steveo1234 skrev:
Men är det inte uppenbart att förstärkare KAN skilja sig från varandra? Om en förstärkare är synnerligen dåligt konstruerad, med minst 10% THD över hela registret, bara klarar av att leverera 2W och dessutom är -10db vid 140hz respektive 8khz, förväntar du dig inte att du skulle kunna höra det då? Det skulle ju inte finnas någon bas alls exempelvis.
Men, om man sorterar bort alla riktigt usla förstärkare och nöjer sig med de som bara är ganska dåliga, kanske -2db@20hz så blir det helt plötsligt svårare. Och fortsätter man sen med kompetent designade förstärjare som har sin -1db punkt långt under och över den hörbara delen av frekvgensspannet så blir det ännu mycket svårare igen.
Nu är det viktigt att komma ihåg att priset inte är en indikation på en förstärkaren kvalitet och jag tror att en hemmabioreceiver av rimlig klass presterar lika väl som vilken förstärkare som helst oavsett pris i sitt linjära område.
Jo, jag har aldrig påstått annat än att det är oerhört svårt att skilja välkonstruerade förstäkrare åt. Jag har till och med påstått att jag inte har kunnat göra det med de bra förstärkare jag har haft i min ägo (Denon 1908, 4206, PA9, NAD 218 bl.a.) så länge det inte klipper.
Jag kan till och med låta LTS F/E-test avgöra ett köp och det behöver inte ens vara så att förstärkaren har klarat testet. MEn förmodligen är det så att det är förstärkare som subjektivt har uppfattats som ofärgande som hamnar i ett F/E-test hos LTS, övriga göre sig icke besvär.
Sonos för hela slanten.