Moderator: Redaktörer
kris10an skrev:En kravspec är väl egentligen inte så intressant, om det med sådan avses en spec på vad steget (under utvecklingsfasen) bör klara. Det intressanta är väl vad det färdigbyggda steget faktiskt klarar. D v s en "vanlig" produktspec.
kris10an skrev:En kravspec är väl egentligen inte så intressant, om det med sådan avses en spec på vad steget (under utvecklingsfasen) bör klara. Det intressanta är väl vad det färdigbyggda steget faktiskt klarar. D v s en "vanlig" produktspec.
-Martin- skrev:Anledningen till min fråga är för att kunna göra en jämförelse med min "egen" kravspec för att se om det finns något som "sticker ut". Något som får en att säga "Aha, de har tänkt på det sättet"... Det väcker liksom intresset för produkten.
-Martin- skrev:kris10an skrev:En kravspec är väl egentligen inte så intressant, om det med sådan avses en spec på vad steget (under utvecklingsfasen) bör klara. Det intressanta är väl vad det färdigbyggda steget faktiskt klarar. D v s en "vanlig" produktspec.
En kravspec grundas på vad någon vill ha. Det kan vara önskemål från konsumentmarknaden, marknadsundersökningar eller någonting annat i botten. Om det inte finns en kravspec kan jag lova dig att man kommer få problem när produkten ska ut på marknaden. Fast det kanske inte är tänkt att den här produkten ska ut på någon marknad i egentlig bemärkelse(?) Vad vet jag.
Anledningen till min fråga är för att kunna göra en jämförelse med min "egen" kravspec för att se om det finns något som "sticker ut". Något som får en att säga "Aha, de har tänkt på det sättet"... Det väcker liksom intresset för produkten.
MagnusÖstberg skrev:1. Aldrig någonsin sett ett företag offentliggöra sin kravspec![]()
2. Det vore ju rent idiotiskt![]()
3. Som kund får man bedömma den färdiga produkten
-Martin- skrev:Jag vill peka på att det oftast finns en del brister i hur företag arbetar när de tar fram nya produkter (som inte är knutna till affärsförbindelser och slutna avtal). Det tillhör nog mer regel än undantag att man inte har helt klart för sig vad "marknaden" egentligen vill ha. Har man verkligen fått fram de features som är intressanta eller efterfrågas?
Ja, det finns interna och externa kravspecifikationer. Jag pratar om de interna vilket bla omfattar komponentval, trafos, livslängd, kravspecar på underleverantörer vad gäller tolleranser.Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:1. Aldrig någonsin sett ett företag offentliggöra sin kravspec![]()
2. Det vore ju rent idiotiskt![]()
3. Som kund får man bedömma den färdiga produkten
1. Inte? Det finns ju olika typer av kravspecar och nog tror jag att jag har beskrivit vår kravspec för Larsen 8. Likaså har det nog förekommit att vissa kravspecar från HA har redovisats.
2. Varför det? Det är väl schysst att kunna säga när man presenterar produkten att; "de och detta har varit vår målsättning. Och vi anser att produkten uppfyller alla våra krav. Om den uppfyller era krav är upp till er att bedöma."
3. Ja men det kan man väl göra oavsett?
Lust skrev:-Martin- skrev:Jag vill peka på att det oftast finns en del brister i hur företag arbetar när de tar fram nya produkter (som inte är knutna till affärsförbindelser och slutna avtal). Det tillhör nog mer regel än undantag att man inte har helt klart för sig vad "marknaden" egentligen vill ha. Har man verkligen fått fram de features som är intressanta eller efterfrågas?
Det är väl en djävla tur att inte alla företag riktar in sig i leden efter vad som råkar stå i decenniets marknadsföringsläroböcker...
Då hade vi bara följare och inga föregångare.
gnypp45 skrev:petersteindl skrev:Sedan är det ju även så att CE-godkännande borgar för en del andra krav som måste uppnås.
Just det ja, är det mycket byråkrati och strul för att få CE-godkännande på en sån här produkt?
Precis, det är VD eller någon annan som kritar på som är ansvarig...MrQaffe skrev:CE är ju något som tillverkaren intygar
Från ArbetsmiljöverketCE-märkningen tillsammans med
dokumentet ”Försäkran om överensstämmelse”
betyder att tillverkaren på
eget ansvar försäkrar att grundläggande
hälso- och säkerhetskrav enligt
alla tillämpliga direktiv som kräver
CE-märkning är uppfyllda, att dokumentation
finns och att alla nödvändiga
skyltningar, märkningar och bruksoch
underhållsanvisningar finns.
Lust skrev:boom skrev:Vad blir prislappen på slutsteget om man hoppar den sociala biten.
Det blir 8,3 % påslag i asociala avgifter.
Lust skrev:-Martin- skrev:Jag vill peka på att det oftast finns en del brister i hur företag arbetar när de tar fram nya produkter (som inte är knutna till affärsförbindelser och slutna avtal). Det tillhör nog mer regel än undantag att man inte har helt klart för sig vad "marknaden" egentligen vill ha. Har man verkligen fått fram de features som är intressanta eller efterfrågas?
Det är väl en djävla tur att inte alla företag riktar in sig i leden efter vad som råkar stå i decenniets marknadsföringsläroböcker...
Då hade vi bara följare och inga föregångare.
IngOehman skrev:Har alltid uppskattat företag som känner efter vad DE vill
göra bara, som helt struntar helt i vad konsumenterna tror
att de vill ha och gör något bättre istället.
Därmed inte sagt att de inte lyssnar på konsumenterna,
lyssna gör ingen skada, bara de struntar i det.
Vh, iö
mrGaskill skrev:Vilket system?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster