Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-02-23 12:59

petersteindl skrev: Vem vet, jag kanske gör ett Steindl-filter till mina ex av pK när andan faller på, om inte Naq hinner före med ett snällhetsNaqfilter :)

Vore attans trevligt tycker jag ! :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-23 14:21

Eller också kan man lyssna till ett par pK-högtalare med denna frekvensgång.

Bild

Bild

Har justerat upp impedansen (förståss) sen sist, och frekvensgången mellan ca 6 - 8khz, som största förändringar.

Jag vill bara med graferna visa att det går att få hyfsat rak frekvensgång om man nu eftersträvar det.
Som PeterS var inne lite på så fattar inte jag ärligt talat avd R1T har uppnått, förutom en massa inlägg. Jag ser då ingen större skillnad mot original.
Senast redigerad av Densen 2010-02-23 14:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-23 14:50

Ser snyggt ut! Är det en simulerad eller mätt impedanskurva? On-axis? Vilket avstånd? Har du kalibrerad mikrofon? Hur ser filtret ut? Nivån vid 20Hz ligger högt, borde ha fallit av där nere.

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-23 14:56

Uppmätt impedanskurva, likvärdig simuleringen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-23 14:57

Densen, jag reagerar fortfarande på impedanskurvan kring basavstämningen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-23 15:00

Jaha! Eller såhär, själv sitter jag just nu och lyssnar på ett i mitt tycke mycket bra återgivet ljud. Då jag fick ledigt idag p.g.a. sviktande takstolar på jobbet. Dessutom med lön, vilket inte är en situation som inträffar ofta, att få betalt samtidigt som man utför ett av sina nöjen, lyssnar på musik.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-02-23 15:16

Grattis. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-23 15:20

landa skrev:Grattis. :)

+1 :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-23 15:25

Densen skrev:Då jag fick ledigt idag p.g.a. sviktande takstolar på jobbet.

Jag fick släppa ut tre gubbar genom fönstret på jobbet för snöröjning av taket.
Hemma hade man 60 kvadrat med 40 cm att skotta och sedan fick man klättra upp på taket...Där låg det upp till 80cm.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-23 15:31

RogerGustavsson skrev:
Densen skrev:Då jag fick ledigt idag p.g.a. sviktande takstolar på jobbet.

Jag fick släppa ut tre gubbar genom fönstret på jobbet för snöröjning av taket.

De landade nog mjukt, får vi hoppas.

RogerGustavsson skrev:Hemma hade man 60 kvadrat med 40 cm att skotta och sedan fick man klättra upp på taket...Där låg det upp till 80cm.

Då blev det en 60-vända till efter det då. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-23 15:34

RogerGustavsson skrev: sedan fick man klättra upp på taket...Där låg det upp till 80cm.

Gissar att du inte har 50 graders taklutning?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-23 15:39

45 grader har jag. Dessvärre lägger sig snön på läsidan och i ränndalerna. Så här såg det ut i höstas.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/huset%20nu.jpg

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-02-23 16:57

boom skrev:
R1T skrev:
boom skrev:Filter 6 blir i vassaste laget skall testa med R1 och 05Mh

Hej
Jag antar att du menar filter 6.5.
Jag hade 1Ohm på R1 när jag provade, men det berro ju lite på hur dämpat rum du har.

Har tyvärr blivit sjuk, så nu går det lite långsamt med filtren. Men jag lyssnar just nu på modifierat filter 7. Skillnaden mot 6.5 är bättre bas, och fokus på instrument, samt ett annat lugn i musiken.

Skall se om jag orkar lägga upp lite mätningar på det.

Mvh Åke

Det är ganska bra dämpat eller hela lägenheten
testar nu filter 6.5 och är fortfarande lite med betoning på lite vasst funderar om man skall prova en kondning på 4.7Uf i stället för den på 3.3Uf.
sen andvänder jag La Roux som referens när jag lyssnar hon har en ljus röst.

Om du har komponenter hemma kan du prova med 1mH (0.18Ohm) på L2 och 3.9 på C1.
Fast då är delningen nere vid ca 2000Hz
Desto lägre motstånd du har på basspolen desto mer får du upp det övre bas området.
Fast jämfört med filter 7 så kommer du att få en svacka mellan ca: 250 -800 Hz på ca: 2dB.

Mvh Åke

Edit: Förtydligat att det var motståndet i spolen jag menade :oops:
Senast redigerad av R1T 2010-02-23 21:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-02-23 21:55

petersteindl skrev:Vem vet, jag kanske gör ett Steindl-filter till mina ex av pK när andan faller på, om inte Naq hinner före med ett snällhetsNaqfilter :)

MvH
Peter

Det ser jag fram emot, vore riktigt kul :D

Mvh Åke

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2010-02-23 23:35

+1 :)
R1T skrev:
petersteindl skrev:Vem vet, jag kanske gör ett Steindl-filter till mina ex av pK när andan faller på, om inte Naq hinner före med ett snällhetsNaqfilter :)

MvH
Peter

Det ser jag fram emot, vore riktigt kul :D

Mvh Åke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-02-24 12:35

Ser att kreativiteten flödar här. :D

Håller på att avverkar lite surdegar här hemma men ska försöka komma med lite feedback efter att jag har varit på cytomottagningen i em. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-25 13:46

Hoppas innerligt att allt gick bra igår Naqref.

Ärligt talat med anledning av få krav eller uttalat missnöje i olika grad av pK’s ljudåtergivning, behöver ni Naqref/PeterS verkligen ta fram en eller fler varianter för detta? Det kan man ju undra, för är det inte säg max. tio som har framfört negativa synpunkter i varierande grad? Jag har inte backcheckat så jag vet inte med säkerhet, men har en känsla av det, alltså en inte fullt ut underbyggd känsla. Kanske skulle någon starta en omröstning i frågan, men det får väl inte de hitintills obemärkta att aktivera sig heller.

Själv skall jag nu permanenta mitt filteralternativ och montera in i lådorna. Jag delar upp filtret i två stycken delar. Basfilterdelen tänkte jag placera där det ordinarie var placerat, medan jag placerar diskantfilterdelen på mittstagets undersida, då det inte har så många eller tunga komponenter. Skall bli skönt att bli av med kablaget genom basreflexröret, och alla komponenter fullt synliga vid sidan av lådorna, vilket stör mitt ordnings-, estetiska sinne.

Så då återstår till att börja med att ordna en permanent situation vad gäller stativ. Jag har testat ett par som har höjden 45cm, som jag hoppades att de skulle fungera, men tyvärr så blir den höjden för låg hos mig. Jag har också ett par som har höjden 53cm som jag använder för tillfället, men de är inte i mitt tycke tillräckligt snygga. Jag har haft tanken att bygga ett par lådor i storlek med pK’s topp-, botten, med höjden 55cm. Dessa tänkte jag då fylla upp med stenull för att dämpa vibrationer. Kanske man också skall lägga i flera MDF-bitar i botten för att få ned tyngdpunkten, vilket väl inte kan vara fel? Funderar i så fall på att kanske använda utriggare som fotstöd. Annars kanske det finns färdiga att köpa som harmonierar estetiskt väl med pK, så jag önskar förslag på alternativt stativ.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-02-25 14:21

petersteindl skrev:Densen, jag reagerar fortfarande på impedanskurvan kring basavstämningen.

MvH
Peter

Densen skrev: Skall bli skönt att bli av med kablaget genom basreflexröret, och alla komponenter fullt synliga vid sidan av lådorna, vilket stör mitt ordnings-, estetiska sinne.

.... kanske .... :?:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-25 14:29

Densen skrev:Ärligt talat med anledning av få krav eller uttalat missnöje i olika grad av pK’s ljudåtergivning, behöver ni Naqref/PeterS verkligen ta fram en eller fler varianter för detta? Det kan man ju undra, för är det inte säg max. tio som har framfört negativa synpunkter i varierande grad? Jag har inte backcheckat så jag vet inte med säkerhet, men har en känsla av det, alltså en inte fullt ut underbyggd känsla. Kanske skulle någon starta en omröstning i frågan, men det får väl inte de hitintills obemärkta att aktivera sig heller.

Är inte så säker på att man ska tolka det på det sättet. Vi är nog många som väntar på en fortsättning! Inte minst nu när Naqref/Steindl har lagt ut en förhoppning om att det kommer något...

Själv råkade jag hamna i en annan tråd igår där pK diskuterades, en bit ner kommer såväl pK som piP på tal, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 5&start=30

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-25 15:02

Phon. Den tanken har också föresvävat mig, men tror att det handlar om att jag inte har tätat röret, utan endast tryckt in det. Jag har nu inhandlat silikonlim, så det blir kanske bättre med det? Hörmässigt skulle jag bli synnerligen förvånad om det på det planet för med sig något. Basen är då fullt tillräcklig i paritet till storleken.

Jadu Rodger, det var inga lysande omdömen där inte. Märkligt då att diskussionen inte har varit högre här då.
Undrar hur omdömena hade blivit med ett mer korrekt filter?
Själv tycker jag att de gått från pK(rasch) till pK(anon). :wink:
Nästan så att det har blivit något av change of heart här hemma.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-25 15:48

Man kan inte få se hur det slutliga filtret blev? Vill du inte visa det här kan du eposta till mig.

Att inte fler omdömmen har inkommit beror kanske på hur mycket skrivklåda man har... Sedan är vi säkert ett antal som inte vågat limma dit bakstyckena ännu? Själv har jag inte riktigt släppt tanken på att knöla in ett slutsteg i dem. Försvinner lite volym som möjligen skulle kunna ha gynnsam verkan.

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-25 16:05

Själv tycker jag det där med lådvolymen är lite av en myt. Det finns kanske intressen som ler lite i mjugg av problemen med pK, och gärna vill påtala - lyfta upp detta???
Inte vill du väl höja avstämningsfrekvensen, med mindre lådvolym, då kan man väl lika gärna göra slutna lådor av dem?

För att återgå till min vad jag avsåg var stativ. Jag tänkte något liknande detta.

Bild

Gillar man bas så kanske de hade fått stå på det viset. 8O
Inte så att jag inte gillar bas, men ibland kan det bli för mycket av det goda. Men jag kunde inte hålla mig för att koppla in dem, och till musiken som ljuder just nu blev det en bra botten utan att bli för påträngande, kanske man skulle dela av dem lägre, Hmm, få se nu... om jag...

Angående filtret så skulle jag kunna lägga upp det igen. Kostar ca 1100kr på HiFiKit i delar, så jag skulle helst vilja att någon oberoende först testar eller så.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-25 16:11

Det verkar som om det här projektet har gått in i väggen.

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-25 16:19

Varför tycker du det (redigerat) Flint? Nu när både Naqref och PeterS har gått ut med yttrande om att "kanske" ta fram filteralternativ. Om nu inte projektägaren bara avser att vänta ut det hela som du ger uttryck för ovan?
Senast redigerad av Densen 2010-02-25 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-25 16:25

Densen skrev:Varför tycker du det Flint'is? Nu när både Naqref och PeterS har gått ut med yttrande om att "kanske" ta fram filteralternativ. Om nu inte projektägaren bara avser att vänta ut det hela som du ger uttryck för ovan?

Personangrepp på ordet "Flint'is". Jag anhåller om att admin reagerar och vidtager tillbörliga åtgärder.

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-25 16:32

Känslig eller allmänt bitter, (Redigerat) Flint.
Ursäkta då mitt grova övertramp, jag redigerar givetvis.
Och ursäkta Roger att jag skrev Rodger, jag brukar "skoja" till det ibland, i vad jag i alla fall finner roligt.
Senast redigerad av Densen 2010-02-25 16:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-25 16:38

Densen skrev:Känslig eller allmänt bitter, Flint'a.
Ursäkta då mitt grova övertramp, jag redigerar givetvis.
Och ursäkta Roger att jag skrev Rodger, jag brukar "skoja" till det ibland, i vad jag i alla fall finner roligt.

Personangrepp på ordet "Flint'a". Jag anhåller om att admin reagerar och vidtager tillbörliga åtgärder.

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-25 16:44

Är det något du har tagit dig illa vid, t.ex. den mer eller mindre avslutade tråden du med fli(n)t deltog i?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-25 16:47

Densen skrev:Är det något du har tagit dig illa vid, t.ex. den mer eller mindre avslutade tråden du med fli(n)t deltog i?

Personangrepp på ordet "fli(n)t". Jag anhåller om att admin reagerar och vidtager tillbörliga åtgärder.

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-25 16:48

Flint du som har gett uttryck för att du eftersträvar rak impedans, vad tycker du om min graf med dess osedvanligt raka impedans? För att återgå till normal "samtalston".

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum