Mäta upp frekvensgång i rum, vad behövs för att komma igång?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Mäta upp frekvensgång i rum, vad behövs för att komma igång?

Inläggav Moment-23 » 2010-02-21 12:51

Jag skulle vilja mäta upp mitt rum med avseende på frekvensgång och se tex vid vilka frekvenser jag har förstärkningar etc.

Vad behöver jag för att komma igång?

Jag har ju pc. Mic måste man ju ha, någon speciell typ eller går det bra med en billig? Tar gärna emot tips på billiga mic:ar i sånt fall.

Sedan behövs mjukvara. Finns det några bra sådana som är gratis?
Samma med testtoner eller om det kallas något annat då hela frekvensspektrat ska testas. Finns dessa för gratis nerladdning någonstans ifrån?

Sedan tillvägagångsätt. Vill nu kolla om jag fattat det hela rätt:

Koppla in mic till pc och pc till förstärkare. Spela upp ljudfil via mjukvaran på pc´n som också samtidigt spelar in det mic:en tar in från högtalare/rum. Spara de två graferna (den som spelades upp, som ska vara "som det ska låta" och den som mic:en tog in) och lägg dem ovanpå varandra i programmet. Där kan man sedan se var avvikelserna finns.

Har jag missat något?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Mäta upp frekvensgång i rum, vad behövs för att komma ig

Inläggav steveo1234 » 2010-02-21 15:53

Moment-23 skrev:Jag skulle vilja mäta upp mitt rum med avseende på frekvensgång och se tex vid vilka frekvenser jag har förstärkningar etc.

Vad behöver jag för att komma igång?

Jag har ju pc. Mic måste man ju ha, någon speciell typ eller går det bra med en billig? Tar gärna emot tips på billiga mic:ar i sånt fall.

Sedan behövs mjukvara. Finns det några bra sådana som är gratis?
Samma med testtoner eller om det kallas något annat då hela frekvensspektrat ska testas. Finns dessa för gratis nerladdning någonstans ifrån?

Sedan tillvägagångsätt. Vill nu kolla om jag fattat det hela rätt:

Koppla in mic till pc och pc till förstärkare. Spela upp ljudfil via mjukvaran på pc´n som också samtidigt spelar in det mic:en tar in från högtalare/rum. Spara de två graferna (den som spelades upp, som ska vara "som det ska låta" och den som mic:en tog in) och lägg dem ovanpå varandra i programmet. Där kan man sedan se var avvikelserna finns.

Har jag missat något?

Radioshack´s (Conrad/Kjell) SPL-meter funkar om du vill ha en billig typ som funkar för subwoofers. Behringer EP8000 är aningen bättre och fungerar fullrange men är lite dyrare. Viktigast är att du antingen kalibrerar mic´en eller att du har en känd kalibreringsfil till den. Annars går det inte att lita på resultatet.

Jag rekommenderar alltid Room EQ Wizard. Det är gratis att ladda ner och är minst lika kraftfullt som de kommersiella lösningarna.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-02-21 15:55

Eller XTZ roomanalyzer! Fast det kostar en slant...... :?

http://www.xtz.se/se/produkter/mjukvara/room-analyzer

Så här kan det se ut in action:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=270
Senast redigerad av NADifierad 2010-02-21 15:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-02-21 15:56

Själv har jag mätt upp rummet sedan kört siffrorna genom en sådan där
resonansuträknare. Sen på med sinusvågor och lyssna. "aaah, nu blev det
tjockt! aah, nu blev det tunt!". Titt på siffrorna visar ofta att stämmer. :D

Så djefla exakt och vetenskapligt att jag smäller av!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-21 16:30

Kalibrerad mic är definitivt overkill för mätningar i rum. Det räcker med en normalt rundtagande som Pansonic WM61 (eller vad de kan heta nu), ett ljudkort med fantommatning på några volt och full duplex, en lagom stor förstärkare, högtalare samt tombstone. Timedec kan oxå vara kul att köra med.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-21 16:31

Naqref skrev:Kalibrerad mic är definitivt overkill för mätningar i rum. Det räcker med en normalt rundtagande som Pansonic WM61 (eller vad de kan heta nu), ett ljudkort med fantommatning på några volt och full duplex, en lagom stor förstärkare, högtalare samt tombstone. Timedec kan oxå vara kul att köra med.

Om micen inte är kalibrerade hur ska man då veta hur stort mätfelet är? Om inte micken är kalibrerad och man inte har kompensationskurvor så är det inte ovanligt med fel på 20-30db. Speciellt vid låga frekvenser.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2010-02-21 16:37

nadifierad skrev:Eller XTZ roomanalyzer! Fast det kostar en slant...... :?

http://www.xtz.se/se/produkter/mjukvara/room-analyzer

Så här kan det se ut in action:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=270

ja detta är nog en lösning som passar lata (dvs jag) å jag har mätt å testat med många program....duger gott till att mäta rum

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-21 16:39

steveo1234 skrev:
Naqref skrev:Kalibrerad mic är definitivt overkill för mätningar i rum. Det räcker med en normalt rundtagande som Pansonic WM61 (eller vad de kan heta nu), ett ljudkort med fantommatning på några volt och full duplex, en lagom stor förstärkare, högtalare samt tombstone. Timedec kan oxå vara kul att köra med.

Om micen inte är kalibrerade hur ska man då veta hur stort mätfelet är? Om inte micken är kalibrerad och man inte har kompensationskurvor så är det inte ovanligt med fel på 20-30db. Speciellt vid låga frekvenser.

En mic av typen som Panna tillverkade tidigare är i princip snörrät mellan 20Hz och 10kHz om man sätter den i änden på ett 2dm långt 6mm rör. Avvikelserna mellan olika exemplar över 10k är i regionen 2-3dB. Kalibreringen behövs enbart för att få reda på känslighet på micen men den är oväsentlig för denna typ av mätningar. För att känsligheten ska vara relevant måste du veta vilken biasspänning kapseln får, hur stor förstärkning det är från mikförstärkaren, hur mycket windows manipulerar förstärkningen in och ut, hur stor förstärkning du har vid linjeutgången på ljudkortet samt att du vet vilken förstärkning förstärkaren har. Rätt onödigt att köpra med kalibrerad mic när alla dessa faktorer är okända.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-21 16:42

Naqref skrev:
steveo1234 skrev:

En mic av typen som Panna tillverkade tidigare är i princip snörrät mellan 20Hz och 10kHz om man sätter den i änden på ett 2dm långt 6mm rör. Avvikelserna mellan olika exemplar över 10k är i regionen 2-3dB. Kalibreringen behövs enbart för att få reda på känslighet på micen men den är oväsentlig för denna typ av mätningar. För att känsligheten ska vara relevant måste du veta vilken biasspänning kapseln får, hur stor förstärkning det är från mikförstärkaren, hur mycket windows manipulerar förstärkningen in och ut, hur stor förstärkning du har vid linjeutgången på ljudkortet samt att du vet vilken förstärkning förstärkaren har. Rätt onödigt att köpra med kalibrerad mic när alla dessa faktorer är okända.

Point taken.
Men. Åtminstone en del av de ovanstående faktorerna kalibrerar man ju bort genom att loopa ingången och utgången. Även om man inte vet vart avvikelsen ligger så vet man i alla var och hur stor den är så att den går att kompensera för. Det som är kvar därefter är felets storlek på micen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-21 16:57

steveo1234 skrev:Point taken.
Men. Åtminstone en del av de ovanstående faktorerna kalibrerar man ju bort genom att loopa ingången och utgången. Även om man inte vet vart avvikelsen ligger så vet man i alla var och hur stor den är så att den går att kompensera för. Det som är kvar därefter är felets storlek på micen.

Visst men felet på en normal rundtagande elektretmikrofon i det område som är intressant för diskussionen (vanligen mellan 30 och 150Hz) så är det vanligen dekader mindre än vad rummet ställer till med. Det blir därför ett mindre problem än man kan tro.

För området över 150Hz så är det mest intressant med ekt-mätningar men där kan utrustningen ge en hur krokig tonkurva som helst. Det är ju ändå något som programmet bortser ifrån.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-21 19:10

Öhh, vad är ljudkort med fantommatning?
Jag hade tänkt använda det inbyggda kortet i min laptop. Hörlursutgången (3,5mm stereojack), och sladd som grenar sig till två rca vid förstärkaren för att spela upp testtonerna samt micingången för att koppla in mic:en (även det 3,5mm stereojack)
Funkar inte det?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-21 19:22

De flesta ljudkort har fantommatning (det är en en liten spänning som ligger på micingången för att sparka igång micen s a s). Vissa har det dock inte.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-02-21 20:38

Ett annat gratismätprogram är roomeqwizard, vad gäller micingång på en laptop så förmodar jag att den inte har fantommatning, och det är väl inte vanligt på ljudkort som inte är avsedda för musiker, spelkorten har det oftast inte, så man bör studera manualen. Man kan fixa spänningen med extern matning via batterier eller en mixer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-21 20:48

Det är inte fantommatning som behövs för en t.ex. Panasonic WM-61. Det är en biasspänning (kallas ibland plugin power) den behöver och den har många mikrofoningångar på datorer, 2.5 - 5 V. Denna används till headsets (hörlur med mikrofon). Dessvärre är många mikrofoningångar försedda med basavskärning.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-21 21:22

Tack för tipsen så långt :)

Ang. mic, är det inte lika bra att jag köper en billig USB mic, eller är de för dåliga? Jag ska bara lattja lite och behöver ju inte jätteprecision, inte ännu i alla fall.
Om det funkar med en USB mic, kan ni föreslå någon?

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-02-21 22:21

Finns det överhuvudtaget någon mätmic med usb, de usb micar jag sett är olämpliga för mätning, de är nog tänkta till sång.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-02-21 22:23

MrQaffe skrev:Finns det överhuvudtaget någon mätmic med usb, de usb micar jag sett är olämpliga för mätning, de är nog tänkta till sång.

XTZ använder en usb mic! Men den är kompenserad i mjukvaran för avvikelser.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-21 23:29

MrQaffe skrev:Finns det överhuvudtaget någon mätmic med usb, de usb micar jag sett är olämpliga för mätning, de är nog tänkta till sång.

Ok, men någon annan då (icke USB) som är billig. Den Naqref rekommenderade hittar jag inte på prisjakt.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-02-21 23:36

xtz micen säljs väl inte löst? nagrefs rekomendation var en diy mic, inget du kan köpa färdigt.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-02-21 23:42

Den Nagref nämner är väl en kapsel!? Alltså typ en standard elektronikkomponent! Om jag har missförstått det på rätt sätt :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-22 08:34

Panasonic WM-61A hittar man bl.a. hos Svalander, http://www.svalander.se/shoppen/mik.htm

Den kan man montera på en antennkabel, så här.

Bild

Samma kapsel används i t.ex. Behringer ECM8000 och de andra som ser likadana ut. Har man inte ett ljudkort med fantommatning är Ibf EMM-8 ett exempel på mätmik som bias-matas, http://tinyurl.com/yeoa4dj . 40 eller 70€ beroende på om den ska vara kalibrerad (uppmätt frekvegång).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-22 10:04

RogerGustavsson skrev:Panasonic WM-61A hittar man bl.a. hos Svalander, http://www.svalander.se/shoppen/mik.htm

Den kan man montera på en antennkabel, så här.

Och om man är litet rikare, men mycket latare, vad köper man då?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-22 11:32

http://tinyurl.com/yeoa4dj

Dock krävs ett miksteg med bias-spänning och någorlunda rak frekvensgång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-22 11:50

RogerGustavsson skrev:http://tinyurl.com/yeoa4dj

Dock krävs ett miksteg med bias-spänning och någorlunda rak frekvensgång.

Nästan framme! Har ingen byggt ihop miken, ett 1.5-voltsbatteri och en vettig mikkontakt, så man slipper fixa det också? Det är ju ingen raketvetenskap, men det ska göras...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-22 15:15

Det är bättre att köra med lite högre spänning t.ex. ett 9V-batteri. Dels är det lättare att ansluta och dels höjs gränsen för distorsion.

Vi kanske skulle sammanställa en liten enkel historia?

Naqref hade en lösning på sin gamla hemsida och här har jag gjort en förenklad variant..
http://twin-x.com/groupdiy/albums/userp ... _rkare.GIF
Denna från John Conover är lite mera anpassad och tar även hand om den diskanthöjning som Panasonic-kapseln har.
http://www.twin-x.com/groupdiy/albums/u ... _WM61A.jpg

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-22 15:20

Med risk för att repetera mig så lägger jag in en bild som visar precis vad som behövs för REW iaf:
Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-22 16:12

Där har du mikrofon och förstärkaren inbyggd i ljudnivåmätaren. Själv har jag en modifierad RS-mätare, större bandbredd och en annan mikrofonkapsel.

Kruxet är i en del fall när ljudkortets egna mikrofonförstärkare har ett inbyggt basfilter. Då får man köra via linjeingången och då behöver man en förstärkare och matning till mikrofonens impedansomvandlare. De som har flotta externa USB/Firewire-enheter har sitt redan på det torra.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-22 16:24

Hmm, detta var ju krångligare än väntat :?
Jag har inga möjligheter att bygga ihop en egen mic och jag vill inte heller lägga för mycket pengar på detta.

Skulle denna från claesolsson funka?:

Bild

Jag vet inte om den kan kopplas till en pc, det framgår inte av bilden, men någon kanske känner till just denna?
Om inte så tar jag gärna emot andra tips som inte innebär att jag måste bygga ihop något själv.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-22 16:41

Det där är en ljudnivåmätare. De mätarna är begränsade till att mäta 32-8000 Hz enligt standard. Vill du mäta högtalarnas frekvensgång och liknande finns det bättre lösningar. För t.ex. en enkel tersoktavmätning går det bra att använda en sådan mätare. Då får man föra protkoll och rita upp en kurva för hand. Jag har gjort en sådan mätning i steg om 1 Hz mellan 20-200 Hz, roligare kan man ha... Det finns färdiga lösningar att köpa men de flesta av oss är kanske inte intresserade av att lägga tusenlappar på dem. Mikrofon med rimligt rak frekvensgång aom Panasonic-kapseln och en hemmabyggd förstärkare kostar hundralappar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-22 16:51

RogerGustavsson skrev: Mikrofon med rimligt rak frekvensgång aom Panasonic-kapseln och en hemmabyggd förstärkare kostar hundralappar.

... plus brända fingrar, ett gross svordomar och förstörd lödkolv! Eller timarvode till en händig granne, a 350:-.

Roger, alla är inte lika händiga som du! Finns det inte en färdig lösning för oss, som inte innebär att hosta upp slantar för grejor från Brüel och Kjær?
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Teknikforum