Moderator: Redaktörer
Moment-23 skrev:Jag skulle vilja mäta upp mitt rum med avseende på frekvensgång och se tex vid vilka frekvenser jag har förstärkningar etc.
Vad behöver jag för att komma igång?
Jag har ju pc. Mic måste man ju ha, någon speciell typ eller går det bra med en billig? Tar gärna emot tips på billiga mic:ar i sånt fall.
Sedan behövs mjukvara. Finns det några bra sådana som är gratis?
Samma med testtoner eller om det kallas något annat då hela frekvensspektrat ska testas. Finns dessa för gratis nerladdning någonstans ifrån?
Sedan tillvägagångsätt. Vill nu kolla om jag fattat det hela rätt:
Koppla in mic till pc och pc till förstärkare. Spela upp ljudfil via mjukvaran på pc´n som också samtidigt spelar in det mic:en tar in från högtalare/rum. Spara de två graferna (den som spelades upp, som ska vara "som det ska låta" och den som mic:en tog in) och lägg dem ovanpå varandra i programmet. Där kan man sedan se var avvikelserna finns.
Har jag missat något?
Naqref skrev:Kalibrerad mic är definitivt overkill för mätningar i rum. Det räcker med en normalt rundtagande som Pansonic WM61 (eller vad de kan heta nu), ett ljudkort med fantommatning på några volt och full duplex, en lagom stor förstärkare, högtalare samt tombstone. Timedec kan oxå vara kul att köra med.
nadifierad skrev:Eller XTZ roomanalyzer! Fast det kostar en slant......
http://www.xtz.se/se/produkter/mjukvara/room-analyzer
Så här kan det se ut in action:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=270
steveo1234 skrev:Naqref skrev:Kalibrerad mic är definitivt overkill för mätningar i rum. Det räcker med en normalt rundtagande som Pansonic WM61 (eller vad de kan heta nu), ett ljudkort med fantommatning på några volt och full duplex, en lagom stor förstärkare, högtalare samt tombstone. Timedec kan oxå vara kul att köra med.
Om micen inte är kalibrerade hur ska man då veta hur stort mätfelet är? Om inte micken är kalibrerad och man inte har kompensationskurvor så är det inte ovanligt med fel på 20-30db. Speciellt vid låga frekvenser.
Naqref skrev:steveo1234 skrev:Naqref skrev:Kalibrerad mic är definitivt overkill för mätningar i rum. Det räcker med en normalt rundtagande som Pansonic WM61 (eller vad de kan heta nu), ett ljudkort med fantommatning på några volt och full duplex, en lagom stor förstärkare, högtalare samt tombstone. Timedec kan oxå vara kul att köra med.
Om micen inte är kalibrerade hur ska man då veta hur stort mätfelet är? Om inte micken är kalibrerad och man inte har kompensationskurvor så är det inte ovanligt med fel på 20-30db. Speciellt vid låga frekvenser.
En mic av typen som Panna tillverkade tidigare är i princip snörrät mellan 20Hz och 10kHz om man sätter den i änden på ett 2dm långt 6mm rör. Avvikelserna mellan olika exemplar över 10k är i regionen 2-3dB. Kalibreringen behövs enbart för att få reda på känslighet på micen men den är oväsentlig för denna typ av mätningar. För att känsligheten ska vara relevant måste du veta vilken biasspänning kapseln får, hur stor förstärkning det är från mikförstärkaren, hur mycket windows manipulerar förstärkningen in och ut, hur stor förstärkning du har vid linjeutgången på ljudkortet samt att du vet vilken förstärkning förstärkaren har. Rätt onödigt att köpra med kalibrerad mic när alla dessa faktorer är okända.
steveo1234 skrev:Point taken.
Men. Åtminstone en del av de ovanstående faktorerna kalibrerar man ju bort genom att loopa ingången och utgången. Även om man inte vet vart avvikelsen ligger så vet man i alla var och hur stor den är så att den går att kompensera för. Det som är kvar därefter är felets storlek på micen.
Naqref skrev:Kalibrerad mic är definitivt overkill för mätningar i rum. Det räcker med en normalt rundtagande som Pansonic WM61 (eller vad de kan heta nu), ett ljudkort med fantommatning på några volt och full duplex, en lagom stor förstärkare, högtalare samt tombstone. Timedec kan oxå vara kul att köra med.
MrQaffe skrev:Finns det överhuvudtaget någon mätmic med usb, de usb micar jag sett är olämpliga för mätning, de är nog tänkta till sång.
MrQaffe skrev:Finns det överhuvudtaget någon mätmic med usb, de usb micar jag sett är olämpliga för mätning, de är nog tänkta till sång.
RogerGustavsson skrev:Panasonic WM-61A hittar man bl.a. hos Svalander, http://www.svalander.se/shoppen/mik.htm
Den kan man montera på en antennkabel, så här.
RogerGustavsson skrev:http://tinyurl.com/yeoa4dj
Dock krävs ett miksteg med bias-spänning och någorlunda rak frekvensgång.
RogerGustavsson skrev: Mikrofon med rimligt rak frekvensgång aom Panasonic-kapseln och en hemmabyggd förstärkare kostar hundralappar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster