Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:
Max säger;
Ett bra test skall:
- Testa rätt sak (dvs ljud, inte totalintryck)
- Vara repeterbart
- Tillräckligt omfattande för att ge en viss säkerhet (typ 95%)
Style skrev:Max_Headroom skrev:
Max säger;
Ett bra test skall:
- Testa rätt sak (dvs ljud, inte totalintryck)
- Vara repeterbart
- Tillräckligt omfattande för att ge en viss säkerhet (typ 95%)
Fel
ett bra test ska
- testa det man vill ha testat (dvs de variabler man faktiskt ändrar)
- vara repeterbart, reproducerbart och validerbart
Lt_Andersson skrev:Viliderbart verkar kul...not! Det har jag pysslat med i snart 10 år och slipper helst den skiten hemma. Finns det verkligen någon som validerat sin utrustning?
Max_Headroom skrev:Man kan enkelt testa om en testmetod är bra eller dålig. Helt enkelt genom att undersöka hur bra olika metoder är på att upptäcka kända, inducerade fel.
Svante skrev:Betyder det att jag har en annan psykologisk profil än blindtestmotståndarna?
Svante skrev:Svante skrev:Betyder det att jag har en annan psykologisk profil än blindtestmotståndarna?
Men hörni, ännu har ingen svarat på min fråga!
Style skrev:fast vid närmare eftertanke kan det nog vara en psykologisk profil, fast kanske inte i alla fall, snarare en yrkesskada
Svante skrev:Max_Headroom skrev:Man kan enkelt testa om en testmetod är bra eller dålig. Helt enkelt genom att undersöka hur bra olika metoder är på att upptäcka kända, inducerade fel.
Kruxet är väl: hur testar man det, öppet? Om jag petar dit 0,0001% dist och gör det öppet, hur vet jag då att det verkligen hördes när jag har pekat ut 7 av 7?
en annan dag, och därför kanske vill ha en apparat som är bättre,
så han slipper höra färgningen från den, den andra dagen
niklasz skrev:Hotspur, det du skriver är inte en invädning mot blindtester, utan mot tester.
IngOehman skrev:
Det brukar i förekommande fall bero på blindtestofobia, vilket är en slags prestationsångest.
Emellertid är det som så, att alla som har en sådan själslig konstitution att de automatiskt förstår att det är apparater och inte lyssnare man testar*, brukar vara fria från åkomman, och de presterar därför utmärkt i blindlyssningar.![]()
Birger skrev:Har man tid tycker jag att man skall prova all typ av testning. En bra grej är att låna hem under en vecka och lyssna intensivt några dagar på en pryl och sedan switcha. Ta hem och testa är ett måste. Skippa dom krängarna som inte vill att du skall göra det. Blindtest är kul
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster