steveo1234 skrev:paa skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:En bas som ligger EFTER musiken är det värsta jag vet och det är det viktigaste att slippa, för mig. Stor del av subbarna på marknaden ligger efter och det spelar ingen roll om dom fixar 190 dB vid 15 hz då, det är junk och inget för mig iaf.
Självklart har du rätt! Men, hur menar du att det har med diskussionen att göra?
Det har väl allt att göra med texten från Linkwitz i förstainlägget i tråden, och som har diskuterats av och till de sista sidorna:
Vented bass speakers are resonant structures and store energy which is released over time. For accuracy, bass must be reproduced from sealed or open baffle speakers that are non-resonant.
En bas som spelar "efter" musiken är antagligen så dålig att den inte alls lämpar sig för musikåtergivning. Spelar den efter oavsett frekvens så är det enkelt korrigerbart i alla nyare hemmabioreceivrar (genom att ändra fördröjningen). Om basens "släpighet" är frekvensberoende så beror det på andra problem och jag påstår att grupplöptiden inte är en av parametrarna som påverkar mest. Vilket även min andra graf ovan visar.
Högtalaren har bara EN överföringsfunktion, i varje fall om vi betraktar
den på ett så förenklat sätt som du ändå gjort i dina resonemang.
Denna överföringsfunktion kan illustreras med många olika metoder.
Man kan ställa upp en ekvation för visar den (vilket kan vara ett grann-
laga arbete om något är något så komplicerat som en högtalare) eller
man kan visa amplitud- och fas-beskrivande kurvor för den. Två kurvor
Som faktiskt ger en entydig, korrekt och fullständig bild av högtalares
beteende i tidsdomänen.
Vad är det som gör att du inte vill tro på att amplitud och fas räcker för
att visa hur högtalarna beter sig? (Igen - givet den grad av förenkling
som ditt resonemang ändå hållit sig till, det vill säga där saker som dis-
torsion och spridningsegenskaper ändå inte inkluderats i frågan.)
Jag har försökt att förklara på några olika sätt hur saknerna hänger sam-
man, men får bara svar av dig som visar att "du inte tror på" det som jag
skriver, men inte varför.
Tycker därför att det nu är din tur att argumentera för VARFÖR det skulle
innehållas någon ny information i den graf du visar (information som inte
kan extraheras från amplitud och fas. Att det är en annan grafisk repre-
sentation behöver du inte säga, för det tror jag att alla både förstår och
ser, men jag undrar alltså vad det beror på att du tror att info om signal-
svarsbeteendet fattas, när man utgår ifrån amplitud- och fas-grafer.
Alltså: Vad är det egentligen som gör att du inte accepterar att grupplöp-
tid och leksaksvattenfallskurvan (ehuru med väldigt låg upplösning i det
senare fallet) är grafiska illustrationer av precis samma beteende?
Observera att jag inte säger är ingen kan uppleva sig "förstå" din graf
bättre än de förstår information om högtalarens ton- och faskurva. Om
dessa hade visats istället. Men det gör ju inte att informationsmängden
skulle vara annorlunda, bara att folk inte är bra på att förstå vad olika
mätningr visar.
Och - ibland är det nog till och med så att få saker är så bedragliga som
när folk upplever att de förstår något.
(Det är därför tumregler är så farliga och förståndshandikappande.)
Tror att alla kan förmå sig att öppna ögonen en smula, genom att titta
lite på den där kurvan som skulle visa ett idealiskt beteende, och fundera
hårt över vad de ser... Den visar ju mätmetodens bedrövliga upplösning
med önskvärd tydlighet - alltså att en överföringsfunktion om 1, inte visas
som ett blått fält ovanför en orange rand längst ned på grafen, vid 0 ms,
utan som det gigantiska färgade fältet under den blåa ytan högst upp.
Vh, iö
- - - - -
PS.Observera att det jag skriver inte är en anmärkning mot mätmetoden
som sådan, utan bara en uppmaning till försiktighet vid tolkning av resul-
tatet. Man bör helt enkelt lära sig att
förstå vad mätningen visar, innan
man drar en massa slutsatser om högtalarens beteenden, från den.
Sagtvar - ingenting avslöjas, som inte amplitud- och fas-kurvor visar.
Däremot kan det vara av stort värde att göra helt andra mätningar på
högtalare, mera applikationsrelaterade, om man vill kunna dra några
kanske lite intressantare slutsatser om hur de beter sig i det praktiska
fallet. Men det är en annan fråga.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).