boom skrev:testa får ull jag har nu stoppat in en bit av det så ser ni något rakat får på Gotland så vet ni var det är.
Ännu bättre bas och mellan.
Ska se om jag kan få tag i lite att testa med..
Moderator: Redaktörer
hobbes skrev::lol:boom skrev:testa får ull jag har nu stoppat in en bit av det så ser ni något rakat får på Gotland så vet ni var det är.
Ännu bättre bas och mellan.
Ska se om jag kan få tag i lite att testa med..
lemmts skrev:Vad skulle den tekniska förklaringen till att fårull låter annorlunda än mineralull vara? Gäller det inte att dämpa så mycket som möjligt inne i lådan, för att ta bort så mycket resonanser som möjligt? I så fall trodde jag att mineralull är en bättre absorbent än fårull.
Är förklaringen helt enkelt att absorptionen i lådan är olika stor? I så fall borde man få samma resultat genom att ändra mängden mineralull.
Undrar Lasse
Ja, du säger det ofta. De gånger du dessutom tar dig tid att förklara uppskattas av många.IngOehman skrev:Man skall aldrig förenkla saker som är komplicerade, om man vill lära sig att förstå dem. Få veta hur de verkligen fungerar.
Vh, iö
Ton skrev:Har nu provat Naqrefs mod för filtret i ett par dagar i mina slutna lådor. Till detta har jag lagt i ny dämpning i form av ull som fyller upp lite mer än orginalet. Pk spelar nu som jag önskar & jag behöver inte bry mig om dem mer utan kan lyssna på musik istället. Tack Naq, Peter, John & övriga
lemmts skrev:Vad skulle den tekniska förklaringen till att fårull låter annorlunda än mineralull vara? Gäller det inte att dämpa så mycket som möjligt inne i lådan, för att ta bort så mycket resonanser som möjligt? I så fall trodde jag att mineralull är en bättre absorbent än fårull.
Är förklaringen helt enkelt att absorptionen i lådan är olika stor? I så fall borde man få samma resultat genom att ändra mängden mineralull.
Undrar Lasse
RogerGustavsson skrev:Gör Naqref's lilla mod verkligen så mycket? De andra moddarna som visats har betydligt större förändringar av tonkurvan. Den där lilla bristen på "värme" (200-500 Hz eller vad det kan handla om) tycker jag de övriga moddarna har förändrat till det bättre, åtminstone på papperet.
Jag tror nog jag ska göra ett löstagbart bakstycke på mina pK så att man enkelt kan komma åt filtren.

Naqref skrev:Det ger en sänkning med nivån på ca 1dB vid 2-3kHz och 2dB @ 4kHz.
DQ-20 skrev:lemmts skrev:Vad skulle den tekniska förklaringen till att fårull låter annorlunda än mineralull vara? Gäller det inte att dämpa så mycket som möjligt inne i lådan, för att ta bort så mycket resonanser som möjligt? I så fall trodde jag att mineralull är en bättre absorbent än fårull.
Undrar Lasse
Vad som ger utslag i just ditt fall är ju svårt att säga med mindre än att man gör en noggrann undersökning. Däremot kan man väl säga, rent generellt, att fårull är mycket bra på att dämpa (genom strömningsförluster) men sämre på att "isotermisera" (fibrerna isolerar sig själva så att säga och är inte så bra på att ta upp respektive lämna ifrån sig värme). Fårull är dessutom lätt att packa/glesa ut och har liksom ingen tydlig "default" volym så att man vet om man överpackar eller underpackar materialet. Därför tänker jag mig att resultaten kan varierar mer när man använder fårull. Placering i lådan kan också påverka.
/DQ-20
RogerGustavsson skrev:Nusse!
Dina kurvor visar på betydligt större skillnad än Naqrefs. Har du någon förklaring? Den skillnad som Naqrefs mätning visar är väl knappast i paritet med Tons kommentarer här ovan. Det var nästan akutellt med försäljning innan Naqref-modden! Eller är det inte den som visas här?Naqref skrev:Det ger en sänkning med nivån på ca 1dB vid 2-3kHz och 2dB @ 4kHz.
Nusse skrev:Edit: Det blev nåt knas med uppmätningen av SS-diskanten, vilket syns som en dipp vid 7 kHz.
petersteindl skrev:DQ-20 skrev:lemmts skrev:Vad skulle den tekniska förklaringen till att fårull låter annorlunda än mineralull vara? Gäller det inte att dämpa så mycket som möjligt inne i lådan, för att ta bort så mycket resonanser som möjligt? I så fall trodde jag att mineralull är en bättre absorbent än fårull.
Undrar Lasse
Vad som ger utslag i just ditt fall är ju svårt att säga med mindre än att man gör en noggrann undersökning. Däremot kan man väl säga, rent generellt, att fårull är mycket bra på att dämpa (genom strömningsförluster) men sämre på att "isotermisera" (fibrerna isolerar sig själva så att säga och är inte så bra på att ta upp respektive lämna ifrån sig värme). Fårull är dessutom lätt att packa/glesa ut och har liksom ingen tydlig "default" volym så att man vet om man överpackar eller underpackar materialet. Därför tänker jag mig att resultaten kan varierar mer när man använder fårull. Placering i lådan kan också påverka.
/DQ-20
Det finns det man kallar för nålad ull. Jag jobbar helst med nålad långhårig fårull. Det betyder att det är maskiner med stora nåldynor som gör en form av rörelse i den oorienterade ullen. Efter 70 meter och efter några 100 000 nålningar så blir ullen som en matta och ganska jämn i sin densitet. Den kan också fås med en ditsatt tejp på baksidan så att man kan skära ut exakta bitar och enkelt fästa dessa i högtalare. Man kan själv bestämma densitet och tjocklek. Slutresultatet ges av hastigheten på bandet som drar ullen och periodiciteten på nålarna d v s antalet nålningar i minuten. Jag har tänkt använda detta material i mina ägghögtalare. Kruxet är en minimumkvantitet på 70 meter nålad matta, vilket motsvarar åtskilliga kubikmeter nålad fårullDet blir lull-lull för många högtalare
Jag väljer 4 cm tjocklek med hög densitet vilket visar sig är den högsta densitet de kan åstadkomma med 4 cm. Ursprunget på tjockleken är 1,5 meter och det är max vad maskinerna kan ta.
MvH
Peter
DQ-20 skrev:lemmts skrev:Vad skulle den tekniska förklaringen till att fårull låter annorlunda än mineralull vara? Gäller det inte att dämpa så mycket som möjligt inne i lådan, för att ta bort så mycket resonanser som möjligt? I så fall trodde jag att mineralull är en bättre absorbent än fårull.
Undrar Lasse
/DQ-20
boom skrev:Bit i det sura äpplet och köp en påse från visaton och testa kostar 7euro räcker till 20 lit
R1T skrev:Så här kommer nog mitt slutgiltiga filter att se ut.
Kommer antagligen att sänka R2 till 3.9 Ohm.
Skall man bygga det här filtret så måste man ha lågt motstånd i basspolen annars så fungerar det inte som tänkt.
Blev ganska likt Naqref:s nya filter, det som skiljer mest är i övre basen, nedre mellan. Har även lite lägre nivå vid ca 1200Hz efter som jag inte har någon möjlighet att sätta upp någon stor dämptavla bakom högtalarna, har endast grövre gardiner bakom.
Graferna är baserade på mina mätningar, min är svart.
7ms avstånd 50cm on-axis,och närfältsmätning på bas och rör
Filtret gäller för Vifa diskanten
Mvh Åke
RogerGustavsson skrev:Nusse skrev:Edit: Det blev nåt knas med uppmätningen av SS-diskanten, vilket syns som en dipp vid 7 kHz.
Om man vill ha en kurva liknande din blåa och sitter med Vifa-diskanterna, hur ska då filtret ändras?
dimitri skrev:Idag! öppnade jag kartongen med mina pK. Det ser mkt bra ut.
Har försökt följa denna tråd men är totalt lost.
Finns det ngn konsensus om vilka modifieringar är optimala?
Har SS diskanter, BR lådor. R1T och Densen har laborerat, Densen har någonstans mitt i sin tråd avrått men sedan verkar ha fortsatt. Samma gäller även mängden fyllnadsmaterial.
Som sagt, totalt lost. Var är vi nånstans? Ska de spelas as is? Orkar inte greja allt för många gånger. Har blivit lat på gamla dar. Naq?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster