Går det att höra skillnader mellan förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kan man höra skillnad mellan olika förstärkare

JA
166
88%
NEJ
8
4%
Vet inte
15
8%

Antal röster : 189

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-01 11:33

Almen skrev:
Harryup skrev:
Almen skrev:
JTarnstrom skrev:Jo, men jag är ju kabelskeptiker. JAg tror inte att det finns hörbara egenskaper som vi inte kan mäta. Kanske därför jag inte riktigt förstår vad det är du försöker övertyga mig om. Jag förstår ditt resonemang i övrigt.

Nä, det känns som att vi pratar runt varandra. :)

Testerna är som sagt till för att övertyga guldöronen som aldrig skulle gå med på att en konding skulle kunna få EKK att låta lika bra som $$$$-kabeln.

Almen hur vet du det? Känner du guldöron? Eller är det gissningar? Det låter som om det vore en sanning då du säger det.

mvh/Harryup

Det känns fortfarande som att vi pratar runt varandra. :? Jag har bara infon om testerna som har presenterats. Tor du inte att det finns "guldöron som aldrig skulle gå med på att en konding skulle kunna få EKK att låta lika bra som $$$$-kabeln"? Vad tror du själv testerna är till för?

Till exempel kan man läsa följande i Stereophile i en test av Bryston 7B SST[sup]2[/sup]:
Michael Fremer skrev:Tonally, nothing stuck out. But something was missing. Even though everything was there, there seemed to be little "there" there.
---
...what was so different? For starters, the spatial and textural presentations. The Brystons consistently produced soundstages that extended considerably behind the plane described by the speaker baffles. But while images were cleanly layered within that depth, nothing advanced forward of that plane, and the image focus seemed relatively diffuse.

Där vore det intressant att låta den käre Mr Fremer testa blint, nivåmatchat, och med eventuell EQ (som om det skulle hända).

Jag har ingen aning om det finns Guldöron överhuvudtaget. Eller om dom har gemensam agenda och beter sig likartade. Tror du det kan finnas en LTS-medlem som också är guldöra och skulle tycka samma?
Ja, jag vet inte.
Varför testerna finns där man med flit tar bort alla skillnader och sen skall höra skillnader, tja sysslolöshet kanske? För att få forumkompisar?
Vuxna män med märkliga lekar som aldrig skulle locka en kvinna till samma sällskap känns det som. Jag tycker testen verkar vara lika viktig som att ta 2 st NAD208 man ser till att dom mäter exakt lika och sen blindtestar man dom och ser om man kan höra en skillnad. Intressant test, not.
Om det inte är för att man skall bevisa att bra equar har sin plats i vilken stereo som helst och att dom är så pass neutrala att dom kan ge vilket ljud man vill. I så fall borde vi ha en eq tråd där man kan komma med förslag på hur olika dom låter i olika prisklasser. (Obs inget skämt)
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-01 11:38

Ja, den där typen av test är ju bara intressant om man vill vederlägga någons förmåga att uppfatta omätbara skillnader.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-01 11:40

JTarnstrom skrev:Ja, den där typen av test är ju bara intressant om man vill vederlägga någons förmåga att uppfatta omätbara skillnader.

Man kan ju visa att det inte är någon magi inblandad, utan det är den fysiska, mätbara världen som gäller även inom audio.

Edit: Skulle också vara kul om man kunde emulera ljudet från olika apparatkedjor. Man bygger en transparent signalkedja och sen hakar man på en låda där man kan välja en massa olika kombinationer via ett grafiskt gränssnitt. Går ju inte med högtalarna, men resten :)
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-01 11:56

Erik_AA skrev:
JTarnstrom skrev:Ja, den där typen av test är ju bara intressant om man vill vederlägga någons förmåga att uppfatta omätbara skillnader.

Man kan ju visa att det inte är någon magi inblandad, utan det är den fysiska, mätbara världen som gäller även inom audio.

Edit: Skulle också vara kul om man kunde emulera ljudet från olika apparatkedjor. Man bygger en transparent signalkedja och sen hakar man på en låda där man kan välja en massa olika kombinationer via ett grafiskt gränssnitt. Går ju inte med högtalarna, men resten :)

Javisst går det, den eq jag har kan man köra som peq med en massa valbara filter, brantheter, q-värden etc. Och man kan tisdfördröja och fasförskjuta. Minska attacken, öka attacken, minska eller förlänga utklingningen, köra eq över en viss nivå, komprimera över en viss nivå, expandera under en viss nivå. Har typ 50 inbyggda minnesplatser för att lagra inställningar så det går att köra test med rakt eller viss justering etc.mm. mm.
Sen gäller det ju att veta hur en kedja beter sig också annars så blir det ju bara att hitta på. Personligen har jag aldrig haft intresse att leka med allt det där.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-03-01 12:07

med vissa digitala gitarrförstärkare lyckas man ju bra att efterlikna olika
berömda förstärkare. Så det verkar ju gå, det som Erik AA är ute efter.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-01 12:20

CODY skrev:med vissa digitala gitarrförstärkare lyckas man ju bra att efterlikna olika
berömda förstärkare. Så det verkar ju gå, det som Erik AA är ute efter.

Absolut fast där är det kanske lättare då man vill ha en egen dist etc.
Inom Hifi så finns det väl inget uttalat sådant mig veterligen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-03-01 12:55

Den kunde efterlikna olika pedaler också, inklusive en fem-sex olika dist-
pedaler. Liksom olika wah-wah pedaler, you name it.

Tycker hifi är lite efterblivet eftersom man inte kan efterlikna en transparent
förstärkare som så många inte minst på detta forum är sugna på. Det
går ju utmärkt för de som tillverkar saker för musiker, att skapa en
eftertraktansvärd ljudsignatur av sedan länge utgågna förstärkare mm (jfr
Nad 208 och RB 1090).
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-01 13:30

CODY skrev:Tycker hifi är lite efterblivet eftersom man inte kan efterlikna en transparent
Nad 208 och RB 1090).

Men en transparent apparat har ingen ljudsignatur alls - det finns inget att efterlikna. Inget skall läggas till eller dras ifrån, den skall "bara" vara bra.

Man kan inte spraya en mjölkig fönsterruta med transparentfärg och så blir den hux flux helt genomskinlig. Men det vore ju en bra affärsidé. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-01 13:34

Harryup skrev:Jag har ingen aning om det finns Guldöron överhuvudtaget. Eller om dom har gemensam agenda och beter sig likartade.

OK, jag trodde att begreppet guldöra var någorlunda känt. Nåja, skippa det då om det förvirrar, men jag specade det ganska noga: "person som aldrig skulle gå med på att en konding skulle kunna få EKK att låta lika bra som $$$$-kabeln"

De är vanligare än du verkar tro, och har enligt mitt tyckande ett orimligt stort inflytande.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-01 14:42

JTarnstrom skrev:Hur vet du att den åsikten inte delas av de som du argumenterar mot? Jag har själv sagt att jag inte tror mig höra skillnad mellan ett antal olika Denon-modeller, Sentec PA9 och några andra, till exempel. Det finns säkert fler modeller ute på marknaden som jag inte skulle höra skillnad på, men det finns också några som avviker.

Sålänge du inte gjorde det blint och nivåmatchat så vet du inte om dom verkligen hade en hörbar skillnad eller ej! Det är ju det som är poängen!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-01 16:30

Almen skrev:
Harryup skrev:Jag har ingen aning om det finns Guldöron överhuvudtaget. Eller om dom har gemensam agenda och beter sig likartade.

OK, jag trodde att begreppet guldöra var någorlunda känt. Nåja, skippa det då om det förvirrar, men jag specade det ganska noga: "person som aldrig skulle gå med på att en konding skulle kunna få EKK att låta lika bra som $$$$-kabeln"

De är vanligare än du verkar tro, och har enligt mitt tyckande ett orimligt stort inflytande.

Finns ju inte eskimåer heller. Har för mig att det just finns en tråd om just att det inte finns folk som hör bättre. Fast det finns ju definitivt folk med större lyssningsvana än andra. OM man är intresserad av dyra kablar så kan jag förstå att man inte tror att EKK + en konding låter lika bra i synnerhet eftersom ingen har visat upp en sådan kombination för lyssning.
Men om det är så att jämförelsen är möjlig att göra och utfallet är helt identiskt så tror jag säkert att en del skulle ändra ståndpunkt.
Men säkert inte alla för alla kommer ju definitivt inte tycka lika oavsett vad det än är.
mvh/harryup

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-01 17:05

CODY skrev:Tycker hifi är lite efterblivet eftersom man inte kan efterlikna en transparent
Nad 208 och RB 1090).

Är inte riktigt säker på vad du menar, men om du menar varför man inte bara rattar in en EQ på slutet så att kedjan blir "transparent" så funkar det väl så länge man bara har tonkurvefel. De flesta former av dist låter sig inte reverseras sådär dock.

Men om man har möjligheten att få igenom en rimligt oförvanskad (ej hörbart färgande) signal genom sin kedja skulle det kunna vara lite lattjo att kunna ratta in en ljudsignatur från lite olika gamla apparater och lyssna på dem.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-03-01 18:27

subjektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Skippar vi idén om att frekvenskompensera förstärkarna lika, och nöjjer oss med att nivåjustera dem (var det till 0,1db?) så lovar jag att även lommhörda du kommer höra skillnad på två förstärkare vi testar. Sätter en middag på det, du gillar ju sunkhak.

Jag har inte sagt det inte går att skilja mellan förstärkare. Det jag hävdar är att dom flesta vanliga förstärkare kommer det bli nollresultat på. Det finns ju rätt enorm bas för det påståendet.

Eh, ditt påstående verkar mer taget ur luften.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-01 19:03

subjektivisten skrev:
JTarnstrom skrev:Hur vet du att den åsikten inte delas av de som du argumenterar mot? Jag har själv sagt att jag inte tror mig höra skillnad mellan ett antal olika Denon-modeller, Sentec PA9 och några andra, till exempel. Det finns säkert fler modeller ute på marknaden som jag inte skulle höra skillnad på, men det finns också några som avviker.

Sålänge du inte gjorde det blint och nivåmatchat så vet du inte om dom verkligen hade en hörbar skillnad eller ej! Det är ju det som är poängen!

Ren bullshit. Jäkla mantra och cirkelresonemang.

Är ett blint test det ända valida test som finns? Om vi skulle köra öppet test mellan en testgrupp och alla oberoende av varandra sade samma sak skulle detta likaväl tjäna som bevisföring.

Ta och öppna ögonen !
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-03-01 19:08

Erik_AA skrev:
Nad 208 och RB 1090).

Är inte riktigt säker på vad du menar, men om du menar varför man inte bara rattar in en EQ på slutet så att kedjan blir "transparent" så funkar det väl så länge man bara har tonkurvefel. De flesta former av dist låter sig inte reverseras sådär dock.

Men om man har möjligheten att få igenom en rimligt oförvanskad (ej hörbart färgande) signal genom sin kedja skulle det kunna vara lite lattjo att kunna ratta in en ljudsignatur från lite olika gamla apparater och lyssna på dem.

Jag är lite raljant i mitt inlägg. :D Men det vore allvarligt talat kul att ha
ett digitalt filter som gjorde om ens stärkare till en skön leak-förstärkare.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-01 19:10

meanmachine skrev:
subjektivisten skrev:

Är ett blint test det ända valida test som finns? Om vi skulle köra öppet test mellan en testgrupp och alla oberoende av varandra sade samma sak skulle detta likaväl tjäna som bevisföring.

Ta och öppna ögonen !
Varför så upprörd?

Är du tvingad att göra som Subjektivisten säger? Jobbigt isåfall. Med tanke på alla apparater du har ;)

Men kan du förstå tanken (det här är ju en rotvälta eftersom du aldrig ger dig likväl som Subjektivisten) på att eliminera alla faktorer som medvetet eller omedvetet kan påverka bedömningen?

Förutom att checka blint finns det massor av fel man kan göra. Att testa blint på fel sätt ger liksom inget vettigt resultat det heller..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-01 19:16

Johan_Lindroos skrev:Eh, ditt påstående verkar mer taget ur luften.

Inte alls, finns mängder av tester som visar detta. Nu snackar jag om A/B tester, inte F/E tester.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-01 19:19

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:
subjektivisten skrev:

Ta och öppna ögonen !
Varför så upprörd?

Är du tvingad att göra som Subjektivisten säger? Jobbigt isåfall. Med tanke på alla apparater du har ;)

Men kan du förstå tanken (det här är ju en rotvälta eftersom du aldrig ger dig likväl som Subjektivisten) på att eliminera alla faktorer som medvetet eller omedvetet kan påverka bedömningen?

Förutom att checka blint finns det massor av fel man kan göra. Att testa blint på fel sätt ger liksom inget vettigt resultat det heller..

Visst ser jag att blinda tester tilför friskt vatten i en sunkig värld. Men jag måste INTE tjata in det som ett muslimskt mantra i folk. Det skulle bara bli kontraproduktivt och jag ser och märker att en del gör just så och skapar fiender till det som är bra genom att reklamera det så illa.
Senast redigerad av meanmachine 2010-03-01 19:23, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-03-01 19:19

meanmachine skrev:
subjektivisten skrev:

Ta och öppna ögonen !

Hur stor är testgruppen? Låt säga 20 pers. Vilken är sannolikheten att alla säger samma sak? Men låt säga att alla säger samma sak. Fine. Försök sedan att publicera resultaten i en peer reviewed vetenskaplig tidskrift. Artikeln kommer inte att bli antagen. Inte om undersökningen även kompletteras med resultat från en BT. Som förvisso mycket väl kan bekräfta det öppna testet. Eller inte.

Så nog måste jag hålla med Suben här. För som han mycket riktigt påpekar finns det en uppsjö av seriösa BT med nollresultat medan öppen lyssning visade på stora skillnader.

Man behöver inte ha fel "bara" för att ens debatteknik och finkänslighet lämnar en hel del övrigt att önska.
Senast redigerad av dimitri 2010-03-01 19:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-01 19:27

dimitri skrev:
meanmachine skrev:
subjektivisten skrev:

Ta och öppna ögonen !

Hur stor är testgruppen? Låt säga 20 pers. Vilken är sannolikheten att alla säger samma sak? Men låt säga att alla säger samma sak. Fine. Försök sedan att publicera resultaten i en peer reviewed vetenskaplig tidskrift. Artikeln kommer inte att bli antagen. Inte om undersökningen även kompletteras med resultat från en BT. Som förvisso mycket väl kan bekräfta det öppna testet. Eller inte.

Så nog måste jag hålla med Suben här. För som han mycket riktigt påpekar finns det en uppsjö av seriösa BT med nollresultat medan öppen lyssning visade på stora skillnader.

Man behöver inte ha fel "bara" för att ens debatteknik och finkänslighet lämnar en hel del övrigt att önska.

Alltså är ni dumma eller driver ni med mig? Vi är väl för fan inte vetenskapsmän utan användare och en grupp på 20 som oberoende av varandra lyckas säga samma sak som jag är klart ok för mig att bruka som bevis. Men häll gärna vatten på gåsen så vi får höra om blinda tester igen i 200 nya trådar? Det gör inget för jag är snart immun.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-01 19:32

Vad var egentligen skälet till din upprördhet nu?

Att någon faktiskt påpekade att det du för fram kanske inte håller hela vägen?

Klart som korvspad att man kan tycka att vissa saker är så självklara att det inte behöver funderas över, men när vet man att det är så? Alltså, verkligen vet?

Tro mig, jag orkar knappt inte köra några blindtester själv, men nog tusan förstår jag att det vore det bästa. Gör inte du det?

Jag har iallafall blivit "lurad" av mig själv så många gånger att jag inte ifrågasätter att jag kan bli det. För mig är det ingen kritik mot min egen förmåga eller prestigeförlust att undersöka saker på bästa möjliga sätt om jag verkligen vill veta något.

Ser du det som personlig kritik kanske när någon föreslår ett blint test?

PS. Se det nu inte som om jag tvingar dig att blintesta, faktum är att jag inte bryr mig om hur andra testar. De gör ju som de vill, och jag bedömmer deras resultat utefter hur de förklarar att de gjort. DS.
Jag saknar dig.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-03-01 19:44

meanmachine skrev:Alltså är ni dumma eller driver ni med mig? Vi är väl för fan inte vetenskapsmän utan användare och en grupp på 20 som oberoende av varandra lyckas säga samma sak som jag är klart ok för mig att bruka som bevis. Men häll gärna vatten på gåsen så vi får höra om blinda tester igen i 200 nya trådar? Det gör inget för jag är snart immun.

Nej, det är sant, vi är inte inte vetenskapsmän. Själv köper jag en förstärkare jag tycker om och har den i 15 år utan att bry mig om huruvida den återger korrekt eller om den är bättre/sämre än någon annan förstärkare. De två senaste förstärkare köpte jag olyssnade och var/är mycket nöjd.
Men ämnet för tråden är om skillnader mellan förstärkare kan höras. Svarsalternativen är ja, nej, vet inte. Svaret "nej" är uteslutet. Återstår "ja" vilket ju är en självklarhet eller "vet inte". Inte mycket till val. Observera att svaret "ja" är självklart trots att många BT har misslyckats med att påvisa skillnader.
Alltså, om jag ska besvara trådens fråga eller ha synpunkt på diskussionen så räcker det inte för mig att 20 personer har samma åsikt i en öppen test*. Detta hindrar dock inte mig att nyttja en 10 år gammal förstärkare och njuta av musiken.

*Jag skulle acceptera resultat från öppen test om t.ex innanmätet från en Yamaha (t.ex.) doldes i ett Krell chassi och vice versa utan att deltagarna visste om det.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-01 19:47

MagnusÖstberg skrev:PS. Se det nu inte som om jag tvingar dig att blintesta, faktum är att jag inte bryr mig om hur andra testar. De gör ju som de vill, och jag bedömmer deras resultat utefter hur de förklarar att de gjort. DS.

Det är mycket möjligt att herr elaka maskinen inom en snar framtid blindtestar förstärkare nivåmatchat. Han efterfrågade i alla fall ett verktyg för nivåmatchning igår, vill jag minnas. :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-01 19:50

Jag skulle acceptera resultat från öppen test om t.ex innanmätet från en Yamaha (t.ex.) doldes i ett Krell chassi och vice versa utan att deltagarna visste om det.

Det finns flera sådana tester. :)

Men skulle du lyssna på "rätt" person om ett öppet test. IÖ har ju tagit 668 med örat som transparent men får man tro senare tids tester är ju alla spelare oskiljbara så det var kanske inte bragd då? Det är ofta "öppna" tester duger om de kommer från rätt håll. Min observation.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-01 19:51

gnypp45 skrev:
MagnusÖstberg skrev:PS. Se det nu inte som om jag tvingar dig att blintesta, faktum är att jag inte bryr mig om hur andra testar. De gör ju som de vill, och jag bedömmer deras resultat utefter hur de förklarar att de gjort. DS.

Det är mycket möjligt att herr elaka maskinen inom en snar framtid blindtestar förstärkare nivåmatchat. Han efterfrågade i alla fall ett verktyg för nivåmatchning igår, vill jag minnas. :)

Japp! SÅ är det jag har utfört med CD förut och fått en reality check.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-01 19:56

meanmachine skrev:
Jag skulle acceptera resultat från öppen test om t.ex innanmätet från en Yamaha (t.ex.) doldes i ett Krell chassi och vice versa utan att deltagarna visste om det.

Men skulle du lyssna på "rätt" person om ett öppet test. IÖ har ju tagit 668 med örat som transparent men får man tro senare tids tester är ju alla spelare oskiljbara så det var kanske inte bragd då? Det är ofta "öppna" tester duger om de kommer från rätt håll. Min observation.

Får jag också svara?

Varför skulle man det?

Men jag skulle lägga en rekommendation från någon jag har erfarenhetsmässig respekt i listan över objekt att titta på. Olika personer har olika mycket credd på olika områden.

Vilka tester pratar du om? Sådanna där svepande uttalande utan hänvisning tillhör tex kategorin skräp för mig, och jag lägger ingen vikt alls på det du skriver. Det är ju lätt att påstå vad som helst om man inte behöver visa upp data för det. Eller hur? :)
Jag saknar dig.

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-03-01 20:02

meanmachine skrev:

...

Vill bara lägga till att en sådan test inte bara skulle gå ut på att höra skillnad utan även peka ut den förstärkare som föredras.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-01 20:05

dimitri skrev:
meanmachine skrev:

...

Vill bara lägga till att en sådan test inte bara skulle gå ut på att höra skillnad utan även peka ut den förstärkare som föredras.

Jag vet inte om det är med förstärkare men jag har hört om att Bose har en sådan lösning som de kallar The bose experience. En snubbe jag höre om här på forumen har en hiendspelare med en Ipod i. 8O Fy vad tarvligt. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-01 20:06

meanmachine skrev:
gnypp45 skrev:

Japp! SÅ är det jag har utfört med CD förut och fått en reality check.

Hur var det nu... Jo:
meanmachine skrev:Min tester mellan CD spelare var tyvärr inte nivåmatchade men det tycker jag inte var nödvändigt heller. Testet utföll ändå med en näsvisning om vart det barkade. Men nivåmatchade tester är det säker ännu svårare att bedömma.

Du får en halv poäng i alla fall (för insikten på slutet). :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-01 20:08

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:

Får jag också svara?

Varför skulle man det?

Men jag skulle lägga en rekommendation från någon jag har erfarenhetsmässig respekt i listan över objekt att titta på. Olika personer har olika mycket credd på olika områden.

Vilka tester pratar du om? Sådanna där svepande uttalande utan hänvisning tillhör tex kategorin skräp för mig, och jag lägger ingen vikt alls på det du skriver. Det är ju lätt att påstå vad som helst om man inte behöver visa upp data för det. Eller hur? :)

Det är sant. Det kallas lögn om man gör det. Man är paranoid om man inte tror på nått utan bevis. ORdet god tro och ärlighet betyder tydligen ingenting för dig men jag sätter högt värde på det och det skiljer oss åt. :)

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi