Går det att höra skillnader mellan förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kan man höra skillnad mellan olika förstärkare

JA
166
88%
NEJ
8
4%
Vet inte
15
8%

Antal röster : 189

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 18:37

subjektivisten skrev:
JTarnstrom skrev:För övrigt ser jag ingen poäng med att göra testet eftersom alla mätbara och hörbara skillnader mellan förstärkarna elimineras med EQ. Jag tror inte att jag för ett ögonblick skulle klara testet.

NEJ! Så gör dom inte alls.
Men oavsett så skulle vi ju göra blindtest hos dig när jag är i stockholm nästa gång. Din uppgift är att fixa innan så vi kan nivåmatcha dom inom 0,1 dB.

För övrigt, vad är det de inte gör? De specar ju ett operationsområde där mätbara skillnader inte existerar mellan förstärkarna och påstår sedan att det inte finns några hörbara skillnader. Skulle trots det en tonkurveskillnad finnas jämnas den ut med EQ. Jag tror inte att jag kan höra något som inte är mätbart.

Frågan är ju om de förstärkare vi anser oss kunna detektera opererar inom eller utanför det snäva operationsområde som definieras. Jag och andra kanske har en vidare definition där operationsområdet utgörs av våra förväntningar som är baserade på de specifikationer som tillverkaren har uppgett. Om förstärkaren inte klarar vår definition av operationsområde anser vi oss kunna detektera den.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 18:37

Det måste vara en synvilla :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-28 18:37

JTarnstrom skrev:
subjektivisten skrev:
JTarnstrom skrev:För övrigt ser jag ingen poäng med att göra testet eftersom alla mätbara och hörbara skillnader mellan förstärkarna elimineras med EQ. Jag tror inte att jag för ett ögonblick skulle klara testet.

NEJ! Så gör dom inte alls.
Men oavsett så skulle vi ju göra blindtest hos dig när jag är i stockholm nästa gång. Din uppgift är att fixa innan så vi kan nivåmatcha dom inom 0,1 dB.

Det enda mätverktyg jag har är XTZ Room Analyzer. Vet inte om det är tillräckligt noggrant.

Det går att göra med tombstone och den micken du har.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 18:37

meanmachine skrev:Tyngre impedanser, stora skiftningar på densamma men det gäller även trögdrivna och folk med klena förstärkare som inte kan öka volymen till önskad sådan.

Du vet ju om att det specas vad det är för impedans förstärkaren är avsedd att hantera och att det är kunden som måste avgöra om förstärkaren är avsedd att hantera den last man ger den?

Att förstärkaren inte har erfoderligt många tillgängliga watt för behovet är ju inte direkt förstärkarens fel. MIn hembioförstärkare har inte det, och därför är ett externt slutsteg påkopplat.

Det är aldrig någon som tycker det är rörförstärkarens fel om det inte fungerar med högtalare ner mot 2 ohm, men av någon anledning är det hembioförtärkarens fel om den inte kan hantera detsamma - oavsett hur den är specad :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 18:39

För övrigt, vad är det de inte gör? De specar ju ett operationsområde där mätbara skillnader inte existerar mellan förstärkarna och påstår sedan att det inte finns några hörbara skillnader. Skulle trots det en tonkurveskillnad finnas jämnas den ut med EQ. Jag tror inte att jag kan höra något som inte är mätbart.

+1

Någon jäkla ordning får det nog vara på torpet. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 18:43

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:Tyngre impedanser, stora skiftningar på densamma men det gäller även trögdrivna och folk med klena förstärkare som inte kan öka volymen till önskad sådan.

Du vet ju om att det specas vad det är för impedans förstärkaren är avsedd att hantera och att det är kunden som måste avgöra om förstärkaren är avsedd att hantera den last man ger den?

Att förstärkaren inte har erfoderligt många tillgängliga watt för behovet är ju inte direkt förstärkarens fel. MIn hembioförstärkare har inte det, och därför är ett externt slutsteg påkopplat.

Det är aldrig någon som tycker det är rörförstärkarens fel om det inte fungerar med högtalare ner mot 2 ohm, men av någon anledning är det hembioförtärkarens fel om den inte kan hantera detsamma - oavsett hur den är specad :D

Helt rätt. Men hur många gånger har man sett personer som lurats av "fejk" watt på en biostärk och så hänger de på ett par Kappa eller liknande och allt krasar ihop.

Men det samma gäller även om du tror att 5x100w specade som kanske i realiteten är 50w och ett par stativare som påstår sig ge 88db men kanske är glad om den ger 85... När personen gasar lite så krymper ljudet ihop och tappar stinget. Man har en stereo som klarar strax runt samtalston? Men visst på komprimerad musik kanske det fungerar någolunda.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 18:49

Det enda rimliga är ju att jämföra förstärkare utifrån de specifikationer som tillverkaren anger. Att snäva in på ett operationsområde där man kanske bara får ut en bråkdel av den effekt som anges utan att det mäter galet blir ju helt fel. Wavacen i den andra tråden är ju ett utmärkt exempel. Operationsområdet blir ju oerhört mycket mindre än det man som konsument tror sig ha köpt. Att alla förstärkare låter likadant inom ett specat operationsområde är en rätt meningslös information ur ett kundperspektiv.
Sonos för hela slanten.

Richard
Inaktiverad

Re: Går det att höra skillnader mellan förstärkare?

Inläggav Richard » 2010-02-28 18:54

meanmachine skrev:Eftersom detta ämne nu kontaminerat flera trådar och inte tycks ge någon utväg tänker jag att ämnet är i sin linda och behöver föräras med en egen tråd. Lägger till en omröstning med.

SÅ är allt hörbar skillnad mellan alla förstärkare inbillad eller finns det skillnader mellan olika apparater som går att höra ?

NÅGRA verkar (min tolkning) markant hävda att placebo är ända påverkbaara faktorn här och att en minsta Yamahareciver låter identiskt med en Linn, Audio analouge eller Audio silvernight. En klass D mot en klass A verkar heller inte spela in utan vi kan nu alla köpa Beringer a500 och vara nöjda?

Mitt lite elaka sätt att skriva detta är färgat av min åsikt att hävda att det finns skillnader och inte sällan stora dessutom. Jag tror att jag utan vidare i BT kan skilja ut Audio analouge mot vilken Pioneerreciver som helst eller en Nad 3020 mot en Denonreciver. Jag tror mig kunna detektera skillnad mellan en Linn och en Yamahareciver. :)

Vad tror ni?

Man kan höra skillnad- ibland.

Vilket dina tester ju redan visat.
Men skillnaderna är ofta små. Det skriver du ju själv i dina tester, som är mycket intressanta.

Av ren nyfikenhet undrar jag: har du testat någon linnförstärkare än ?

Yamaha är väl inget under av transparens heller, för den delen.

Det är bara några få denonreceivrar och eventuellt från H/K från förr som låter bra och ganska ofärgat och dessutom orkar dom dra låga impedanser, men det är inget som gäller generellt för hemmabioreceivrar. Speciellt inte för Yamaha- om man tolkar alla effektkuberna i hemmabiotidningen.
Senast redigerad av Richard 2010-02-28 19:01, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-02-28 18:55

JTarnstrom skrev:Det enda rimliga är ju att jämföra förstärkare utifrån de specifikationer som tillverkaren anger. Att snäva in på ett operationsområde där man kanske bara får ut en bråkdel av den effekt som anges utan att det mäter galet blir ju helt fel. Wavacen i den andra tråden är ju ett utmärkt exempel. Operationsområdet blir ju oerhört mycket mindre än det man som konsument tror sig ha köpt. Att alla förstärkare låter likadant inom ett specat operationsområde är en rätt meningslös information ur ett kundperspektiv.

100% Medhåll!
Att nivåmatcha är ju en sak. Men att kompensera med EQ gör ju hela testet meningslöst. Såvida man inte argumenterar utifrån att det finns hörbara skillnader som inte är mätbara. Men nu var det ju inte det tråden handlade om! Man får helt enkelt skilja på äpplen och päron.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 19:00

meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Helt rätt. Men hur många gånger har man sett personer som lurats av "fejk" watt på en biostärk och så hänger de på ett par Kappa eller liknande och allt krasar ihop.

Men det samma gäller även om du tror att 5x100w specade som kanske i realiteten är 50w och ett par stativare som påstår sig ge 88db men kanske är glad om den ger 85... När personen gasar lite så krymper ljudet ihop och tappar stinget. Man har en stereo som klarar strax runt samtalston? Men visst på komprimerad musik kanske det fungerar någolunda.

Nu gör du fel, trots allt.

Antalet watt har inte ett skit med om högtalaren Kappa kan drivas eller inte. Du vet om Kappas minimiimpedans och den är inte att leka med. Många skulle drista sig till att kalla den felkonstruerad. Jag tillhör dem. En förstärkare som skall driva Kappa skall vara designad för att kunna hantera mycket låga impedanser.

Förstärkare specade för 5x100w levererar 5x100w. Det finns standarder för detta. Nästan undantagslöst levererar de väl lite mer, iallafall dom jag sett mätningar på (men jag lusläser inte hifpressen längre direkt).

Däremot har de börjat speca i 6 ohm istället för 8 ohm, och alla levererar inte 5x100w kontinuerligt. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron.

Däremot har du helt rätt i att högtalare ofta specar högre känslighet än de har, och 3db är en jävla skillnad som kräver dubblerad ineffekt för samma ljudtryck.

Observera dock att förutom ditt egna misstag så har inget av det du nämt egentligen med förstärkaren att göra - utan kundönskemål.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 19:04

Däremot har de börjat speca i 6 ohm istället för 8 ohm, och alla levererar inte 5x100w kontinuerligt. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron.

Jag vet att en watt är en watt och JA 6ohm är en stor skillnad och dessutom 1kanal driven med hela nättdelen vid 1000hz ... Inte att jämföra med 8ohm 20-20kHz båda kanalerna drivna. :)

När oberoende källor mäter har de ofta svårt att hitta med än 50-60w

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-28 19:07

meanmachine skrev:

När oberoende källor mäter har de ofta svårt att hitta med än 50-60w

Det var några år sen du kollade sist va? Sist jag letade förstärkare så gick det knappt att hitta en som levererade under 5*100W kont och de som misslyckades låg ofta precis under 100W.
Vilken vikt det nu har. Jag spelar själv nära ref-nivå med en onkyo 605 med en förstärkare som mäter 5*85W kont.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 19:11

Jag måste givetvis igen poängtera att det viktiga är att kombinera en högtalare en adekvat drift. Egentligen skulle jag nästan vilja påstå att man inte skall skilja förstärkaren och högtalaren åt som man lätt gör utan de båda jobbar ihop och om de två tillsammans inte lirar bra kommer kedjan att ramla ihop på ett eller annat vis.

Vad är en motor med kraft utan väghållning och vad är väghållning utan motor?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-28 19:19

UnholyRishna skrev:
JTarnstrom skrev:Att alla förstärkare låter likadant inom ett specat operationsområde är en rätt meningslös information ur ett kundperspektiv.

100% Medhåll!
Att nivåmatcha är ju en sak. Men att kompensera med EQ gör ju hela testet meningslöst.

Men EQ-kompenseringen är ju helt enkelt nivåmatchning över ett större frekvensområde. De flesta som tycker att det är stora skillnader mellan förstärkare pratar ju sällan om avrullningar i extremerna (och om de gör det så anses det utan betydelse), utan om "musikalitet", "transparens", "dynamik", och annat.

En förstärkare skall ju inte bara klara av att förstärka lika mycket vid alla frekvenser, den skall ju dessutom göra det utan att dista, leverera tillräckliga stigtider, ha dynamisk kapacitet, ge tillräcklig ström, etc.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 19:19

meanmachine skrev:När oberoende källor mäter har de ofta svårt att hitta med än 50-60w

Visa mig gärna tre sådanna mätningar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 19:26

steveo1234 skrev:Vilken vikt det nu har. Jag spelar själv nära ref-nivå med en onkyo 605 med en förstärkare som mäter 5*85W kont.

Du är inte representativ. Du är galen :D

Antar att dina högtalare har typ 4 ohms impedans och är rätt känsliga, dessutom lägger du effekten över 80hz. Under 80hz har du lite mer effekt va? ;)

MEN skulle du spela körsång på realistisk nivå i 2-kanal räcker din Onkyo nog inte om dina högtalare är normalkänsliga. Mina högtalare är på 91db/4 ohm (riktiga, inte marknadsföringsfina siffror) och då räcker mitt 2x200w/8 ohm steg (2x615w dynamiskt) precis till. Men jag vågar inte kruta på en hel låt eftersom jag är rädd om högtalarna...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 19:28

Almen skrev:Men EQ-kompenseringen är ju helt enkelt nivåmatchning över ett större frekvensområde. De flesta som tycker att det är stora skillnader mellan förstärkare pratar ju sällan om avrullningar i extremerna (och om de gör det så anses det utan betydelse), utan om "musikalitet", "transparens", "dynamik", och annat.

Tycker nog att jag har sett många som har uttalat sig i just tonkurvetermer, dvs. i termer av att förstärkare är ljusa eller mörka, att förstärkaren inte passar till vassa högtalare etc.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-02-28 19:36

MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:Vilken vikt det nu har. Jag spelar själv nära ref-nivå med en onkyo 605 med en förstärkare som mäter 5*85W kont.

Du är inte representativ. Du är galen :D

Antar att dina högtalare har typ 4 ohms impedans och är rätt känsliga, dessutom lägger du effekten över 80hz. Under 80hz har du lite mer effekt va? ;)

MEN skulle du spela körsång på realistisk nivå i 2-kanal räcker din Onkyo nog inte om dina högtalare är normalkänsliga. Mina högtalare är på 91db/4 ohm (riktiga, inte marknadsföringsfina siffror) och då räcker mitt 2x200w/8 ohm steg (2x615w dynamiskt) precis till. Men jag vågar inte kruta på en hel låt eftersom jag är rädd om högtalarna...

Jag tror att du har rätt även om jag inte tror att mina frontar är särskilt känsliga, 90db såsom jag använder dem enligt SPL-metern. Förstärkaren klipper runt 200W (i topparna) på de två frontkanalerna vilket den gör när det kommer riktigt starka applåder. Körsång har jag ingen aning om, det har jag inte provat men det kan jag tänka mig också. För mig är det ett icke problem då jag otroligt sällan spelar den sortens material på den nivån. Visst, det händer ju någon gång på koncertinspelningar och så, men, då sänker jag bara nivån tillfäligt. Om jag någon gång i framtiden tröttnar på det så blir det annan förstärkare och påhängsslutsteg. Men, jag tycker någonstans att det är ganska bra att jag inte KAN spela högre. Vill ju gärna behålla hörslen och jag tror inte att mina högtalare klarar av att spela så mycket högre än de gör för tillfället....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-02-28 19:37

Om nu alla förstärkare, efter nivå o tonkurvematcning etc. inte
går att skilja åt i ett blindtest under bästa tänkbara förhållanden
både för stärkarna och lyssnarna så skulle min slutsats kunna
bli att man är hemma om det inhandlas tex. ett klass-D-steg
med en för ändamålet tillräcklig effekt + naturligtvis ett prima
parametriskt EQ. Eller ? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-02-28 19:40

meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Minns när jag tidigt 80-tal tog hem ett Adytonsteg som enligt specarna hade samma effekt som mitt gamla Yamaha M4. Helt plötsligt spelade Magnepan MGIIa bas :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-28 19:41

JTarnstrom skrev:
Almen skrev:Men EQ-kompenseringen är ju helt enkelt nivåmatchning över ett större frekvensområde. De flesta som tycker att det är stora skillnader mellan förstärkare pratar ju sällan om avrullningar i extremerna (och om de gör det så anses det utan betydelse), utan om "musikalitet", "transparens", "dynamik", och annat.

Tycker nog att jag har sett många som har uttalat sig i just tonkurvetermer, dvs. i termer av att förstärkare är ljusa eller mörka, att förstärkaren inte passar till vassa högtalare etc.

Jo, visst förekommer det, men för de riktiga guldöronen är det andra saker som är viktiga. Från "sämsta förstärkar"-tråden.
Stereophile skrev:the Wavac SH-833 seamlessly filled in the midband with a rich, transparent, detailed sound that managed to unite the entire audible bandwidth into a whole that was coherent, transparent, rich, and round.

You'll hear more extended amplifiers on top, better-damped ones below, and more powerful, punchy, and dynamic ones all around. But I doubt you'll hear an amplifier that delivers the effervescence, transparency, and solidity of live music—all kinds of live music—as convincingly and effectively as does the Wavac SH-833.

"transparent" och "transparency" i en recension av en sådan stärkare blir ju ganska komiskt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-28 19:43

Laila skrev:Om nu alla förstärkare, efter nivå o tonkurvematcning etc. inte

Nej, det tror jag inte vi säger! Vi säger att förstärkare som uppfyller vissa minimkrav inte går att skilja åt om deras tonkurva inte gör det. Vi vet inte om ditt D-steg uppfyller minimkraven.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 19:49

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:När oberoende källor mäter har de ofta svårt att hitta med än 50-60w

Visa mig gärna tre sådanna mätningar.

Har annant och göra än att googla. :) Har sett flera sådana mätningar och kommer ihåg en precis en Pioneer som skulle lämna 5x100w men testpanelen menade att de inte fick ur med än 44w per kanal med alla kanaler drivna. :)

KOmmer även ihåg flera sonymaksiner som var specade till 100w per kanal men som vid 4ohm gar typ 18-19w 8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-28 19:50

Almen skrev:Jo, visst förekommer det, men för de riktiga guldöronen är det andra saker som är viktiga. Från "sämsta förstärkar"-tråden.
Stereophile skrev:the Wavac SH-833 seamlessly filled in the midband with a rich, transparent, detailed sound that managed to unite the entire audible bandwidth into a whole that was coherent, transparent, rich, and round.

You'll hear more extended amplifiers on top, better-damped ones below, and more powerful, punchy, and dynamic ones all around. But I doubt you'll hear an amplifier that delivers the effervescence, transparency, and solidity of live music—all kinds of live music—as convincingly and effectively as does the Wavac SH-833.

"transparent" och "transparency" i en recension av en sådan stärkare blir ju ganska komiskt.

Jösses! 8O Mätningen på en SH-833 visar att den ger en tonkurva som avviker från rak med mer än 9 dB (!) när den lastas av Sterophiles simulerade högtalarlast! Resten av mätningarna visar hur illa det kan gå när man släpper loss en massa marknadsdroider:

http://www.stereophile.com/tubepoweramp ... ndex5.html

Ingen ingenjör värt sitt salt skulle säga att detta var en förstärkare som är tänkt att användas till annat än att stå i skyltfönstret.

PS. Även min gamla mor skulle kunna höra skillnad på en SH-833 och något vad som helst, med färska batterier i hörapparaten! :D DS.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-02-28 20:12

perstromgren skrev:
Laila skrev:Om nu alla förstärkare, efter nivå o tonkurvematcning etc. inte

Nej, det tror jag inte vi säger! Vi säger att förstärkare som uppfyller vissa minimkrav inte går att skilja åt om deras tonkurva inte gör det. Vi vet inte om ditt D-steg uppfyller minimkraven.

Jomenvisst, vi kan ju "koka ner" det hela så att det till slut
bara återstår en endaste förstärkare(som uppfyller kraven)
som man i sin tur kan hålla på o testa med sig själv om
det kan tänkas roa. :) :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-02-28 20:17

perstromgren skrev:PS. Även min gamla mor skulle kunna höra skillnad på en SH-833 och något vad som helst, med färska batterier i hörapparaten! :D DS.

från köket tom.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-28 20:32

Laila skrev:Jomenvisst, vi kan ju "koka ner" det hela så att det till slut bara återstår en endaste förstärkare(som uppfyller kraven)
som man i sin tur kan hålla på o testa med sig själv om
det kan tänkas roa. :) :D

Nja, det är ju inte det det handlar om för mig. Tonkurvekompenseringen görs ju för att en sned kurva är designmässigt ett så enkelt sätt att få en förstärkare (eller kabel, för den delen) att låta litet annorlunda.

Om man säljer en superkabel som påstås vara mer transparent än lampsladd så är det ju inget svårt att skilja ut den mot lampsladden om den faller av tillräckligt mycket i diskanten. Då blir ju ett blindtest meningslöst.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-28 20:36

dimitri skrev:
perstromgren skrev:PS. Även min gamla mor skulle kunna höra skillnad på en SH-833 och något vad som helst, med färska batterier i hörapparaten! :D DS.

från köket tom.
stekandes fläsk

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-02-28 20:50

För min del så känns eq'n som fusk. Det är inte så apparaten kommer avlyssnas hemma så vad är poängen att ta bort skillnaden som alla användare får bara för att få ingen skillnad alls?

mvh/harryup

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-02-28 20:58

Diskussionen man kan höra skillnad mellan förstärkare känns som rätt så avgjord i och med att informationen om EQ i Clarks test dök upp. Tonkurvan är ju en rätt väsentlig variabel som inte kan uteslutas vid en jämförelse. Jag köper att man inte kan detektera skillnader mellan förstärkare om man eliminerar alla mätbara skillnader som ligger över hörbarhetsnivå före testet men det är ju knappast intressant ur ett praktiskt användarperspektiv.
Sonos för hela slanten.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi