Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2010-02-28 16:08

:lol:
boom skrev:testa får ull jag har nu stoppat in en bit av det så ser ni något rakat får på Gotland så vet ni var det är.
Ännu bättre bas och mellan.

Ska se om jag kan få tag i lite att testa med..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-28 16:25

hobbes skrev::lol:
boom skrev:testa får ull jag har nu stoppat in en bit av det så ser ni något rakat får på Gotland så vet ni var det är.
Ännu bättre bas och mellan.

Ska se om jag kan få tag i lite att testa med..

Har nu lyssnat på la roux för 103 gången och det låter lite bättre med får ullen jag stoppade in en klöv också så det blir ett lite bättre midbas i den.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2010-02-28 16:54

Vad skulle den tekniska förklaringen till att fårull låter annorlunda än mineralull vara? Gäller det inte att dämpa så mycket som möjligt inne i lådan, för att ta bort så mycket resonanser som möjligt? I så fall trodde jag att mineralull är en bättre absorbent än fårull.

Är förklaringen helt enkelt att absorptionen i lådan är olika stor? I så fall borde man få samma resultat genom att ändra mängden mineralull.

Undrar Lasse

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-02-28 17:10

lemmts skrev:Vad skulle den tekniska förklaringen till att fårull låter annorlunda än mineralull vara? Gäller det inte att dämpa så mycket som möjligt inne i lådan, för att ta bort så mycket resonanser som möjligt? I så fall trodde jag att mineralull är en bättre absorbent än fårull.

Är förklaringen helt enkelt att absorptionen i lådan är olika stor? I så fall borde man få samma resultat genom att ändra mängden mineralull.

Undrar Lasse

Man kan överdämpa så basen uteblir man kan under dämpa så man får bas sen är det troligen större genom släpp på fårullen än vad det är på stenullen.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-02-28 21:10

landa skrev:Vad händer om man bara tar bort 2,2 uF? Mina filter sitter limmade så det är lite svårt att komma åt.

Vet inte hur det är på SS-diskanten. Men på Vifa diskanten blir det lite bättre, men tyvärr räcker det inte.

Mvh Åke

Densen

Inläggav Densen » 2010-03-02 19:30

Hej, jag hade nedanstående inlägg uppe ett par timmar igår kväll. Någon kanske undrar vad som hände. Vissa har ibland svårt att sova på nätterna, (det beror inte på dåligt samvete, eller så) så inatt fick jag ett ryck då jag misstänkte att det var fel så tog jag bort det. Men det var nog feltänkt, så här är det nu igen, med lite tillägg.

Vad det var stilla och lugnt här då. Alla lyssnar till senaste modden än kanske?

Någon som är sugen att testa något annat?

Avvikande komponent är endast 2st motstånd med annat värde, säg 2,2 eller upp till 4,7ohm.

Jag kikade på mina första tester utförda för ca 1 - 1,5 månader sedan.

Följande graf representerar ändringar beskrivna nedanför graferna.

Steg 1, utan dämpning, (motstånd 2,7ohm) av diskant. Jämfört med original.

Bild

Steg 2, med dämpning, (motstånd 2,7ohm) av diskanten. Jämfört med original.

Bild

Och steg 2, jämfört med mitt nuvarande utförande.

Bild

Jag tog bort kondensator 5,6uf, (av 12uf) från diskanten helt. Sedan bytte jag plats på 12uf från basen och diskantens kvarvarande 6,8uf.

På SS-diskanten minskades 5,5uf, (3,3 + 2,2uf) till 3,9uf i detta fall, men testa med 3,3uf, (alltså ta bort 2,2uf).

Sedan bytte jag motståndet 1,5ohm mot ett på 2,7ohm, (normalt hade väl varit att byta det på 1,0ohm, men...). Testa också gärna med ett högre motstånd upp till 4,7ohm.

Dessa förändringar medförde alltså ovanstående uppmätta skillnader i nivåer.

Tror inte att jag missade något där. Jag hade endast kvar bilder med komponentdata och hade slängt simuleringarna med dessa värden, men sannolikt stämmer ovanstående.

Kanske kan vara kul att testa som alternativ om man inte har så mycket att göra annars?

Själv har jag nu 1 - 1,5 månader senare än ovanstående test, något helt annat som kan ses i grafen tidigare i tråden, och ovan.

Användarvisningsbild
FinnGus

Inläggav FinnGus » 2010-03-03 16:11

lemmts skrev:Vad skulle den tekniska förklaringen till att fårull låter annorlunda än mineralull vara?
...Undrar Lasse

Nä, men man kan bräka på bättre!

...sorry, kunde inte motstå frestelsen... :lol:
FinnGus

...nu börjar det DIY-Glöda...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-03 19:19

Det är inte alls ovanligt att man får hörbara skillnader (som inte handlar
om enkla skillnader som kan kompenseras med mängd) av att använda
olika sorters dämpmaterial.

Det finns ju skillnader när man tittar på hur dämpning och isotermisering
balanserar mot varandra, men även på hur dämpning är olika i olika dim-
ensioner, och att vissa material har både intrinsiska och smalbandigare
frekvensberenden på grund av att man kan anslå mekaniska resonanser
i materialen.

Det senare gör att inte bara den akustiska dämpningen i materialen på-
verkar, utan även den mekaniska dämpningen - liksom dess massa och
styvhet som avgör ljudhastigheten i materialet själv, och därmed var
det kommer i resonans.

Man skall aldrig förenkla saker som är komplicerade, om man vill lära sig
att FÖRSTÅ dem - att få veta hur de verkligen fungerar.

Vill man bara kunna en massa utantillfraser däremot så...

Vh, iö

Edit: Förtydligande
Senast redigerad av IngOehman 2010-03-04 12:48, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-03 19:34

IngOehman skrev:Man skall aldrig förenkla saker som är komplicerade, om man vill lära sig att förstå dem. Få veta hur de verkligen fungerar.

Vh, iö
Ja, du säger det ofta. De gånger du dessutom tar dig tid att förklara uppskattas av många.

Synd att det inte är oftare. Hade gärna sett mer teknikinriktade och förklarande inlägg av dig, men förstår att det inte alltid är så kul eller att du har tid.

Trots det så tror jag på kunskap som bygger på kunskap och att man måste lära sig det lilla för att ha en bas att förstå det komplicerade. Det kanske upplevs av dig som förenklingar, men iband tror jag att det steget är värt att ta. Men det är som sagt en annan diskussion.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-03-05 10:46

Har nu provat Naqrefs mod för filtret i ett par dagar i mina slutna lådor. Till detta har jag lagt i ny dämpning i form av ull som fyller upp lite mer än orginalet. Pk spelar nu som jag önskar & jag behöver inte bry mig om dem mer utan kan lyssna på musik istället. Tack Naq, Peter, John & övriga :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-06 08:25

Ton skrev:Har nu provat Naqrefs mod för filtret i ett par dagar i mina slutna lådor. Till detta har jag lagt i ny dämpning i form av ull som fyller upp lite mer än orginalet. Pk spelar nu som jag önskar & jag behöver inte bry mig om dem mer utan kan lyssna på musik istället. Tack Naq, Peter, John & övriga :)

Och du som tänkte sälja det är nog bara en liten del som inte är nöjda då man kan tro att majoriteten som köpte är nöjda .
Jag är nöjd nu så nu skall dom bli riktigt färdiga bara vädret till låter .

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2010-03-06 10:08

Jag tror att en del som är nöjda skulle kunna bli ännu nöjdare om dom testade Naqrefs senaste mod :)

[quote="boom]
Och du som tänkte sälja det är nog bara en liten del som inte är nöjda då man kan tro att majoriteten som köpte är nöjda .
Jag är nöjd nu så nu skall dom bli riktigt färdiga bara vädret till låter .[/quote]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-06 10:27

Gör Naqref's lilla mod verkligen så mycket? De andra moddarna som visats har betydligt större förändringar av tonkurvan. Den där lilla bristen på "värme" (200-500 Hz eller vad det kan handla om) tycker jag de övriga moddarna har förändrat till det bättre, åtminstone på papperet.

Jag tror nog jag ska göra ett löstagbart bakstycke på mina pK så att man enkelt kan komma åt filtren.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-03-06 11:04

lemmts skrev:Vad skulle den tekniska förklaringen till att fårull låter annorlunda än mineralull vara? Gäller det inte att dämpa så mycket som möjligt inne i lådan, för att ta bort så mycket resonanser som möjligt? I så fall trodde jag att mineralull är en bättre absorbent än fårull.

Undrar Lasse

Vad som ger utslag i just ditt fall är ju svårt att säga med mindre än att man gör en noggrann undersökning. Däremot kan man väl säga, rent generellt, att fårull är mycket bra på att dämpa (genom strömningsförluster) men sämre på att "isotermisera" (fibrerna isolerar sig själva så att säga och är inte så bra på att ta upp respektive lämna ifrån sig värme). Fårull är dessutom lätt att packa/glesa ut och har liksom ingen tydlig "default" volym så att man vet om man överpackar eller underpackar materialet. Därför tänker jag mig att resultaten kan varierar mer när man använder fårull. Placering i lådan kan också påverka.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2010-03-06 11:22

RogerGustavsson skrev:Gör Naqref's lilla mod verkligen så mycket? De andra moddarna som visats har betydligt större förändringar av tonkurvan. Den där lilla bristen på "värme" (200-500 Hz eller vad det kan handla om) tycker jag de övriga moddarna har förändrat till det bättre, åtminstone på papperet.

Jag tror nog jag ska göra ett löstagbart bakstycke på mina pK så att man enkelt kan komma åt filtren.

Tycker nog Naq's filter borde göra ganska stor skillnad. Jag har beställt filterkomp, men inte hört det än...
Kommer antagligen sätta den avknippsade kond (2.2uF SS-varianten)över diskanten, för att ta ned lite längst upp, tips från Åke (R1T).
Så här simulerar det.

Edit: Det blev nåt knas med uppmätningen av SS-diskanten, vilket syns som en dipp vid 7 kHz.
Bild
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-06 11:41

Nusse!

Dina kurvor visar på betydligt större skillnad än Naqrefs. Har du någon förklaring? Den skillnad som Naqrefs mätning visar är väl knappast i paritet med Tons kommentarer här ovan. Det var nästan akutellt med försäljning innan Naqref-modden! Eller är det inte den som visas här?

Naqref skrev:Det ger en sänkning med nivån på ca 1dB vid 2-3kHz och 2dB @ 4kHz.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-03-06 12:04

Tycker nog att ni drar lite stora växlar på ev försäljning av mina burkar. Förbättringen för mig har kommit i ett par steg som inleddes med att jag gick från delning vid 80hz, därefter bytte filter enligt Naq-2 och ändrade på dämpningen. Detta sammanlagt har gett ett resultat som jag är mycket nöjd med.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-06 14:07

DQ-20 skrev:

Undrar Lasse

Vad som ger utslag i just ditt fall är ju svårt att säga med mindre än att man gör en noggrann undersökning. Däremot kan man väl säga, rent generellt, att fårull är mycket bra på att dämpa (genom strömningsförluster) men sämre på att "isotermisera" (fibrerna isolerar sig själva så att säga och är inte så bra på att ta upp respektive lämna ifrån sig värme). Fårull är dessutom lätt att packa/glesa ut och har liksom ingen tydlig "default" volym så att man vet om man överpackar eller underpackar materialet. Därför tänker jag mig att resultaten kan varierar mer när man använder fårull. Placering i lådan kan också påverka.

/DQ-20

Det finns det man kallar för nålad ull. Jag jobbar helst med nålad långhårig fårull. Det betyder att det är maskiner med stora nåldynor som gör en form av rörelse i den oorienterade ullen. Efter 70 meter och efter några 100 000 nålningar så blir ullen som en matta och ganska jämn i sin densitet. Den kan också fås med en ditsatt tejp på baksidan så att man kan skära ut exakta bitar och enkelt fästa dessa i högtalare. Man kan själv bestämma densitet och tjocklek. Slutresultatet ges av hastigheten på bandet som drar ullen och periodiciteten på nålarna d v s antalet nålningar i minuten. Jag har tänkt använda detta material i mina ägghögtalare. Kruxet är en minimumkvantitet på 70 meter nålad matta, vilket motsvarar åtskilliga kubikmeter nålad fårull :lol: Det blir lull-lull för många högtalare 8) Jag väljer 4 cm tjocklek med hög densitet vilket visar sig är den högsta densitet de kan åstadkomma med 4 cm. Ursprunget på tjockleken är 1,5 meter och det är max vad maskinerna kan ta.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2010-03-06 14:37

RogerGustavsson skrev:Nusse!

Dina kurvor visar på betydligt större skillnad än Naqrefs. Har du någon förklaring? Den skillnad som Naqrefs mätning visar är väl knappast i paritet med Tons kommentarer här ovan. Det var nästan akutellt med försäljning innan Naqref-modden! Eller är det inte den som visas här?

Naqref skrev:Det ger en sänkning med nivån på ca 1dB vid 2-3kHz och 2dB @ 4kHz.

Jag har SS-varianten och på den sitter det en 2.2 uF parallellt med 3.3 uF. Så det borde väl bli större skillnad än att bara ta bort 1.0 uF (som på Vifa-varianten). Jag passade även på att beställa 1.0 uF, om det blir för stor skillnad att knippsa 2.2 uF.
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-07 09:39

Nusse skrev:Edit: Det blev nåt knas med uppmätningen av SS-diskanten, vilket syns som en dipp vid 7 kHz.
Bild

Om man vill ha en kurva liknande din blåa och sitter med Vifa-diskanterna, hur ska då filtret ändras?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-07 10:11

petersteindl skrev:
DQ-20 skrev:

Undrar Lasse

/DQ-20

Det finns det man kallar för nålad ull. Jag jobbar helst med nålad långhårig fårull. Det betyder att det är maskiner med stora nåldynor som gör en form av rörelse i den oorienterade ullen. Efter 70 meter och efter några 100 000 nålningar så blir ullen som en matta och ganska jämn i sin densitet. Den kan också fås med en ditsatt tejp på baksidan så att man kan skära ut exakta bitar och enkelt fästa dessa i högtalare. Man kan själv bestämma densitet och tjocklek. Slutresultatet ges av hastigheten på bandet som drar ullen och periodiciteten på nålarna d v s antalet nålningar i minuten. Jag har tänkt använda detta material i mina ägghögtalare. Kruxet är en minimumkvantitet på 70 meter nålad matta, vilket motsvarar åtskilliga kubikmeter nålad fårull :lol: Det blir lull-lull för många högtalare 8) Jag väljer 4 cm tjocklek med hög densitet vilket visar sig är den högsta densitet de kan åstadkomma med 4 cm. Ursprunget på tjockleken är 1,5 meter och det är max vad maskinerna kan ta.

MvH
Peter

Bit i det sura äpplet och köp en påse från visaton och testa kostar 7euro räcker till 20 lit

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-03-07 10:48

DQ-20 skrev:

Undrar Lasse

/DQ-20

Vad händer när värmen går i genom isotermeringen för det gör det och har någon något ventenskapligt belägg för det.
om man ser på varför isolerar man hus jo för att stänga inne värmen och stänga ute kylan.
Annars så kunde man ha tidningar i väggen lika bra.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-03-07 13:18

Idag! öppnade jag kartongen med mina pK. Det ser mkt bra ut.
Har försökt följa denna tråd men är totalt lost.
Finns det ngn konsensus om vilka modifieringar är optimala?
Har SS diskanter, BR lådor. R1T och Densen har laborerat, Densen har någonstans mitt i sin tråd avrått men sedan verkar ha fortsatt. Samma gäller även mängden fyllnadsmaterial.
Som sagt, totalt lost. Var är vi nånstans? Ska de spelas as is? Orkar inte greja allt för många gånger. Har blivit lat på gamla dar. Naq?

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-03-07 16:11

När jag ser alla kurvor på PK är det en sak som återkommer hela tiden. Jag skulle vilja sänka övre mid kring 1k och därigenom få mer värme och mindre shout.
Man skulle kunna testa en enkel R//C krets ett litet motstånd och en konding parallellt med denna. Kanske 12 uf kanske 9. Kan också lägga till en spole men då kan det bli för mycke sänkning och sångare får en ihålig klang. :wink:
Let forever be

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-07 16:14

Som den här kurvan kanske?
Bild

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-03-07 16:24

Ja den är helt klart trevligast hittils . :)
Let forever be

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-07 16:28

boom skrev:Bit i det sura äpplet och köp en påse från visaton och testa kostar 7euro räcker till 20 lit

Haj Boom

Jag har under årens lopp labbat mycket med fårull. Jag har även en del med fårull liggandes, men då det gäller industriell storskalig serieproduktion, så är det med nödvändighet att exakta specifikationer skriftligen i detalj redovisas med toleransangivelser utsatta, där det även klart framgår vilka skadestånd som gäller vid överträdelse och vilken domstol som skall handha skadeståndskraven om 3e part behöver inblandas. 8) :lol: :) Jo, det är faktiskt så. Det är inte så enkelt att starta industriell serieproduktion. Då måste varje enskild fårullsbit ha exakt samma vikt, densitet och storlek med toleransangivelserna uppgivna i dokumentet. Detta är en omöjlighet att åstadkomma utan att hitta de rätta materialen och de rätta framställningsprocesserna och utan att med enkla och billiga hjälpmedel i praktiken kunna verkställa önskemålen. Nålningen ger en extremt jämn produktion. Nackdelen brukar vara att det behövs stora inköp.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-07 16:47

R1T skrev:Så här kommer nog mitt slutgiltiga filter att se ut.
Kommer antagligen att sänka R2 till 3.9 Ohm.

Skall man bygga det här filtret så måste man ha lågt motstånd i basspolen annars så fungerar det inte som tänkt.

Blev ganska likt Naqref:s nya filter, det som skiljer mest är i övre basen, nedre mellan. Har även lite lägre nivå vid ca 1200Hz efter som jag inte har någon möjlighet att sätta upp någon stor dämptavla bakom högtalarna, har endast grövre gardiner bakom.

Graferna är baserade på mina mätningar, min är svart.
7ms avstånd 50cm on-axis,och närfältsmätning på bas och rör
Filtret gäller för Vifa diskanten
Bild
Bild

Mvh Åke

Såg att Brumel talade om att ta ner nivån vid ca: 1000Hz
Länken i basfiltret tar mer nivån lite där, vill man dämpa mindre är det bara att öka motståndet
Länken fungerar på Naq:s filter 2 också.

Svarta är min med länken på basen
Filtret ovan gäller för Vifa diskanten

Mvh Åke
Senast redigerad av R1T 2010-03-07 16:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-03-07 16:56

RogerGustavsson skrev:
Nusse skrev:Edit: Det blev nåt knas med uppmätningen av SS-diskanten, vilket syns som en dipp vid 7 kHz.
Bild

Om man vill ha en kurva liknande din blåa och sitter med Vifa-diskanterna, hur ska då filtret ändras?

Ärlig talat så vet jag inte om diskant mätningen blev som den skulle på SS diskanten som är på grafen ovan.

Får inte min simulering att stämma med frekvens mätningen jag gjorde på högtalaren med filter

Jag skall vid tillfälle göra en ny mätning på pK med SS-diskanten.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-03-07 20:39

dimitri skrev:Idag! öppnade jag kartongen med mina pK. Det ser mkt bra ut.
Har försökt följa denna tråd men är totalt lost.
Finns det ngn konsensus om vilka modifieringar är optimala?
Har SS diskanter, BR lådor. R1T och Densen har laborerat, Densen har någonstans mitt i sin tråd avrått men sedan verkar ha fortsatt. Samma gäller även mängden fyllnadsmaterial.
Som sagt, totalt lost. Var är vi nånstans? Ska de spelas as is? Orkar inte greja allt för många gånger. Har blivit lat på gamla dar. Naq?

Hej Dimitri!
Förstår om du är lost, denna tråden är ett mindre kaos. Jag tycker du ska bygga dem med ursprungsfiltret. Flera (som inte har lyssnat speciellt mycket på dem) verkar hänga upp sig på den där on-axis mätningen där diskantnivån stiger något mot ökad frekvens. Eftersom optimal placering inte innebär on-axis-lyssning (de skall vara något mer invinklade än så) säger inte den mätningen "hur det kommer låta". Jag har byggt efter orginalfiltret och är mycket nöjd. Inga modifieringar är planerade. Är du osäker kan du göra bakstycket öppningsbart för att komma åt filtret. Naqrefs senaste filtermodd innebär någon dBs förändring över 2khz. Det är väldigt lite och en förflyttning av högtalarna eller dämpning av förstareflexerna gör troligen mer än så.

Lycka till med ihopsnickrandet! :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum