Om du prompt måste ha samma tonkurva när du sitter i favorit fåtöljen som när du dansar runt med din kära, då hardu en stor uppgift framför dig.

Peter, om du vinklar bak högtalarna så kommer spridningsmönstret att riktas mot taket... Det påverkar mer än bara en teoretisk on axis-respons och i sin tur totala powerresponsen när du ändrar i delningsfiltret. Jag tycker fortfarande du tänker för endimensionellt.
"Spridningsmönstret" riktas väl utöver hela rummet. Återigen så föreslår jag detta som en metod att förbättra power response med en bibehållen hyggligt rak kurva direkt mot lyssnaren. Alternativet är rak kurva mot lyssnaren och dippar i power respons i elementens övre arbetsområde. Jag undrar om du kanske är orolig över att du skulle ha en takreflex som innehåller mer energi vid dessa områden än direkt ljudet? Lösning: rikta högtalaren "mellan" lyssnaren och första reflektionen så tonkurvan är så identisk som möjligt i båda dessa riktningar.
Jag ska förklara. Vad händer om du från din fixa tandläkarstol väljer att luta dig fram för att nå en kopp kaffe från soffbordet? Eller bara rör lite på huvudet som man brukar göra när man lever. Eller ve och fasa, råkar sätta dig 30cm fel i soffan!!
Hur påverkar det inte frekvensresponsen från högtalarna? I sin tur hur kommer detta att påverka ljudbilden som öronen uppfattar? Flyttar sig olika frekvenser åt olika håll på ett sätt som de inte borde ha gjort om du lyssnade på levande musik?
De problem som uppstår vid dessa situationer kommer ju gälla alla "normala" högtalare och är inget som skiljer sig åt för den föreslagna lösningen (som används av många tillverkare).
Det du kommer att höra som direktljud (med båda öronen) från båda högtalarna är i själva verket responsen från olika vinklar off axis!
Du hör direkt ljud från furutbestämd lyssnings axis och rumsbidrag från off axis. Öronens avstånd är tillräckligt litet för att inte påverkas av skillnader i en grad hit och dit i vertikal led (om det var det du tänkte på?).
Det är inte sannolikt att du någonsin lyssnar på en förutbestämd "on axis" på ett par högtalare. För att forma en proportionerlig ljudbild så behöver man alltså styra responsen i alla vinklar från högtalarna på ett sätt så att öronen kan tro på resultatet som når dem.
Ja, du behöver en power respons utan dippar och en on axis respons med rimlig kurva. Min föreslagna metod har större chans att lyckas med detta än om du ignorerar problemet med "få-vägs" högtalare. Vill du ha samma resultat i alla vinklar får du kika på German Physics eller liknande vilket ger ett sådant resultat (vilket inte är nå´tt att eftersträva enligt min åsikt bla.a efter att ha levt med den lösningen.

Riktar du då högtalarnas spridningsmönster upp mot taket, eller rakt fram förbi digsjälv (utan toe in) så kommer öronen att ha mycket svårt att tro att de sitter och lyssnar på riktigt ljud för det är inte i närheten av hur riktigt ljud beter sig.
Absolut inte. Vad får dig att tro det? Och på vilket sätt "beter sig riktigt ljud" då?

/Peter