Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Jag håller med om att området inte är frånskilt alla andra områden. Högtalare är dock den enda komponenten där jag kan höra tydliga skillnader. CD-spelare, förstärkare, kablar, små fjantiga möss och digitalkällor låter i stort sett likadant för mig allihopa. Högtalare gör det inte.
Sant men detta handlar om frekvenser som inte hörs och som behöver har klart högre styrka för att märkas alls. Så jag skulle nog vilja ha blindtester på det faktiskt på samma sätt som kablar och CD spelare.steveo1234 skrev:3hz tonen är mindre viktig (viktig i betydelsen att den bör ägnas mindre fokus) för att den:
1. Hörs mindre än 13hz tonen.
2. Är svårare att återge.
3. Är ovanligare än 13hz tonen.
Ja och 13 hz "hörs" mycket mindre än 18 hz och 13 hz är mycket svårare att återge rent med tillräckligt ljudtryck för att skapa en tryckförändring i rummet. Samma som 13 hz tonen är ovanligare än 18 hz tonen och om jag ska gissa så är nog dom flesta filmer och skivor med väldigt låga infratoner något som dom inte med mening fått med.
Aerob skrev:boom skrev:Aerob skrev:För att få lite balans så vill jag tillägga att jag har ungefär samma förutsättningar
som dig i mitt rum, och jag lider inte av någon påtaglig obalans i rummet.
Dessutom så ska det väl tillkomma ett elektroniskt delningsfilter? Kanske ett cr80s?
I så fall har du ju möjlighet att justera vänster respektive höger lådas
nivå individuellt.
Ut ifrån mina egna erfarenheter så säger jag kör så som du tänkt.
Mät uppe i taket så får du se hur mycket balance det är .
Jag mäter inte på musik, jag lyssnar.
komorok skrev:Ja, jag försöker att ta bort så mycket som möjligt av högerväggen, så
att säga. Det fungerar bra. Dörrabsorbenten är inte på plats ännu och
kommer inte vara lika tjock som de som sitter på väggen.
boom skrev:komorok skrev:Ja, jag försöker att ta bort så mycket som möjligt av högerväggen, så
att säga. Det fungerar bra. Dörrabsorbenten är inte på plats ännu och
kommer inte vara lika tjock som de som sitter på väggen.
Varför inte vrida hela balleten 90 grader.
nadifierad skrev:Hur som helst ett kul projekt!![]()
Nu väntar jag ivrigt på absorbentbygge, och utvärdering........![]()
Med tanke på att ditt rum påminner om mitt, så kan jag låta dig bygga och testa. Sen är det bara att plagiera![]()
![]()
Eller blir det Copyright?
steveo1234 skrev:Visst kan jag skrapa fram mer information. Det har jag gjort åtskilliga gånger på forumet redan, inklusive länkar till AES rapporter. Det är inte upp till mig att övertyga någon annan och ännu mindre mitt ansvar att försöka övertyga dig om att du har fel. Om du har något form av studie du vill diskutera som visar att du har en poäng är du välkommen att presentera den så diskuterar vi. Jag är ganska ovillig att diskutera din skepsism utan att du har någon annan grund för den än "Jag tror/tycker att".
LasseA skrev:steveo1234 skrev:Visst kan jag skrapa fram mer information. Det har jag gjort åtskilliga gånger på forumet redan, inklusive länkar till AES rapporter. Det är inte upp till mig att övertyga någon annan och ännu mindre mitt ansvar att försöka övertyga dig om att du har fel. Om du har något form av studie du vill diskutera som visar att du har en poäng är du välkommen att presentera den så diskuterar vi. Jag är ganska ovillig att diskutera din skepsism utan att du har någon annan grund för den än "Jag tror/tycker att".
Nu har jag letat en del men jag hittar faktiskt inte var du länkat till den informationen. Kanske söker jag fel på något sätt!? Har du lust att ge en fingervisning (länk) till var den finns?
Jag hittar mycket text om att frekvenser <20Hz finns på filmer, vilket nog få skulle ifrågasätta efter allt som postats om detta. Jag hittar inget om hörbarhet av infrafrekvenser dock, förutom folks upplevelser.
boom skrev:U571 men skit inte på dig vid sjunkbombs attackerna
boom skrev:LasseA skrev:steveo1234 skrev:Visst kan jag skrapa fram mer information. Det har jag gjort åtskilliga gånger på forumet redan, inklusive länkar till AES rapporter. Det är inte upp till mig att övertyga någon annan och ännu mindre mitt ansvar att försöka övertyga dig om att du har fel. Om du har något form av studie du vill diskutera som visar att du har en poäng är du välkommen att presentera den så diskuterar vi. Jag är ganska ovillig att diskutera din skepsism utan att du har någon annan grund för den än "Jag tror/tycker att".
Nu har jag letat en del men jag hittar faktiskt inte var du länkat till den informationen. Kanske söker jag fel på något sätt!? Har du lust att ge en fingervisning (länk) till var den finns?
Jag hittar mycket text om att frekvenser <20Hz finns på filmer, vilket nog få skulle ifrågasätta efter allt som postats om detta. Jag hittar inget om hörbarhet av infrafrekvenser dock, förutom folks upplevelser.
U571 men skit inte på dig vid sjunkbombs attackerna
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:U571 men skit inte på dig vid sjunkbombs attackerna
![]()
Vi lyckades få det att skaka rätt ordentligt ett par våningar upp när vi såg den filmen, och då drock vi ändå ner en hel del eftersom vi tyckte att det var sent. Fysisk upplevelse när luften vibrerade..
En numera utkonkurrerad konkurrent till blålaser.Glebster skrev:Pratar vi DVD eller Bluray?
För övrigt är jag stolt innehavare av en tyskköpt U571-DVD med klistrad tysk undertext. Säljes till högstbjudande!
Filip
boom skrev:Höger bas kommer att få ett högre rums stöd än vad vänster bas får
och att höger får mera beror på vinklingen av väggen
flytta ut pi 60 så får du se vad jag menar du kommer att tappa basen på dom och skall du bygga som du hade gjort på ritningen så kommer du att få ett litet helvete att trimma in basarna tro mig jag vet .
LasseA skrev:steveo1234 skrev:Visst kan jag skrapa fram mer information. Det har jag gjort åtskilliga gånger på forumet redan, inklusive länkar till AES rapporter. Det är inte upp till mig att övertyga någon annan och ännu mindre mitt ansvar att försöka övertyga dig om att du har fel. Om du har något form av studie du vill diskutera som visar att du har en poäng är du välkommen att presentera den så diskuterar vi. Jag är ganska ovillig att diskutera din skepsism utan att du har någon annan grund för den än "Jag tror/tycker att".
-Martin- skrev:boom skrev:Höger bas kommer att få ett högre rums stöd än vad vänster bas får
flytta ut pi 60 så får du se vad jag menar du kommer att tappa basen på dom och skall du bygga som du hade gjort på ritningen så kommer du att få ett litet helvete att trimma in basarna tro mig jag vet .
Vad är det för kvalificerat skitsnack? Det är ju omöjligt att dra några slutsatser efter att ha tittat på en uppritad bild. Du glömmer att basområdet spänner över minst en dekad samtidigt som väggar, tak, golv och inredning svårligen går att betrakta som fasta föremål. Det är förövrigt svårt att hitta modeller för någon av dessa som gäller alla frekvenser överhuvudtaget. Visst komer det vara skillnader, men det går inte att säga att just höger högtalare kommer vara den som drabbas mest menligt för alla frekvenser.
Sedan kan ju du komma dragandes "med dina erfarenheter" osv hur mycket du vill. Jag tror tyvärr inte du har erfarenhet från just detta rum...
-Martin- skrev:boom skrev:Höger bas kommer att få ett högre rums stöd än vad vänster bas får
Vad är det för kvalificerat skitsnack? Det är ju omöjligt att dra några slutsatser efter att ha tittat på en uppritad bild. Du glömmer att basområdet spänner över minst en dekad samtidigt som väggar, tak, golv och inredning svårligen går att betrakta som fasta föremål. Det är förövrigt svårt att hitta modeller för någon av dessa som gäller alla frekvenser överhuvudtaget. Visst komer det vara skillnader, men det går inte att säga att just höger högtalare kommer vara den som drabbas mest menligt för alla frekvenser.
Sedan kan ju du komma dragandes "med dina erfarenheter" osv hur mycket du vill. Jag tror tyvärr inte du har erfarenhet från just detta rum...
MagnusÖstberg skrev:Det kanske inte är aktuellt för dig, men många andra kanske föredrar den vägen och anser att din investering i Y-basar är tossig i förhållande till prestandan.
steveo1234 skrev:Vart har du fått den här iden om att 10hz inte hörs? I mitt system så har jag en boost på 2db samt en house curve på en 6db till vid 10hz. Dvs, 8db över ref nivå. Det är ca 123db på lyssningsplats. Nu vet jag inte om jag kommer upp i de ljudtrycken i praktiken (aldrig provat) men det ser inte orimligt ut i alla fall.
Du kan blindtesta på en ovetande person och jag kan LOVA att den personen kommer att lämna lyssningsrummet rätt skärrad.
steveo1234 skrev:För övrigt orkar jag inte ännu en gång kommentera positionen "Infrabas har hamnat med i mixen av misstag". Sist visade jag rummet där mixaren drog in mer än 20 stycken 18" för att kunna återge hela frekvensspannet för "Black hawk down" och den som är intresserad kan söka själv.
Nej, jag menar att det kanske inte är aktuellt för dig, precis som jag skrev.subjektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Det kanske inte är aktuellt för dig, men många andra kanske föredrar den vägen och anser att din investering i Y-basar är tossig i förhållande till prestandan.
Driver du? Är man en idiot om man köper mat på en resturang för man gör den billigare hemma? Jämför rätt när du jämför, annars blir det rätt meningslöst.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Vart har du fått den här iden om att 10hz inte hörs? I mitt system så har jag en boost på 2db samt en house curve på en 6db till vid 10hz. Dvs, 8db över ref nivå. Det är ca 123db på lyssningsplats. Nu vet jag inte om jag kommer upp i de ljudtrycken i praktiken (aldrig provat) men det ser inte orimligt ut i alla fall.
Du kan blindtesta på en ovetande person och jag kan LOVA att den personen kommer att lämna lyssningsrummet rätt skärrad.
Nej, 10 hz hörs inte.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 34 gäster