Mikael2 skrev: Tänk om du läser exempelvis Stereophile och en recension av cd-spelaren X:
Journalistens referenssystem har ett STI (eller Quakevärde

) på 7.59
cd-spelare X försämrade systemets värde till 7.22 osv osv.
Detta kan ju givetvis kompletteras med de vanliga mätningarna och artighetsfraserna till tillverkaren
Jag tycker något sådant verkar mycket spännande ur konsumentupplysningssynpunkt. Frågan är hur många tidningar som är beredda att göra så om det vore möjligt?
Inte för att inte tidningarna eller deras journalister skulle vilja, utan för att det skulle kunna bli problem att få tag på testobjekt från leverantörer. Och småningom även problem med annonsörer.
Idag kan man formulera en recension utifrån en produkts starka egenskaper och beskriva det på ett sådant sätt att man ges intrycket att produkten är åtminstone ganska prisvärd.
Och hur ofta läser vi inte tester i både svenska som utländska tidningar där man som läsare ges intrycket att testobjektet är bland det bästa någonsin, åtminstone i sin prisklass!
Om det fanns objektiva och allmänt vedertagna kvalitetsmått för välljud, så tror jag att marknaden för såväl hifi som hifi-tidningar skulle minska kraftigt.
Men det är ett pris som åtminstone jag skulle vara villig att betala.
Vänligen Michael