Bas-eq

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trout

Bas-eq

Inläggav Trout » 2005-02-19 20:31

Skulle det vara "hyfsat enkelt" att konstruera en liten eq
till basmoduler, typ 7 bands 20,30,40,50,60,70,80 hz.

Finns väl kretsar som klarar detta (slipper använda en hel näve op'n)
Jag är kass på analoga kretsar så jag undrar om nån har koll...

Vad skulle en sån kosta att bygga?

Vore kanske smutt som (billig) rumskorrigering, eller?

Hittade nån krets på elfa, men 13 db korrigering kanske inte räcker?

Möjligt att det är lurigt att lyssna/justera in en sån anordning, men omöjligt
kan det ju inte vara.

Är det en idiotisk ide'? :oops:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-02-19 20:37

Det är nog bättre att ha ett par kanske tre justerbara frekvenser med ställbart q-värde och nivå istället för fler fasta band. Morello har ritat ihop ett schema för en sån parametrisk eq, finns här på diy-forumet nånstans.

(själv har jag en eq med fasta band och fast q-värde och de hamnar nästan alltid fel om man skall justera nån smal topp, har dock en parametrisk eq på gång tror jag... annars får jag kanske ta och bygga ihop morellos variant)

delar man lågt till basarna så borde det väl inte vara nån nackdel att köra dem i mono, då spar man in lite op iaf :-) (rätta mig om jag missar nån nackdel här)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-19 21:59

Finns ju denna:

http://www.behringer.com/PEQ2200/index.cfm?lang=ENG

5-bands och kostar ca 700kr, det är nog svårt att bygga en billigare.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-19 22:11

Det är nog enklare att bygga en bättre :wink:

Skämt åsido. När en parametrisk eq kostar 700 kr, bör man inte bli misstänksam då? Butiken ska ha sin andel, den ska fraktas från Kina, utveckling och marknadsföring ska betalas, folk ska ha betalt för montering, pengar ska gå till garanti, komponenter ska inhandlas...

Visst, Behringer har gjort en del bra (till sitt pris) produkter, men jag tror utan tvekan att det blir bättre att bygga Morellos eq. I längden kanske billigare också?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-02-19 22:25

Hittade Morello's schema, en massa op går det åt. 8O :

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4344&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=parametrisk

Säkert en bättre lösning, men kostsamt med så mycket komponenter.

Detta var kretsen på elfa jag nämnde:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=/elfa/produkter/se/220740.htm

Står ju t.o.m. "Hifi-equalizer" :wink:

Kanske inte funkar att ha banden så tätt som var 10'e hz?

Sanny_X: Verkar ju prisvärd. Fast om man har flera dippar/peakar under
80hz skiter det sig...näe vänta, den klarar ett band ner till 60 &
nästa ner till 20hz så det kan funka...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-02-19 22:32

Trout skrev:Sanny_X: Verkar ju prisvärd. Fast om man har flera dippar/peakar under
80hz skiter det sig...näe vänta, den klarar ett band ner till 60 &
nästa ner till 20hz så det kan funka...

Sen finns det Behringer dsp1124 också för runt 1100kr, har dock ingen aning om den är bra eller ej....

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-19 23:01

Har ingen aning hur bra/dålig den är, men för det priset kan man ju testa.

Dawen

Kostnader för utveckling...Behringer? De kopierar ju bara? :wink:

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-19 23:03

Sanny_X: Det är min åsikt. Vissa håller inte med mig.

Det är upp till var och en att tycka som de gör. Noterbart är att Behringer mer än en gång blivit stämda, och dessutom förlorat tvistemål.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-19 23:10

Dawen

Jag är inte insatt nog i ämnet, ville bara retas lite. No hard feelings?

Det klart, köper man Behringer gör man det FRÄMST (enbart?) för priset. Har man råd (eller moral?) köper man naturligtvis nåt annat.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-19 23:16

No hard feelings at all! :) Är det någon som borde ha hard feelings är det ju inte jag, utan tillverkare som faktiskt spenderat pengar på flera år av utveckling, för att se företag som Behringer ta koncept, och tjäna pengar. Samma sak som fallet med JPC PowerCord som var uppe på forumet tidigare. Att tjäna pengar på andras jobb tycker jag faktiskt är fult. Att vårat rättssystem sedan kanske inte ger en lika "rättvis" och enkel dom som Hej domstol i P3, det är beklagligt, men så är det.

Köper man Behringer gör man det nog framförallt för att man inte har råd/lust att lägga mer pengar på produkten.

En sak som jag, och några ljudteknikerkollegor, har väldigt svårt att förstå är det här med vad hifi i allmänhet kostar. Många är beredda att betala fyrsiffrigt för kablar, vilket aldrig händer i PAbranschen. Processorer däremot, det är något som oftast kostar femsiffrigt i PAsvängen. Varför är det inte på samma sätt när det gäller hifi?

Fast, Behringerdebatten är uttjatad som den där. Jag vet vad jag tycker, jag vet vad andra tycker. Det är som sagt upp till var och en att tycka som de gör, och att presentera sina åsikter. Mina åsikter har jag inte alltid kunnat backa upp med tester och redogörelser, men den som har öppnat en apparat från Behringer vet förhoppningsvis vad jag talar om.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-19 23:27

Dawen

Jag behövde ändra en sak i min Denon förstärkare, och bad en klasskompis om hjälp (det var några år sen...). Hans bror var på den tiden ägare/grundare av Lab-Gruppen, och han jobbade en del där. Han blev chockad över den usla kvaliten på min förstärkare. Så Du har säkert rätt i det Du säger. Produkter för proffs har helt andra krav än för hemmabruk. Det är konstigt att proffs och entusiaster har så olika krav. Jag läste en test av monitorer där en ljudtekniker med mångårig erfarenhet sa att han gillade Yamaha NS-10! En högtalare som av entusiasterna sågas rakt av. Folk som spelar in och folk som lyssnar på inspelningarna har väldigt VÄLDIGT olika åsikter...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-19 23:32

Produker för proffs har oftast (inte alltid!) helt andra krav än för hemmabruk ja. Ändå spenderar ingen ljudtekniker eller firmaägare jag vet mer än runt 10 kronor per meter för signalkabel. Kontakterna är exakt samma modell som används på bl.a. dyra Nordost, skillnande är att de inte är guldpläterade (upplever man skillnaden tror ni?).

Viktigt att påpeka kan nog vara att bara för att man arbetar med i en studio behöver man inte ha samma preferenser som exempelvis de flesta hifiintresserade. NS-10 framlyfter mellanregister, och där görs stor del av arbetet med många inspelningar, kanske är det därför NS-10 uppskattas?

Anledningen till att din kompis bror tyckte att Denons design var usel var antagligen för att han var van med ett helt annat systemtänk. Inom PAbranschen är det helt andra parametrar som är de viktigaste nämligen! Driftsäkerhet, vikt och service exempelvis! Kan tänka mig att en del Denonstärkare är rena helveten att serva, om man jämför med fp6400.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-19 23:34

Yamaha NS10 är en "monitor" av samma dignitet som Proson ungefär. Att den fått sådan utbredning bland så kallade proffs är en gåta. Kanske är det så att en del "proffs" tycker det är bra när det låter lika förjäkligt i alla studios?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-19 23:37

Det jag blir förstummad över är att flera på det här forumet hävdar att Behringer Truth, som jag har för mig kostar mindre än NS-10, skulle göra jobbet bra som studiomonitor. Jag är starkt tveksam. Men visst, NS-10 har hyllats av många...

Det är inte en slump att Behringers logo är en varningstriangel :roll:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-19 23:42

Behringers monitor vet jag intet om, men Behringers lilla mixerkonsol var inte sämre än Mackies motsvarighet om jag minns rätt. Det finns mycket skit både i pro audio- och hifibranschen. Många studios är övergödslade med gamla Neve-bord, SM57:or, Genelec och NS10, vilket knappast är att betrakta som högklassig utrustning. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-19 23:47

Genelec är väl OK ?

Dawen

varningstriangel :-) (som gammal DJ har man ju en vis respekt för PA-folket)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-19 23:48

Är det inte Neve-bord som Al mixar på? :wink:

Det senaste giget jag i förbifarten gjorde var på ett Mackiebord. 1604VLZ Pro heter det, och vissa tycker att det är ett bra bord. Preamparna är i prisklassen okej, men fortfarande - det är ett skitbord. Kvalitetskontrollen saknas här också.

Jämfört med Behringer? Utan tvekan väljer jag Mackie.

För övrigt tycker jag att SM-57 är en bra mikrofon, i rätt sammanhang! Den torde inte ha mycket att hämta i en studio, men i en mikcase. På samma sätt som att man har en Leatherman/Gerber/Victorinox i bältet om man arbetar med ljud så har man en 57:a i casen. Så är det bara. Den är väldigt användarbar. Det är dock sällan den ersätter en skiftnyckel, en skruvdragare eller en avbitare!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-19 23:52

Sanny_X:
Bild

För övrigt tycker jag att Genelec är minst sagt OK. Jag har inte gjort några seriösa provlyssningar, men de mässlyssningar och snabbare studiolyssningar jag gjort, de har givit positiva resultat.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-19 23:53

dawen skrev:En sak som jag, och några ljudteknikerkollegor, har väldigt svårt att förstå är det här med vad hifi i allmänhet kostar. Många är beredda att betala fyrsiffrigt för kablar, vilket aldrig händer i PAbranschen. Processorer däremot, det är något som oftast kostar femsiffrigt i PAsvängen. Varför är det inte på samma sätt när det gäller hifi?

Processorer anses som oerhört fult inom HiFi. Där ska man ha processningen låst i apparaterna. Vill du ändra ljudet (för att t.ex. försöka göra en usel inspelning mer uthärdlig) så ska du byta apparat. Inte trycka på en knapp på en processor. Korta signalvägar ska det vara, inga onödiga apparater här inte.
Max misstänker starkt att kuskapen om vad som påverkar, och hur, är avsevärt större i studiosvängen än inom HiFi. Det finns säkert gott om stora kunskapsluckor i proffsvärlden också, men jag tror det är 7 resor värre i HiFi-svängen. Särskilt med allt humbug och lurendrejeri som florerar i HiFi-blaskorna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-19 23:59

Max

Vill man ändra nåt är det väl bara att byta kabel? ;-)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-20 00:00

Tja, oerhört fult vet jag inte om jag håller med om, men visst har du en poäng. Kort signalväg är givetvis att föredra, men visst dras det en aning för långt (en bra väg är givetvis intressantare än en kort!).

Kunskapsluckor är det gott om i relativt många sammanhang. Sätt att fylla igen luckorna finns det dock många bra exempel på!

Den stora skillnaden är att om man väljer fel inom professionell audio så förlorar man inte lite pengar, utan med riktig otur så förlorar man hela sin firma. Som hifiägare förlurar man kanske lite välljud då man vinner lite status. Som entreprenör finns det mycket större saker att förlora, framför allt anseende.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-20 00:01

Sanny_X: Jupp! Två kablar ska man ha per spår, minst! Ibland krävs det speciell nät- samt signalkabel för just sticket, och ibland för just bryggan, refrängen eller annat esoteriskt parti i låten!

:wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-20 00:12

Jag är starkt tveksam
Dawen, vad finns det att vara tveksam över för din del? Du har ju som vanligt inga bra argument att komma med när det gäller din sågning av Behringers samtliga produkter och du har inte ens provat de produkter du pratar om.

Du har inte en susning om hur pass bra behringers parametriska eq, monitorhögtalare eller dsp-processorer är. Det enda du kan hänvisa till är det låga priset och att loggan är en varningstriangel. Varning för vaddå, förutfattade meningar? :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-20 00:14

dawen skrev:
Kunskapsluckor är det gott om i relativt många sammanhang. Sätt att fylla igen luckorna finns det dock många bra exempel på!

Håller med!
Läsa HiFi-blaskor är nog inte något bra exempel. Kan vara bra som avskräckade exempel, möjligen.
Jag har inte läst några tidningar om studioteknik. Är nivån lika låg där, med trams, fiktiva lyssningsintryck och rena felaktigheter?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-20 00:15

Nivån i studioblaskorna är om möjligt ännu något lägre. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-20 00:16

Är nivån lika låg där, med trams, fiktiva lyssningsintryck och rena felaktigheter?
Nästan. Det finns relativt gott om suggestivt framkrystade ljudbeskrivningar där också.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-20 00:47

Martin skrev:
Jag är starkt tveksam
Dawen, vad finns det att vara tveksam över för din del? Du har ju som vanligt inga bra argument att komma med när det gäller din sågning av Behringers samtliga produkter och du har inte ens provat de produkter du pratar om.

Jag har provlyssnat både deras tidigare DSP, UltraCurve8024, och deras monitorhögtalare Truth. Jag vill minnas att jag yppat goda ord om ECM8000 som en väldigt billig samt kompetent mätmikrofon, givet rätta förutsättningar.

Dessutom har jag arbetat med Behringers Mixerbord, bl.a. Eurorack- och MXserien, deras Autocomkompressorer (äger två!), deras lineboxar (har ägt en), deras DSP UltraCurve 8024 och deras högtalare Eurolive (både basar och toppar).

Martin skrev:Du har inte en susning om hur pass bra behringers parametriska eq, monitorhögtalare eller dsp-processorer är. Det enda du kan hänvisa till är det låga priset och att loggan är en varningstriangel. Varning för vaddå, förutfattade meningar? :lol:

Du gör mig besviken Martin.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-20 00:48

dawen skrev:Det jag blir förstummad över är att flera på det här forumet hävdar att Behringer Truth, som jag har för mig kostar mindre än NS-10, skulle göra jobbet bra som studiomonitor. Jag är starkt tveksam. Men visst, NS-10 har hyllats av många...

Det är inte en slump att Behringers logo är en varningstriangel :roll:

Du skämtar väl, har du lyssnat på Behringers monitorer? De större som kostar över 3000:-

NS 10 är ju skit
NN

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-20 00:52

Martin

Vad har du för erfarenheter av Behringer, vilke produkter i vilka sammanhang?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-20 00:56

Gällande studio så räcker det ju att nämna att NS10 förekommer så ofta som den gör :roll:

Fast, vilka här inne har lyssnat på NS10, för att diskutera fördomar, som Martin så föredomligt gör. Jag har varit inne i studio och lyssnat NS10 mer än en dag i sträck, vid mer än ett tillfälle. Vilka fler här har gjort det?

NN: Nej, skämtar jag så ser man oftast smileys intill. Den gången jag lyssnade på Truth (minns inte om det var 2030A eller 2031A, antar att det var den tidiga varianten) så lät det inte bra. Dessutom tycker jag att det är mycket oseriöst att i en teknisk specifikation inte erbjuda någon frekvengsgång. Visst, frekvensomfång från 75Hz till 21kHz är godtyckligt då man kombinerar med subwoofer, men är det +-1dB? 3dB? 10dB?

Nästa

Återgå till DIY-forum