Moderator: Redaktörer
CODY skrev:@Almen: jag stavade fel och den rätta stavningen är sykofant.
CODY skrev:Men vem är the suckee?
screen skrev:Den kan jag svara på Lazy...
Detta är givetvis helt beroende på bil förståss och åker man en Lexus LS430 istället för en Amazon från -64 så är ditt sätt att se på detta helt riktigt.
Men när vägljud, däcksbuller, vindljud, skrammel och motorljud gör sig kraftigt gällande så kan det vara befogat tycker jag att ha en kraftig komprimering bara för att inte missa något.
I alla andra fall där man har ett bättre förhållande mellan oljud & (möjligt) välljud så har du helt rätt.
Tänk er att sitta på en Goldwing i 120 blås och försöka lyssna till Mozarts 5:e ?
Harryup skrev:Fast innan knappen finns på bilstereosar och andra apparater så kommer ju ingen musik skapas som om knappen fanns.
Om det är en väg att gå så får man ju göra upp om det innan så att båda branscherna är med på det.
CODY skrev:Anniversary Edition av Killers utgiven 1982, och förfasas över "ljudet", vilket
anpassats till uppspelningsapparater som kostar under en procent av nyss
nämnda stereoanläggning.
Men vem är the suckee?
philip skrev:DQ-20 skrev:hevi skrev:Ta det inte personligen, men jag vill avskaffa din yrkesroll och låta uppspelningskedjan "mastra" signalen istället![]()
Som jag har uppfattat programmet så skjuter det in sig på just "mastringsartefakter", inte hur det slutmixas i studio. Eller?
/DQ-20
Det är det som är problemet, vi vet inte om programmet avslöjar "dålig" inspelning, mix eller mastering eller om det är alla tre. (det kan lika gärna vara medvetet från artistens sida att det ska låta precis som det gör, trots att ni inte tycker det låter bra, så är det ibland, alla kan inte gilla allt och mycket lite av musiken som spelas in i världen spelas in för att tillfredställa musikpoliser som ni)
Crestfaktor, Bithistogram och andra, helt vanliga verktyg - inget nytt under solen, säger ingenting om vart ev problem uppstår.
philip skrev:Det säger heller ingenting om ljudkvalitén, INGENTING! Programmet är helt värdelöst ur en kvalitetsaspekt.
Vidare: skicka in en välljudande låt med RMS runt -9. Vad säger programmet då? att det "SKA" låta dåligt, men det gör det inte. Måste vara fel på min hörsel då?
philip skrev:
Skicka in en mycket illaljudande mix i programmet med lågt RMS, vad säger programmet då?
INGENTING
philip skrev:
Det spelar ingen som helst roll hur ni tänker använda ett dyl prg för det är helt meningslöst.
DET GÅR INTE ATT TITTA PÅ LJUD PÅ DET HÄR SÄTTET, det enda det är till för är att ge självbelåtna pösmunkar som vill diktera andras lyssnande ett sorts alibi, men ni kan lika gärna skaffa en mystic 8-ball, den kommer ge lika vetenskapliga resultat.
philip skrev:
Så ni som skriker er hesa om avskaffande av mastring, snälla, läs på lite innan ni uttalar er, jag erbjuder som vanligt utbildning i studion till forummedlemmar, det är gratis. Eftersom INGEN har varit intresserad (förutom Herr Steindl) så förutsätter jag att ni trivs bättre under era stenar i skogen där ni kan trolla hur mycket som helst utan verklighetsförankring.
CODY skrev: @lazy
Saknar erfarenhet av "Anniversary Editions" av Iron Maiden, men en jag kan
nämna som låter rejält mycket bättre i fisstereon i bilen är Cure's remaster av
av 17 seconds av år 2005 jämfört med den första remastern från 1985. Vad
är bättre (ibilen)? - Allt, man hör allt och ljudet sviktar inte. Jag kan inte
specificera det på något mer noggrant sätt.
CODY skrev:Bilen är en citroën C4 med fabriksmonterad snik-stereo.
Du borde prova![]()
CODY skrev:ja du Christer,
jag har ju inte hört Killers i födelsedagsversionen, men inte tror jag att
"komprimering" är gratis. Det billigaste vore ju att bara ge ut ursprungs-
utgåvan ingen och inte behandla den.
Laila skrev:CODY skrev:ja du Christer,
jag har ju inte hört Killers i födelsedagsversionen, men inte tror jag att
"komprimering" är gratis. Det billigaste vore ju att bara ge ut ursprungs-
utgåvan ingen och inte behandla den.
Du tror inte att man(skivbolaget) kan lägga på ett par
extra spänn på kundpriset om CD:n är "remastrad" ?
CODY skrev:Många återutgivningar låter bättre än första utgåvan. Enligt min erfarenhet
är det oftast så, bland de skivor jag köper.
Svante skrev:
Kan du se skillnaden? Tror du att den hörs? Visar bilderna något med verklighetsförankring?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 41 gäster