Piotr: Morello kommer att få krupp när han läser ditt inlägg
Jag tar mig friheten att knycka från ett av hans tidigare inlägg:
"En signal är entydigt bestämd av i tiden tagna sampel om tiden mellan närbelägna sampel är mindre än halva perioden för den högsta frekvenskomponent som ingår i signalen"-Harry Nyquist 1928
Ja... Det kanske bl.a. är därför man har 44,1 kHz som samplingsfrekvens och inte 40kHz, om man nu vill ha 20kHz återskapat?
Jag har tyvärr ingen bild på 20kHz att kika på just nu, bara en på 19 + 20 kHz sinus, som passerat genom en scentec diana. Någon "kraftig distortion" finns inte att se. Tvärtom, det ser väldigt bra ut.
Har du någon bild på 20kHz som är kraftigt distad och som inte kommer från någon wadia eller pioneer med legato link, så vill jag gärna se den bilden!
Om du jämför impulssvaret mellan CD och DVD-A och SACD så har du en stor del av svaret på varför de nya formaten låter bättre än det gamla. Musik är amplitud och tid, för att vara transparent måste formatet kunna följa båda axlarna utan nämnvärd påverkan av ursprungssingalen.
Jag har inte kikat på rena impulssvar, men på pulsvågor (specialfallet fyrkantvåg) på DVD-A och SACD. Inte CD.
Man kunde tydligt se ultraljudsbruset på bilder som kom från SACDn. Undrar om det inte rent av är hörbart? Hur som helst, jag vill inte ha det, särskilt inte när DVD-A presterade så fina resultat!
Tyvärr har jag inte kvar varken bilder eller webadress där detta redovisades, vilket är synd för sidan var väldigt bra. Så bra att jag sparade den, men hårddisken krachade

SACD har brus men kan följa den aktuella signalen vilket inte CD kan. CD är god upp till 5k eller så sen blir det problem.
Jag påstår att det är tvärtom! Ungefär, kanske inte just 5kHz, men 7-10. Nåt sånt. I sista oktaven har CDn alltså högre upplöning än SACD.
Som konsumentmedium duger 16/44,1 fint i nuläget. 99% av dom skivor som ges ut (troligen mer) begränsas inte av formatet, utan av inspelning och framför allt: Mastring, där det EQas och komprimeras av glatta livet, brus och dist läggs till och man styr ut ljudet på skivorna långt utanför max-nivå med klippning som resultat. Och så länge det är på det viset så räcker vinylen alldels utmärkt ur ljudkvalitetssynpunkt.
Edit: Observera ordet "mindre" i samplingsteoremet. Som jag förstått det så är det grundbulten i hela grejjen.
Edit igen: Morello hann före.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!