Marantz 4400 (Containerfyndet, nu är fronten rengjord)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-07 22:55

:arrow:
Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 04:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
StyX_-_-_

Inläggav StyX_-_-_ » 2010-02-08 00:32

Skapara skrev:Nej, det var faktiskt inte så snyggt. Finns det olika varianter även där? De andra jag sett har sett är betydligt snyggare ut.

Bild

Det ska ju sitta ett svart metallgaller i den stora öppningen upptill.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-08 02:43

Hehe... jag tänkte just påtala det. Det är inte baksidan man ska ha framåt, så att säga. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2010-02-08 10:29

Ofta brukar kondingar behöva bytas och en varning för marantz servicemanualer är att de av någon skum anledning ganska ofta innehåller fel!

Så om du byter några komponenter ex. kondingar var ytterst noga med att jämföra värdena på den du tagit bort och den nya du tänker löda dit så de överensstämmer.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-08 23:24

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 04:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-09 00:22

Ovanligt vacker låda, bara den är nog värd några tusen.

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2010-02-09 00:28

Den var i ett väldigt bra skick må jag säga. Det ska bli kul att se vad den går för. Även om jag tycker att tradera blivit drabbad av någon slags lågkonjunktur just nu. Många grejer som går billigt just nu tycker jag. Ett par OA-116 gick ju idag för ca 4560kr. Om det inte var för att jag precis köpt mitt andra par OA-12 hade jag kanske hakat på, i alla fall upp till 5000kr.

Ang 4400:n. Har försökt lite på förmiddagen att spruta lite kontaktspray på de rekommenderade ställena, utan något resultat. :(

Ringde även Veteran hifi men blev lite besviken. Kändes inte riktigt som om han visste vad det var.
Det skulle kosta 300kr i undersökningsavgift, vilket är väldigt bra. Men då var jag förstås tvungen att lägga till att det var en Marantz 4400 vi prata om, att den väger nästan 25 kg, är i väldigt dåligt skick och säkert mycket att gå igenom, kostar det bara 300kr? (Förvånad). Han sa att han visste vad det var. När jag sedan frågade om vad en normal reparation skulle kunna gå på sa han att det brukar kosta 500-1500 att laga (förvånad igen). Jag tala då om för honom igen att det är mycket grejer i den och att det mesta behöver säkert bytas. Jag la då till för att förstärka det jag nyss sa och för att få honom att förstå att det kanske är en rejäl uppgift att bita i. Att det är Marantz största från 70talet och att några jag har varit i kontakt med på ett forum sa att man skulle kunna få närmare 10 000kr för den om den är i bra och fungerande skick. Då skrattade han och sa att så mycket får man inte för dem där och la till att det bästa var att jag kom in med den för undersökning.

Så mitt första intryck var inte det bästa faktiskt.
Är han/dom duktiga eller var han/dom bara ett förslag i brist på annat?

Ringde sedan ett annat ställe som ligger närmare mig. 300kr där med och han kände till Marantzen direkt och tala om att han hade en sådan liggande för lagning redan. Tydligen hade den varit där några månader tidigare för lagning men hade efter ca 2 mån gått sönder igen på samma ställe (verkar lovande).
Tydligen var den känslig för komponenter som inte var original och att de japan komponenterna han hade satt in inte fungerade som han hade hoppas på. Så nu låg den där hos honom undertiden han letade delar. Tydligen kunde han inte leta reservdelar hela dagarna så ägaren har nu börjat ringa och leta runt själv istället, sa han. Men det behöver inte alls var samma fel på din la han sen till lite snabbt.

Ja så vad gör man?

Tyvärr kunde inte Gerhard Schubert ta sig an den pga för mycket jobb redan. Annars hade det kanske varit det bästa alternativet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-09 00:42

Nu reparerar ju inte Veteran Hifi själva, de skickar vidare till kompetent folk. Så du hade inte mycket för att dividera närmare med dem.

Att lämna till vilken reparatör som helst, skulle jag absolut undvika.
Komponentmarknaden är översvämmad med fejkkomponenter (skräp som inte har en parameter rätt), som dessa oerfarna felsökare helt enkelt inte klarar att se/begripa skillnaden på. Det handlar i vissa fall om utgångna komponenter som ska letas ersättare för.
Vissa kretsar kan tom kräva exakt matchning av trissor, för att kretsen ska fungera. Blir bara pannkaka, bråk och bortkastade pengar.

Har du ekonomiska betänkligheter, att behöva lägga ett par tusen för att få igång den, så vänta, ställ den i hyllan och njut av dess fägring så länge. :)
Senast redigerad av Ragnwald 2010-02-09 00:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-09 00:42

En grej du kan prova är att se om du kan lyssna på för och slutsteg separat.

Då behöver du en förstärkare med delbart för/slutsteg eller ett separat försteg eller slutsteg. Du tar signalen från Pre-out på ett fungerande försteg och kopplar in dom på Main-in(högtalarna kopplade till Marantzen). Eller så tar du Pre-out från Marantzen och kopplar på ett fungerande slutsteg, dvs Main-in(högtalarna kopplade till slutsteget).

Kör med oömma grejor om möjligt ifall något inte är som det skall.

Dessa in/utgångar är byglade på baksidan. Det kan också vara så att byglarna inte sitter där och därför hörs det inget. Dom är klädda i svart plast original och sitter på baksidan under Front och Rear, under antenninkopplingarna. Se bild:

http://www.audioscope.net/images/marantz4400w6.jpg

Skulle dom saknas så går det utmärkt att ersätta dessa med traditionella RCA kablar.

Tycker gott du kan pyssla med lite sådan här enkel felsökning innan du lämnar bort den?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2010-02-09 00:52

Fick ett liknande tips via PM idag men pga saknaden av för och slutsteg får ditt sista tipset provas så länge. Byglarnas transportsträcka är ju väldigt kort, måste rca kablarna vara korta de också. De kortaste rca kablarna jag har här hemma är 2m långa går det?

Annars kanske jag kan köpa hem ett för och ett slutsteg på öppetköp och prova. Får förklara sedan att jag vill lämna tillbaka dem för att dom inte fungerar (längre). :roll:

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-09 01:36

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 04:44, redigerad totalt 1 gång.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-09 02:21

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 04:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-09 09:26

@Skapara: Sitter där byglar redan innan så fungerar dom säkert utmärkt. Du kan använda vilken längd du vill på RCA-kabel.

Det kanske finns någon som kan låna ut ett försteg eller slutsteg? I vilken del av landet bor du?

Mvh

Filip

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-09 09:29

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 04:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2010-02-09 10:06

Det måste nästan vara den som är inlämnad på det andra stället jag skrev om högre upp, det är väldigt nära mig i alla fall. Den kunden behövde i alla fall söka sina reservdelar själv tillslut för att reparatören inte kunde sitta hela dagarna och ringa runt och jaga rätt delar.

Bra att hifitorget kom på tal. Hur fungerar det? Jag har aldrig kunna läsa mer än rubriken på någon annons. Måste man vara inloggad eller hur fungerar det?

--------------------

Byglar sitter det bara på ett av ställena. När jag prova den första gången satt de i rear och då provade jag med front högtalarna. Sedan fick jag tips om att byglarna måste sitta där jag försöker få ut ljudet. Så jag satte byglarna i front, men inget ljud. Satte även byglarna i rear och provade med hörlurarna i rearuttaget, inget ljud.
Men jag har inte provat med byglar i båda samtidigt.
Nu såg jag att mina rca var hane->hona så jag får gå till Clas Ohlson och köpa nya på lunchen.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-09 10:15

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 04:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
StyX_-_-_

Inläggav StyX_-_-_ » 2010-02-09 12:56

Du behöver inte ha byglar i båda samtidigt.

Förresten klickar reläet? Hörs det ett litet klickande ljud från innanmätet några sekunder efter det att du slagit på strömmen?

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2010-02-09 13:05

StyX_-_-_ skrev:Du behöver inte ha byglar i båda samtidigt.

Förresten klickar reläet? Hörs det ett litet klickande ljud från innanmätet några sekunder efter det att du slagit på strömmen?

Ja det gör det, bra eller dåligt?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-09 13:10

Det är bra om det klickar!

Edit:

Jag har varit inne och kollat på ditt bibliotek på MHB.

1. Jag tror absolut att denna går att rädda. Visst, den har fått lite stryk på baksidan, men dock... den lever.

2. Och FRAMFÖRALLT: Oscilloskopet lever.

3. Eftersom den är så avancerad och har så in-i-bomben många reglage så kan problemet sitta i vilket som helst av dessa. Jag har har förstärkare som verkar helt döda men har haft jättemkt oxid i vissa omkopplare så att den har verkat död, men efter massvis med motion fått liv i dom.

Bygla den på front. Sätt i hörlurarna i front.
Stäng av Dolby nr.
Testa den på en ingång, t.ex. aux eller tape
Monitor -> source.
Mode -> 2 ch
Volymen på 1/4-dels volym

Sätt på något som spelar i din ingång och lyssna. Hörs inget så ta ett vred eller knapp i taget och ratta, tryck på VARJE reglage flera gånger. Även sådant som verkar omotiverat.

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2010-02-10 17:58

Fjonkalicious skrev:Bygla den på front. Sätt i hörlurarna i front.
Stäng av Dolby nr.
Testa den på en ingång, t.ex. aux eller tape
Monitor -> source.
Mode -> 2 ch
Volymen på 1/4-dels volym

Sätt på något som spelar i din ingång och lyssna. Hörs inget så ta ett vred eller knapp i taget och ratta, tryck på VARJE reglage flera gånger. Även sådant som verkar omotiverat.

Har provat det du skrev eftersom det är det ända jag klarar av på egenhand :oops: Men ska prova igen med lite större ansträngning.

----------------------------

Fick förövrigt ett nytt mail av Gerhard Schubert igår, han kanske kan ta den i april om han har mindre att göra då. :lol:

Så då kan jag istället koncentrera mig mer på det visuella framtills dess.
Det jag berhöver göra i första hand är att putsa upp fronten, runt alla reglage och knappar och ta bort allt skräp som ligger bakom fronten i displayen. Men för att få bort fronten helt måste knapparna bort. Går det att ta bort knapparna och reglagen genom att dra dem försiktigt rakt ut?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-10 18:09

Nästan alla knappar/reglage sitter så att man kan dra dom rakt ut. Oftast sitter det en större mutter bakom 3 av rattarna som håller fronten tillsammans med de fyra skruvarna på fronten.

Filip

Användarvisningsbild
StyX_-_-_

Inläggav StyX_-_-_ » 2010-02-10 18:38

Jepp, knapparna dras rakt ut. Sitter dom väldigt hårt så kan du ta till "plastskedstricket". Ta två plastskedar, sätt en på var sida om knappen och använd som hävstänger. Brukar alltid funka och det repar inte fronten.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-10 19:44

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 04:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2010-02-10 20:34

Greengrass skrev:Har du fått ett mail från Gerhard Schubert, där han skrev att han kanske har tid att serva den i april, då anser jag att du skall avvakta tills dess. Herr Schubert har all min respekt, den mannen vet vad han gör, han är gammal i gamet - och det menar jag helt ärligt, utan att försöka plocka billiga poäng genom att syfta på mannens ålder!

Tvärtom; just för att han varit med så länge, besitter han den nödvändiga erfarenheten som krävs för att varligt och med säker hand serva en sådan fin klassiker som Marantz Model 4400 är. Gör alltså inget överilat, utan vänta lugnt ut tiden fram till april månad. Vad spelar några månader hit eller dit för roll? Nu har du verkligen något trevligt att se fram emot under de här mörka och kalla vintermånaderna. Snart kommer du att kunna njuta av både våren, solen och Marantz´s musikaliska värme. Det du, det är något värt att vänta på! :)

Ja, jag tänkte vänta tills jag får ytterligare besked från honom. Men menar du då också att jag inte ska gå på och rengöra utvändigt heller? För det gör han väl inte?

Håller hårt i plastskedarna i väntan på svar! l :wink:

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-10 21:15

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 04:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2010-02-10 22:26

Absolut det ska jag göra !!

---------------------------------

Måste även passa på att tacka alla som har tagit sig tid med att försöka hjälpa mig, både här i tråden och via PM. Ni har varit otroligt tålmodiga och till stor hjälp i min okunskap.
Stort tack till alla inblandade!!

Iom detta kommer också renoveringsdelen i tråden att ligga lite lågt tills vidare. Jag kommer säkert behöva mer hjälp och tips framöver ändå, men nu till en början får tråden ta en liten annan form med en mera generell diskussion om just Marantz 4400. Och om någon annan behöver lite tips och trix med sin 4400:a får ni gärna ta upp det här i tråden också.

Jag tänkte att jag då och då skulle försöka få in någon eller några bilder på de visuella förbättringar jag lyckas åstadkomma i hopp om och i väntan på "den stora reparationen".

Vänligen / "Tokyo Ska Paradise Orchestra"

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2010-02-19 19:22

Lite före och efter bilder på uppfräschningen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Riktigt nöjd med fronten nu faktiskt!!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2010-02-19 19:38

Bra jobbat! Man blir riktigt glad av sånt här...

Användarvisningsbild
Skapara

Inläggav Skapara » 2010-02-19 19:41

...och lite äcklad när man håller på! Man undrar många gånger vad det är man egentligen gnor bort :?
Senast redigerad av Skapara 2010-02-20 14:03, redigerad totalt 1 gång.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-02-19 19:49

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 04:51, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi