meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:meanmachine skrev:Tyngre impedanser, stora skiftningar på densamma men det gäller även trögdrivna och folk med klena förstärkare som inte kan öka volymen till önskad sådan.
Du vet ju om att det specas vad det är för impedans förstärkaren är avsedd att hantera och att det är kunden som måste avgöra om förstärkaren är avsedd att hantera den last man ger den?
Att förstärkaren inte har erfoderligt många tillgängliga watt för behovet är ju inte direkt förstärkarens fel. MIn hembioförstärkare har inte det, och därför är ett externt slutsteg påkopplat.
Det är aldrig någon som tycker det är rörförstärkarens fel om det inte fungerar med högtalare ner mot 2 ohm, men av någon anledning är det hembioförtärkarens fel om den inte kan hantera detsamma - oavsett hur den är specad

Helt rätt. Men hur många gånger har man sett personer som lurats av "fejk" watt på en biostärk och så hänger de på ett par Kappa eller liknande och allt krasar ihop.
Men det samma gäller även om du tror att 5x100w specade som kanske i realiteten är 50w och ett par stativare som påstår sig ge 88db men kanske är glad om den ger 85... När personen gasar lite så krymper ljudet ihop och tappar stinget. Man har en stereo som klarar strax runt samtalston? Men visst på komprimerad musik kanske det fungerar någolunda.
Nu gör du fel, trots allt.
Antalet watt har inte ett skit med om högtalaren Kappa kan drivas eller inte. Du vet om Kappas minimiimpedans och den är inte att leka med. Många skulle drista sig till att kalla den felkonstruerad. Jag tillhör dem. En förstärkare som skall driva Kappa skall vara designad för att kunna hantera mycket låga impedanser.
Förstärkare specade för 5x100w levererar 5x100w. Det finns standarder för detta. Nästan undantagslöst levererar de väl lite mer, iallafall dom jag sett mätningar på (men jag lusläser inte hifpressen längre direkt).
Däremot har de börjat speca i 6 ohm istället för 8 ohm, och alla levererar inte 5x100w kontinuerligt. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron.
Däremot har du helt rätt i att högtalare ofta specar högre känslighet än de har, och 3db är en jävla skillnad som kräver dubblerad ineffekt för samma ljudtryck.
Observera dock att förutom ditt egna misstag så har inget av det du nämt egentligen med förstärkaren att göra - utan kundönskemål.