Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Jag har rippat Norah Jones "Come away with me" från LP och från CD (ca 1 min av vardera). Som jämförelse en 128k mp3´a rippad från cd´n.
1 - http://www.armeka.se/norah%20jones_cd.wav
2 - http://www.armeka.se/norah%20jones_vinyl.wav
3 - http://www.armeka.se/norah%20jones_cd.mp3
Hör ni någon skillnad?
/ B
Morello skrev:Svante,
Bullrar det mycket hemma hos dig? Datorer som surrar?
Jag skruvade upp volymen en bit och bruset hörs mycket tydligt.![]()
IÖ var här och lyssnade och utbrast efter en sekund: "Detta är LP", utan att veta att det var fråga om CD kontra vinyl.Jag sa bara att det var två spår med samma musiksnutt.
Martin skrev:Jo, det var uträknat, vare sig det var medvetet eller inte.Men, är det ingen mer än jag som tycker att Bill var lite snäll mot vinylen när han valde just den där låten med visp?
Harryup skrev:Vilken skivspelare är det inspelat ifrån?
Harryup skrev:Bill50x:
Ja den är ju bra. Har en LP12:a själv också men jag är inte kompis med Adikt. Tycker den låter skränigt. Trots att den är ny och spelaren nyservad. Är nyfiken på en Linto för att se om den kan lägga sordin på pickupen.
Harryup skrev:Thomas_A
Precis det som gör det omöjligt att med säkerhet kunna veta att man lyssnat på vinylmediet optimal avspelat. Med en ännu bättre skivspelare och en bättre anpassad RIAA så kanske det skulle vara knäpptyst. Har själv jämfört fullutrustade Linn eller Pink Triangle mot typ Forsell Air Reference och den har spelat skjortan av dom enklare på alla sätt. Bland annat så är skivbruset nästan obefintligt när man spelar på en sådan i jämförelse med en bra Linn.
Så om det folk är irreterade på kan sättas i samband med dålig spårning etc så är det få på forumet som är vana att spela av en skiva optimalt, och nivån går definitivt ovanför en fullutrustad Linn.
Även om den är bra, så finns det mycket mer att hämta ur spåren.
Harryup skrev:Även om den är bra, så finns det mycket mer att hämta ur spåren.
Harryup skrev:Thomas_A
Precis det som gör det omöjligt att med säkerhet kunna veta att man lyssnat på vinylmediet optimal avspelat. Med en ännu bättre skivspelare och en bättre anpassad RIAA så kanske det skulle vara knäpptyst. Har själv jämfört fullutrustade Linn eller Pink Triangle mot typ Forsell Air Reference och den har spelat skjortan av dom enklare på alla sätt. Bland annat så är skivbruset nästan obefintligt när man spelar på en sådan i jämförelse med en bra Linn.
Så om det folk är irreterade på kan sättas i samband med dålig spårning etc så är det få på forumet som är vana att spela av en skiva optimalt, och nivån går definitivt ovanför en fullutrustad Linn.
Även om den är bra, så finns det mycket mer att hämta ur spåren.
Svante skrev:Harryup skrev:Även om den är bra, så finns det mycket mer att hämta ur spåren.
Menar du verkligen att det kan bli lika bra som CD?
Harryup skrev:Kan nämna att jag träffade en kille några gånger som kunde avgöra i vilken europeisk konsertsal som en skiva var inspelad i. Han hade som hobby att åka runt på semestern och samla på konserthusupplevelser.
Vi brukade lyssna på skivor och givetvis testade vi honom då och då. Och nästan alltid grejade han det. Sen kom CD och han kunde inte längre svara rätt särskilt ofta. Nu jämförde ju inte han en massa skivinpelningar mot varandra utan han var på plats också. Detta var i Cd'ns barndom, men problemen gällde inte att stråkar inte hade tillräckligt låg dist eller så. Rummet hade försvunnit och det på både AAD, ADD och DDD skivor.
Thomas_A skrev:Harryup,
om man nu ska jämföra två spelare och deras brus från en LP, hur ska man bäst visa det över ett internetsajt som detta? Om skivbruset är lägre på exempelvis en Forsell, varför har ingen demonstrerat det i en ljudfil eller graf? Samma skiva, två spelare. Inte svårt.
.
Thomas_A skrev:Harryup,
om man nu ska jämföra två spelare och deras brus från en LP, hur ska man bäst visa det över ett internetsajt som detta? Om skivbruset är lägre på exempelvis en Forsell, varför har ingen demonstrerat det i en ljudfil eller graf? Samma skiva, två spelare. Inte svårt.
Robert skrev:Thomas_A skrev:Harryup,
Problematiken ökar av att man får olika brusnivå som funktion av vinkelfel (både horisontellt och vertikalt), samt p.g.a. olika typer av nålslipning (och därmed hur djupt ner nålen går i spåret). Skivor som avspelats (slitits) med en bredare nål kan låta "som nya" om de avspelas med en nål som gräver djupare ner s.a.s.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 5 gäster