BB skrev:Kraniet skrev:tycker allt detta är mer eller mindre irrelevant så länge man inte inför nån slags standard inom studiovärlden. Så länge det inte finns nån slags överenskommelse om hur denna process får gå till så finns det ingen garanti att mer välljud uppnås. Då blir all ny teknik inom förstärkare, högtalare etc helt meningslös eftersom de då besitter kvalitéer som inte behövs till det källmaterial som finns.
Tyvär verkar det ju hända otroligt lite på denna front. Medan högtalare och elektronik blivit bättre verkar det snarare som att studios utvecklats baklänges med mer agressiv mastering som stympar ljudet på dess dynamik och upplösning.
Så vad ska vi då med den hypotetiska superhögtalaren (eller dylikt) ifall inspelningen förstörs redan i mixerbordet?
Jag begriper inte varför tillverkarna av avspelningsutrustning för hemmabruk skall begränsa insatserna och prestanda till dagens rådande (ofta katastrofala) situation på musikmaterialsidan. Det är ju liktydigt med att man ger upp inför massmarknadens "insatser" på området.
ja fast det blir ju mer eller mindre bortkastad energi. även om jag håller med om att utvecklingen inte bör stå still.
Men ser inte inspelningskedjan till att rycka upp sig så är det ju rätt så tråkigt.
Jag menar i en tid när inspelning/mastring knappt utnyttjar hela potentialen i CD-mediet, vad ska vi då med blue-ray och annat?
Om tillverkarna av avspelningsutrustning var seriösa i sin jakt efter mer välljud borde de kanske spendera en del tid till att sätta press på inspelningstudios också?
Jag förstår inte vad som är så svårt med det. En standardiserad inspelningstudio, en viss standard vad gäller korrekt(ickefärgande) monitorer, en standard med avseende på dynamiskt innehåll mm.. Med dagens teknik borde det inte vara ett problem att ge ut samma material i flera utgåvor. Man skulle kunna tänka sig en version till reklamradio, en till MP3 och en tredje högupplöst version. Sen kunde folk välja själv vad de vill stoppa i anläggningen.
Men dylik standard inom studiovärlden skulle man sen kunna uppföra krav på hemmiljöns egenskaper. Har du ett rum med vissa egenskaper och ett par högtalare med vissa egenskaper så kommer du ha en återgivning som den inspelningsteknikerna har, eller nära inpå.
Vore inte det bättre? Istälelt som det är idag då kvalitén skiftar så mycket att det inte finns något som man kan kalla referens.
Men det är klart nog finns det en del arbete kvar på högtalar/rumsidan främst. Men jag hade nog föredragit att man tog hänsyn till hela kedjan.