Subjektivistens tråd om RS2000 - Morello och Lazyworms steg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-02-17 14:36

Kontakta några andra tillverkare och fråga efter interna dokument.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-02-17 14:51

En kravspec är väl egentligen inte så intressant, om det med sådan avses en spec på vad steget (under utvecklingsfasen) bör klara. Det intressanta är väl vad det färdigbyggda steget faktiskt klarar. D v s en "vanlig" produktspec. 8)

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-17 14:53

Kan ju tänka mig att kravspecen är typ "så jävla bra det kan bli".
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-02-17 15:06

kris10an skrev:En kravspec är väl egentligen inte så intressant, om det med sådan avses en spec på vad steget (under utvecklingsfasen) bör klara. Det intressanta är väl vad det färdigbyggda steget faktiskt klarar. D v s en "vanlig" produktspec. 8)

Exakt. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-02-17 15:56

kris10an skrev:En kravspec är väl egentligen inte så intressant, om det med sådan avses en spec på vad steget (under utvecklingsfasen) bör klara. Det intressanta är väl vad det färdigbyggda steget faktiskt klarar. D v s en "vanlig" produktspec. 8)

En kravspec grundas på vad någon vill ha. Det kan vara önskemål från konsumentmarknaden, marknadsundersökningar eller någonting annat i botten. Om det inte finns en kravspec kan jag lova dig att man kommer få problem när produkten ska ut på marknaden. Fast det kanske inte är tänkt att den här produkten ska ut på någon marknad i egentlig bemärkelse(?) Vad vet jag.

Anledningen till min fråga är för att kunna göra en jämförelse med min "egen" kravspec för att se om det finns något som "sticker ut". Något som får en att säga "Aha, de har tänkt på det sättet"... Det väcker liksom intresset för produkten.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-17 16:05

-Martin- skrev:Anledningen till min fråga är för att kunna göra en jämförelse med min "egen" kravspec för att se om det finns något som "sticker ut". Något som får en att säga "Aha, de har tänkt på det sättet"... Det väcker liksom intresset för produkten.

Instämmer. Målsättningen är intressant.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-02-17 16:05

-Martin- skrev:

En kravspec grundas på vad någon vill ha. Det kan vara önskemål från konsumentmarknaden, marknadsundersökningar eller någonting annat i botten. Om det inte finns en kravspec kan jag lova dig att man kommer få problem när produkten ska ut på marknaden. Fast det kanske inte är tänkt att den här produkten ska ut på någon marknad i egentlig bemärkelse(?) Vad vet jag.

Anledningen till min fråga är för att kunna göra en jämförelse med min "egen" kravspec för att se om det finns något som "sticker ut". Något som får en att säga "Aha, de har tänkt på det sättet"... Det väcker liksom intresset för produkten.

Jag vet vad som menas med en kravspec. Men jag vidhåller att det i slutänden är vad produkten faktiskt presterar som är det intressanta. Kravspecen är bara ett designmål som sedan kan både över- och underträffas. 8)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2010-02-17 16:12

I min värld så är en kravspec ett internt dokument som kan presenteras för eventuella investerare och samarbetspartner tillsammans med annan viktig information sett från deras håll.

Om ett företag lämnar ut sådan information mot konsumenter skulle jag tycka att dom hade bristande integritet, även om jag förstår att kravspecar och andra interna dokument kan vara kul att se, men de kommer inte lämnas ut offentligt från O&G Engineering.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-17 16:17

Aldrig någonsin sett ett företag offentliggöra sin kravspec 8O

Det vore ju rent idiotiskt :!:

Som kund får man bedömma den färdiga produkten :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-17 16:24

Jag bedömmer den gärna, skicka hem ett ex till mig bara så... 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-17 16:31

MagnusÖstberg skrev:1. Aldrig någonsin sett ett företag offentliggöra sin kravspec 8O

2. Det vore ju rent idiotiskt :!:

3. Som kund får man bedömma den färdiga produkten :)

1. Inte? Det finns ju olika typer av kravspecar och nog tror jag att jag har beskrivit vår kravspec för Larsen 8. Likaså har det nog förekommit att vissa kravspecar från HA har redovisats.

2. Varför det? Det är väl schysst att kunna säga när man presenterar produkten att; "de och detta har varit vår målsättning. Och vi anser att produkten uppfyller alla våra krav. Om den uppfyller era krav är upp till er att bedöma."

3. Ja men det kan man väl göra oavsett?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-02-17 16:56

Jag vill peka på att det oftast finns en del brister i hur företag arbetar när de tar fram nya produkter (som inte är knutna till affärsförbindelser och slutna avtal). Det tillhör nog mer regel än undantag att man inte har helt klart för sig vad "marknaden" egentligen vill ha. Har man verkligen fått fram de features som är intressanta eller efterfrågas?

Men sedan är ju frågan vad man som utvecklare egentligen är ute efter. Det kanske är så att bara själva grejen att ha utvecklat något som kan "matcha" det som finns "där ute" är halva grejen (utan att gå i putten) Då förefaller ju allt snack om marknadsbehov etc komma lite i skymundan.

PS. Jag kan förstå att Morello et al inte känner för att distribuera sin kravspec (om det nu finns någon). Det skulle nog inte heller jag gjort. Tror jag... Men jag ville som sagt belysa det som jag skriver ovan.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2010-02-17 17:18

-Martin- skrev:Jag vill peka på att det oftast finns en del brister i hur företag arbetar när de tar fram nya produkter (som inte är knutna till affärsförbindelser och slutna avtal). Det tillhör nog mer regel än undantag att man inte har helt klart för sig vad "marknaden" egentligen vill ha. Har man verkligen fått fram de features som är intressanta eller efterfrågas?

Det är väl en djävla tur att inte alla företag riktar in sig i leden efter vad som råkar stå i decenniets marknadsföringsläroböcker...

Då hade vi bara följare och inga föregångare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-17 17:22

Att bry sig för mycket om vad som säljer kan liknas vid populistisk sameness och likriktning. Som reklamradions musikutbud.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-17 17:56

Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:1. Aldrig någonsin sett ett företag offentliggöra sin kravspec 8O

2. Det vore ju rent idiotiskt :!:

3. Som kund får man bedömma den färdiga produkten :)

1. Inte? Det finns ju olika typer av kravspecar och nog tror jag att jag har beskrivit vår kravspec för Larsen 8. Likaså har det nog förekommit att vissa kravspecar från HA har redovisats.

2. Varför det? Det är väl schysst att kunna säga när man presenterar produkten att; "de och detta har varit vår målsättning. Och vi anser att produkten uppfyller alla våra krav. Om den uppfyller era krav är upp till er att bedöma."

3. Ja men det kan man väl göra oavsett?
Ja, det finns interna och externa kravspecifikationer. Jag pratar om de interna vilket bla omfattar komponentval, trafos, livslängd, kravspecar på underleverantörer vad gäller tolleranser.

Att säga att vår kravspec är att de skall leverera x antal watt och vara bryggkopplingsbara via en switch till en kostnad som är mindre Bryston är ju en kravspec som säger rätt lite egentligen, men ändå en del. Den infon har de redan lämnat ut.

Jag har aldrig påstått att man inte kan utvärdera produkten efteråt, men det är också det normala. Att utvärdera en nollserie är inte normalt för kundkretsen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-17 18:00

Som jag ser det, så har de redan offentliggjort den väsentligaste kravspecen och den finns i typbeteckningen: 2000 watt RMS. Det är en kravspec som de jobbat mot och det är som jag ser det produktens viktigaste kravspec och den kan de dessutom hålla. Jag skulle även tippa att de har distorsionen på listan över kravspec d v s en av marknadens lägsta distorsion vid angiven effekt, fast deras krav var kanske satt till lägre än -80 eller kanske -90 dB. Tillsammans är det slagkraftigt, speciellt då det är frågan om klass AB och med en tomgångsström som inte är att förakta. Om det är något jag håller för osannolikt så är det att tro att slutsteget är utvecklat på måfå. Alla krav finns nog satta med strömkrav, stabilitetskrav, spänningsförstärkning, bryggkopplingsbarhet, maximalt godtagbart brum & brus osv. Sedan är det ju även så att CE-godkännande borgar för en del andra krav som måste uppnås.

Hm, jag ser nu att MÖ hann före :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-02-17 18:28

petersteindl skrev:Sedan är det ju även så att CE-godkännande borgar för en del andra krav som måste uppnås.

Just det ja, är det mycket byråkrati och strul för att få CE-godkännande på en sån här produkt?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-02-17 23:31

Lust skrev:
-Martin- skrev:Jag vill peka på att det oftast finns en del brister i hur företag arbetar när de tar fram nya produkter (som inte är knutna till affärsförbindelser och slutna avtal). Det tillhör nog mer regel än undantag att man inte har helt klart för sig vad "marknaden" egentligen vill ha. Har man verkligen fått fram de features som är intressanta eller efterfrågas?

Det är väl en djävla tur att inte alla företag riktar in sig i leden efter vad som råkar stå i decenniets marknadsföringsläroböcker...

Du missuppfattar mig. Jag menar precis tvärtom.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-18 01:07

gnypp45 skrev:
petersteindl skrev:Sedan är det ju även så att CE-godkännande borgar för en del andra krav som måste uppnås.

Just det ja, är det mycket byråkrati och strul för att få CE-godkännande på en sån här produkt?

Ja, det är säkerligen en del. Det kostar en del också. Sedan undrar jag om det tillkommer problem om en förstärkare kan överskrida en viss spänning på högtalarutgångarna? Där är jag osäker.

(För övrigt är jag återkommen från Italien)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-02-18 01:16

Verkar tämligen lätt att t ex få CE godkännande med rörhäckar utan kåpa, konstigt nog. Det glädjer vi oss alla åt. Hipp Hipp Hurra! Hurra! Hurra! Hurra!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-02-18 02:56

CE är ju något som tillverkaren intygar, är man seriös följer man reglerna, men en del fuskar, förhoppningsvis skadas ingen, jag har sett maskiner som varit åt båda hållen i industrin, idiotsäkrade på gränsen till omöjliga att använda pga säkerhetsskydd, andra har varit lika ce märkta, men lite mera vilda västern konstruerade. så nog skiljer det mellan ce märkta produkter, se bara på de farliga leksaker som sålts från Kina de har varit ce märkta. rörhäckar är väl inte det värsta, men man kan ju bränna sig på rören eller krossa dem så man blir elektrifierad, förhoppningsvis är iallafall ev röntgenstrålning bortskärmad.
Själv föredrar jag inkapslade lösningar och väntar med spänning på att få möjlighet att provlyssna steget som tråden egentligen handlar om.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2010-02-18 10:16

MrQaffe skrev:CE är ju något som tillverkaren intygar
Precis, det är VD eller någon annan som kritar på som är ansvarig...
CE-märkningen tillsammans med
dokumentet ”Försäkran om överensstämmelse”
betyder att tillverkaren på
eget ansvar försäkrar att grundläggande
hälso- och säkerhetskrav enligt
alla tillämpliga direktiv som kräver
CE-märkning är uppfyllda, att dokumentation
finns och att alla nödvändiga
skyltningar, märkningar och bruksoch
underhållsanvisningar finns.
Från Arbetsmiljöverket

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-18 10:26

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-02-18 12:57

Lust skrev:
boom skrev:Vad blir prislappen på slutsteget om man hoppar den sociala biten.

Det blir 8,3 % påslag i asociala avgifter.

:lol: :lol: :lol:

Din humor håller högsta klass! Sådär fyndiga är det inte många som
klarar att var, ens med ordentlig betänketid, och med så där kort
betänketid är det inte mindre än bravuröst...

Lust skrev:

Håller med Lust till 100 %!

Har alltid uppskattat företag som känner efter vad DE vill
göra bara, som helt struntar helt i vad konsumenterna tror
att de vill ha och gör något bättre istället. ;)

Därmed inte sagt att de inte lyssnar på konsumenterna,
lyssna gör ingen skada, bara de struntar i det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-02-18 19:04, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-02-18 13:31

IngOehman skrev:Har alltid uppskattat företag som känner efter vad DE vill
göra bara, som helt struntar helt i vad konsumenterna tror
att de vill ha och gör något bättre istället. ;)

Därmed inte sagt att de inte lyssnar på konsumenterna,
lyssna gör ingen skada, bara de struntar i det.

Vh, iö

Den inställningen kan fungera fint om verksamheten är en sidoverksamhet som ingen är avhängig av avkastning från. Om intresset är att ta fram kompromisslösa produkter så att säga. Om man däremot driver en verksamhet med ansvar för anställda så blir det annorlunda. Då måste man vara säker på att de pengar man plöjer ner i utveckling, också kommer tillbaka i form av försäljning, vilket innebär att man måste tillverka saker som man tror att kunderna vill ha. Förhoppningsvis korrelerar kundernas önskemål med de egna önskemålen.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-18 14:45

Med andra ord så har vi konstaterat att högtalare tillverkade för "den stora marknaden" alldrig blir lika bra som "hobby tillverkning" kan bli... :D :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-18 16:38

Ja, hela systemet är felaktigt, enligt mig.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-02-18 16:41

Vilket system? :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-18 16:45

mrGaskill skrev:Vilket system? :)

Alla andra än det de har i Nordkorea. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-02-18 16:53

hehe 8) Ah. Blev lite osäker om det handlade om CE-märkningen.
"we have assumed control!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi