Går det att höra skillnader mellan förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kan man höra skillnad mellan olika förstärkare

JA
166
88%
NEJ
8
4%
Vet inte
15
8%

Antal röster : 189

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-02 16:05

subjektivisten skrev:
Rydberg skrev:NAD 208 och Bryston 28B-SST skiftades mellan i helgens lilla hifiträff jag hade hemma. Inget blint, inget nivåmatchat men alla var väldigt säkra på att det var en ganska signifikant skillnad. Behöver jag säga till vilken förstärkares fördel? 8)

Sålänge det inte är något fel på 208 så sätter jag 10 000 kr att ni icke skulle skilja dom åt i nivåmatchat blindtest.
Då ligger du risigt till grabben!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-02 16:06

MagnusÖstberg skrev:Då ligger du risigt till grabben!

Inte alls!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-02 16:08

Jag är djupt impad av folk som påstår sig höra dessa skillnader i icke akustiskfixade rum med massa efterklang. Det är riktigt bra gjort. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-02 16:09

subjektivisten skrev:

Inte alls!
Jag fixar en F/E-test, nivåmatchad med LTS så får föreningen lite pengar :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-02 16:09

Undringar:

Är minsta hörbara skillnad 0,1 dB? Det låter väldigt, väldigt lite i mina öron (häpp!).

Dock så finns det ju ett antal förstärkare som uppvisar en variation i respektive tonkurva på mer än så.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-02 16:11

MagnusÖstberg skrev:
subjektivisten skrev:

Inte alls!
Jag fixar en F/E-test, nivåmatchad med LTS så får föreningen lite pengar :)

Räknar du med ett annat resultat i ett ABX test?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-03-02 16:11

subjektivisten skrev:
Panelguy skrev:Det vore ju ett drömscenario att Denon och Nad skulle vara lika bra som Bryston´s top-of-the-line steg :wink:

Sålänge du inte har något extremt jobbig högtalare så finner jag det som stor chans att du icke kommer höra någon skillnad mellan dom inom dess linjära område vid ett blint A/B test.

Möjligt att det är betydligt svårare att detektera skillnader med lättdrivna högtalare. Jag har mestadels erfarenhet med Magneplanarer, Logans och Audiostatic och där är det inga problem. Visar sig extra tydligt i basen där ett mindre kapabelt steg helt enkelt inte har orken.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-02 16:12

Panelguy skrev:
subjektivisten skrev:
Panelguy skrev:Det vore ju ett drömscenario att Denon och Nad skulle vara lika bra som Bryston´s top-of-the-line steg :wink:

Sålänge du inte har något extremt jobbig högtalare så finner jag det som stor chans att du icke kommer höra någon skillnad mellan dom inom dess linjära område vid ett blint A/B test.

Möjligt att det är betydligt svårare att detektera skillnader med lättdrivna högtalare. Jag har mestadels erfarenhet med Magneplanarer, Logans och Audiostatic och där är det inga problem. Visar sig extra tydligt i basen där ett mindre kapabelt steg helt enkelt inte har orken.

Jo, men då befinner man sig utanför det berömda operationsområdet.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-02 16:13

MagnusÖstberg skrev:Jag fixar en F/E-test, nivåmatchad med LTS så får föreningen lite pengar :)

A/B var det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-02 16:13

JTarnstrom skrev:Undringar:

Är minsta hörbara skillnad 0,1 dB? Det låter väldigt, väldigt lite i mina öron (häpp!).

Dock så finns det ju ett antal förstärkare som uppvisar en variation i respektive tonkurva på mer än så.

Jaså, har du tips om dessa?

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-03-02 16:14

MagnusÖstberg skrev:
subjektivisten skrev:
Rydberg skrev:NAD 208 och Bryston 28B-SST skiftades mellan i helgens lilla hifiträff jag hade hemma. Inget blint, inget nivåmatchat men alla var väldigt säkra på att det var en ganska signifikant skillnad. Behöver jag säga till vilken förstärkares fördel? 8)

Sålänge det inte är något fel på 208 så sätter jag 10 000 kr att ni icke skulle skilja dom åt i nivåmatchat blindtest.
Då ligger du risigt till grabben!

Det tror jag nog inte. (vi pratar inte f/e)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-02 16:16

steveo1234 skrev:Räknar du med ett annat resultat i ett ABX test?

Jag svara för min del, JA! Det finns en anledning varför stort sett alla A/B tester misslyckas medans F/E tester lyckas. Som LTS själv skriver så är F/E tester ungefär 20 gånger noggrannare. Om man tänker över det så kanske man inser att dom små skillnader man hittar med F/E tester är nog rätt omöjliga att finna när dom är 20 GÅNGER svårare att upptäcka i A/B tester.
Precis detta jag försöker få fram till vissa här som drar fram F/E tester när vi talar om A/B tester.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-02 16:18

subjektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag fixar en F/E-test, nivåmatchad med LTS så får föreningen lite pengar :)

A/B var det.
Då är du safe
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-03-02 16:19

Panelguy skrev:
mrGaskill skrev:Denon, Bryston och NAD har nämnts förut på detta forum som att spela hörbart lika bra . Inte enligt er tydligen då. 8) Kul test för övrigt !

Det vore ju ett drömscenario att Denon och Nad skulle vara lika bra som Bryston´s top-of-the-line steg :wink:

Ja man blir häpen av att läsa vissa stensäkra inlägg på faktiskt.se :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-02 16:21

subjektivisten skrev:

Jaså, har du tips om dessa?

Bild

Sugden A21a
Senast redigerad av JTarnstrom 2010-03-02 16:24, redigerad totalt 1 gång.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-03-02 16:23

subjektivisten skrev:Det finns en anledning varför stort sett alla A/B tester misslyckas medans F/E tester lyckas. Som LTS själv skriver så är F/E tester ungefär 20 gånger noggrannare.

Det verkar märkligt. Det är ju en jämförelse i bägge fallen. Varför skulle det vara lättare att höra skillnad på två signaler, varav den ena passerat en förstärkare, än två signaler där bägge passerat en förstärkare?

Jag fattar inte inte, men lyssnar gärna på förklaringar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-03-02 16:46

subjektivisten skrev:
Rydberg skrev:Ok, det är ju fanken värt att lägga ett par timmar på i helgen. Jag PM:ar kontonr när bevisen är klara :P

Självklart ska jag vara med och bevittna detta och jag antar jag får något om du misslyckas? 8)

Jaha, nu kom helt plötsligt en massa randvillkor, står du inte för vad du säger? :roll: Naturligtvis kommer allt dokumenteras omsorgsfullt och du får godkänna detta. Spenderade fikat med en kollega (Ino-ägare) som skulle hjälpa till att få allt nivåmatchat o klart.

Ska vi lägga ner eller står du för vad du urspungligen erbjöd?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-02 16:49

JTarnstrom skrev:Sugden A21a

Och tror du att du skulle höra skillnad med pip?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-02 16:51

Rydberg skrev:Ska vi lägga ner eller står du för vad du urspungligen erbjöd?

Erbjudandet är att jag är med och håller testet. Misslyckas du så vill jag ha respengar. A/B blindtester inom dess linjära området, nivåmatchat inom 0,1 dB.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-03-02 16:52

hur går det för den därä subben egentligen? :) börjar bli urspår...
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-02 16:52

Håller med dig. Jag vet inte om det finns en allmänt etablerad och accepterad hörbarhetsgräns, men jag tror i så fall att den ligger betydligt högre än så. Det är nog för att ha god marginal inför testning. (0.1 dB motsvarar 1.2 %!)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-02 16:53

perstromgren skrev:
subjektivisten skrev:Det finns en anledning varför stort sett alla A/B tester misslyckas medans F/E tester lyckas. Som LTS själv skriver så är F/E tester ungefär 20 gånger noggrannare.

Det verkar märkligt. Det är ju en jämförelse i bägge fallen. Varför skulle det vara lättare att höra skillnad på två signaler, varav den ena passerat en förstärkare, än två signaler där bägge passerat en förstärkare?

Jag fattar inte inte, men lyssnar gärna på förklaringar.

Jag är själv intresserad av en förklaring,
gärna av subben själv.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-03-02 17:00

subjektivisten skrev:
Rydberg skrev:Ska vi lägga ner eller står du för vad du urspungligen erbjöd?

Erbjudandet är att jag är med och håller testet. Misslyckas du så vill jag ha respengar. A/B blindtester inom dess linjära området, nivåmatchat inom 0,1 dB.

Om du ska hålla i testet får du ju se till att det blir vetenskapligt i så fall och om vi lyckas höra skillnad får du allt betala din egen resa + 10000. Misslyckas vi så betalar vi din resa.

Förbehåller mig rätten att välja musiken som ska spelas åtminstone.

Fine?

Återkommer efter helgen så jag vet att jag kan få ihop utrustningen så att vi kan göra skiftningar på ett bra sätt. Någon som har nån bra högtalarväxel man kan låna? Annars får man väl byta bananer. Detta får i så fall ske med lyssnarna bärandes peltorkåpor och ögonbindel så man omöjligt kan lista ut vilket som kopplats in.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-02 17:43

Men alltså; ska jag förstå tråden som att det - eftersom pris, märke och prestanda inte hänger ihop alls - så kan precis vilken förstärkare som helst (allt från t-ampt via siba-paketstärkare till vintagekolosser) visa sig vara hur bra som helst? Skitbra, då kan jag inbilla mig vad jag vill kring det jag har! :P

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-03-02 17:45

subjektivisten skrev:
Johan_Lindroos skrev:Du resonerar fel.

Nja, du missuppfattar mig. Jag påpekar att stort sett ALLA publicerade blinda A/B test har misslyckats. Det finns mängder av tester och tidningsartiklar som visar detta. Jag vet även att F/E tester är mycket noggrannare och därför har man hittat fel.
Men nu handlar detta om tester hos vanligt folk, folk som sitter med pip, pi60 eller andra lättdrivna högtalare, i icke optimala rum som ska A/B testa. Då skulle jag vilja hävda att chansen att dom märker någon skillnad är extremt liten. Det är precis det som 20 år av tidigare tester visar.

Jag brukar vara noga med att inte avkräva folk källhänvisning, en rimlig motivering tycker jag räcker eftersom detta trots allt bara är ett diskussionsforum. Men nu känns det som att du behöver backa upp ditt påstående med något mer än så.

Jag tycker dina motiveringar ovan haltar. Exempel:
A) "I stort sett alla..." <-> "Men nu handlar detta om tester hos vanligt folk..." Hur ska du ha det egentligen?

B) Tester som misslyckats... Ja, testerna visar alltså inga resultat.

C) Varför blanda in specifika högtalalmodeller? Jag tycker inte att de har i din motivering att göra. Varför?

D) "20 år". Du tror inte att någon gjort värdefulla undersökningar för 25 år sedan t.ex., eller?

E) "Icke optimala rum"... Jag vill bara försiktigt påpeka att min ex-flickvän hörde skillnad (iofs Före/Efter med konstlast) på olika förstärkare i mitt eget då "icke-optimala rum". A/B-test är iofs oftast snällare eftersom konstlasen är en knepigare last än stora merparten av högtalare. Så jag dissar dig inte helt! :wink:

F) Dina argument ovan strider mot vetenskaplig testmetodik.

Men men, kontentan i mitt budskap är att du skulle kunna vara tydligare i dina påståenden och gärna ha lite bättre uppbackning till dem (dock utan att behöva gå till överdrift). Som du ser nu blir ett antal snubbar "lite upprörda" över någonting som jag själv inte helt begriper helt vad det är, men anar det kan vara brister i din argumentationsteknik.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-03-02 18:16

Rydberg skrev:
Om du ska hålla i testet får du ju se till att det blir vetenskapligt i så fall och om vi lyckas höra skillnad får du allt betala din egen resa + 10000. Misslyckas vi så betalar vi din resa.

Fine?

Det är inte helt ok enl mig. R riskerar (i pengar räknat) ojämförligt mindre än S. Förvisso, var det S som satsade 10K på att ingen skillnad kommer att höras men R borde (imho) komma med ett motvad eller skippa helt summan det rör sig. Resekostnader räcker.

Om testet kommer till stånd blir det en helt unik event i faktiskthistorieskrivning. Spännande

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-03-02 18:21

Jag tror mig se att exakt 0 personer verkar särskilt upprörda i tråden de senaste sidorna. 8) Eventuella inlägg med provokation och en smula upprördhet kanske bör ses som inbillning. :P
Senast redigerad av mrGaskill 2010-03-02 18:24, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-02 18:21

Johan_Lindroos skrev:Men nu känns det som att du behöver backa upp ditt påstående med något mer än så.

Har redan backat upp dom i tråden med två olika tester, ett där 60 st audiofiler, varav folk som jobbar på hifitidningar mm, misslyckades.

Johan_Lindroos skrev:Hur ska du ha det egentligen?

Haltar INTE alls. Dom tester jag läst har alla misslyckat att skilja dom åt.

Johan_Lindroos skrev:B) Tester som misslyckats... Ja, testerna visar alltså inga resultat.

Ja, och det säger inte att det inte är skillnad men om 10 000 tester görs och ingen klarar av det, så får man nog anta att skillnaderna är extremt låga och chansen att lyckas höra dom är ytterst små.

Johan_Lindroos skrev:C) Varför blanda in specifika högtalalmodeller? Jag tycker inte att de har i din motivering att göra. Varför?

Därför att två personer har varit starkt bidragande i denna tråden och dom äger pip och pi60. Det är ju svårt att se ett hörbart problem som någon tiondels dB dropp vid 20 hz om man använder pip.

Johan_Lindroos skrev:D) "20 år". Du tror inte att någon gjort värdefulla undersökningar för 25 år sedan t.ex., eller?

Nja, nu läser du fel. Dom testerna jag sett har varit från runt slutet av 80-talet tills nu.

Johan_Lindroos skrev:E) "Icke optimala rum"... Jag vill bara försiktigt påpeka att min ex-flickvän hörde skillnad (iofs Före/Efter med konstlast) på olika förstärkare i mitt eget då "icke-optimala rum". A/B-test är iofs oftast snällare eftersom konstlasen är en knepigare last än stora merparten av högtalare. Så jag dissar dig inte helt! :wink:

Ja, mehn vi snackar A/B tester här. ;)

Johan_Lindroos skrev:F) Dina argument ovan strider mot vetenskaplig testmetodik.

Inte alls.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-02 18:24

Rydberg skrev:Om du ska hålla i testet får du ju se till att det blir vetenskapligt i så fall och om vi lyckas höra skillnad får du allt betala din egen resa + 10000. Misslyckas vi så betalar vi din resa.

Fine?

Återkommer efter helgen så jag vet att jag kan få ihop utrustningen så att vi kan göra skiftningar på ett bra sätt. Någon som har nån bra högtalarväxel man kan låna? Annars får man väl byta bananer. Detta får i så fall ske med lyssnarna bärandes peltorkåpor och ögonbindel så man omöjligt kan lista ut vilket som kopplats in.

Som sagt, misslyckas ni så betalar ni resan. Kraven är ju nivåmatchat till 0,1 dB, blint och helst dubbelblint. Såklart ska NAD 208 kollas upp efteråt om ni märker någon skillnad eftersom vi vet att det finns 208 som har problem. Såklart blir det inga som helst pengar om det hörbara felet beror på trasig förstärkare. Såklart ska båda förstärkarna användas inom deras linjära område.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-02 18:28

Laila skrev:Jag är själv intresserad av en förklaring,
gärna av subben själv.

Varför ska JAG göra det? Snacka med LTS istället. Anledningen är nog för man har ett original att jämföra med, det blir enklare att märka skillnader då.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi