Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-25 16:49

Nu måste jag lägga upp ett flin(t).
skall jag repetera ditt följande inlägg själv?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-25 16:50

Densen skrev:Flint du som har gett uttryck för att du eftersträvar rak impedans, vad tycker du om min graf med dess osedvanligt raka impedans? För att återgå till normal "samtalston".

Den är bra. Fortsätt i normal "samtalston".

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-25 16:54

Tack, jag har lite attityd ibland, sorry.

Hur gick det med leveransen, fått upp dem än?
Du använde ju andra element än original, vad var egentligen syftet med att mäta upp dem? Skall du trots allt titta på och ta fram ett filteralternativ?

Hallå!!!

Kom inläggen i otakt?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-25 17:05

Densen skrev:Tack, jag har lite attityd ibland, sorry.

Hur gick det med leveransen, fått upp dem än?
Du använde ju andra element än original, vad var egentligen syftet med att mäta upp dem? Skall du trots allt titta på och ta fram ett filteralternativ?

Attityd:
Det är OK.

Leverans:
Nej det blir ingen leverans på ett tag.

Syfte med uppmätning:
Att få fram exakta värden för att bäst kunna matcha filtret.

Filteralternativ:
Nej enligt ovanstående.

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-25 17:11

OK, men jag får inte ihop att du skall ta fram exakta värden för att matcha filtret. Innebär inte det att du då tittar på ett filteralternativ? Vad är vitsen annars?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-25 17:21

Densen skrev:OK, men jag får inte ihop att du skall ta fram exakta värden för att matcha filtret. Innebär inte det att du då tittar på ett filteralternativ? Vad är vitsen annars?

Mitt syfte var att mäta upp baselementet och redovisa alla viktiga parametrar här för att ni som mekar filter ska ha något konkret att utgå ifrån. Hitintills har ju inga värden redovisats och därför tyckte jag att fakta saknades. Därifrån hade jag själv kanske lockats att syfta på ett filter men det var inte huvudtanken.

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-25 17:27

Är det inte lite att gå emot, (eller hur man nu väljer att kalla det) PeterS. Han gav ju själv uttryck för att inte delge data på elementet, av kanske marknadsskäl skulle jag tro. I varje fall inte innan lansering av äggen hade skett, som han skrev.
Har man för avsikt att själv ta fram filteralternativ, så tror jag att man också är kapabel att plocka fram detta själv? Har man elementen tillgängliga så...

Tillägg: jag tror ditt syfte endast var av välvilja, och saknade kunskap av PeterS önskan.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-25 17:49

Densen skrev:Är det inte lite att gå emot, (eller hur man nu väljer att kalla det) PeterS. Han gav ju själv uttryck för att inte delge data på elementet, av kanske marknadsskäl skulle jag tro. I varje fall inte innan lansering av äggen hade skett, som han skrev.
Har man för avsikt att själv ta fram filteralternativ, så tror jag att man också är kapabel att plocka fram detta själv? Har man elementen tillgängliga så...

Tillägg: jag tror ditt syfte endast var av välvilja, och saknade kunskap av PeterS önskan.

Det du säger spär på min uppfattning om att det är något konstigt med hela projektet PK. Varför sälja ut en massa basar till diy om de hellre kunde generera guldägg i sitt orginalsyfte.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-25 17:53

Densen skrev:Är det inte lite att gå emot, (eller hur man nu väljer att kalla det) PeterS. Han gav ju själv uttryck för att inte delge data på elementet, av kanske marknadsskäl skulle jag tro. I varje fall inte innan lansering av äggen hade skett, som han skrev.

Jag har tidigare skrivit så, men jag supportar ändå det som Flint tänker göra. Elementen är sålda och då är de inte längre mina. Var och en är fri att göra vad de vill med sina saker. Jag tycker alltså att det är ok i detta fall att Flint mäter upp elementet som han får sig tillskickat från Magnus och Magnus gör också något bra :) De hjälper ju er och det måste anses vara positivt.

Saken har dessutom kommit i ett litet annat läge nu :) , men resultatet av detta andra läge får vi se vad det blir. Det har gjorts lite provgjutningar på Bremenäggen. Det ser bra ut :) , men gjutverktygen behöver ställas in lite till för att få perfekt ljutresultat.

Jag kanske kommenterar Flints mätning. Till saken är den att jag har faktiskt under de senaste dagarna letat efter mätningarna på specifikt dessa produktionselement för att lägga upp alla TS data, men inte hittat dem, så Flint gör en bra insats och jag hoppas han mäter rätt. Jag har alla andra mätningar på alla varianter inklusive de motsvarande element som tillverkades i Kina, men inte just på dessa eftersom jag inte vet vad jag gjort av dem :? Jag har lagt papprena någonstans där de inte borde vara.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-25 18:03

Jag vill bara ge uttryck för att elementvarianten till äggens slutgiltiga, (prepiloter?), som vi fått möjlighet att köpa är riktigt, riktigt bra och ett kanontillfälle enligt mig, tro inget annat. Att sedan Naqref inte hade sin bästa dag, (ref. till Roger... länk på föregående sida) må vara hänt, men jag lovar potentialen finns.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-25 19:36

Flint skrev:

Det du säger spär på min uppfattning om att det är något konstigt med hela projektet PK. Varför sälja ut en massa basar till diy om de hellre kunde generera guldägg i sitt orginalsyfte.

Flint, du spekulerar och pratar en massa goja i detta fall. Jag råder dig att sluta med det. Det anstår nämligen inte en friskt tänkande person. Du har helt fel i det du insinuerar och det är lögn det du försöker spekulera att det skulle vara något konstigt med pK. Ditt eget sätt att tänka på som du försöker transponera eller pådyvla på mig som om jag skulle tänka på något sätt som avspeglar dig och ditt eget tänkande säger mig desto mer.

Elementen har jag upplåtit till Naqrefs DIY projekt för jag tyckte att det kunde komma flertalet till gagn och för att få snurr på ekonomin i företaget. För mig är det bara att beställa nya element då de behövs. Det är inget konstigt med det. Det är ingen vits att ligga på högtalarelement i månadsvis utan att kunna använda dem om man kan beställa fler element. Det är inte ekonomiskt försvarbart att ha en massa delar på lager som inte omsätts i kontanter om det ges möjlighet därtill. Vad tror du egentligen? Nej Flint, du imponerar inte på mig med dina falska insinuationer om att det är något konstigt med pK.

Det är först nu efter 7 månader som verktygen är klara för provgjutning från det att de beställdes. Det är alltså först om någon månad som nya Bremenelement egentligen behövs för dess slutmontering i lådor.

Det är inget fel eller någon annan konstighet på Bremenelementen som använts till pK och det är inget konstigt med pK annat än dina tankar som du får stå för själv. Jag har ju själv använt mig av just dessa element till mina ägghögtalare. Nu då jag beställer nya från Scan-Speak eftersom Vifa inte existerar längre och Scan-Speak har ett nytt lim för fastlimning av upphängningen så har Scan-Speak ändrat vissa saker för att passa deras produktion och deras delar som de köper in. Med nytt lim har de fått en något jämnare frekvensgång än vad som Vifa kunnat leverera tidigare och den nya korgen är tillverkad i Kina och har något bättre ventilation än vad de hade tidigare. Det är den korgen som sitter på de element som Tymphany skulle producera.

Jag hade inte tänkt visa någon bild från produktionen där ägghögtalarna gjuts men jag väljer att visa det ändå eftersom du försöker pådyvla att det på något sätt skulle vara fuffens eller något annat skumt eller konstigt med mina förehavanden.

Så här ser det ut vid gjutning av de första samples. Det är stora maskiner med stora och kompicerade verktyg.
Bild

Det behövs tre stycken verktyg för höljet till Bremens första ägghögtalare varav ett är ett stort stålverktyg för formsprutning av nätet, samt ett jätteverktyg till innerförpackningen som gjus i formad polypropylene, samt en massa småverktyg för ingående smådelar till högtalaren.
Bild

Verktygen är högglanspolerade invändigt för den sida som är utsidan. Det ser ut som en glashögtaare eller en högtalare i is, men det blänker.
Bild

Färska rykande ägg. Därefter är det en procedur med fräsning och borrning och slipning och primärgrundlack och lackering och därefter klarlack. Det är en lång väg att vandra till en färdig låda som uppfyller mina kvalitetskrav.
Bild

Här görs verktyget rent med tryckluft. Efter varje gjutning måste det göras rent.
Bild

Det känns egentligen helt fel att lägga ut bilderna här :( eftersom ju Bremen har en hemsida som snart skall uppdateras med massor med ny information och det är där dessa bilder först borde publiceras. Just nu känns det som detta forum är helt fel för mig, men jag har en del kvar att klara upp innan jag drar min mats ur skolan.

Undertecknad
Peter Steindl
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2010-02-25 19:53

Coolt !
Inget man gör i garaget direkt.. :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-25 20:07

Dom verktygen är inte gratis .

Densen

Inläggav Densen » 2010-02-25 20:11

Peter, du hade ju kunnat länka till din sajt istället. Det går ju att göra i efterhand också. Du behöver eller har inget du behöver bevisa. Erbjudandet har redovisats öppet och tydligt.
Jag har läst vid ett par tillfällen kommentarer om att det skulle vara något fuffens, förstår inte riktigt hur man kan tro något sådant. Peter har ju varit öppen med vad det handlar om, att det är en förserie. Företaget jag jobbar vid, har gjort precis likadant. Kravet har varit att produkten skall uppfylla alla standarder, som säkerhet o.s.v. Att sedan produkten kan förändras under resans gång, vilket ju är en metodik, (ständiga förbättringar) är ju allmänt förekommande bland företag. Detta gör ju inte produkten sämre, att man köpt från en förserie, dessutom till ett bra pris, vilket inte heller är någon nackdel.
Men det finns ju alltid folk med konspirationsteorier, det finns det när det gäller alla större händelser, i detta fall stort för oss inblandade. Det är ju allmänt känt som ett fenomen, t.ex. människan har inte varit på månen e.t.c.
Ge nu inte tappt för detta Peter.
Lycka till med dina ägg. Första leverans till påsk?
Kul med en Svensk tillverkare till i facket.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-25 21:15

Häftigt!Har aldrig sett liknande verktyg oavsett produktslag... mycket intressant!

Bry dig inte om de som bråkar, du kan bara låta bli att ge dem rabatt på äggen senare. 8)

Jag har inte ens skaffat pK, men jag har läst på tillräckligt bra under den resans gång för att inte behövt något förtydligande om pK-elementen. De som hoppat på utan att ha läst på... eller som bara kikar från sidlinjen får faktiskt skylla sig själv tycker jag... för jag tycker allt varit solklart hela vägen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2010-02-25 22:32

På skoj mätte jag upp impedansen på basen i låda med Limp men litar inte riktigt på min jig eller ljudkort, tycker impedansen är lite hög..? 8)

Bild

Textfil
http://www5.tripnet.se/~hobbe/forumbilder/bremenbas.txt

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-25 23:06

boom skrev:Dom verktygen är inte gratis .

Nej, fy tusan! Små verktyg till en liten fånig plastdetalj kan gå 100k.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-02-25 23:12

hobbes skrev:På skoj mätte jag upp impedansen på basen i låda med Limp men litar inte riktigt på min jig eller ljudkort, tycker impedansen är lite hög..? 8)

Bild

Textfil
http://www5.tripnet.se/~hobbe/forumbilder/bremenbas.txt

Ser ut som du har mät på basen utan filter, verkar ligga ca 3 Ohm för högt, vad jag kan se.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-25 23:21

Hobbes, du har rätt förhållande på impedanstopparna d v s den toppen som är vid lägre frekvens har lägre impedans än den andra toppen vid högre frekvens. So far so good, men impedansminimum bör hamna kring 3,7-4 ohm kring 32-34 Hz. Troligtvis är detta med impedansminimum på 7 ohm vid avstämningen ett mätfel och inte ett fel hos högtalaren.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-02-25 23:24

Har själv jobbat som verktygsmakare och vet hur mycket jobb det är att ta fram en prototyp, det brukar bli många versioner innan det är dags för produktion.

Vill också klargöra att det inte har varit några oklarheter angående köpet av pK, tyckte att det sköttes mycket bra.

Så inte skall du behöva ta åt dig för att en del vill konspirera.
Hoppas verkligen att du inte lessnar och försvinner från forumet, vore verkligen tråkigt.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2010-02-26 00:19

Japp, det är utan filter.
R1T skrev:Ser ut som du har mät på basen utan filter, verkar ligga ca 3 Ohm för högt, vad jag kan se.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2010-02-26 00:24

Det är absolut ett mätfel :)
Får samma effekt på andra element. Får undersöka var problemet är.
Lite dumt att lägga upp info när jag ändå misstänkte att det var fel. :oops:
Återkommer i ärendet..

petersteindl skrev:Hobbes, du har rätt förhållande på impedanstopparna d v s den toppen som är vid lägre frekvens har lägre impedans än den andra toppen vid högre frekvens. So far so good, men impedansminimum bör hamna kring 3,7-4 ohm kring 32-34 Hz. Troligtvis är detta med impedansminimum på 7 ohm vid avstämningen ett mätfel och inte ett fel hos högtalaren.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-02-26 00:41

Hobbes, mät på ett vanligt motstånd som är känt. Du kan ta metallfilmsmotstånd eller vad som helst som är med snäv tolerans och låg induktans. Det bör helst vara ett motstånd som är på mellan 4-5 ohm. Där får du troligtvis svart på vitt vad som är fel.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-26 01:46

hobbes skrev:Det är absolut ett mätfel :)

Har du kalibrerat före mätning?
Jag fick själv underliga kurvor, innan jag kom på det felet.
Sen kan det ju bero på att ljudkortet inte är rätt inställt. Stäng av allt som inte används för mätningen.
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-26 06:34

Bild

Med filter och basreflex.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2010-02-26 08:48

Det var ju en bra ide :) Då kan jag sen använda det värdet för att räkna ut vad LIMP tycker att värdet på motståndet i jiggen bör vara. Idag har jag ett 10ohm motstånd men det verkar som limp upplever att det är lägre. Så kan jag verifiera att det stämmer sen genom att mäta på ett antal motstånd med olika värde
Ska göras under kvällen så får jag återkomma. :D

petersteindl skrev:Hobbes, mät på ett vanligt motstånd som är känt. Du kan ta metallfilmsmotstånd eller vad som helst som är med snäv tolerans och låg induktans. Det bör helst vara ett motstånd som är på mellan 4-5 ohm. Där får du troligtvis svart på vitt vad som är fel.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2010-02-26 08:50

Hej!

Jag har försökt kalibrera enligt instruktion och prövat olika ljudkort och förstärkare. Men jag ska gå igenom det igen från grunden och pröva Peters tips ovan :)

Ragnwald skrev:
hobbes skrev:Det är absolut ett mätfel :)

Har du kalibrerat före mätning?
Jag fick själv underliga kurvor, innan jag kom på det felet.
Sen kan det ju bero på att ljudkortet inte är rätt inställt. Stäng av allt som inte används för mätningen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-26 09:28

petersteindl
Jag antyder ingenting om din affärsverksamhet som jag inte vet något om annat än att förklaringen till varför du sålde ett antal baselement som diy har saknats.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-26 09:29

Problemet med felmätningen i limp är enkelt. Få se vem som knäcker det först.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-02-26 10:17

Flint skrev:petersteindl
Jag antyder ingenting om din affärsverksamhet som jag inte vet något om annat än att förklaringen till varför du sålde ett antal baselement som diy har saknats.

Det har på inget sätt varit oklart för oss som köpt dem. Naq & Peter förklarade allt tydligt och klart från start.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum