Flint skrev:R1T skrev:Flint skrev:R1T
Vad får du för lägsta impedans med filter 6?
3.5 Ohm
Uppmätt och/eller simulerat?
Impedansen är uppmät på elementen utan filter, och sen simulerat i LspCad, brukar stämma bra.
Mvh Åke
Moderator: Redaktörer
R1T skrev:Tack för informationen förklaringarna IÖ![]()
En fråga:
En enkel och billig lösning för att få ner motståndet är att använda ferrite-spolar som både är små och billiga, men vad jag har hört så skall de helt enkelt vara sämre än luftlindade t.ex. Vad är det som i sådant fall gör dem sämre, och på vilket sätt märks det
Mvh Åke
R1T skrev:Tack för informationen förklaringarna IÖ![]()
En fråga:
En enkel och billig lösning för att få ner motståndet är att använda ferrite-spolar som både är små och billiga, men vad jag har hört så skall de helt enkelt vara sämre än luftlindade t.ex. Vad är det som i sådant fall gör dem sämre, och på vilket sätt märks det
Mvh Åke
IngOehman skrev:R1T skrev:Tack för informationen förklaringarna IÖ![]()
En fråga:
Mvh Åke
Spolar med sluten kärna brukar inte klara så mycket innan de mättar,
men de som bara har partiell kärna, t ex en grej inuti spolen, klarar ofta
rätt mycket innan de mättar, och de kan ofta vara det bästa valet, i
synnerhet om induktansvärdena måste vara stora.
Hur mycket ström de klarar utan att mätta brukar det gå att få uppgifter
om, och sedan är det bara att räkna om det till ineffekt hos högralaren.
Vh, iö
Nusse skrev:R1T skrev:Tack för informationen förklaringarna IÖ![]()
En fråga:
Mvh Åke
Det är väl så att de blir mättade och sen skenar disten rejält. Vet dock inte hur man dimensioner för detta. Å andra sidan är det ju inga astronomiska utgifter för luftlindade varianter, så länge man inte tittar på de dyraste luftlindande.
R1T skrev:Jag tycker att det kan vara lite svårt ibland att få plats med filtren, speciellt i små lådor, där av mitt intresse för ferrite-spolar.
R1T skrev:

RogerGustavsson skrev:R1T skrev:Jag tycker att det kan vara lite svårt ibland att få plats med filtren, speciellt i små lådor, där av mitt intresse för ferrite-spolar.
I fallet pK kanske det är en fördel om lådan fylls upp? Javisst är formatet också ett problem om man har ett befintligt filter. En större spole kanske inte ens får plats på det...
Postorderföretagen verkar ha rätt stor skillnad på sina fraktkostnader. Här finns visserligen en asterix vid "Postage included" men spolarna är ju billigare än på de flesta håll. Lägger man till lite får man "bakade" spolar som de Larsen levererade till pK.
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... ils_en.htm
Dessa kostar med frakt 417 kr, http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5335
RogerGustavsson skrev:
Åke!
1.Dina mätningar är alltså gjorda "on axis"?
2.Är din utrustning kalibrerad?
3.Den där toppen uppe i diskanten finns förstås även i Naqref's mätning.
sebatlh skrev:Troligtvis en dum idé, men det skadar ju inte å fråga.
Hur blir det om man hänger lite tyg framför diskanten?
Skulle en sådan "modd" kunna funka istället för att trixa med filtret?
R1T skrev:Vill man ha rak-frekvens on-axis, och har ett slutsteg som klarar låg impedans. Går ner till ca: 2.9 Ohm mellan 200 och 500 Hz.
Å andra sidan så höjer man nivån med ca 1.5dB i det området.
RogerGustavsson skrev:R1T skrev:Vill man ha rak-frekvens on-axis, och har ett slutsteg som klarar låg impedans. Går ner till ca: 2.9 Ohm mellan 200 och 500 Hz.
Å andra sidan så höjer man nivån med ca 1.5dB i det området.
Kan det verkligen bli så stor förändring på grund av serieresistansen hos basspolen? Att gå från 0.6 mH/0.5 /blå linje i figuren) till 0.82 mH/0.22 Ohm (röd) kan väl bara ge bråkdelar av en dB under ca 400 Hz? Däröver blir det kanske max 3 dB uppåt delningen mot diskanten. Så här blev min simulation mot en resistor på 4 Ohm, det var det närmaste jag kunde komma. Med "originalspolen" verkar impedansminimum ligga kring 4 Ohm i Naqref's mätning.
IngOehman skrev:Har egentligen inget att tillföra med avseende på impedansen, men vill
bara för protokollet nämna att en högtalare som ju kallats 4 ohm (som
ju pK har) faktiskt får gå ned till 3,2 ohm utan att ens bryta mot den
mycket gamla DIN-normen. (Som knappt någon respekterar längre.)
snipp...
RogerGustavsson skrev:Även skydd à la Larsen, tyg på trådram ger viss påverkan. Gör man ett klassikt skydd med tyg på träram tillstöter kanske mera problem med reflektioner från träramen och inte bara förlusterna genom tyget? Toapapper var populärt med NS-10M...
Flint skrev:IngOehman skrev:Har egentligen inget att tillföra med avseende på impedansen, men vill
snipp...
Tycker du att det finns någon anledning att försvara en impedans under säg 3 ohm. Något att vinna på det?
R1T skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Har egentligen inget att tillföra med avseende på impedansen, men vill
snipp...
Tycker du att det finns någon anledning att försvara en impedans under säg 3 ohm. Något att vinna på det?
Varför ändrade du citeringenDu hade med hela IÖ:s inlägg först vilket var bra.
Vet inte vem du frågar, men för min del får var och en avgöra det själv. Men vill man ändra klangbalansen och har ett slutsteg som klarar det så är det väl ok.
Mvh Åke
IngOehman skrev:Men som sagt - visst föredrar jag en impedans om 2,8 ohm, framför en om 3,4
(som jag tror att original pK gick ned till) om den senare gör att jag kan stå ut
med att lyssna på högtalaren! Så himla stor skillnad för förstärkaren är det ju
inte.
Förstärkare i all ära, men jag tycker att det är viktigare att mina öron har det
bra, än förstärkaren.
Vh, iö
...Jag har bara lyssnat på originaldimensioneringen, och av de jag sett mätningar på så finns det kanske skäl att misstänka att den som R1T simulerat är den som jag skulle ogilla minst. Men det är svårt att veta säkert innan man hört dem, och gissa vill jag ju inte.
Ragnwald skrev:RogerGustavsson skrev:Även skydd à la Larsen, tyg på trådram ger viss påverkan. Gör man ett klassikt skydd med tyg på träram tillstöter kanske mera problem med reflektioner från träramen och inte bara förlusterna genom tyget? Toapapper var populärt med NS-10M...
Mät med olika fronttyg. Kanske inget ingrepp i filtret behövs.
Flint skrev:IngOehman skrev:Men som sagt - visst föredrar jag en impedans om 2,8 ohm, framför en om 3,4
(som jag tror att original pK gick ned till) om den senare gör att jag kan stå ut
med att lyssna på högtalaren! Så himla stor skillnad för förstärkaren är det ju
inte.
Förstärkare i all ära, men jag tycker att det är viktigare att mina öron har det
bra, än förstärkaren.
Vh, iö
Kan dina (eller någon annans) öron bedöma om det är lådans låga impedans som spökar eller om det är förstärkarens lågimpedansegenskaper som lägger sig i. Jag menar att vi börjar sålla förstärkare här vid säg tre ohm.
Densen skrev:Delcitat IÖ....Jag har bara lyssnat på originaldimensioneringen, och av de jag sett mätningar på så finns det kanske skäl att misstänka att den som R1T simulerat är den som jag skulle ogilla minst. Men det är svårt att veta säkert innan man hört dem, och gissa vill jag ju inte.
IÖ inkluderar ditt uttalande ovan även denna kurva?
Och förklara i sådana fall gärna varför. Jag har en annan uppfattning än dig i såfall.
Tillägg: jag bör kanske förklara mig
Efter att använt - testat liknande filter som ovan beskrivna, så vill jag påstå att ljudbilden inte hamnade på plats förrän jag rättade upp kurvan över hela registret.
R1T skrev:Frekvensen är mät on-axis 7ms 0.5m
Jämförelse mellan Original och mitt filter. Som synes så har jag inte bara sänk den övre delen, utan även höjt lite i den nedre delen (ca:1dB)
Schema över komponenter, Filter 6
Mvh Åke
R1T skrev:boom skrev:R1T skrev:Frekvensen är mät on-axis 7ms 0.5m
Jämförelse mellan Original och mitt filter. Som synes så har jag inte bara sänk den övre delen, utan även höjt lite i den nedre delen (ca:1dB)
Schema över komponenter, Filter 6
Mvh Åke
Den mäter bra men det låter inte bra i diskant området låter som den har blivit instängd i en garderob men basen blev bättre .
Kul att någon provarHåller med dig, det är området kring 2000-3000Hz som behöver upp lite. Med 3.3 eller 2.7 Ohm på R2 så blir det lite bättre diskant på filter 6.
Men just nu håller jag på med filter 7 för att få upp övrebasen lite mer, och området mellan ca: 2000-3000Hz
Det är Vifa diskanten jag har, bara så det inte blir något missförstånd
Mvh Åke