Moderator: Redaktörer
Densen skrev:LasseA jag har gått från fritt placerade till att mäta på plats. Högtalarens baksida står emot en dörrpost öppen dörr. och utan nära sidovägg.
Densen skrev:LasseA du har faan inte en bokstav rätt i din analys.
Borta är boombasen i.o.m infört värmeregister, det har inte ett dugg med placeringen att göra. tror du inte att jag har mätt upp pK både fritt och intill vägg enligt rekommendation, oavsett placering har du en svacka där. Borta är också den överdrivna diskanten. När skall folk läsa vad jag skrivit, trimning av den högre frekvensgången pågår där jag till ex. har sänkt vid ca 7,5khz med ca 3,5db.
Jag lägger nu ner redovisningen av mitt filteralternativ,och tar bort grafer.
Känn dig nu inte som orsak till detta LasseA det beror på mig.
niklas skrev:Ja, men hur högtalaren är placerad påverkar mätningen även vid låga frekvenser, tror det var det som LasseA menade.
Densen skrev:LasseA du har faan inte en bokstav rätt i din analys.
Borta är boombasen i.o.m infört värmeregister, det har inte ett dugg med placeringen att göra. tror du inte att jag har mätt upp pK både fritt och intill vägg enligt rekommendation, oavsett placering har du en svacka där. Borta är också den överdrivna diskanten.
När skall folk läsa vad jag skrivit, trimning av den högre frekvensgången pågår där jag till ex. har sänkt vid ca 7,5khz med ca 3,5db.
Jag lägger nu ner redovisningen av mitt filteralternativ,och tar bort grafer.
Känn dig nu inte som orsak till detta LasseA det beror på mig.

Man kan tänka sig olika kombinationer för att ta ner peaken...
Densen skrev:Delcitat Brumel:Man kan tänka sig olika kombinationer för att ta ner peaken...
Vad avser du med kombinationer? Kan du utveckla detta.
Annars kan du se tre inlägg ovan på bilden där resultatet av 2st olika kretsar som testats. Men de blir för smalbandiga för att ge önskat resultat.
Och jag kan väl inte heller påstå att jag definitivt kan urskilja detta via hörseln, men ändå, kunde man justera detta utan att bygga om filtret helt så skulle jag gärna göra detta.
Densen skrev:BBrumel!
Aha, nu ser jag. Läste filtret först som ett vanligt LCR men ser nu skillnaden. Det liknar en filterfunktion som jag har använt mig av tidigare i ett litet enklare utförande. Jo den kan nog ta ner området över ett litet större område, bara det inte blir en fallande kurva hela vägen. Jag skall simulera detta när jag kommer hem ikväll. Ser mycket intressant ut. Återkommer med resultat.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 19 gäster