Moderator: Redaktörer
Jag röstar på det du säger, vet inte om det överänstämmer med något av förslagen ovan dockjonasp skrev:Alltså, utan att kasta mig för djupt in i diskussionen, tycker jag att en ringning är något man får om man exciterar ett resonant system. En godtycklig stationär signal kan alltså inte kallas en ringning.
Däremot kan eventuellt en stationär signal eventuellt excitera ett resonant system så att en ringning skapas. Men även då blir det väldigt konstigt om vi börjar kalla det som redan fanns i insignalen för ringningar!
(Förvisso har jag en massa CD-skivor hemma, med en massa sjyssta ringningar på!)
paa skrev:Jag röstade på nej.
Men, vad skall vi kalla de (dämpade) svängningar som kommer efter en excitering av en resonanskrets med Q=0.5
Helt "dött" är förvisso inte...
paa skrev:Jag röstade på nej.
Men, vad skall vi kalla de (dämpade) svängningar som kommer efter en excitering av en resonanskrets med Q=0.5
Helt "dött" är förvisso inte...
Svante skrev:Jag vill rösta "kanske..."
Morello skrev:oscilloskop=vågskop?
Morello skrev:oscilloskop=vågskop?
IngOehman skrev:Morello skrev:oscilloskop=vågskop?
Vad sägs om vågvisare?
Vh, Ing. Öhman
IngOehman skrev:Vad sägs om vågvisare?
IngOehman skrev:
"Oscillation" brukas lämpligen för självsvängningar, medan "ringning" med fördel används för avklingande svängningar.
Vh, Ing. Öhman
IngOehman skrev:Näjdå, då svänger det inte. Då faller bara nivån mot noll (eller 1 om det är ett stegsvar vi pratar om) utan svängningar. En nollpassage bara eftersom det är ett andra ordningens system och fasen sålunda går mot 180 grader.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster