Placering af OA-52LE

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Skorpio

Placering af OA-52LE

Inläggav Skorpio » 2010-02-27 11:26

Jeg har længe nydt mine 52LE og det er klart for mig at der ikke er andre højttalere end Carlsson/Larsen der er interessante. Dette på grund af det unikke lydbillede/illusion de er i stand til at fremkalde.

Jeg har et relativt stort rum på 7x7meter hvor sidevæggene ikke er paralelle, men snævnes ind bagtil. Højttalerne står med ca 2,5 meter imellem sig og der er lidt længere til lyttestolen omkring 3,5 meter. Der er altså mere en 2 meter fra hver højttaler til siddevægge og mere en 3 meter fra lyttestol til væggen bag.

På væggen imellem højttalerne hænger et tæppe...

Jeg har eksperimenteret en del med placering af lyttestol og bredden på højttalerne og fundet et godt kompromis. Dette med basis i gode råd og vejledninger her på siden.

En ting har dog altid været tabu, både i rådene og i min indgang til dem: Højttalerne har altid stået helt tæt op imod væggen.

Forleden ville jeg prøve at lege lidt med hvad der skete hvis jeg stillede den lidt ud i rummet. Jeg regnede med at der ville komme nogle tonale ændringer som følge af mindre ret frekvensgang...men i stedet for hørte jeg en forbløffende forbedring af perspektivet eller rumgengivelsen. Lyden blev med tredimentionel på en måde. Som et forberdret fokus.

Overraskene forbedring og en tilbagerykning tæt på væg fik det gamle (og nu lidt flade) lydbillede frem igen...placeringen frem er ca. 15cm fra bagvæg, så der er ikke tale om meget....og der justeres stadig :-)

Spørgsmålet er så, er der andre der har oplevet det samme? HVad er det der sker?

Umiddelbart har jeg ikke oplevet negative sider endnu, så jeg er meget glad, men dog nysgerrig og undrende...
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-02-27 13:05

Intressant,
jag har motsatt uppfattning.
I de rum jag använt OA52 har alltid upplevt ljudbildens fokus som tydligast när de stått dikt mot en slät vägg, däremot saknas mycket av den gamla Carlssonska luftigheten då.
Av praktiska skäl måste de stå mot en fönstervägg i min nuvarande bostad och så länge jag använde mina OA52 ensamma stod de mot värmeelementet under fönstren, med en dämpmatta emellan och gav en behaglig kompromiss mellan fokus och luftighet. Sedan jag byggt mina OB52 och placerat OA52 ovanpå hamnade de 10 cm längre ut på grund av fönsterbänken.
Det upplevde jag att gav alltför dåligt fokus och började med att ställa två garderobsdörrar bakom varje OA52+OB52,
Se första bilden i min medlemspresentation:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30986&start=0

Tack och lov var det för mycket av det goda, nu spelar jag med en måttfullare kompromiss, 22 mm MDF-skivor som fyller ut bakom högtalaren under fönsterbänken och för närvarande 25 cm över.
Det ger både mer korrekt nivå i mellanbasen och god fokus i ljudbliden, så det är dags att måla dem i samma färg som högtalarna.
Bild
Tyvärr har jag ännu inte hunnit testa fram egna delningsfilter till mina OA52LE så jag föredrar fortfarande mina OA52.2
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

jansch

Inläggav jansch » 2010-02-27 13:56

Jisses! Jag får abstinens när jag ser MarkIII steget på bilden......

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-02-27 14:41

Det du ser på bilden är bara Mk.III chassie och transformatorer, för övrigt är det en helt annan SRPP klass-A konstruktion som Erik Andersson konstruerat och byggt åt mig. De låter inte alls "vintage" utan tight, transparent och är utan diskantfall, men för några veckor sedan kom jag över ett par Mk.III med originalkomponenter helt igenom.
De är inte använda på minst ett decennium, så jag vågar inte spänningssätta dem innan jag kollat alla lytar 8O
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2010-02-27 15:29

Hej Lennart,

Måske formulerede jeg mig forkert. 52LE har et godt fokus også tæt på væg, det jeg oplever er at man på en lettere måde kan "se" bagom sanger og musikere og opfatte rummet, altså mere fokus på optagerummet, ikke på hoved scenen (vokal).

Jeg får mere at den fornemmelse jeg ellers kun har læst op, hvor bagvæggen forsvinder og forvandles til optagerummets akustik. Det vil jo alt andet lige tage fokus fra det der sker i front i lydbilledet, men det opfattes ikke på den måde, men mere som en mere ægte præsentation...

Hvad sker der egentligt rent måleteknisk når højttalerene flyttes ud? Jeg fornemmer ikke at bassen bliver svagere?

Måske kompenserer jeg med en mindre optimal opstilling for nogle andre forhold i mit lytterum, så resultatet bliver bedre?

Min mening med denne tråd er egentligt både at høre andres erfaringer og også opfordre til at eksperimentere med dette aspekt i opstillingen. Noget jeg selv har betragtet som tabu...
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-02-27 17:47

Hej Skorpio,
jag kan bara spekulera, det är oerhört svårt att veta vad som egentligen händer.
Jag tror att med OA52 tätt mot väggen hör vi den "sanna" rumsinformationen som är fångad på inspelningen med minsta möjliga bidrag från det egna lyssningsrummet.
Flyttar vi ut OA52 en bit från från väggen fördröjs även de tidiga reflexerna från högtalarna, som annars kommer så tidigt att vi uppfattar dem som direktljud. Med senare reflexer uppfattar vi att vi lyssnar på ett djupare inspelningsrum vilket kan vara både trevligt och trovärdigt, men antagligen inte sant.

Det vore kul om någon har andra teorier och kan förklara hur han ser på saken.

Edit: rättat stavfel och upprepning.
Senast redigerad av lennartj 2010-03-12 02:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-02-27 21:26

Jag antar utmaningen! :-) Jag har faktiskt råkat uppleva nåt liknande, dock inte med Carlssonhögtalare.

Jag fick av en bekant ett par små Celestionhögtalare från 1970-talet?, ca 15 liter volym. Jag placerade dem på varsin piedestal på 2 m avstånd från lyssningsstolen, med ett par meter till väggen bakom. Efter ett par dagar blev jag oerhört förtjust i ljudbilden de gav. Mina andra högtalare har alltid stått tätt intill väggen, eller i hörn.

När jag lyssnade på livemusik, jazz, akustiskt, sång och instrument tyckte även jag att jag hörde inspelningsrummet bättre. Några skivor var dock studioproduktioner med utmärkt ljudkvalitet men med utpanorerade instrument genom gemensam efterklang. Dessa gick inte lika bra att lyssna på, the sound didn’t make sense på nåt sätt. Som när man klistrar in olika ansiktsfoton i samma bild – ljus, korn, skärpa, skuggor etc hänger inte ihop, inte ens om man döljer alltihopa med en lätt softande oskärpa.

Jag har ännu lyssnat för lite på Carssonhögtalare och kan fortfarande för lite om designfilosofierna, men drar mig till minnes en text från 1959 där Stig Carlsson diskuterade upplevda ljudstyrkevariationer då en lyssnare lyssnar på t.ex. en konstant sinuston runt ett par kHz och rör lite på huvudet. Carlsson menade att de här fenomenen uppstod vid våglängder motsvarande huvudets storlek, alltså ca 30 cm (vägen runt huvudet). Om Skorpio flyttar ut sin högtalare 15 cm från väggen blir ju den reflextid som uppstår faktiskt samma storleksordning. En aning ytterligare och fenomenet borde försvinna.

Eftersom man knappast upplever några sådana ljudstyrkevariationer då man lyssnar på vanlig musik, kan man spekulera i om hörseln använder information som bygger på "30-cm-tidsskillnader" för andra ändamål, t.ex. rumsupplevelse. Om alltför många reflexer med liknande tidsskillnad staplas på varandra kanske upplevelsen av det ursprungliga rummet blir sämre, åtminstone på en viss typ av musik, eller vissa inspelningar?

Dippen i frekvenskurvan vid ökat avstånd till väggen blir mest markant om högtalarna placeras i hörn. Om de placeras en bit från hörnen, som Skorpios, borde dippen bli mindre, och kanske märks den inte då?

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2010-02-27 22:01

Hej Scorpio! Du skriver att du har en täppe / matta på väggen mellan högtalarna. Hur låter det om du plockar bort den?

/Krister (som genast måste prova hur det låter om man drar fram OA-52orna)

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2010-02-27 22:14

Nu har jag testat lite. Mitt rum är litet. 3.30 x 3.30 högtalarna står ca 2.50 från varandra. Ca 3 meter till lyssningsplats. Rummet är väldämpat heltäckningsmatta o dämpad vägg bakom lyssningsplats.
När jag drar ut högtalarna försvinner rumsillusionen och jag "hör högtalarna" Ljudbilden blir lägre och klangen hård.
Hos mig funkar det inte alls.

/Krister

Ändrat pga att texten kunde missförstås.
Senast redigerad av Renobo 2010-02-28 11:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2010-02-27 22:49

Angående basen [s]så tror jag du kan tillämpa[/s] är en aspekt regeln om utsläckning vid 1/4 våglängd mellan bakvägg och woofer. Om dina högtalare är konstruerade för jämn frekvensgång stående mot väggen, så skulle det bli en dipp centrerad vid 344/(4*(0,4/2+0,15))=246Hz, om wooferns center är 0,2m från bakkanten och bakkanten är 0,15m från väggen.
Flyttar du längre ut sänker du utsläckningsfrekvensen, sedan når du basportens bidrag, och slutligen, vid ett ännu större avstånd, kommer utsläckningen under högtalarens arbetsområde, d v s utsläckningens praktiska inverkan försvinner.
Vid mycket små avstånd hamnar frekvensen så högt att ljudet är mer riktat, och då blir strålningen bakåt, och därmed utsläckningen, mindre. Sistnämnda blir ju såklart annorlunda i vissa fall, t ex om högtalaren har vinklad woofer, och är utan den extra baffelväggen som t ex oa52 har.

Har själv aldrig bekräftat denna regel med mätningar, men det verkar finnas överenstämelse med mina subjektiva intryck. Hade varit intressant med era intryck.

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2010-03-11 20:03

Ja så har jeg prøvet at fjerne tæppet for at se hvad det giver. Og det havde en overraskende stor betydning!

Jeg kan sige at højttalerne er på plads hvor de "bør" være op imod væg og lyden er virkelig god!

Som der blev beskrevet her var der nok lidt for meget kunstigt rum på alle optagelser, som blev fejltolket som bedre.

Nu er der rigtig god rum, hvis det er på pladen og ingen rum hvis det mangler. Forskellene imellem pladerne er nu ret dramatiske (på mange områder), så fornemmelsen er kildetroværdighed er nu stor...

Der er nu også lettere at høre forskel på forskelligt tilsluttet udstyr.

Dejligt det tæppe kom væk og tak for inspirationen til deltagerne her!

:D
-Chaconne ll, sorte

Återgå till Carlsson Illuminati