avr7000 skrev:...
Upp med upphängningsskenorna till de nya modulerna.
...
Vart köper du sådana skenor?
Hur ser biten som sitter på lådan ut, en likadan fast monterad upp och ner?
//
Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:nadifierad skrev:Hur hög nivå har du ut till ep 2500 på signalsidan?
Kanske en konstig fråga!?![]()
Men jag har själv svårt att få full fart på mitt!
Märkligt det där. Jag kör input gain på klockan tolv, och -15 från receivern.
Svante skrev:steveo1234 skrev:En intressant ide.
Så intressant att den redan är gjord. Slutsatsen är som väntad, dvs, större volym på lådan ger längre distorsion.
Testade elementet är ett mycket lågdistande element LMS 5400 i 18" version. Två olika lådor, 75 liter respektive 200liter.
Båda lådorna utan LT dock, men, påverkan av LT är ju ganska självklar.
Sen kvarstår ju såklart från om det är hörbart. Men, uppmätt så är det i alla fall ganska stor skillnad.
Mm, det där är inte en verkan av LT utan en verkan av liten låda. Man skulle kunna tro att det är luften inuti lådan som distar pga hög ljudnivå, men det är så extremt hög dist så att jag inte tror det.
Man kan räkna ut hur mycket ljudnivån inuti lådan är via
pinne=pute * (4*r*pi*c^2) / (w^2 *Vb)
Om vi gissar att 115 dB avser ljudtrycksnivån i helrymd på 1 m avstånd och att frekvensen är 50 Hz och lådvolymen är 75 liter så blir ljudnivån inuti lådan 20*log((4*1*pi*345^2)/((2*pi*50)^2*0,075))=46 dB högre än utanför, eller 115+46=161 dB. Luften bidrar då med ungefär 3% dist. Det är alltså något annat som ger beteendet, jag skulle gissa på att själva elementet beter sig illa när ljudtrycket i lådan är stort.
LT kan fixa till tonkurvan, men kan inte göra något åt ett system som distar.
Nusse skrev:En mätning säger mer än tusen ord, men tack så långt.
Jämförde grupplöptiderna (Basta) för slutna varianter 27 vs 50 l och de blir nästan identiska (och väldigt låga). Det hänger väl skapligt ihop med transientrespons?
Orkar du utveckla varför 43 l är fö stort (Q .49 vs Q .55 för 27 l lådan)?
Jag har inte riktig koll på effektålighet samt slaglängd på Bremenbasen, men det ser ut som det blir över 160 dB (MOL) med den lilla lådan.
Får se om jag orkar bygga ett par olika stora lådor och mäta.
avr7000 skrev:Har inte mätt Q etc. men det låter väldans bra, tight as a nunnas *****, tyvärr är mitt hus inte lika tight
trots att det är betongbjälklag och 3 tums plankväggar...
MagnusÖstberg skrev:8O
Jag har nog sikte inställt på nästan EXAKT samma siffror, fast jag skall ta ner 4db vid 44hz.
avr7000 skrev:Filterinställningen för basen är nu:
3 dB upp vid 40 Hz med ett 12 dB/oktav low shelving filter.
ytterligare 15 dB upp vid 20Hz med ett 12 dB/oktav low shelving filter.
Ett litet smalt notchfilter som dämpar lite, -3 dB, vid 43 Hz, rummets resonans i längsled som förhoppningsvis delvis skall tas om hand av de 4 Bremenbasar som skall placeras längst bak i rummet.
Stefan
avr7000 skrev:Hmmm undrar hur detta sytem skulle presterat i ett "slutet" rum?
Min planlösning är öppen och rummet de spelar står i fri förbindelse med resten av huset... Ändå går det att få sjuka nivåer m a p djup och styrka...
Stefan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster