och loud.. ju!
Tänker lilla jag.
För övrigt är jag av samma uppfattning som dig avseende tids och frekvensegenskaper. Dvs. rak, utsträckt frekvensgång = goda tidsegenskaper.
Undrar om det är vettigt att sikta på -3dB @ 5Hz med 130dB SPL inom x-max.
/Peter
steveo1234 skrev:Clean är självförklarande (fri från distorsion och andra missljud
Almen skrev:steveo1234 skrev:Clean är självförklarande (fri från distorsion och andra missljud
Även missljud härrörande från för stor grupplöptid?
BB skrev:-Martin- skrev:Jag tycker Herr Linkwitz är alldeles för insnöad på dipoler (även om han har en "mono-pol" i sortimentet...) Jag håller inte med om att dipolen är lösningen på alla "svåra" återgivningsproblem. Ta en sån sak som (den första) golfreflexen ) t ex. Min bedömning är att det är den värsta av alla reflexer. Inte ens en dipol fixar den.
Jo det gör den - om den är utformad som en linesource.
//BB
subjektivisten skrev:En bas som ligger EFTER musiken är det värsta jag vet och det är det viktigaste att slippa, för mig. Stor del av subbarna på marknaden ligger efter och det spelar ingen roll om dom fixar 190 dB vid 15 hz då, det är junk och inget för mig iaf.
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:En bas som ligger EFTER musiken är det värsta jag vet och det är det viktigaste att slippa, för mig. Stor del av subbarna på marknaden ligger efter och det spelar ingen roll om dom fixar 190 dB vid 15 hz då, det är junk och inget för mig iaf.
Självklart har du rätt! Men, hur menar du att det har med diskussionen att göra?
Vented bass speakers are resonant structures and store energy which is released over time. For accuracy, bass must be reproduced from sealed or open baffle speakers that are non-resonant.
steveo1234 skrev:Almen skrev:steveo1234 skrev:Clean är självförklarande (fri från distorsion och andra missljud
Även missljud härrörande från för stor grupplöptid?
Hah, ja så kan man ju såklart se det. Fast, jag tycker nog att grupplöpstid snarare passar in under distorsionsbegreppet än under missljud isåfall. Med missljud så tänker jag snarare på hörbart egenljud från elementet och liknande.
Kanske ska vara tydlig med att grupplöptiden inte ligger med i denna parameter, såsom den definieras av "de som kan".
-Martin- skrev:Piotr skrev:-Martin- skrev:Skulle vilja tillägga att tillämpningen av linjekällor helst plötsligt medför krav på att tak och golv måste reflektera alla frekvenser likvärdigt
Nä varför det?
/Peter
Speglingen, käre vän. Speglingen
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 33 gäster