Ni verkar ha stora krav på nivå och LF-bandbredd!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-23 13:09

perstromgren skrev:Almen, jag tror dig om att det finns en massa info nere i botten. Själv har jag inte behov att jaga efter det, dock. Surt, sa' räven.

Hur vet du det om du inte kan höra det?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-23 13:13

PekkaJohansson skrev:En anläggning som med full dynamik och fullt frekvensomfång kan spela av det som finns på skivorna blir inte bara mindre begränsande i valet av musik och ljudnivå - den kan också, om den dessutom har låg distorsionsnivå och är placerad i ett rum som är väl utformat, berätta vad som finns på skivorna.

Är det kanske inte bla detta som gör att kapablare system återger mer fel i inspelningarna än mindre kapabla?
Det kan ju i såna fall förklara varför en del inte förstår att många på faktiskt klagar på produktionerna. De har helt enkelt inte system som avslöjar missarna i produktionen?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-23 13:19

Bingo ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-02-23 13:29

Moment-23 skrev:
PekkaJohansson skrev:En anläggning som med full dynamik och fullt frekvensomfång kan spela av det som finns på skivorna blir inte bara mindre begränsande i valet av musik och ljudnivå - den kan också, om den dessutom har låg distorsionsnivå och är placerad i ett rum som är väl utformat, berätta vad som finns på skivorna.

Är det kanske inte bla detta som gör att kapablare system återger mer fel i inspelningarna än mindre kapabla?
Det kan ju i såna fall förklara varför en del inte förstår att många på faktiskt klagar på produktionerna. De har helt enkelt inte system som avslöjar missarna i produktionen?

Det ligger en del i det, givet att hänsyn tas både till anläggning och rum. Resonanser och efterklang i lyssningsrummet döljer lågnivåinformation, såväl konstruktiv (inspelningslokalens egenljud) som destruktiv (distorsion och brus) sådan och gör att olika inspelningar låter mer lika.

Å andra sidan, fel på inspelningar adderas till fel i avspelning och rum. En dålig inspelning i avlyssnad i en dålig miljö låter därför sämre än en dålig inspelning avlyssnad i en god miljö. Annorlunda uttryckt: i en god lyssningsmiljö är det lättare att fokusera på musiken även med en dålig inspelning eftersom olika ljud är enklare att separera.

Ett rejäl öronöppnare kan vara att ställa in en mycket enkel anläggning i en akustiskt god miljö och därefter spela en bra inspelning. Det kan ge en god insikt i hur mycket rummet betyder för återgivningen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2010-02-23 13:37, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-02-23 13:36

Moment-23 skrev:

Menar du andra personer än de som håller till på faktiskt? Eller menar du att alla på faktiskt inte har tillräckligt bra grejor eller intresse?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-23 13:56

Harryup skrev:
Moment-23 skrev:

Menar du andra personer än de som håller till på faktiskt? Eller menar du att alla på faktiskt inte har tillräckligt bra grejor eller intresse?

mvh/Harryup

Jag menar precis det jag skriver, att en del (kan vara såna som hänger här jämt eller bara tittar in då och då) inte förstår att många (dvs inte alla) på faktiskt klagar på produktionerna.
Var jag tydligare?

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Ni verkar ha stora krav på nivå och LF-bandbredd!

Inläggav steveo1234 » 2010-02-23 14:01

perstromgren skrev:Jag har varit här några år, och sett alla diskussioner om hur många baslådor av Inos fabrikat som egentligen behövs, samt om 120dB maxnivå i mellanregistret verkligen räcker. 8O Mitt intryck blir att det har mynnat ut i en sorts tävling, men så illa kan det väl inte vara? Spelar ni verkligen så högt hemma att ni måste varna grannarna resp de stackars barnen?

Jag, som oftast spelar kammarjazz resp små klassiska ensembler kan inte riktigt förstå fäblessen för 30Hz-nivå, liksom... Jag vet inte om jag är färgad av mina högtalare, som ju inte kan leverera vare sig hög nivå eller djupbas, eller om det är tvärtom så att mitt musikval gör att de räcker till. Jakten på högre och djupare har i alla fall inte fångat mig.

På mässan på Sheraton demades nivå och djupbas på ett sätt som påminde om samma företeelse för 30 år sedan. Jodå, jag kan också lira IM några minuter, men tröttnar kvickt. Självklart är det bra att ha 20 dB headroom och bandbredd till 10Hz, men vad har ni det till? Är det bara jag som är avundsjuk men vägrar erkänna det?

Slut på betraktelsen.

Motfundering: Om det nu är viktigt med F/E-testade förstärkare som inte förvanskar signalen, så, varför är inte detsamma viktigt med subwoofers? Jag lyssnar inte på musik utan ser film. Jag hade kännt mig begränsad om jag bara haft halva nuvarande kapaciteten.

Jag vill höra hela ljudspåret. Det finns där av en anledning och det innebär kapacitet för fullt ös ner under 10hz vid en bit över 120db. Det är inte en godtyckligt önskemål utan ett uppfyllande av DTS specifikationen.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Ni verkar ha stora krav på nivå och LF-bandbredd!

Inläggav Max_Headroom » 2010-02-23 14:01

perstromgren skrev:Jag har varit här några år, och sett alla diskussioner om hur många baslådor av Inos fabrikat som egentligen behövs, samt om 120dB maxnivå i mellanregistret verkligen räcker. 8O Mitt intryck blir att det har mynnat ut i en sorts tävling,

Inte så mycket tävling, men hybris är det deffentivt. Själv spelade jag högt som fan när jag bodde i huset jag hyrde fram till maj 2009. Nu bor jag i sokkelleilighet (en boendeform som inte finns i sverige p.g.a. skattesystemet) och får ta det lungt med volymen. Det fina är dock att en rigg som låter bra när man gasar på gör det när man spelar "tystare" också. Artikulation i basen blir nästan ännu er värdefull när man inte spelar starkt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-02-23 14:25

Moment-23 skrev:
Harryup skrev:
Moment-23 skrev:

mvh/Harryup

Jag menar precis det jag skriver, att en del (kan vara såna som hänger här jämt eller bara tittar in då och då) inte förstår att många (dvs inte alla) på faktiskt klagar på produktionerna.
Var jag tydligare?

Nej :-)
Jag har en känsla av att alla som hänger här har tillräckligt bra grejor eller stort intresse satt det är enkelt att kunna skilja på bra och dåliga inspelningar. Däremot så skiljer det kanske en smula mellan vad folk tycker är en bra och dålig inspelning. Ta en bra och en dålig hårdrocksskiva så kanske många tycker att det är samma skit. Ta 2 olika klassiska inspelningar så kanske en del tycker båda låter bra och en vanare lyssnare lätt hör skillnad. Den kompressionshysteri som finns här ser jag inte som absolut det värsta, däremot orena och distade inspelningar tycker jag är värre.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-23 14:54

Det handlar ju om vad man är ute efter med sin anläggning. Vill man inte vara begränsad av sin anläggning så behöver man headroom, det är ett faktum. När man vant sig vid headroom, låg dist och relativt låg efterklang så är det väldigt svårt att lyssna på system som så starkt begränsar musiken med dåliga förhållande.
Jag tror ingen sitter ständigt och spelar i 120 dB, men dom tillfällen man har behoven med lågdistande och kraftfull återgivning så vill man ju inte att systemet sätter begränsningar.

Sen finns det såklart personliga val vad som är tillräckligt. Behöver jag möjlighet till 160 dB @ 20 hz för ultralåg dist vid 110 dB? Behöver jag kunna återge 3 hz @ 130 dB? Behöver högtalaren återge 100 000 hz?
Sånt är personligt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2010-02-23 16:59

Moment-23 skrev:

Personligen måste jag hålla med Pekka här. Jag bygger mest egen elektronik utifrån tillgängliga byggsatser o.d. och måste säga att varteftersom jag bytt ut fler länkar i anlägningen mot saker som mäter väldigt bra map THD, IM-dist etc. så blir brister i produktionen både lättare att höra/identifiera OCH lättare att leva med . Hade inte förväntat mig detta, men så är det för mig.

/Magnus

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-02-23 17:23

Det är väldigt kul att lyssna på musiken. Att höra inspelningen också ger
verkligen mervärde till något som redan innan var väldigt trevligt!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-02-23 17:35

Moment-23 skrev:Är det kanske inte bla detta som gör att kapablare system återger mer fel i inspelningarna än mindre kapabla?

Tycker det här är lite märkligt "spånande". Hur har man då byggt upp sin ljudkedja? Åtminstone jag har utgått från att musiken som spelas ska låta så naturlig som möjligt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-23 17:38

Objektivisten skrev:
Moment-23 skrev:Är det kanske inte bla detta som gör att kapablare system återger mer fel i inspelningarna än mindre kapabla?

Tycker det här är lite märkligt "spånande". Hur har man då byggt upp sin ljudkedja? Åtminstone jag har utgått från att musiken som spelas ska låta så naturlig som möjligt.

Vilken musik har du utgått ifrån?
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-23 17:40

shifts skrev:Det är väldigt kul att lyssna på musiken. Att höra inspelningen också ger

Håller inte med. Att höra att det är en inspelning gör att jag tycker att jag skärmas från musiken. Men det är ju bara min subjektiva upplevelse. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-02-23 17:42

Erik_AA skrev:
Objektivisten skrev:

musiken som spelas

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-23 17:51

Naqref skrev:
shifts skrev:Det är väldigt kul att lyssna på musiken. Att höra inspelningen också ger

Håller inte med. Att höra att det är en inspelning gör att jag tycker att jag skärmas från musiken. Men det är ju bara min subjektiva upplevelse. :)
+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-02-23 17:51

Naqref skrev:

Jaså, det var värst. Kanske formulerade jag mig eländigt. Jag fascineras alltid
av när jag får höra rummet på en inspelning. Man kan ju säga att det är en
del av inspelningen som gör att man sugs in i musiken. Kan inte tänka mig
att det var just det du hade i åtanke när du skrev att det skärmar dig från
musiken. Att höra simpla tekniska missar höjer kanske inte musik-
upplevelsen, men tycker ändå de kan vara något av ett kuriosainslag. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-23 17:56

De är extremt få inspelningar som låter som "verkligheten" och inte som en inspelning - och oavsett det så är ju även de inspelningar, och låter därmed som inspelningar.

En av mina favoriter, Kind of Blue, låter definitivt som en inspelning, man anar mickplaceringar och hasande fötter framför sig, ser hur Miles svänger fram och tillbaka bakom sin mikrofon. Man hör både rumsambiensen och den pålagda reverben.

Men hur skulle den annars låta?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-02-23 17:57

Jag vill uppleva återgivningen som om det var original framförandet. Vill varken ha en stereo som rättar fel eller en stereo som skyler över fel eller som framhäver felen. Och jag vill inte ha en stereo som låter fel. Rummet får man ju med på klassiska eller akustiska inspelningar om dom är välgjorda, pop misstänker jag att mani regel inte vill ha med rummet på då det inte ens är säkert att allt är inspelat i samma världsdel utan där blir det nog ett artificiellt rum pålagt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-23 17:58

shifts skrev:
Naqref skrev:

Rummet är ju en del av inspelningen men det är dessutom en del av uruppförandet. Det ska ju naturligtvis finns med (såvida man inte önskar livehärmning). Men även om man kan granska bilder med lupp och tycka det kan vara intressant och lärorikt ibland för att man ser alla brister så föredrar jag att kolla på bilder utan lupp vanligen. Samma sak med musik.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-23 17:59

Almen skrev:...och hasande fötter framför sig...

Det är ju ett naturligt miljöljud som kan höras irl precis som på inspelningen och är kanske inte en defekt som avslöjar inspelningen. Eller?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-23 18:03

Naqref skrev:Men även om man kan granska bilder med lupp och tycka det kan vara intressant och lärorikt ibland för att man ser alla brister så föredrar jag att kolla på bilder utan lupp vanligen. Samma sak med musik.

Är nog inte med på din lupp-analogi; man lyssnar ju på all musik på en gång. Att skärskåda med lupp innebär för mig att plocka in flerkanalsmixen i datorn och lyssna på spår efter spår. Kan ju vara kul, men det är inte det jag snackar om.

Att vilja "höra inspelningen" liknar väl mer att vilja se på bilden med ursprunglig kornighet från negativet, framkallningsmetod, pappersval och kopiering enligt upphovspersonen, samt en hängning där ljus och rum gör den rättvisa.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-23 18:06

Naqref skrev:

Det är ju ett naturligt miljöljud som kan höras irl precis som på inspelningen och är kanske inte en defekt som avslöjar inspelningen. Eller?

Men på grund av mikrofonplacering hamnar det märkligt i rumsbilden, och blir inte som "verkligheten" ändå.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-02-23 18:39

Almen skrev:
Naqref skrev:

Men på grund av mikrofonplacering hamnar det märkligt i rumsbilden, och blir inte som "verkligheten" ändå.

Och vad vill du göra med hasandet? Skall det bort helt eller skall det ligga på golvnivå hos dig? Eller hur har du tänkt? Vad sägs om att gilla läget?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-02-23 18:45

Känns inte som vi tycker så värst olika. Almen ligger nära hur jag tänker,
men får lite bättre ord på det.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-02-23 20:09

shifts skrev:
Naqref skrev:

Det beror kanske helt enkelt på musiken, och den upplevelse som någon försöker förmedla. En romantisk verklighetsflykt mår kanske inte så bra av inspelningsljud. För ett garageband är det bara coolt.

Så jag kan förstå både Shifts och Naqref, diplomatiskt nog :)

Men On topic: Slutsatsen är att det är "personligt" - att ingen egentligen behöver kunna dra på jättehögt (speciellt om man inte gör det ofta) med perfekt bas för att kunna säga sig ha en bra hifi? :) ;)

Jag har bara sett ett argument för hög nivå OCH djup bas - det ger bättre kontroll på låga nivåer. Så egentligen handlar det inte om bra bas eller ej, bra om hur högt man vill kunna spela ;)

Sen tycker jag gott att vi alla kan vara överens om att det ärligt talat helt enkelt är häftigt med baskapabla system, alldeles oavsett och att det är en viktig sak i sig :mrgreen:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-02-23 20:41

Objektivisten skrev:
Erik_AA skrev:...

musiken som spelas

Tycker du det är ett intelligent svar ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-02-23 21:08

i skrev:
Objektivisten skrev:
Erik_AA skrev:...

musiken som spelas

Tycker du det är ett intelligent svar ?

Varför skulle det inte vara det? Vilken sorts musik som spelas har ingen betydelse, utan har man som mål att all musik man spelar ska låta så naturligt som möjligt så behövs inget annat svar.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-02-23 22:27

i skrev:Tycker du det är ett intelligent svar ?

Har du inget vettigt att komma med tycker jag du ska låta bli att smutsa ner perstromgrens tråd.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi