Går det att höra skillnader mellan förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kan man höra skillnad mellan olika förstärkare

JA
166
88%
NEJ
8
4%
Vet inte
15
8%

Antal röster : 189

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 17:32

Panelguy skrev:
Almen skrev:Jag svarade alla tre:

JA, det finns förstärkare man kan höra skillnad på.
NEJ, man kan inte höra skillnad på alla förstärkare.
Vet inte för samtliga förstärkare vilka man kan höra skillnad på och inte.

Får nog hålla med. Det kan vara väldigt knepigt att höra skillnad på vissa förstärkare medan skillnaden mellan en enklare receiver och en större för/slutstegskombo, modell bättre, på krävande högtalare oftast inte kräver några guldöron för att uppfattas.

Med testets upplägg (det som Steve1234 hänvisade till) skulle jag påstå att det är svårt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 17:34

MagnusÖstberg skrev:
Med testets upplägg (det som Steve1234 hänvisade till) skulle jag påstå att det är svårt.

Men det är ju paradoxalt nog ett test som förutsätter att det kan finnas hörbara skillnader mellan förstärkare.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-28 17:35

UnholyRishna skrev:Haha! Det testet säger ju egentligen ingenting! Man har ju precis som du säger eliminerat skillnaderna mellan förstärkarna så gott man kunnat! Självklart hör man ingen skillnad om det inte finns någon!
Detta test har inget som helst bevisvärde i debatten således.

Det säger ju en hel del. Såklart man måste ha någon gräns, ska jag ta med en trasig förstärkare och vinna pengarna? Kan sätta en peng att dina och JTarnstrom förstärkare skulle godkänt, så varför inte dra hem pengarna?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 17:38

subjektivisten skrev:
UnholyRishna skrev:Haha! Det testet säger ju egentligen ingenting! Man har ju precis som du säger eliminerat skillnaderna mellan förstärkarna så gott man kunnat! Självklart hör man ingen skillnad om det inte finns någon!

Det säger ju en hel del. Såklart man måste ha någon gräns, ska jag ta med en trasig förstärkare och vinna pengarna? Kan sätta en peng att dina och JTarnstrom förstärkare skulle godkänt, så varför inte dra hem pengarna?

Förklara istället varför testet förutsätter att eventuella hörbara skillnader mellan förstärkare måste kompenseras för med EQ.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-28 17:41

JTarnstrom skrev:
subjektivisten skrev:

Förklara istället varför testet förutsätter att eventuella hörbara skillnader mellan förstärkare måste kompenseras för med EQ.

Jag tror att du missar poängen! Länge har det funnits personer som påstår att deras öron är bättre än mätverktygen och att det inte går att mäta skillnader mellan förstärkare, de kan bara höras. Detta test vill visa på att alla hörbara skillnader kommer ut enkelt påvisabara skillnader i mätdata.

OK?

PS. Exakt samma "test" eller "utmaning" har länge funnits för kablar: Testet vill visa att om man tar bort lätt mätbara skillnader går det inte att höra skillnader. DS.
Senast redigerad av PerStromgren 2010-02-28 17:42, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 17:41

JTarnstrom skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Men det är ju paradoxalt nog ett test som förutsätter att det kan finnas hörbara skillnader mellan förstärkare.
Visst är det, men det anses väl inte som om förstärkaren opererar i sitt område om den frekvensavviker :D

Man borde självklart utgå från vilket frekvensområde tillverkaren anser att apparaten är byggd för att hantera :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 17:44

perstromgren skrev:
JTarnstrom skrev:
subjektivisten skrev:

Jag tror att du missar poängen! Länge har det funnits personer som påstår att deras öron är bättre än mätverktygen och att det inte går att mäta skillnader mellan förstärkare, de kan bara höras. Detta test vill visa på att alla hörbara skillnader kommer ut enkelt påvisabara skillnader i mätdata.

OK?

Jo, jag förstår det. Vad jag argumenterar för är att det testet inte kan tas som intäkt för att det inte finns hörbara skillnader mellan förstärkare. Den skillnaden i tonkurva som man justerar bort med EQ är både hör- och mätbar. Ergo, förstärkare [s]skiljer[/s] kan skilja sig hörbart åt.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-28 17:47

JTarnstrom skrev:Förklara istället varför testet förutsätter att eventuella hörbara skillnader mellan förstärkare måste kompenseras för med EQ.

Enkelt, för ta bort trasiga och felaktiga förstärkare. Vanliga och fungerande förstärkare kommer vara med i testet. Så jag säger det igen, varför inte göra testet? Om jag söker på erat nick, kommer jag då se inlägg där vi säger samma sak till kabelförespråkarna?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-28 17:48

JTarnstrom skrev:Jo, jag förstår det. Vad jag argumenterar för är att det testet inte kan tas som intäkt för att det inte finns hörbara skillnader mellan förstärkare. Den skillnaden i tonkurva som man justerar bort med EQ är både hör- och mätbar. Ergo, förstärkare [s]skiljer[/s] kan skilja sig hörbart åt.

(Nu var du snabb! :D Jag får kommentera en annan sak i stället! )

Jag skulle vilja modifera till "Förstärkare som skiljer sig hörbart åt, mäter olika".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 17:50

MagnusÖstberg skrev:
JTarnstrom skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Visst är det, men det anses väl inte som om förstärkaren opererar i sitt område om den frekvensavviker :D

Man borde självklart utgå från vilket frekvensområde tillverkaren anser att apparaten är byggd för att hantera :)

Om "operationsområdet" är så snålt tilltaget att normal användning innebär att förstärkaren opererar utanför det, eller utanför tillverkarens specifiaktion, skulle jag vilja påstå att den färgar och hörbart kan skilja sig från en annan förstärkare.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 17:51

subjektivisten skrev:
JTarnstrom skrev:Förklara istället varför testet förutsätter att eventuella hörbara skillnader mellan förstärkare måste kompenseras för med EQ.

Enkelt, för ta bort trasiga och felaktiga förstärkare. Vanliga och fungerande förstärkare kommer vara med i testet. Så jag säger det igen, varför inte göra testet? Om jag söker på erat nick, kommer jag då se inlägg där vi säger samma sak till kabelförespråkarna?

EQ:n används ju inte för att ta bort trasiga eller felaktiga förstärkare.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 17:52

subjektivisten skrev:

Nu har du fel Subbe!

En förstärkare som faller av innan DC är inte alltid felaktig eller trasig - den är OFTAST designad så.

Eller är ditt Rotel 1090 felaktigt? ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-28 17:52

JTarnstrom skrev:Om "operationsområdet" är så snålt tilltaget att normal användning innebär att förstärkaren opererar utanför det, eller utanför tillverkarens specifiaktion, skulle jag vilja påstå att den färgar och hörbart kan skilja sig från en annan förstärkare.
... och inte borde säljas som förstärkare för sitt ändamål. 8)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 17:54

subjektivisten skrev:

För övrigt ser jag ingen poäng med att göra testet eftersom alla mätbara och hörbara skillnader mellan förstärkarna elimineras med EQ. Jag tror inte att jag för ett ögonblick skulle klara testet.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 17:55

JTarnstrom skrev:Om "operationsområdet" är så snålt tilltaget att normal användning innebär att förstärkaren opererar utanför det, eller utanför tillverkarens specifiaktion, skulle jag vilja påstå att den färgar och hörbart kan skilja sig från en annan förstärkare.
+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 17:55

perstromgren skrev:
... och inte borde säljas som förstärkare för sitt ändamål. 8)

Och det är den typ av förstärkare som jag tror att de av oss som anser oss kunna höra skillnader mellan förstärkare avser. Taskiga konstruktioner, helt enkelt. SR7500 var en sådan.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-02-28 17:58

Det var stor skillnad mellan min tidigare Pioneer AVR, och min nuvarande för/slutstegs kombo från NAD!

Om inte så varit fallet, så hade jag behållt Pioneeren. 8)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-28 17:59

JTarnstrom skrev:
perstromgren skrev:
JTarnstrom skrev:
subjektivisten skrev:

OK?

Jo, jag förstår det. Vad jag argumenterar för är att det testet inte kan tas som intäkt för att det inte finns hörbara skillnader mellan förstärkare. Den skillnaden i tonkurva som man justerar bort med EQ är både hör- och mätbar. Ergo, förstärkare [s]skiljer[/s] kan skilja sig hörbart åt.

Men är det inte uppenbart att förstärkare KAN skilja sig från varandra? Om en förstärkare är synnerligen dåligt konstruerad, med minst 10% THD över hela registret, bara klarar av att leverera 2W och dessutom är -10db vid 140hz respektive 8khz, förväntar du dig inte att du skulle kunna höra det då? Det skulle ju inte finnas någon bas alls exempelvis.

Men, om man sorterar bort alla riktigt usla förstärkare och nöjer sig med de som bara är ganska dåliga, kanske -2db@20hz så blir det helt plötsligt svårare. Och fortsätter man sen med kompetent designade förstärjare som har sin -1db punkt långt under och över den hörbara delen av frekvgensspannet så blir det ännu mycket svårare igen.

Nu är det viktigt att komma ihåg att priset inte är en indikation på en förstärkaren kvalitet och jag tror att en hemmabioreceiver av rimlig klass presterar lika väl som vilken förstärkare som helst oavsett pris i sitt linjära område.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-02-28 18:02

Jag hör skillnad på alla förstärkare, alla kablar också.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-28 18:06

Objektivisten skrev:Jag hör skillnad på alla förstärkare, alla kablar också.

Det är sån tur att vi har dig. Dina inlägg höjer kvaliteten på alla trådar du välsignar med din närvaro!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 18:10

steveo1234 skrev:
Men är det inte uppenbart att förstärkare KAN skilja sig från varandra? Om en förstärkare är synnerligen dåligt konstruerad, med minst 10% THD över hela registret, bara klarar av att leverera 2W och dessutom är -10db vid 140hz respektive 8khz, förväntar du dig inte att du skulle kunna höra det då? Det skulle ju inte finnas någon bas alls exempelvis.

Men, om man sorterar bort alla riktigt usla förstärkare och nöjer sig med de som bara är ganska dåliga, kanske -2db@20hz så blir det helt plötsligt svårare. Och fortsätter man sen med kompetent designade förstärjare som har sin -1db punkt långt under och över den hörbara delen av frekvgensspannet så blir det ännu mycket svårare igen.

Nu är det viktigt att komma ihåg att priset inte är en indikation på en förstärkaren kvalitet och jag tror att en hemmabioreceiver av rimlig klass presterar lika väl som vilken förstärkare som helst oavsett pris i sitt linjära område.

Jo, jag har aldrig påstått annat än att det är oerhört svårt att skilja välkonstruerade förstäkrare åt. Jag har till och med påstått att jag inte har kunnat göra det med de bra förstärkare jag har haft i min ägo (Denon 1908, 4206, PA9, NAD 218 bl.a.) så länge det inte klipper.

Jag kan till och med låta LTS F/E-test avgöra ett köp och det behöver inte ens vara så att förstärkaren har klarat testet. MEn förmodligen är det så att det är förstärkare som subjektivt har uppfattats som ofärgande som hamnar i ett F/E-test hos LTS, övriga göre sig icke besvär.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 18:19

Sedan är det ju på det viset att de flesta av oss inte kan ställa upp förstärkare till test på det sätt som Clark gör, eller LTS. Vi tar hem en burk baserat på att specifikationen ser ut att vara tillräcklig för våra krav. Dock kan det ju vara så att förstärkaren i praktiskt användning opererar utanför sitt område, som det heter, men vi har ingen möjlighet att veta detta utan mätverktyg. Slutsatsen blir att vi tycker att den låter skit.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 18:22

Jag begriper inte att min så enkla fråga kunde vara så svårtolkad. Jag skulle vilja sticka ut hakan och nämna två saker som jag tror är av vikt.

1. Många förstärkare är (1) undemåliga för sitt syfte och därmed låter felande (2) är modelerade för att låta typiskt - linn, arcam mfl .

2. En del som anses enklare typ biorevicers eller liknande är för klena för sina specar och klara inte en tyngre last och låter därför illa och ger därmed hörbar skillnad mot en med för uppgiften adekvat dito.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 18:29

meanmachine skrev:2. En del som anses enklare typ biorevicers eller liknande är för klena för sina specar och klara inte en tyngre last och låter därför illa och ger därmed hörbar skillnad mot en med för uppgiften adekvat dito.

Vad menar du med en tyngre last?

Jag har förstått att många använder det begreppet på olika sätt.

Ungifär som de som tror att det är skillnad på vad en watt är beroende på vilken förstärkarteknologi som används.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-28 18:30

JTarnstrom skrev:För övrigt ser jag ingen poäng med att göra testet eftersom alla mätbara och hörbara skillnader mellan förstärkarna elimineras med EQ. Jag tror inte att jag för ett ögonblick skulle klara testet.

NEJ! Så gör dom inte alls.
Men oavsett så skulle vi ju göra blindtest hos dig när jag är i stockholm nästa gång. Din uppgift är att fixa innan så vi kan nivåmatcha dom inom 0,1 dB.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 18:31

Tyngre impedanser, stora skiftningar på densamma men det gäller även trögdrivna och folk med klena förstärkare som inte kan öka volymen till önskad sådan.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 18:32

subjektivisten skrev:
JTarnstrom skrev:För övrigt ser jag ingen poäng med att göra testet eftersom alla mätbara och hörbara skillnader mellan förstärkarna elimineras med EQ. Jag tror inte att jag för ett ögonblick skulle klara testet.

Men oavsett så skulle vi ju göra blindtest hos dig när jag är i stockholm nästa gång. Din uppgift är att fixa innan så vi kan nivåmatcha dom inom 0,1 dB.

Det enda mätverktyg jag har är XTZ Room Analyzer. Vet inte om det är tillräckligt noggrant.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-28 18:34

JTarnstrom skrev:
subjektivisten skrev:

Det enda mätverktyg jag har är XTZ Room Analyzer. Vet inte om det är tillräckligt noggrant.

En voltmeter är lättaste sättet att mäta exakt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-28 18:34

Nej, vi kan säkert snacka med Johan lindroos och få tips.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-28 18:36

Så här såg det ut när jag mätte frekvensgången på tre olika förstärkare. Klart hörbara skillnader och mätbara skillnader.

Bild

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi