Robert skrev:IngOehman skrev:Robert skrev:Att köra in högtalare med rött eller rosa brus är en helt suverän metod.
Nej, det bör man alltså absolut undvika.
Tagga ner Ingvar. Försök inse att det finns fler åsikter än dina egna som kan vara väl så korrekta...
Halleluja! Alla sanningar är lika bra.
Jösses, snacka om person som lider av nedtaggningsbrist (eller njuter han, medan andra lider?)
Vad tusan betyder "väl så korrekta"?
Men man ju hört det förr - all fakta är bara åsikter, och alla åsikter har samma värde. Väldigt fint och hyggligt och icke-elitisktiskt, men tyvärr rätt skadligt för utvecklingen också, kallas nihilism.
Ett tips i all välmening till dig Robert: Låt folk värdera kvaliteten på information själv istället. Och kritisera inte information du inte ens begriper vad den är baserad på. Om du har
sakargument för att inte hålla med, så framför dem gärna, men ditt nedtaggningspladder är ju bara trams.
Bara för att du inte förstår felen med brusinspelning behöver du inte ignorera möjligheten att de finns.
Hursomhelst, jag orkar inte prata mer till Robert-väggen om just detta dock, du får fortsätta att tro på brusinspelning så länge du vill. Jag tycker att det är helt ok att du tror så.
Så jag vänder mig till alla andra istället: Min rekommendation är att INTE spela in högtalare med brus (eller någon annan långtidsdynamikfri signal, till exempel reklamradio). Det är nämligen inte optimalt för limkureringen.
Robert skrev:Det är helt och hållet en fråga om NIVÅER. Vem har sagt att det skall spelas utom ramarna för systemets kapacitet?
Inte du och inte jag. Varför tror du att detta varit min kritik? Läs det jag skrivit så många gånger du behöver för att förstå. Om du inte förstår ändå, så ge hellre upp än att bjäbba utan vettiga argument.
Oavsett vilket, så tagga ned! (Fjantig kommentar, det medges, men det var du som började!

)
Robert skrev:Rosa brus på en *låg* nivå är en mycket bra metod att reducera inre strukturella spänningar i membranet. Kan dessutom med fördel äga rum medan man är på jobbet...
Berätta!
Vilka studier har du gjort som visar att det är på detta vis? Studier av åsikter från andra, som inte heller studerat fenomenet?
Eftersom jag tror det var jag som efter en massa experiment var först med att lancerade idén om bortmotionerbara inre strukturella spänningar i membran (och upphängningssystem) på 70-talet är det intressant att se andra nämna det, mer än 25 år senare...
Robert skrev:iö skrev: Varför vill man inte lyssna på högtalaren, det vill säga spela musik på den? Även om den har sina brister till att börja med kan det väl ändå vara intressant att följa utvecklingen under inspelningen till en färdig, inspelad högtalare?
Det är givetvis helt OK att spela musik på dem under inspelningsfasen, när man vill (och har tid och lust) att lyssna. Men inspelning tar i själva verket mycket längre tid.
Det är det den
skall göra. Det är nämligen nyttigast för högtalaren. Den bör ta sisådär 40 timmar.
Robert skrev:Att i det läget ställa högtalarna "dikt" mot varandra och växelvis köra den ena i motfas (för grannsämjans skull) är som jag tidigare framhöll en mycket bra metod. Dessutom är det viktigt att HELA frekvensspektrat tillåts massera ALLA ingående element.
Det trodde jag också innan jag studerade kureringsfenomenen.
Idag avråder jag från sådan inspelning. Den som vill lyssna på detta råd för göra det, den som inte vill (Robert) slipper.
Kan dock nämna att om någon kunnig person i min oförståndigare ungdom

hade avrått mig från att spela in med statiskt brus med specifik spektral fördelning/färg (nej Robert, rött brus blir inte vedertaget per automatik bara för att skärt är det...), så hade jag varit nyfiken på varför. Jag hade velat att invändaren berättat varför det är olämpligt. Jag hade definitivt inte bett personen ifråga att tagga ned!
Det är nämligen korkat att agera på ett sätt som automatiskt gör att man inte får lära sig mera.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).