Jeg har et relativt stort rum på 7x7meter hvor sidevæggene ikke er paralelle, men snævnes ind bagtil. Højttalerne står med ca 2,5 meter imellem sig og der er lidt længere til lyttestolen omkring 3,5 meter. Der er altså mere en 2 meter fra hver højttaler til siddevægge og mere en 3 meter fra lyttestol til væggen bag.
På væggen imellem højttalerne hænger et tæppe...
Jeg har eksperimenteret en del med placering af lyttestol og bredden på højttalerne og fundet et godt kompromis. Dette med basis i gode råd og vejledninger her på siden.
En ting har dog altid været tabu, både i rådene og i min indgang til dem: Højttalerne har altid stået helt tæt op imod væggen.
Forleden ville jeg prøve at lege lidt med hvad der skete hvis jeg stillede den lidt ud i rummet. Jeg regnede med at der ville komme nogle tonale ændringer som følge af mindre ret frekvensgang...men i stedet for hørte jeg en forbløffende forbedring af perspektivet eller rumgengivelsen. Lyden blev med tredimentionel på en måde. Som et forberdret fokus.
Overraskene forbedring og en tilbagerykning tæt på væg fik det gamle (og nu lidt flade) lydbillede frem igen...placeringen frem er ca. 15cm fra bagvæg, så der er ikke tale om meget....og der justeres stadig

Spørgsmålet er så, er der andre der har oplevet det samme? HVad er det der sker?
Umiddelbart har jeg ikke oplevet negative sider endnu, så jeg er meget glad, men dog nysgerrig og undrende...