Knoppen:
Tjena Sladd!
Bra att du kom med sakligt och vettigt inlägg om dina tankar. Synd bara att det varit en massa tugg från diverse folk fram och tillbaka som rört till det en aning. I grund och botten tror jag att vi är överens om det allra mesta. Här kommer en liten sammanfattning av svar till dig.
Jag delar helt din ståndpunkt angående stormarknadsjunket. Det är nu många år sedan som man kunde hitta schyssta HiFi-prylar på stormarknaden. Dessa "hembiopaket" med högtalare i klackradioklass som säljs som "hembio" är ju rena katastrofen! Jag hade ett tag en idé om att testa ett sådant billigt leksakssystem och skriva om det och beskriva hur illa det brukar låta. Tyvärr är det ju så himla tråkigt att skriva om skräp så förmodligen blir det inget, och jag gissar även att MoLt-läsarna redan vet detta, så det skulle nog inte tillföra så mycket.
Likaså när det gäller att bara köpa en pryl på rekommendation i någon tidning tycker jag även jag är mycket dumt, vare sig det gäller publicerad test i MoLt eller annan hifitidskrift. Det är alltid värdefullt att bilda sig en uppfattning, få råd, och köpa i butik. Väldigt ofta kan man få liknande pris i butik som att köpa någon annanstans. Att se en värld där HiFi handlas enbart via postorder skulle bli totalt sett klart sämre för konsumenten i slutändan tror jag. Visst kommer det alltid att finnas postorderalternativet av säljare som inte bryr sig om sina kunder, men då ska även kunderna veta att de får klart besvärligare att hantera installationshjälp, felavhjälpning, och kanske har de bara sparat en liten summa pengar som . I värsta fall sitter man med en postorderköpt apparat man inte är nöjd med alls och då har man ju förlorat hela apparates pris skulle man kunna säga. Och låna hem från postorderfirman i en annan stad eller andra sidan jordklotet är ju bara att glömma direkt. Du skriver att jag med mitt inlägg kan tolkas att uppmuntra folk att gå direkt in på pricerunner o.dyl. Det är självklart inget som vare sig kan eller bör stoppas tycker jag, folk är idag väldigt medvetna konsumenter. Det är inte bara hembioförstärkare som kan prisjämföras, även tvåkanaliga och slutsteg, liksom all möjlig utrustning kan ju prisjämföras via internet. Jag tror inte att man idag kan undanhålla sådan information. Jag tror även att folk på dessa diskussionsforum är de som är generellt de mest prismedvetna och "kinkiga" kunderna som går att uppbringa i Sverige ( ).
***Jag tror inte heller att man skall undanhålla sådan information och det hoppas jag verkligen inte kan utläsas I mina rader. En bioförstärkare för 5000:- kan väl köpas I såväl Euronics, Siba, netonnet och var man nu vill titta. Den säljs tillsammans nuförtiden med “junket” som du säger. Att en maskin från en stor drake som är tänkt för 2 kanaler låter lika illa (jag betvivlar ej på ditt resultat) som sin biobroder skall ju inte ses som något positivt. Det är ju bedrövligt. Alltså, låt inte sänkningen av kvaliteten i 2-kanalarna från dessa firmor bli nya måttstockar genom att föreslå bioburkarna I stället (dvs rätt in på pricerunner). Hoppas du föstår hur jag menar, det handlar om att vara lite mer vaken och inte bunta ihop oss som en bransch; butiker, distributörer och gigantiska massproducörer… Att sälja en 2-kanalig hififörstärkare innebär ju någon form av kvalitetskrav på tillverkaren. Uppfyller han inte det så är det DET som är nyheten. Inte vad “bra” bion har blivit…***
Normalt när det gäller tester till MoLt så struntar vi helt i vad en apparat betingar för pris. Det är apparatens prestanda som är det som utvärderas. Apparatens pris diskuteras väldigt lite (visst förekommer det, men inte i stor utsträckning vill jag förtydliga), eftersom olika människor värderar t.ex. design, finesser högre eller lägre än andra. En grej som kostar mycket kan av somliga förefalla billig och av andra som dyr. Det är något som folk själva får ta ställning till vid eventuellt köp tycker jag. Att LTS helst testar saker som är billiga stämmer inte, t.ex har vi under de senaste åren testat de fina Halcro dm68, Miller & Kreisel 150 THX högtalarsystem, andra slutsteg mellan 10´- 25´papp. Visst, testade hembioförstärkare har varit ganska "billiga" 5´- 10´papp, men det är ganska ovanligt att folk köper de dyraste hembiostärkarna, och det är i 5 - 10-klassen som folk mestadels efterfrågar en hembioförstärkare. Således är inte onoffsibagigantenpowerjunket inte ens representerat.
***I slutänden kommer ju I alla fall uppgifter om att maskiner för 50 eller 150 tusen inte kan skiljas rent ljudmässigt från NAD 208 eller Rotel 1090. De medvetna och kräsna forummedlemmarna t ex är ju inte dummare än att de förstår att ni tycker att det enda som skiljer är handhavande och design eller rätt sorts “känsla”. Kan man leva utan det fungerar en NAD eller Rotel ljudmässigt lika bra. Är det korrekt uppfattat?
Som Kraniet skrev är ju filosofin sådan att man objektivt kan utse det bästa systemet för pengarna. (eller ett system där ni hitintills inte kan uppleva någon ljudförbättring längre) Kan du upplysa om hur det systemet ser ut? En brandfackla måhända men ert arbete tolkas lika mycket som butikernas, vi utmålas som du ser som ormoljeförsäljare som bara vill tjäna pengar, vi ser på Er verksamhet dåliga dagar som rena struntet där upplösningsnivån verkar oerhört låg och proceduren omöjliggör att lyssna fram skillnader ovanför midfi eller lägre high end-nivå med påföljande debatt om hur vi svindlar… detta är en realitet. Hur förhåller det sig, kan man objektivt säga vilket system som är bäst och vad det kostar?***
Din berättelse av tester i tidningar tycker jag stämmer väl in hur det brukar fungera. Det är även min upplevelse av Hifi & Musik, att de gör sitt yttersta för att inte blanda ihop saker och ting. T.ex. verkar annonsavdelningen och journalisterna inte ens informera varandra, bra tycker jag. Självklart kan det ibland så som du beskrivit, att vissa tester kanske blir mindre noggrant genomförda, om man tänker på att de lyckas genomföra en hel tidning full med olika tester och att de har deadlines och en chefredaktör (med piska? ). Jag är verkligen imponerad av att de lyckas få ut en tidning varje månad med såpass mycket tester, och som även brukar innehålla korrekt information om man läser noggrant. Exempelvis har jag nu själv filat på en test av fem hembioförstärkare till MoLten i flera månader på totalt 17 sidor. Puh, den blev klar förra veckan, det är verkligen tidsödande om man ska kolla allt, och ändå är det egentligen mer som borde ha kollats.
När det gäller hur LTS genomför F/E-testerna så kan jag bara lite kort beskriva det som att "referensen" i möjligaste mån är insignalen till apparaten (t.ex. förstärkartester) och att jämför hur utsignalen låter jämfört med insignalen till testobjektet (före/efter-lyssningstest), givetvis med kalibrerade signalnivåer (inom 0,05 dB). Då har det visat sig att de allra flesta förstärkare påverkar ljudet i någon riktning. Det som är bra med metoden är att man vid sådana tester enkelt kan höra hur själva testobjektet låter. Därmed är det sedan enklare att textmässigt beskriva hur testobkejtet låter, och risken för att man skriver felaktigt minimeras.
***Jag har vid något tillfälle satt mig in i proceduren innan vår kamrat på studio blue tröttnade och det funkar säkert. Upp till en viss nivå då…***
Att jag skrev det där med hembioförstärkare <-> tvåkanalig förstärkare beror på att det under många år stått så i HiFi-press att tvåkanaliga förstärkare normalt låter bättre än hembioförstärkare för samma pris. Jag har helt enkelt inte kunnat finna något fog för det genom att de bästa av dagens hembioförstärkare låter mycket bra. Kanske det var sant i hembioförstärkarnas begynnelse då Pro Logic dekodrarna var analoga och fortfarande mycket dyra att implementera och det även inte såldes så stora serier? Jag kan tänka mig det i alla fall. Nu tio år senare ser marknaden lite annorlunda ut i och med att tvåkanaliga förstärkare efterfrågas allt mindre. Läs även mitt inlägg igen där jag skrev att jag hittills inte hittat en enda hembioförstärkare som haft ett helt invändningsfritt tranparent ljud, och är man ute efter en ljudkvalitet som är mindre påverkad av apparaten måste man idag gå upp i prisklass, oftast till separat slutsteg, det måste jag poängtera.
***Jo, jag läste det om separata slutsteg men inte I ditt första inlägg… När det gäller bio – tvåkanal så har jag redan beskrivit hur jag tror det hänger ihop, ett antal storföretag har slutat utveckla 2-kanal och rippar en biostärkare.(inom samma märke/företag) Anmärkningsvärt I min värld. Jag upplever att ni använder resultatet som ytterligare ett “bevis” på hifibranschens opålitlighet medan vi får kämpa både mot lusten att inte spendera pengar på hifi (gemene man) OCH rådgivning enligt ditt förstainlägg som späder på fördommar om att man inte skall lita på vare sig tidningar eller hifibransch. Ni får också vara medvetna om att saker tolkas och förvanskas, det är mänskligt. I slutänden står jag I butiken och pläderar för en 2-kanalig välljudande förstärkare, kanske från ett mindre företag, för ca 9000:- men får höra att ni minsann tagit fram sanningen att bio låter t om bättre än vanlig hifi för samma pengar. Äpplen och päron och det är jag som måste reda ut skrotet och det är inte säkert att det går. Vem gagnar det? Jag förstår att det är kul att presentera sådant avslöjande eller kontroversiellt resultat, men jag är ganska säker att vi inte menar samma sak I grunden eftersom era tester bygger på de stora masstillverkarna som har “dubbla” produktlinjer. När gjorde de välljudande hifi senast???. Dags att ta fram hififörstärkare och jämföra med andra hififörstärkare kanske? Så kanske vi finge någon ordning på eländet.***
Ganska överens? Kanske i alla fall.
***Inte helt oöverens I alla fall, som vanligt…
Jag ber ju bara LTS om att ha en smula mer "samvete" och moral när det gäller att pusha för välljud och även omtanke om den vanliga hifihandeln. Nu verkar det vara lite mycket fokus på saker som kan se spektakulära ut och indirekt ge hifihandeln en känga. Samt pressen då. För att vinna mer medlemmar?
Mvh ****