Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Men kan man verkligen få ett bra basstöd från väggen med högtalaren 2-3 meter ut i rummet?
Bill50x skrev:Nefilim skrev:Men kan man verkligen få ett bra basstöd från väggen med högtalaren 2-3 meter ut i rummet?
Man bygger högtalaren så den inte behöver basstödet....
i skrev:Bill50x skrev:Nefilim skrev:Men kan man verkligen få ett bra basstöd från väggen med högtalaren 2-3 meter ut i rummet?
Är det inte ganska stora effekter man förlorar i "gratis basstöd" ?
i skrev:Bill50x skrev:Nefilim skrev:Men kan man verkligen få ett bra basstöd från väggen med högtalaren 2-3 meter ut i rummet?
Nefilim skrev:i skrev:Bill50x skrev:Nefilim skrev:Men kan man verkligen få ett bra basstöd från väggen med högtalaren 2-3 meter ut i rummet?
Just det. Varför bygga en högtalare som ska stå mitt i rummet?
Bill50x skrev:Man bygger högtalaren så den inte behöver basstödet.... Mina högtalare står ca 65 cm från väggen om man mäter från baselementets front till vägg. Jag saknar ingen bas. Visst, djupare och med mer byxfladder kunde vara kul men till det krävs det andra doningar än att flytta högtalarna närmare väggen.
Hade jag gillat en "disco-puckel" vid 100-130 Hz någonstans och struntat i ljudet mellan högtalarna så hade jag ställt högtalarna direkt på golvet och mot väggen...
/ B
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Man bygger högtalaren så den inte behöver basstödet.... Mina högtalare står ca 65 cm från väggen om man mäter från baselementets front till vägg. Jag saknar ingen bas. Visst, djupare och med mer byxfladder kunde vara kul men till det krävs det andra doningar än att flytta högtalarna närmare väggen.
Hade jag gillat en "disco-puckel" vid 100-130 Hz någonstans och struntat i ljudet mellan högtalarna så hade jag ställt högtalarna direkt på golvet och mot väggen...
65 cm bör ge en svacka kring 130Hz. Svackan går upp i frekvens och minskar i amplitud när du går närmare väggen. När du kommer närmare väggen får du förstås fixa bort reflektionen från den för att få ett vettigt ljud.
i skrev:Bill50x skrev:Man bygger högtalaren så den inte behöver basstödet....Nefilim skrev:Men kan man verkligen få ett bra basstöd från väggen med högtalaren 2-3 meter ut i rummet?
Bill50x skrev:OM det blir en svacka så beror det väl på hur högtalaren är konstruerad? Har jag rak kurva nu kommer jag få en puckel där om jag ställer högtalaren närmare vägg, eller hur?
/ B
RogerGustavsson skrev:i skrev:Bill50x skrev:Nefilim skrev:Men kan man verkligen få ett bra basstöd från väggen med högtalaren 2-3 meter ut i rummet?
Länkade till denna sida i en annan tråd, http://www.genelec-install.com/learning ... ical/bass/
Visst verkar det vara en dålig lösning att placera högtalarna långt ute i rummet. Det är ju inte så att man får en puckel i basen med automatik för att man ställer högtalaren dikt an mot vägg, snarare tvärtom att man får en svacka för den fritt placerade högtalaren... Givetvis kanske man kan konstruera högtalaren för det tappet men det blir dålig verkningsgrad vid jämförelse.
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Man bygger högtalaren så den inte behöver basstödet.... Mina högtalare står ca 65 cm från väggen om man mäter från baselementets front till vägg. Jag saknar ingen bas. Visst, djupare och med mer byxfladder kunde vara kul men till det krävs det andra doningar än att flytta högtalarna närmare väggen.
/ B
65 cm bör ge en svacka kring 130Hz. Svackan går upp i frekvens och minskar i amplitud när du går närmare väggen. När du kommer närmare väggen får du förstås fixa bort reflektionen från den för att få ett vettigt ljud.
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:OM det blir en svacka så beror det väl på hur högtalaren är konstruerad? Har jag rak kurva nu kommer jag få en puckel där om jag ställer högtalaren närmare vägg, eller hur?
Ja, om du verkligen har en rak kurva i din nuvarande uppställning. Det bör också innebära att dina högtalare är avstämda med en puckel i basen som ska fasas ut genom studsen i väggen bakom dem.
Naqref skrev:i skrev:Bill50x skrev:Nefilim skrev:Men kan man verkligen få ett bra basstöd från väggen med högtalaren 2-3 meter ut i rummet?
Mellan 0 och 9dB (eg kan man säga 12dB men så mycket blir det aldrig i praktiken) beroende på hur man konstruerar högtalarna.
i skrev:Naqref skrev:i skrev:Bill50x skrev:Nefilim skrev:Men kan man verkligen få ett bra basstöd från väggen med högtalaren 2-3 meter ut i rummet?
Mellan 0 och 9dB (eg kan man säga 12dB men så mycket blir det aldrig i praktiken) beroende på hur man konstruerar högtalarna.
Hur når man 0 db ? (Med högtalaren mitt i rummet eller motsvarande.)
shifts skrev:Rent spontant så känns det ju som att optimera sin högtalare för riktigt
väggnära placering måste vara en klar fördel, om man vill ha lite kontroll
över resultatet i rummet. Lite mer kontroll åtminstone. Det förvånar
mig lite att inte fler konstruktörer nyttjar den möjligheten (för att inte tala
om det "ekonomiska" i det hela; spara resurser genom förstärkningen från
väggen).
Naqref skrev:i skrev:Naqref skrev:i skrev:Bill50x skrev:Nefilim skrev:Men kan man verkligen få ett bra basstöd från väggen med högtalaren 2-3 meter ut i rummet?
Hur når man 0 db ? (Med högtalaren mitt i rummet eller motsvarande.)
0dB kan man nå om man har snarlika filter och samma element i en högtalare men konfigurerar den annorlunda. D v s basen högt vid vägganpassning men när golv i fri möblering.
Eller att man har högtalare som är extremt riktade även i basområdet.
Erik_AA skrev:shifts skrev:Rent spontant så känns det ju som att optimera sin högtalare för riktigt
väggnära placering måste vara en klar fördel, om man vill ha lite kontroll
över resultatet i rummet. Lite mer kontroll åtminstone. Det förvånar
mig lite att inte fler konstruktörer nyttjar den möjligheten (för att inte tala
om det "ekonomiska" i det hela; spara resurser genom förstärkningen från
väggen).
Det är ju bara den detaljen att man får kamfiltereffekter om väggen är odämpad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster