Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-13 09:49

PAA som jag skrev så finns det lite kvar att trimma.
LasseA jag har gått från fritt placerade till att mäta på plats. Högtalarens baksida står emot en dörrpost öppen dörr. och utan nära sidovägg.
Brumel det förslaget är en omöjlighet i denna filterkonfiguration.
Magnus vinkeluppmätning har jag endast hunnit med för förra filtret. (som jag trodde vara klart) gör detta när jag trimmat de övre registren. Impedansen har jag i nuläget endast simulerat, får se om jag inte mäter upp denna när jag trimmat lite mer, men teorin och praktiken stämmer ganska bra.
Laila att trimma basen till nuvarande utseende var "inte" svårt. Har lite idéer för övre registret.

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-02-13 14:19

Densen skrev:LasseA jag har gått från fritt placerade till att mäta på plats. Högtalarens baksida står emot en dörrpost öppen dörr. och utan nära sidovägg.

Anledningen att jag frågar är att kurvan i "originalutf" ser ut att vara mätt i frifält på en högtalare gjord för att stå nära en vägg, dvs vikande frekvensgång från ca 300Hz och nedåt. Med din ändring har du tagit bort den delen, dvs högtalaren kanske inte ska stå så nära en bakvägg längre om den inte ska låta för betonat <300Hz. Det ser ut att vara den största skillnaden du gjort med ditt nya filter faktiskt, i högre registren är det väl främst en lite mer ojämn kurva och en topp kring 7,5kHz som kanske kan låta något obehagligt. Möjligen finns en liten diskantsänkning generellt men jag undrar om det verkligen låter som det då du lyssnar. Hur låter de olika varianterna då du lyssnar (nämn gärna också i vilken placering du lyssnar på då du jämför)?

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-13 16:23

LasseA du har faan inte en bokstav rätt i din analys.
Borta är boombasen i.o.m infört värmeregister, det har inte ett dugg med placeringen att göra. tror du inte att jag har mätt upp pK både fritt och intill vägg enligt rekommendation, oavsett placering har du en svacka där. Borta är också den överdrivna diskanten. När skall folk läsa vad jag skrivit, trimning av den högre frekvensgången pågår där jag till ex. har sänkt vid ca 7,5khz med ca 3,5db.
Jag lägger nu ner redovisningen av mitt filteralternativ,och tar bort grafer.
Känn dig nu inte som orsak till detta LasseA det beror på mig. :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-13 16:38

Densen,

Återställ gärna när du lugnat ner dig ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-02-13 18:09

Densen skrev:LasseA du har faan inte en bokstav rätt i din analys.
Borta är boombasen i.o.m infört värmeregister, det har inte ett dugg med placeringen att göra. tror du inte att jag har mätt upp pK både fritt och intill vägg enligt rekommendation, oavsett placering har du en svacka där. Borta är också den överdrivna diskanten. När skall folk läsa vad jag skrivit, trimning av den högre frekvensgången pågår där jag till ex. har sänkt vid ca 7,5khz med ca 3,5db.

Ok. Det jag skrev var inte menat som kritik mot dig bara så du vet.. Jag tycker det är jättekul när folk mäter och bygger och vill absolut inte medverka till att du slutar redovisa vad du gör. Jag tycker nog att jag har läst det du skrivit rätt noga men det framgick inte exakt hur mätuppställningen varit vid de olika mätningarna.

Placeringen påverkar nog rätt mycket dock på denna högtalare eftersom den är gjord för att stå så nära bakväggen, om du mäter friare i rummet eller utan riktig bakvägg så tappar du ju det stöd i basen som högtalaren är konstruerad för. Det var det jag trodde jag kunde se i den senaste grafen men jag kan ju såklart ha fel...

Om du har mätt både fritt och mot en dämpad bakvägg vore det ju jättekul att se vilken påverkan det har hos dig.

Kort sagt: ta inte det jag säger som kritik, jag ville bara diskutera de mätningar du gjort. Trodde inte det var så känsligt område jag klampade in på ..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-13 19:15

Det är väl framförallt registret ovanför ca 500 Hz som kan/ska påverkas av filtermodifieringarna? Under ca 500 Hz lär det inte hända så mycket. För att göra ändringar längre ner i frekvens ska det väl till en annan låda enligt den diskussion som förts tidigare i tråden?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-02-14 00:46

Ja, men hur högtalaren är placerad påverkar mätningen även vid låga frekvenser, tror det var det som LasseA menade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-14 00:56

Fast nu inbillar jag mig, att Densen enbart ville visa att han lyckats tilta kurvan, på så sätt som ju var det önskade.
Är före, mätt på exakt samma ställe, som efter, så framstår det ju ganska tydligt vad han uppnått.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-14 13:30

niklas skrev:Ja, men hur högtalaren är placerad påverkar mätningen även vid låga frekvenser, tror det var det som LasseA menade.

Det är möjligt men det är ändå utanför det område det laboreras med detta fall. Vid lägre frekvenser är det egentligen bara i just det rummet och i just den mätuppställningen det kommer att vara representativt. Några sitter nöjda med det som bjudits av Naqref och några vill ha förändringar. Det kurvförändringarna över ca 500 Hz vi kan tänkas vilja ha.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-02-14 13:32

Densen skrev:LasseA du har faan inte en bokstav rätt i din analys.

Borta är boombasen i.o.m infört värmeregister, det har inte ett dugg med placeringen att göra. tror du inte att jag har mätt upp pK både fritt och intill vägg enligt rekommendation, oavsett placering har du en svacka där. Borta är också den överdrivna diskanten.

När skall folk läsa vad jag skrivit, trimning av den högre frekvensgången pågår där jag till ex. har sänkt vid ca 7,5khz med ca 3,5db.

Nu känner jag mig ju lite träffad också, med min synpunkt på skalorna
eventuellt inblandad. :?

Jag menade verkligen inget illa med det jag skrev, tänkte bara att en
liten justering kunde vara till nytta för dem som inte är så vana att läsa
grafer.

Men om du tog illa upp av mitt förslag så ber jag verkligen om ursäkt.

Att kurvorna försvann helt gör ju att INGEN kan tolka dem, och det är ju
mycket värre. Känns jobbigt att kanske ha ställt till det så. :?

Hoppas du lägger tillbaka kurvorna snart.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-14 15:21

Lägger upp en frekvensmätningsgraf för jämförelse mellan original och mitt utf. av filter. Plus en med nya filterutförandet med låg upplösning.

Förutsättning för uppmätning.
Uppmätt i vinkeln mellan två dörrar för någotsånär fri uppmätning.

Placerade på 53cm höga stativ.
Ingen dämpning är använd p.g.a. placering mellan dörrar för i möjligaste mån undvikande av room gain.
Kablage draget genom basreflexrör för åtkomlighet av delningsfilter.

Uppmätt on axis 30cm, 15, 30, 45 och 60graders vinkel i sidled. Ingen mätning i höjdled är utförd.
Impedansmätning återstår, (simulerad ser ok ut).

Uppskattad nivådifferens mellan mätningar.

Mellan 0 och 15 grader, ca 1 – 2db.
Mellan 0 och 30 grader, 3 – 15khz ca 2 – 5db.
Mellan 0 och 45 grader, 0,5 – 4khz ca 2db, 4 – 7khz ca 10db, > 7khz ca 5db.
Mellan 0 och 60 grader, 3 – 5khz ca 2 - 10db, > 5khz ca 10 - 5db.

Jämförelsegraf med originalutförande, (ScanSpeakdiskant).
(Original utf. är uppmätta på 45cm stativ, nya utf på 53cm höga dito, vid olika tillfällen, så nivån mellan mätningarna kan skilja).
Den tidigare förekommande dippen vid 0,8 – 1khz vid uppmätning med nya utf, är identifierad och berodde på, (utfasning) en framskjutande del av stativplattan.
Får se om jag går vidare med förbättringar.

NYTT UTFÖRANDE SE LÄNGRE NED I TRÅDEN!

Bild

Bild
Bytte bild till utf. enl. näst-nästa inlägg nedan.
Vräk på med kritik, något annat förväntar jag mig inte. :wink:
Fast helst idéer.

NYTT UTFÖRANDE SE LÄNGRE NED I TRÅDEN!
Senast redigerad av Densen 2010-02-15 21:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-14 15:45

Det ser jämmt och snyggt upp till ca 5kHz. Däröver är det taggit. Nästan oroväckande många dB i skillnad mot ursprunget...

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-14 18:02

Har kämpat med området, men med detta filter ser det ut som om jag har tömt möjligheterna att få ordning på det. Kan väl trösta mig själv med att det låter bättre än det ser ut.
Jag bytte värde på en komponent, då ser det ut såhär.
Ljusblå kurva enligt ovanstående graf, mörkblå med nytt värde.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-02-14 19:37

mätningarna är intressanta men jag har svårt att tyda dem då jag själv mäter på ett helt annat vis
Bikinitider

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-14 19:45

Vad menar du med det?
Kanske nå't man kan ta till sig?

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-02-14 20:59

En sån där har jag garanterat på mina bredbandare (som jag inte idats mäta upp än) men jag kan inte säga att jag störs av den. En spärrkrets jag har sett användas för peakar är:

L0.22--- + Treble
C 4
R 8.2
---------- -

Man kan tänka sig olika kombinationer för att ta ner peaken. Tyvärr har jag inget program som kan simulera sådana kretsar så jag kan inte intyga att den fungerar. :) 8O :?
Let forever be

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-14 21:21

Delcitat Brumel:

Man kan tänka sig olika kombinationer för att ta ner peaken...

Vad avser du med kombinationer? Kan du utveckla detta.

Annars kan du se tre inlägg ovan på bilden där resultatet av 2st olika kretsar som testats. Men de blir för smalbandiga för att ge önskat resultat.
Och jag kan väl inte heller påstå att jag definitivt kan urskilja detta via hörseln, men ändå, kunde man justera detta utan att bygga om filtret helt så skulle jag gärna göra detta.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-02-15 00:41

Densen skrev:Delcitat Brumel:

Man kan tänka sig olika kombinationer för att ta ner peaken...

Vad avser du med kombinationer? Kan du utveckla detta.

Annars kan du se tre inlägg ovan på bilden där resultatet av 2st olika kretsar som testats. Men de blir för smalbandiga för att ge önskat resultat.
Och jag kan väl inte heller påstå att jag definitivt kan urskilja detta via hörseln, men ändå, kunde man justera detta utan att bygga om filtret helt så skulle jag gärna göra detta.

Den där resonanskretsen har jag lånat från ett bygge med mina bredbandare Markaudio Alpair 10 i tidningen Klang + Ton.

Det behöver inte alls funka i det här sammanhanget men frågan är om man kan göra kretsen mer bredbandig.
Man kan ju välja att låta kondensatorn ligga i serie ist för spolen och öka värdet på kondensatorn samtidigt som man minskar spolen. Men det kräver som sagt en fungerande filtersimulator.
Let forever be

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-15 08:24

BBrumel!

Aha, nu ser jag. Läste filtret först som ett vanligt LCR men ser nu skillnaden. Det liknar en filterfunktion som jag har använt mig av tidigare i ett litet enklare utförande. Jo den kan nog ta ner området över ett litet större område, bara det inte blir en fallande kurva hela vägen. Jag skall simulera detta när jag kommer hem ikväll. Ser mycket intressant ut. Återkommer med resultat.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-15 09:01

Densen skrev:BBrumel!

Aha, nu ser jag. Läste filtret först som ett vanligt LCR men ser nu skillnaden. Det liknar en filterfunktion som jag har använt mig av tidigare i ett litet enklare utförande. Jo den kan nog ta ner området över ett litet större område, bara det inte blir en fallande kurva hela vägen. Jag skall simulera detta när jag kommer hem ikväll. Ser mycket intressant ut. Återkommer med resultat.

Har du provat något 12db filter .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-15 09:36

Den där toppen strax under 8kHz finns ju inte alls på andra avstämningar som det mätts på. Det tycks heller inte finnas i diskanten på någon annan mätning.

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-15 10:29

Boom. nej, och det beror på att jag inte vill ha ett filter som original.

Roger. Det beror på mitt filterutförande. Jag får nog designa om filtret om jag vill få bort den toppen, vilket nog skall gå. Får först simulera enligt Brumels förslag, men tror att det sänker hela filtret efter vald frekvens.

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-15 19:25

Det tycks som om det finns hopp om att kunna förbättra filtret ytterliggare. Grafen visar lite justering som har gjorts sedan sist.
YTTERLIGGARE trimmande av filtret finns möjlighet till så än är det inte färdigt.

Hur det låter, ja det blir en senare fråga.
:) :) :) :) :) :) :) :)
Tillägg den 17 februari 2010.

Nu är det senare.
Kan väl sammanfatta hur jag upplever det hela med; "helnöjd".
Detaljerad ljudåtergivning, över hela registret, från en fast, detaljerad lågbas, upp genomregistret, med en diskret diskantåtergivning.
Jag tänker då inte göra något alls med lådorna, om nu ingen tar fram en riktigt bra lösning förståss. Men som mitt filter innebär, med en bas mer i nivå med övriga register så funkar det riktigt bra hos mig. Istället för att låta boom, så är det mer kontroll på ljudet, anser jag.
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Länk till separat tråd med redovisning av filtret.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=36064

Bytte graf till det senaste utförandet. Skall lyfta området en aning vid 7khz och kanske dämpa lite över 10khz.

Bild

I jämförelse med original.

Bild :)

[url][/url]
Senast redigerad av Densen 2010-02-18 20:15, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-02-16 00:18

Ser ju jättefint ut nu. Den kurvan köper jag alla dagar i veckan. Nu har du lyckats tilta högtalaren i öronvänlig riktning utan att sabba kurvans jämnhet precis som du avsåg. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-02-16 00:20

Bra jobbat Densen!
Har du berättat vad du har gjort någonstans här?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-16 10:34

Javisst kommer jag att lägga ut filterscheman . Hade jag också haft Vifa-diskanten tillgänglig skulle jag ha kunnat justera nivåer också gällande för denna, men det kanske någon annan kan göra. Om nu intresse finns förståss för detta filter.
Kanske någon riktigt duktig kommer med en annan version på filter, vad vet jag.

Tack Brumel för gott omdöme och inte att förglömma tips.

Skall försöka göra en inspelning via högtalarna så att Flint har något att lyssna på.

Utför lite fler uppmätningar på lite olika avstånd och vinklar, plus impedansen.
Tittar nog på om jag kan finjustera lite ytterliggare.
Man skulle också kunna sänka nivån över 200hz ett par db, men det är nog inget jag kommer att göra.
Och inte att förglömma lyssna och se om något kan göras med rummet för att förbättra återgivningen. Ex.vis så har ju högtalaren ”just inget” stöd av room gain då den är ”fritt” placerad i dagsläget.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-16 10:46

Densen skrev:Skall försöka göra en inspelning via högtalarna så att Flint har något att lyssna på.

Du är snäll. :)

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-16 19:32

Suck, att bli inspelningstekniker är i varje fall inget jag skall satsa på att försöka bli i varje fall.
Det bidde en liten utklippt snutt att lyssna på i varje fall.
Lite eko och brus förståss, men det var det bästa avsnittet jag kunde hitta och klippa ut, bland dem jag spelat in när jag vridit rattarna upp och ned för olika inställningar. Tänkte att något skall väl gå att använda, men mätmiken är visst känslig för minsta lilla ljud, som friskluftsinblås, utsugningsfläkt, NAS-kylfläkt, dator dito, o.s.v.
Nå det går nog att lyssna på i varje fall.

Varning! Jag tror att nivån är ganska så hög så dra ned volymen, bara utifall, så att jag slipper få krav på blåsta element.

http://web.comhem.se/~u19799262/Erykah_Badu_pK.wav

Flint vad säger du?

En liten snabblektion i inspelningsteknik kanske inte skulle skada.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-16 19:50

Densen
Det där lät bra. Jag är imponerad av basen och det låter inte stickigt i mina prylar. Saknade inte värme heller, jag menar med tanke på debatten som har varit.

Jag har lite svårt att förstå hur du kan få eko och (tidigare) brus. Är det windowsmixern som spökar och rundar?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-16 19:57

Har det varit debatt om basen ???

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum