bakerman22 skrev:Lyfter tråden och undrar vilken/vilka apparater av behringers olika som skulle vara bäst i mitt fall.
Delar ju basen två gånger. Fem subbor som spelar från 80 ner till 30, och dom andra som spelar under 30.
Kan jag använda mej av t.ex en DEQ-2496 och kalibrera varje kanal för sej, eller måste jag ha två...?
DEQ är 2 kanalig, kanalerna jobbar oberoende eller ihoplänkade, du väljer själv efter vad du ska göra.
FBQ är inte tänkt som eq, det är en feedback destroyer, och den arbetar parametriskt och är dessutom inte tänkt att styras manuellt, man kopplar in den o aktiverar den i ett pa, sedan sköter den sig själv, dvs den är svår/omöjlig att göra en del eq jobb med.
DEQ är en vanlig eq med möjlighet till parametriska eq ar och tänkt att manövreras manuellt, dvs anpassat gränssnitt för det, mer lättjobbad.
Feedbackdestroyers är bra och för det mesta gör de ett bättre jobb än en ljudtekniker, de är snabbare och mer exakta än en människa.
Hemma har du troligen ingen nytta alls av en.
DEQ har inte någon sån feedbackdestroyer funktion.
Men för hembruk är troligen ingen av de modellerna bäst, Ultradrive DCX 2496 har parametriska eq ar och filterfunktioner och brukar vara det som man har mest nytta av i första hand, ofta så har den alla funktioner som krävs, ev kan man köra med 2 i hembio eller väldigt stora system,
Ta hem fjärrkontrollprogramet till DCX 2496 och torrkör, det visar vad dcxen kan. http://behringerdownload.de/_software/DCX2496_V1_16.zip
Räcker inte en DCX till så tar man normalt o kompletterar den med DEQ, men DCX först, sedan DEQ om man inte enbart vill ha en ren eq, men ska man blanda in aktiva högtalare så är oftast inte en ren eq det som man ska börja med.