Almen skrev:Harryup skrev:Almen skrev:JTarnstrom skrev:Jo, men jag är ju kabelskeptiker. JAg tror inte att det finns hörbara egenskaper som vi inte kan mäta. Kanske därför jag inte riktigt förstår vad det är du försöker övertyga mig om. Jag förstår ditt resonemang i övrigt.
Nä, det känns som att vi pratar runt varandra.
Testerna är som sagt till för att övertyga guldöronen som aldrig skulle gå med på att en konding skulle kunna få EKK att låta lika bra som $$$$-kabeln.
Almen hur vet du det? Känner du guldöron? Eller är det gissningar? Det låter som om det vore en sanning då du säger det.
mvh/Harryup
Det känns fortfarande som att vi pratar runt varandra.Jag har bara infon om testerna som har presenterats. Tor du inte att det finns "guldöron som aldrig skulle gå med på att en konding skulle kunna få EKK att låta lika bra som $$$$-kabeln"? Vad tror du själv testerna är till för?
Till exempel kan man läsa följande i Stereophile i en test av Bryston 7B SST[sup]2[/sup]:Michael Fremer skrev:Tonally, nothing stuck out. But something was missing. Even though everything was there, there seemed to be little "there" there.
---
...what was so different? For starters, the spatial and textural presentations. The Brystons consistently produced soundstages that extended considerably behind the plane described by the speaker baffles. But while images were cleanly layered within that depth, nothing advanced forward of that plane, and the image focus seemed relatively diffuse.
Där vore det intressant att låta den käre Mr Fremer testa blint, nivåmatchat, och med eventuell EQ (som om det skulle hända).
Jag har ingen aning om det finns Guldöron överhuvudtaget. Eller om dom har gemensam agenda och beter sig likartade. Tror du det kan finnas en LTS-medlem som också är guldöra och skulle tycka samma?
Ja, jag vet inte.
Varför testerna finns där man med flit tar bort alla skillnader och sen skall höra skillnader, tja sysslolöshet kanske? För att få forumkompisar?
Vuxna män med märkliga lekar som aldrig skulle locka en kvinna till samma sällskap känns det som. Jag tycker testen verkar vara lika viktig som att ta 2 st NAD208 man ser till att dom mäter exakt lika och sen blindtestar man dom och ser om man kan höra en skillnad. Intressant test, not.
Om det inte är för att man skall bevisa att bra equar har sin plats i vilken stereo som helst och att dom är så pass neutrala att dom kan ge vilket ljud man vill. I så fall borde vi ha en eq tråd där man kan komma med förslag på hur olika dom låter i olika prisklasser. (Obs inget skämt)
mvh/Harryup