Olika PEQ's från Behringer, vad gäller?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-03-05 12:50

bakerman22 skrev:Lyfter tråden och undrar vilken/vilka apparater av behringers olika som skulle vara bäst i mitt fall.
Delar ju basen två gånger. Fem subbor som spelar från 80 ner till 30, och dom andra som spelar under 30.
Kan jag använda mej av t.ex en DEQ-2496 och kalibrera varje kanal för sej, eller måste jag ha två...?

DEQ är 2 kanalig, kanalerna jobbar oberoende eller ihoplänkade, du väljer själv efter vad du ska göra.

FBQ är inte tänkt som eq, det är en feedback destroyer, och den arbetar parametriskt och är dessutom inte tänkt att styras manuellt, man kopplar in den o aktiverar den i ett pa, sedan sköter den sig själv, dvs den är svår/omöjlig att göra en del eq jobb med.
DEQ är en vanlig eq med möjlighet till parametriska eq ar och tänkt att manövreras manuellt, dvs anpassat gränssnitt för det, mer lättjobbad.
Feedbackdestroyers är bra och för det mesta gör de ett bättre jobb än en ljudtekniker, de är snabbare och mer exakta än en människa.
Hemma har du troligen ingen nytta alls av en.
DEQ har inte någon sån feedbackdestroyer funktion.

Men för hembruk är troligen ingen av de modellerna bäst, Ultradrive DCX 2496 har parametriska eq ar och filterfunktioner och brukar vara det som man har mest nytta av i första hand, ofta så har den alla funktioner som krävs, ev kan man köra med 2 i hembio eller väldigt stora system,
Ta hem fjärrkontrollprogramet till DCX 2496 och torrkör, det visar vad dcxen kan. http://behringerdownload.de/_software/DCX2496_V1_16.zip
Räcker inte en DCX till så tar man normalt o kompletterar den med DEQ, men DCX först, sedan DEQ om man inte enbart vill ha en ren eq, men ska man blanda in aktiva högtalare så är oftast inte en ren eq det som man ska börja med.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-03-05 15:43

MrQaffe skrev:
bakerman22 skrev:Lyfter tråden och undrar vilken/vilka apparater av behringers olika som skulle vara bäst i mitt fall.
Delar ju basen två gånger. Fem subbor som spelar från 80 ner till 30, och dom andra som spelar under 30.
Kan jag använda mej av t.ex en DEQ-2496 och kalibrera varje kanal för sej, eller måste jag ha två...?

DEQ är 2 kanalig, kanalerna jobbar oberoende eller ihoplänkade, du väljer själv efter vad du ska göra.

FBQ är inte tänkt som eq, det är en feedback destroyer, och den arbetar parametriskt och är dessutom inte tänkt att styras manuellt, man kopplar in den o aktiverar den i ett pa, sedan sköter den sig själv, dvs den är svår/omöjlig att göra en del eq jobb med.
DEQ är en vanlig eq med möjlighet till parametriska eq ar och tänkt att manövreras manuellt, dvs anpassat gränssnitt för det, mer lättjobbad.
Feedbackdestroyers är bra och för det mesta gör de ett bättre jobb än en ljudtekniker, de är snabbare och mer exakta än en människa.

Men för hembruk är troligen ingen av de modellerna bäst, Ultradrive DCX 2496 har parametriska eq ar och filterfunktioner och brukar vara det som man har mest nytta av i första hand, ofta så har den alla funktioner som krävs, ev kan man köra med 2 i hembio eller väldigt stora system,
Ta hem fjärrkontrollprogramet till DCX 2496 och torrkör, det visar vad dcxen kan. http://behringerdownload.de/_software/DCX2496_V1_16.zip
Räcker inte en DCX till så tar man normalt o kompletterar den med DEQ, men DCX först, sedan DEQ om man inte enbart vill ha en ren eq, men ska man blanda in aktiva högtalare så är oftast inte en ren eq det som man ska börja med.

Jag har också varit förvirrad när det gäller modellerna, tack för infon. Men jag skulle ändå - eftersom jag är trögfattad :) - fråga specifikt:

Jag har omedelbart behov av att dels korrigera för eventuella grava ojämnheter i frekvenskurvan, dels "luta" hela kurvan svagt neråt från ca 400hz (?) till ca 10000hz. (Jag ska ha det till mina blivande pK som kommer att stå långt från väggen i ett större, kalt, rum - avlyssnade på relativt nära håll.)
Tror du det räcker med DCX för mig ?

Senare kommer jag ev att behöva en filtrering mot fullregisterhögtalare och basmoduler, vilken modell är den bästa för det ändamålet (antag att frekvenskurvekorrigeringar behövs då också) ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2010-03-05 16:44

MrQaffe skrev:

Innebär detta att jag ska sluta fundera på en FBQ för att eq:a mina
basar till avgrundsdjupa nivåer samt ta ner vissa toppar i basregistret?
Jag har ju tänkt använda den endast som peq och alltså inte alls som
feedback destroyer. Är den för jobbig att använda manuellt för att vara
användbar över huvud taget?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-03-05 18:27

Feedback destroyer har man ingen användning av till basen i en hembio allså...?

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-03-05 18:31

FBQ-2496 går alldeles utmärkt att anända som peq. Instruktioner för hur finns här: http://www.hometheatershack.com/forums/bfdguide/

Användarvisningsbild
1987

Inläggav 1987 » 2010-03-05 22:01

FBQ-2496 fungerar alldeles utmärkt om man vill angripa elaka rumsrelaterade basproblem.

20 st helt parametriska filter som är busenkla att ställa in. Jag anser att den är mycket användbar för att kraftigt förbättra sin basåtergivning även om den inte är helt tänkt för enbart det syftet.

En liten varning dock: Samtliga exemplar som jag har sett / fingrat på har haft oljud vid på/av.

FBQ-2496 + Room EQ Wizard is tha shit!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-03-05 23:14

Många olika bud... :roll:
Är det någon som har testat dom olika och egentligen vet om den ena är märkbart bättre än den andra för att få bättre bas i rummet, om man helt bortser från priset ?

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-03-06 10:41

i Det du beskriver är ju inte att tillta hela tonkurvan, du vill skapa en hängmattekurva som dessutom passerar högtalarens delningspunkt,
DCX har en funktion för att böja en tonkurvan, shelving, den funktionen tilltar hela kurvan ända mot kurvans ände, det som önskas verkar däremot vara någon form av flackt peq filter. Det kanske går att lösa med shelving, beror på hur man använder delningsfiltret i kombination med shelvingen.
Jag provade att kombinera 1 shelvingfilter med 2 peq och fick fram vad jag tror är det du vill ha, med som tidigare skrivits:

LADDA HEM PROGRAMVARAN O TORRKÖR,
http://behringerdownload.de/_software/DCX2496_V1_16.zip

Det är absolut enklaste sättet att få ett begrepp om vad den kan.
FBQ går förstås att använda för eq, men jag tror att vi alla har rätt här, ensam är den bökig att använda, med datorassistans så blir det något annat, men jag skulle inte rekomendera den till någon som enda apparat för eq ande, kan däremot funka ok om man enbart vill ha en eq till basmoduler.

DCX är den enda av modellerna som har delnnigsfilterfunktion

DCX stöder upp till 9 peq per utgång och 7 per ingång, exakt hur många peq den gör beror på hur helheten blir dvs, delningar och filter kan utgöra omöjliga kombinationer eller leda till överstyrningar,
Alltså: Man har 3*7 peq som kan jobba fullregister och 6*9 peq som jobbar mot respektive utgångs register och så 7 st på den virtuella summakanalen sum, sum använder man kanske lämpligast för att ta hand om subbas från frontkanalerna, man skapar enkelt en monokanal om man så vill.

Matar man DCX digitalt får man 2 kanaler in och då blir det 2*7 peq på ingången, utgångarna påverkas däremot inte av det. skillnaden är att man matar med aes/ebu signal eller spdif via en adapter, enheten går även att köra som enbart en normal dac om man så vill.
(DEQ går att köra digitalt in/ut, FBQ är endast analog)

Kombinationerna blir nästan oändliga, men man kan alltså lägga ihop in o ut eq för enbart basbruk och man har då upp till 16 peq tillgängliga till baskanalen.
Jag har inte varit med om att någon råkat ut för att gått i taket med en DCX och lyckats lösa det med någon annan modell, och är man intresserad av aktiva högtalare eller att kunna prova o testa vid högtalarbygge så är det DCX som är bäst, den fixar nästan allt man kastar till den vid hemhögtalareqfilterbyggprojekt eller vad man ska kalla det.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-03-06 10:57

bakerman22 skrev:Många olika bud... :roll:
Är det någon som har testat dom olika och egentligen vet om den ena är märkbart bättre än den andra för att få bättre bas i rummet, om man helt bortser från priset ?

Ljudmässigt vad gäller eq är de ganska lika, det som kanske kan ge lite olika resultat är att DEQ har 0.1 dB upplösning de andra (FBQ och DCX) har 0.5dB. Men det handlar mest om att ställa in dem korrekt och där skiljer sig handhavandet åt, Det skiljer även vad gäller övrig funktionalitet
DCXen kan göra ett upp till 48dB filter för att ersätta/komplettera befintliga filter, kan vara oerhört bra på en del köpebasar med flacka filter, den kan dessutom fasvrida fritt om man har behov av det.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-03-06 12:17

Jag får intryck av att många krånglar till det väldeliga.
Ett komplext problem behöver inte nödvändigtvis lösas med komplexa metoder.
:wink:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-03-06 13:49

Strmbrg skrev:Jag får intryck av att många krånglar till det väldeliga.

Utveckla gärna.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-03-06 20:56

bakerman22 skrev:

Utveckla gärna.

Åkej:

Jag har för egen del kommit till en liten insikt om att mycket av Olle kan motas i grind med hjälp av dipoler, nämligen.

I just detta case får man kanske pröjsa med en liten åsidosättning av den allra djupaste basen. Men det är en smäll jag personligen gärna tar, nu när jag insett fördelarna.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-07 11:24

Strmbrg skrev:
bakerman22 skrev:

Utveckla gärna.

Åkej:

Jag har för egen del kommit till en liten insikt om att mycket av Olle kan motas i grind med hjälp av dipoler, nämligen.

I just detta case får man kanske pröjsa med en liten åsidosättning av den allra djupaste basen. Men det är en smäll jag personligen gärna tar, nu när jag insett fördelarna.

Men då löser du ju inte problemet. Du väljer det sämsta alternativet: Ta bort basen helt för att slippa resonanser.

Skillnader mellan filmtittar och musiklyssnare dyker upp igen.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-03-07 18:18

Strmbrg skrev:
bakerman22 skrev:

Utveckla gärna.

Åkej:

??? Förstår inte alls faktiskt...? På vilket sätt var det en lösning...?
Köp ett par lurar istället då ? Då behöver du ju inte bry dej alls om rummet...?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-03-07 21:48

Jag inser att det kan vara svårt att förklara.

Förmodligen av flera skäl:
Vi har olika preferenser.
Vi lyssnar på olika slags musik.
Alla har kanske inte hört det jag syftar på.
Några kanske tar för givet att dipoler saknar nöjaktig bas.
Några kanske har lyssnat till dipoluppställningar som "saknat" bas.
Intressant att notera är att tonbalansen är hyfsat jämn i rummet oavsett var jag lyssnar.

PS
Just nu lyssnar jag på EST plays Monk. Det är en - i mitt tycke - mycket tydlig, artikulerad och lättföljd bas som återges.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-03-07 21:52

Men nu är jag ju filmfantast ? Lyssnar aldrig på musik i ren tvåkanal i biorummet. Där tittar jag på film och en del musikdvd.
Jag vill ha så djup bas som bara möjligt. ÅTMINSTONE ner till 10 hz.
Grejar du det ?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-07 21:54

Det är lite konstigt resonemang faktiskt, att "skippa" basen så slipper man problemet med resonanser. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-03-07 21:54

bakerman22 skrev:Men nu är jag ju filmfantast ? Lyssnar aldrig på musik i ren tvåkanal i biorummet. Där tittar jag på film och en del musikdvd.
Jag vill ha så djup bas som bara möjligt. ÅTMINSTONE ner till 10 hz.
Grejar du det ?

Absolut inte.

Jag visste inte att du syftade på film-ljud och att du var ute efter att återge så låga frekvenser.

Jag har tyvärr ingenting att bidraga med när det gäller filmljud.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-03-07 21:56

subjektivisten skrev:Det är lite konstigt resonemang faktiskt, att "skippa" basen så slipper man problemet med resonanser. :wink:

Kan så vara.

Men vem har talat om att skippa den?

PS
Äsch, det var nog inget.

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-03-08 10:59

Kan vi inte bara återgå till att diskutera Behringerpryttlarna igen...?

Hur funkar DCX'en till fullregister?
Brusar & distar den för mycket för hemmabruk?
They say that nothing is impossible.
But I do nothing every day...

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-03-09 13:27

Den brusar inte, och har du den i neutralläge lär den inte ge dist heller, men naturligtvis är det möjligt att ställa in en eq kurva som kan leda till dist om man höjer en massa, men den har clipindikatorer.

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2010-04-25 15:55

Om jag köper en FBQ-2496 till mina basar, finns det då någon vänlig själ i Stockholm med mic som kan hjälpa mig att ställa in den i utbyte mot några öl? 8)

Att köpa en inställningsmic för engångsbruk tar emot.
piP, profundusP-2, OA-12.3, OA-50.3
gamla bilder

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-04-25 16:00

http://www.blocket.se/orebro/Behringer_ ... ?ca=22&w=3

Annars finns hela kittet här, begagnat! :)

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2010-04-25 17:19

Det är inte lika mycket en kostnadsfråga som en bekvämlighetsfråga ;)
piP, profundusP-2, OA-12.3, OA-50.3
gamla bilder

Föregående

Återgå till Köpråd