MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-06 00:31

Tål att tänka på !

ps . Laila håll käft.... ok, då.... :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-03-06 00:57

@philip & CODY
Är det målen ni inte sympatiserar med eller är det medlen? Eller är det kanske människorna?

Att hävda att Svantes programvara helt saknar värde känns inte som något att ta på allvar. En mer nyanserad kritik har mer "bett" än "sågningar". Själv är jag som "hifiintresserad" intresserad av förstå varför det låter så illa om många nya skivor vars musik jag gillar. Köpte t.ex. Beautiful Souths samlingsplatta "Solid Bronze" och det låter "trasigt" om hela skivan jämfört med originalen. Det hörs t.o.m. på Spotify. Jag undrar varför. Vad jag skall ha informationen till vet jag inte riktigt men jag är lika väl nyfiken.

Vad gäller frågan om "vems är felet" tycker jag inte man kan utesluta vare sig att vissa mixare och mastrare faktiskt är halvdöva (pga yrket) och inte förstår vad de orsakar eller att de är pressade av yttre krav och gör det mot bättre vetande. Alternativet: "allt är bra som det är" tycker jag inte känns riktigt relevant.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-06 01:21

philip skrev:Vilken allmänhet? ni ger exempel med madonna, ska ni upplysa Jenny 35 år i Högsbo som gillar Madonna på förfesten att Crestfaktorn är nog lite väl hög och om du tittar noga här så ser du hur en allpassfiltrerad signal ser ut?
Eller ska LTS köra en kampanj bland mellanstadier runt om i landet och förklara hur väl 50cent SKULLE kunna låta? 'Om man tittar här på histogrammet...'

Nejdå, jag är väl medveten om att 95% av folket bara skakar på huvudet åt diagram och sånt. Men om jag lyckas få 0,1% av befolkningen att förstå mina diagram, 5% att ana att det är dåligt när det står "remastered" på CD-fodralet och att de överhuvudtaget väcker frågan att nåt är sjukt bland de övriga, då vore jag nöjd.

philip skrev:Om du inte hittar välljudande alster i ALLA genrer så är det för att du inte tittar ordentligt. Du kanske skulle lägga lite tid på det istället för att analysera dåligt musik. Det finns fantastisk musik att upptäcka som både låter bra ur alla perspektiv. Tänk om ni lagt all denna energi på att upptäcka ny välljudande musik istället? Det hade gett både er och artisterna glädje.

Ok, jag kan begränsa mig lite mer. Jag vill höra Rammsteins "Mutter" i bra kvalitet. Eller Infecteds senaste. Eller varför inte Madonnas "I'm so stupid". Varför ska jag inte få det? Jag blir förbaskad när jag inte får det för att det har varit en klåfingrig mastrare där och petat. Varför ska jag behöva använda kriteriet "bra mastring" när jag väljer musik?

Jag tycker inte att jag ska behöva välja bort någon musik bara för att det finns mastrare som sabbar. Det vore väl ok om jag hade ett val mellan hel och trasig version, men jag har bara de trasiga att tillgå. Versionerna före masterprocessning finns helt enkelt inte att köpa.

Jag har många skivor som låter bra också, och det är ju bra. Men för dem är den här diskussionen överflödig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-06 01:24

DQ-20 skrev: Vad jag skall ha informationen till vet jag inte riktigt men jag är lika väl nyfiken.

Den ska du bära med dig så att du har kött på benen när folk som vet att du är duktig på ljud frågar dig.

Om inte ens vi audionördar förstår varför det låter illa, hur ska vi då nånsin kunna få någon ändring?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-03-06 01:30

Svante skrev:
DQ-20 skrev: Vad jag skall ha informationen till vet jag inte riktigt men jag är lika väl nyfiken.

Den ska du bära med dig så att du har kött på benen när folk som vet att du är duktig på ljud frågar dig.

Om inte ens vi audionördar förstår varför det låter illa, hur ska vi då nånsin kunna få någon ändring?

Det lättaste är väl att spela denna?
http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

Tyvärr så måste jag berätta för philip att mängden album med kass ljudkvalité är gigantiskt mycket större än de med bra ljudkvalité. Och om vi letar bland de med bra ljudkvalité så hittar jag inte så mkt som jag tilltalas av tyvärr. Det är också svårt att försöka förklara för den stora massan med musik som dom inte kan relatera till, tyvärr. Förstår din tanke, men den funkar inte riktigt i verkliga livet.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-06 01:56

philip skrev: ni ger exempel med madonna, ska ni upplysa Jenny 35 år i Högsbo som gillar Madonna på förfesten att Crestfaktorn är nog lite väl hög och om du tittar noga här så ser du hur en allpassfiltrerad signal ser ut?

:lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-06 03:14

En inspelning från 1957, utgiven på CD 1987:

Bild

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2010-03-06 08:59

CODY skrev:Ja, men det är viktigt att detta sker på ett rättssäkert och objektivt vis, utan mannamån på grund av t ex hörselintryck. De med behörighet att göra bedömningen (d v s kan köra dataprogrammet), kan som du skriver bära särskilda kännetecken, som bör ges en form så att förväxling inte riskerar att ske

Bra ide! En myndighet alltså! Sen kan vi med lite politisk svaghet glida och ge den andra uppgifter. Till exempel: Filtrera bort sexistisk musik. Genusperspektivet är jätteviktigt. Vi kan filtrera bort musik som uppmanar till självmord. Eller som som spelas på sk. "rave" (vilket i praktiken betyder all dansmusik efter år -88). Och annan knarkmusik.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-03-06 10:50

Koffe skrev:Och annan knarkmusik.

Det här med knarkmusik har jag alltid undrat över. Är det
a) musik man knarkar till
b) musik som gör att man börjar knarka
c) musik som gjort av knarkande artister
d) musik som låter så att man tror att man har tagit knark
e) musik som ÄR knark

Svar till "Undrande yngling"
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2010-03-06 11:01

all of the above... :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-06 11:09

DQ-20 skrev:
Koffe skrev:Och annan knarkmusik.

Det här med knarkmusik har jag alltid undrat över. Är det
a) musik man knarkar till
b) musik som gör att man börjar knarka
c) musik som gjort av knarkande artister
d) musik som låter så att man tror att man har tagit knark
e) musik som ÄR knark

Svar till "Undrande yngling"

eller

f) musik som låter så att man tror att de som har gjort den har tagit knark
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-06 11:12

Varför klagar folk på detta? Målet är ju otroligt viktigt för alla som vill kunna avnjuta välljud. Att göra något borde vara strikt bättre än att inte göra något alls.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-06 11:53

JAG uppfattar det inte som att folk i den här tråden klagar på Svantes program, snarare att de lajar runt litegrann. Utom möjligen Philip då, men det tycks delvis bero på ett missförstånd om den tilltänkta målgruppen.

Idén med programmet är väldigt bra. Dvs att det inte ska finnas några inställningsmöjligheter alls, så att det blir möjligt att jämföra resultaten från olika inspelningar/mastringar med varandra utan att behöva hålla reda på en massa randvillkor.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-03-06 12:33

DQ-20 skrev:@philip & CODY
Är det målen ni inte sympatiserar med eller är det medlen? Eller är det kanske människorna?

Att hävda att Svantes programvara helt saknar värde känns inte som något att ta på allvar. ...

/DQ-20

Som programvara är den säkert utmärkt. Det som jag kanske är lite emot är
att detta används för kvalificerat gnäll, inte från upphovsmannen till program-
varan, utan av olika psykofanter. Fokus blir på en del i exemplarframtsällning-
en - nämligen masteringteknikern. Precis som de skulle vara oskickliga, eller
medvetet "förstöra" goda inspelningar. Det är naturligtvis inte riktigt.
Lika ofta kan det vara så att de räddar något som inte är bra.

Inget tyder på att U2 eller Madonna omger sug med klåpare, utan man kan
nog utgår från att deras skivor har den form som det skall ha enligt de som
är inblandade i produktionen. Och att exemplaren har fått precis den ljud-
kvalitet som bedöms bäst, bland många alternativ.

En annan sak är programförklaringen att man skall utbilda både tekniker
och publiken i vad som är god smak. Det är gulligt. Återigen är det fråga om
kvalificerat gnäll. Varför inte peka på goda exempel istället? Att vara
smakdomare med dtaprogram som stöd är en helt osund tanke. Lyckligt-
vis är de som har den läggningen ganska få, se ovan.

Många återutgivningar låter bättre än första utgåvan. Enligt min erfarenhet
är det oftast så, bland de skivor jag köper.

Men detta röner inget intresse. Mysigare då att ge sig hän i den senaste
upplagan av audiofilt gnäll, riktad mot masteringstekniker. Nu med ett
sofistikerat dataprogram till hjälp.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-06 14:17

Svante skrev:En inspelning från 1957, utgiven på CD 1987:

Bild

Den där skivan är jättebra tycker jag :) Hörde den hos Pekka. Shysst crest å ballt hissto kan man ju alltid dra till med 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-06 14:22

philip skrev: ni ger exempel med madonna, ska ni upplysa Jenny 35 år i Högsbo som gillar Madonna på förfesten att Crestfaktorn är nog lite väl hög och om du tittar noga här så ser du hur en allpassfiltrerad signal ser ut?

Philip, du kan alltid säga till dina kunder att du schysstar crässten och ballar till hissten. Sedan kan du safta fakturorna. det är ju sk-tbra :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-03-06 15:21

philip skrev:Måste vara ett av världens mest onödiga program. Har ni inga öron att lyssna med eller?

Själv tycker jag att det är märkligt att det skall behöva existera en hel yrkeskår för att utföra något verkar så trivialt som "mastring" av digitala ljudfiler 8) .

För LP-skivor där mekaniken sätter gränserna kan man ju i alla fall förstå att det krävs någon form av kunskap för att kunna lägga ut spåren på skivan utan att förlora för mycket i ljudkvalitet, men nu med de digitala formaten här ju "mastringen" degenererat till att i princip bara handla om att lägga på dynamisk kompression och justera utstyrningen, någonting som med lätthet skulle kunna göras automatiskt vid uppspelning?

Ta det inte personligen, men jag vill avskaffa din yrkesroll och låta uppspelningskedjan "mastra" signalen istället :)

Eller vad är det ni gör egentligen, som är så svårt (uppriktig fråga)?

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-06 15:37

philip skrev:du kan väl inte tro på allvar att mastrare inte har adekvata mätinstrument? Eller att de inte ser korvarna?

Tveksamt med tanke på vilken skit ni släpper ifrån er. Skamligt att kräva betalat för det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2010-03-06 16:24

J-fucking-C!

Ibland undrar jag på vill planet folk tror att de är! Gör en djävla reality check på vilken i vilken lyssningssituation de allra flesta konsumerar den allra mesta musiken.

Att komma och gapa om okomprimerat känns som en storm i världens minsta tekopp. Dudes!.. på världens minsta fiol.

... det man möjligen kan tycka är att branschen gör sig själv en otjänst som inte ger ut flera olika mastringar (tänk long-tail teorin). Att göra det borde ge vinstmax i den nya distributionen. Och innebära att även vi toknerdar (en pytteminoritet) får vårt.

PS. Svante, jag gillar ditt program men diskussionen har kommit att handla om något annat (som vanligt). No bad. :-)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-06 17:05

Reality check borde nog flera andra ta med tanke på att 40-50 år har vi kunnat lyssnat på klart mer dynamisk musik än idag FAST vid hade sämre format med högre s/n då! 8O
Tänk till före. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-03-06 17:09

CODY skrev:

Att hävda att Svantes programvara helt saknar värde känns inte som något att ta på allvar. ...

/DQ-20

Som programvara är den säkert utmärkt. Det som jag kanske är lite emotär att detta används för kvalificerat gnäll, inte från upphovsmannen till programvaran, utan av olika psykofanter.

//snip//

Människorna och målen alltså. Tack för klargörandet.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-03-06 17:11

hevi skrev:Ta det inte personligen, men jag vill avskaffa din yrkesroll och låta uppspelningskedjan "mastra" signalen istället :)

Som jag har uppfattat programmet så skjuter det in sig på just "mastringsartefakter", inte hur det slutmixas i studio. Eller?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-03-06 17:15

Koffe skrev:J-fucking-C!

Ibland undrar jag på vill planet folk tror att de är! Gör en djävla reality check på vilken i vilken lyssningssituation de allra flesta konsumerar den allra mesta musiken.

...och det är just därför jag tycker att "branchen" borde släppa stolpen och komma med i matchen. Låt *uppspelningskedjan* sköta eventuell extra dynamik-komprimering och normalisering beroende på lyssningssituation och avspelningsapparaturens övriga förutsättningar.

Sitter jag i bilen så är det antagligen inte så behagligt att lyssna på musik med 28dB crestfaktor men då kan man ju låta bilstereon sköta dynamik-komprimeringen antingen fast, eller varför inte dynamiskt utifrån omgivningsljuden?

Kretsarna och algoritmerna som behövs finns redan idag i majoriteten av den uppspelningsapparatur som säljs idag men eftersom den musik som folk ges tillgång till är så infernaliskt dynamik-komprimerad redan så använder apparattillverkarna dessa till att generera oftast tämligen meningslösa eko-effekter (jazz/arena/rock osv) istället.

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-06 17:34

Fast innan knappen finns på bilstereosar och andra apparater så kommer ju ingen musik skapas som om knappen fanns.
Om det är en väg att gå så får man ju göra upp om det innan så att båda branscherna är med på det.
Jag tror att man producerar precis det man vill göra, och att man är medvetna om vad man gör.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-03-06 17:42

DQ-20 skrev:
hevi skrev:Ta det inte personligen, men jag vill avskaffa din yrkesroll och låta uppspelningskedjan "mastra" signalen istället :)

Som jag har uppfattat programmet så skjuter det in sig på just "mastringsartefakter", inte hur det slutmixas i studio. Eller?

/DQ-20

Det är det som är problemet, vi vet inte om programmet avslöjar "dålig" inspelning, mix eller mastering eller om det är alla tre. (det kan lika gärna vara medvetet från artistens sida att det ska låta precis som det gör, trots att ni inte tycker det låter bra, så är det ibland, alla kan inte gilla allt och mycket lite av musiken som spelas in i världen spelas in för att tillfredställa musikpoliser som ni)
Crestfaktor, Bithistogram och andra, helt vanliga verktyg - inget nytt under solen, säger ingenting om vart ev problem uppstår.

Det säger heller ingenting om ljudkvalitén, INGENTING! Programmet är helt värdelöst ur en kvalitetsaspekt.

Vidare: skicka in en välljudande låt med RMS runt -9. Vad säger programmet då? att det "SKA" låta dåligt, men det gör det inte. Måste vara fel på min hörsel då?

Skicka in en mycket illaljudande mix i programmet med lågt RMS, vad säger programmet då?

INGENTING

Det spelar ingen som helst roll hur ni tänker använda ett dyl prg för det är helt meningslöst.

DET GÅR INTE ATT TITTA PÅ LJUD PÅ DET HÄR SÄTTET, det enda det är till för är att ge självbelåtna pösmunkar som vill diktera andras lyssnande ett sorts alibi, men ni kan lika gärna skaffa en mystic 8-ball, den kommer ge lika vetenskapliga resultat.

Så ni som skriker er hesa om avskaffande av mastring, snälla, läs på lite innan ni uttalar er, jag erbjuder som vanligt utbildning i studion till forummedlemmar, det är gratis. Eftersom INGEN har varit intresserad (förutom Herr Steindl) så förutsätter jag att ni trivs bättre under era stenar i skogen där ni kan trolla hur mycket som helst utan verklighetsförankring.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-03-06 17:48

DQ-20 skrev:
CODY skrev:

/DQ-20

Som programvara är den säkert utmärkt. Det som jag kanske är lite emotär att detta används för kvalificerat gnäll, inte från upphovsmannen till programvaran, utan av olika psykofanter.

//snip//

/DQ-20

Har ingen aning om vilka psykofanter du menar, men jag har skrivit ett rätt
långt inlägg där jag förklarar vad jag menar. Jag orkar inte diskutera
procedurfrågor och vad som är lämpligt att citera, men vissa av de senaste
inläggen i tråden kan tjäna som illustration till vad jag menar. Komiken är
såvitt kan bedömas helt ofrivillig.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2010-03-06 17:56

philip skrev:jag erbjuder som vanligt utbildning i studion till forummedlemmar, det är gratis. Eftersom INGEN har varit intresserad (förutom Herr Steindl) så förutsätter jag att ni trivs bättre under era stenar i skogen där ni kan trolla hur mycket som helst utan verklighetsförankring.

Jag är på. Om du finns på bilavstånd från Stockholm. Skulle vara skitkul! :-)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-06 17:57

CODY skrev:
DQ-20 skrev:
CODY skrev:...olika psykofanter.

//snip//

/DQ-20

Har ingen aning om vilka psykofanter du menar

Jag undrar också vad du menar med "psykofanter".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-06 18:08

Koffe skrev:... det man möjligen kan tycka är att branschen gör sig själv en otjänst som inte ger ut flera olika mastringar (tänk long-tail teorin). Att göra det borde ge vinstmax i den nya distributionen. Och innebära att även vi toknerdar (en pytteminoritet) får vårt.

PS. Svante, jag gillar ditt program men diskussionen har kommit att handla om något annat (som vanligt).

Ja, ovanstående är lätt att hålla med om. Varför kom det att handla om något annat?

CODY skrev:Vad skall detta vara bra för?

CODY skrev:
phloam skrev:... så kan vi åka runt till varandra och rensa ut skivor som inte mäter bra och ordna gemensamma skivbål. Någon kanske har en morsa som kan sy ihop en flagga eller nåt sånt så folk fattar vad det rör sig om.
Ja, men det är viktigt att detta sker på ett rättssäkert och objektivt vis, utan mannamån på grund av t ex hörselintryck. De med behörighet att göra bedömningen (d v s kan köra dataprogrammet), kan som du skriver bära
särskilda kännetecken, som bör ges en form så att förväxling inte riskerar att
ske

philip skrev:Måste vara ett av världens mest onödiga program. Har ni inga öron att lyssna med eller?
---
Nu får ni klara er utan mig och det kommer sluta med att ni sitter och tittar på ljud och känner er självgoda utan någon som helst susning om verkligheten.

Så'n härlig positiv stämning! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-06 18:32

Koffe skrev:
philip skrev:jag erbjuder som vanligt utbildning i studion till forummedlemmar, det är gratis. Eftersom INGEN har varit intresserad (förutom Herr Steindl) så förutsätter jag att ni trivs bättre under era stenar i skogen där ni kan trolla hur mycket som helst utan verklighetsförankring.

Jag är på. Om du finns på bilavstånd från Stockholm. Skulle vara skitkul! :-)

Göteborg :) Om det finns möjlighet så åker jag ner till DIY. Då kanske man kan få lära sig mastringarnas crässter & hisster :)

Jag har inte varit i Götet på länge.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi